Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsadvies gevraagd

advies gevraagd

8 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
p
privateLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik blow na 7 jaar gestopt te zijn sinds oud en nieuw elke dag. Nu, ben ik om de dag gaan blowen. Eergisteren wel gisteren niet en vandaag weer wel. Ik haal dan elke keer voor 5 euro superpolm(8 euro per gram). Ik wil niet helemaal stoppen. Maar het stap om het om te dag doen vind ik al fijn. Hoe langer je wacht op een joint hoe lekkerder het is :grin:.

Nou, wil ik vanaf maart 1 dag wel en 2 dagen niet totdat ik op 1 x in de week zit in het weekend voor 5 euro. Helemaal stoppen wil ik nog niet, omdat ik het nog supper relaxt/lekker vindt.

Wat is nou matig blowen zonder risico's op geheugen en wat is eigenlijk teveel blowen en wat is met mate? Zijn er daar richtlijnen voor? Net zoals alcohol? Meer dan 21 glazen per week is overmatig drinken en 2 tot 3 glazen voor mannen en tot 2 glazen voor vrouwen is normaal.

Misschien kom ik onduidelijk over ivm onder invloed zijn. Maar misschien dat iemand mijn vraag kan beantwoorden?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij de zijn risico's minimaal als je het 1x per week doet. Hier een stukje waar je misschien wat aan hebt:

Van blowen is bekend dat het bij pubers de kans op schizofrenie op latere leeftijd vergroot. Zeker wanneer ze voor hun vijftiende beginnen. In de puberteit verandert er veel in de prefontale cortex. Verbindingen die weinig worden gebruikt, verdwijnen. In ruil daarvoor worden verbindingen die regelmatig actief zijn juist versterkt. Uiteindelijk wordt de prefontale cortex dus sterker en kan iemand na de puberteit beter plannen, organiseren en zijn emoties beter te reguleren. Cannabis gebruiken in deze periode kan voor een verstoring van dit proces zorgen. De samenhang met schizofrenie is bij andere middelen niet zo duidelijk als bij cannabis, maar het is heel waarschijnlijk dat ze de ontwikkeling van de hersenen op andere manieren nadelig kunnen beïnvloeden. Voor alle drugs geldt eigenlijk dat hoe jonger je begint en hoe meer en hoe vaker je gebruikt, hoe groter het risico. Naast kans op bijvoorbeeld psychosen zijn er aanwijzingen dat jong beginnen met drugs gebruiken (en alcohol drinken) de kans op verslaving op latere leeftijd vergroot.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het gewoon belangrijk is om te reflecteren of er dingen veranderd zijn en minder gaan. Ik zou maar wel oppassen met je voorgeschiedenis.
p
privateLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, dank je wel voor de reactie en mening. Ik wist dat eigenlijk al.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een juist antwoord kan niemand je geven, maar ik denk dat je met 1 keer per week ( dus 1 keer, niet 1 avond volle bak stomen) wel redelijk verantwoord aan het blowen bent.

Zeker als je het vrijdag- of zaterdagavond doet, dan zal het effect en de evt. schade op je (vooral)geheugen herstelt zijn als het weekend over is. Zo kun je weer met volle concentratie aan het werk/school.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Overweeg eens om puur te gaan roken. Dan is het veel makkelijker om dagen niet te roken. Bovendien is dat minder belastend voor je gezondheid doordat het veel efficienter is.
p
privateLid
01-01-2024, 00:00
#6
bedankt, voor de reacties.

Ik heb de hoop opgegeven. Ik heb van alles geprobeerd en het lukt me niet. Misschien ook omdat ik het nog lekker vindt om te blowen. Ik ben wel van 5 euro waarmee ik 2 jointjes draaide op een avond, naar 1 voorgedraaide joint gegaan in de avond uren.

Zeg bedankt allen :). Ik kijk wel waar de schip strand. Ik heb ook zoiets van dat ik met 1 jointje per dag niet straks zonder blowen kan of er geestelijk totaal aan verslaafd raak en de weg kwijt raak.

Wat is nou beter? Eerst stoppen met roken en dan matig blowen of beginnen met matig blowen en dan stoppen met roken? Want hoe dan ook wil ik van het roken af. Met 2 pakken per dag merk ik dat het erger is dan die ene jointje per dag. Sorry, voor het onduidelijke tekst. Ik ben aan het werk en typ het even snelletjes :grin:
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Exceptional Insight zei:
Als je wilt stoppen met roken, koop je geen sigaretten meer. Er is geen andere manier.
Klik om te vergroten...

Dat is het begin... een goed begin, maar daarna komt de andere helft. Er gaan momenten komen dat je wilt roken en dus nieuwe wil kopen. De kunst is om dan te beseffen dat dat je verslaving is die je weer aan het roken wil krijgen. De echt gemotiveerde stopper laat zich daar dan niet door leiden en ziet dat juist als reden om het niet te doen. Nioet omdat het niet6 mag, maar omdat je het niet wil.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#8
private zei:
Ik kijk wel waar de schip strand.
Klik om te vergroten...
Het is de bedoeling dat het schip blijft drijven.

private zei:
Ik heb ook zoiets van dat ik met 1 jointje per dag niet straks zonder blowen kan of er geestelijk totaal aan verslaafd raak en de weg kwijt raak.
Klik om te vergroten...
Dit is geen zin.

private zei:
Wat is nou beter? Eerst stoppen met roken en dan matig blowen of beginnen met matig blowen en dan stoppen met roken? Want hoe dan ook wil ik van het roken af. Met 2 pakken per dag merk ik dat het erger is dan die ene jointje per dag. Sorry, voor het onduidelijke tekst. Ik ben aan het werk en typ het even snelletjes :grin:
Klik om te vergroten...
Als je wilt stoppen met roken, koop je geen sigaretten meer. Er is geen andere manier.
T
TRAVOLTALid
01-01-2024, 00:00
#9
langeman zei:
Exceptional Insight zei:
Als je wilt stoppen met roken, koop je geen sigaretten meer. Er is geen andere manier.
Klik om te vergroten...

Dat is het begin... een goed begin, maar daarna komt de andere helft. Er gaan momenten komen dat je wilt roken en dus nieuwe wil kopen. De kunst is om dan te beseffen dat dat je verslaving is die je weer aan het roken wil krijgen. De echt gemotiveerde stopper laat zich daar dan niet door leiden en ziet dat juist als reden om het niet te doen. Nioet omdat het niet6 mag, maar omdat je het niet wil.
Klik om te vergroten...
klopt, pas na 2 maanden is dit het ergste. voorbeeld; je hebt wat gedronken, of gewoon wat te vieren, en na hebt zin in een peukje, omdat je "toch al" 2 maanden gestopt bent kan dat best weer een keertje. en voor je het weet rook je weer wekelijks :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."