Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCannabis = hallucinogeen drugs

Cannabis = hallucinogeen drugs

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
m
mindlezLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zit al een tijd met deze vraag in mijn hoofd.
Waarom valt cannabis onder hallucinogeen drugs?
Want ikzelf heb nog nooit een psychosische verschijnsel gehad na het smoren van een jointje.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#2
dat komt nog wel. Wat zijn bij jou dan de verschijnselen bij het blowen?
P
PapierVersnipperaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat zeggen ''onderzoekers'' vraag het eens in de coffeeshop, ik heb nog nooit gehallucineerd op weed en nog nooit iemand in mijn kennissenkring gehad die erover begon.
E
EvilcoffeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mja. Als het cijfer dat ik in m'n hoofd heb correct is (Sorry dames en heren, ik ben de bron vergeten... Eén of ander onderzoek in Groot-Brittanië dacht ik) dan kan zo'n 1% van de wereldbevolking psychotisch worden door wiet. Is het daarom een hallucinogene drug? Als je het mij vraagt, niet bepaald. Je beoordeelt een substantie toch niet op het effect dat ze heeft bij slechts 1% van alle mensen?

Verder kan ik zeggen dat ik er eentje ben, uit die 1% groep... Vaak geloven mensen niet dat ik voor m'n 21 jaar geen andere drugs dan wiet gebruikt heb, en daardoor zwaar psychotisch geworden ben. Het is nogthans echt wel zo, en ik mag van geluk spreken dat er anti-psychotica bestaan die me er weer bovenop hebben kunnen helpen, en ook dat deze niet al te veel bijwerkingen hebben bij mij.

Maar goed, ik ben dus een uitzonderlijk geval. :P Je moet al 100 mensen kennen die zwaar aan de wiet zitten om er ééntje tegen te komen die er psychotisch van wordt, zoals ik.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik dacht dat paranoia en het niet kunnen filteren van indrukken algemeen waren bij blowen.
Maar ik kan het mis hebben. Waarom blowen mensen dan volgens jullie?
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Cannabis is m.i. toch echt bewustzijnsveranderend en daarbij licht halluciogeen. Je zal geen kaboutertjes gaan zien, maar vervormingen treden wel op. Mocht je ene flinke dosis eten dan zul je het zeker merken. CEV zijn dan niet vreemd.

Zelf merk ik het halluciogene effect vooral goed na een tijdje niet gebruiken. Als ik dan mijn puurpijpje pak en een klein blokje hasj rook, dan is het mij overduidelijk dat het halluciogeen is. Heerlijke creatieve gedachten en subtiele vervormingen van het zicht. :hearteyes: :stoned:
P
PapierVersnipperaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Evilcoffee zei:
Mja. Als het cijfer dat ik in m'n hoofd heb correct is (Sorry dames en heren, ik ben de bron vergeten... Eén of ander onderzoek in Groot-Brittanië dacht ik) dan kan zo'n 1% van de wereldbevolking psychotisch worden door wiet. Is het daarom een hallucinogene drug? Als je het mij vraagt, niet bepaald. Je beoordeelt een substantie toch niet op het effect dat ze heeft bij slechts 1% van alle mensen?

Verder kan ik zeggen dat ik er eentje ben, uit die 1% groep... Vaak geloven mensen niet dat ik voor m'n 21 jaar geen andere drugs dan wiet gebruikt heb, en daardoor zwaar psychotisch geworden ben. Het is nogthans echt wel zo, en ik mag van geluk spreken dat er anti-psychotica bestaan die me er weer bovenop hebben kunnen helpen, en ook dat deze niet al te veel bijwerkingen hebben bij mij.

Maar goed, ik ben dus een uitzonderlijk geval. :P Je moet al 100 mensen kennen die zwaar aan de wiet zitten om er ééntje tegen te komen die er psychotisch van wordt, zoals ik.
Klik om te vergroten...

Rot voor je, maar mijn inziens kan je geen scizofrenie ontwikkelen of dergelijke door te blowen wel kan het het triggeren als het al aanwezig is waardoor het bovenkomt.
Het is inderdaad zo als 1% van de bevolking aan schizofrenie of aanverwante stoornis lijd, geld dat dus ook voor de blowers alleen word deze groep onder een vergrootglas gehouden.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#8
PapierVersnipperaar zei:
dubbele post
Klik om te vergroten...
1x is genoeg hoor. Je krijgt er niet nog meer gelijk door :wink:
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Blowen kan echt wel psychotische symptomen veroorzaken of versterken.
Schizofrenie is iets anders dan een psychose; een psychose kan een symptoom zijn van de ziekte schizofrenie, maar je hebt ook reactieve psychoses bv door middelengebruik.
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#10
Cannabis valt onder Hallucinogene drugs omdat je bij tehoge(wat je makkelijk kan berijken) dosering een hoge bloeddruk van krijgt en dat zorgt ervoor dat je vlekjes ziet,als het donker is zieje allemaal puntjes ( ik tenminste wel das normaal alleen dan erg veel puntjes overal waardoor ik niet goed kan waarnemen van) Als ik lange teksten lees waneer ik echt stoned ben dan lijkt het ook alsof die teksten golven.. dat soort dingetjes..

En het is ook per mens verschillend er is ook een reden waarom THC na 3u truffel trippen het effect weer versterkt en terug triggert (visueel voornamelijk)

En er zijn ook daadwerkelijk mensen die lichtelijk trippen maar das meer de eerste 1a3jointjes.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een zogenaamde drugspsychose kun je krijgen van drugsgebruik. Doorgaans hebben we het dan over belachelijk grote hoeveelheden; al kan het ook bij minder gebeuren. Door stoppen met de drugs stopt ook de psychose.
Daarnaast kan een psychose getriggerd worden door drugsgebruik. In dat geval is er w.s. altijd al wel onderhuids een psychische ziekte aanwezig. Dit gaat niet meer weg. De aandoening hoort bij die persoon en drugs (en vooral cannabis) zullen dan altijd een trigger zijn.
S
StunnerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik merk zelf wel dat het bewustzijn veranderend is, ik heb altijd het gevoel dat ik ergens anders ben als ik veel wiet op hebt. Je ziet wel dat je gewoon bent waar je bent maar toch ben je ergens anders. Ja heel lastig uit te leggen.

Ook heb ik dat kleuren er anders gaan uitzien, dat de zon en de natuur mooier wordt. Als ik door de natuur loop lijkt het soms net alsof ik in een super mooie versie van crysis loop :hearteyes: :rock:

Enja die leters heb ik ook wel dat ze groter en kleiner lijken te worden of golven indd. :tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."