Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoelang stoppen met cannabis?

Hoelang stoppen met cannabis?

14 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
ScaffasLid
01-01-2024, 00:00
Hallo!

Ik had even een vraagje waarvan ik het antwoord niet op internet kan vinden.
Ik gebruik dagelijks wiet, en dat nu ongeveer 4 maand. Nu was mijn vraag, omdat ik inmiddels aan het gevoel ben gewend en er nu veel van moet nuttigen; Hoelang moet je stoppen om het "oorspronkelijke" gevoel terug te krijgen,wat ik had toen ik begon? :stoned:
T
TufnutLid
Het gevoel van toen je begon krijg je moeilijk terug, maar met een tolerantie break kun je wel het effect weer behoorlijk resetten. Hiervoor moet je wel even een tijd serieus stoppen. Hoe lang precies is nooit (iig niet zover ik weet) wetenschappelijk onderzocht.

Ik denk dat het afhangt van de mate waarin je gebruikt. Bij chronisch gebruik duurt het langer.
Omdat THC in je vet wordt opgeslagen blijft het vrij lang na het laatste gebruik nog in je lichaam. Die tijd zal je minimaal nodig hebben en mij lijkt het dubbele dan wenselijk om ook de receptoren in je hersenen weer aan de volledig nuchtere situatie te laten wennen.

Al met al zou ik zeggen dat 4-6 weken toch wel een degelijke periode is. Daarbij moet je trouwens bedenken (en dat weet ik uit ervaring) een tolerantie break na chronisch gebruik maar kort werkt als je daarna weer op hetzelfde niveau doorgaat.
m
mandragoraLid
Das bij mij anders, doe nog steeds dezelfde hoeveelheid in me jointje en word er steeds weer even stoned van als vroeger. Voor mij is er geen sprake van tolerantie lijkt me, en blow nu toch ook al een dikke 10jaar...

grts
S
Smoking OmniLid
Tufnut zei:
Het gevoel van toen je begon krijg je moeilijk terug, maar met een tolerantie break kun je wel het effect weer behoorlijk resetten. Hiervoor moet je wel even een tijd serieus stoppen. Hoe lang precies is nooit (iig niet zover ik weet) wetenschappelijk onderzocht.

Ik denk dat het afhangt van de mate waarin je gebruikt. Bij chronisch gebruik duurt het langer.
Omdat THC in je vet wordt opgeslagen blijft het vrij lang na het laatste gebruik nog in je lichaam. Die tijd zal je minimaal nodig hebben en mij lijkt het dubbele dan wenselijk om ook de receptoren in je hersenen weer aan de volledig nuchtere situatie te laten wennen.

Al met al zou ik zeggen dat 4-6 weken toch wel een degelijke periode is. Daarbij moet je trouwens bedenken (en dat weet ik uit ervaring) een tolerantie break na chronisch gebruik maar kort werkt als je daarna weer op hetzelfde niveau doorgaat.
Klik om te vergroten...

Ik kan me hier helemaal, ook uit zelfde ervaring, in vinden.

Het duurt zeker 4 weken voordat die `reset´ er weer is. Ik kan me die momenten goed herinneren. Want oh mijn God wat kan je dan stoned worden van een paar hijssies.
Maar de valkuil is dat als je de volgende dag een nieuw zakje ergens haalt (en je op het oude nivo weer door gaat), je het gevoel van die 1e keer (na 4 weken) weer heeeeel snel kwijt bent.

Eigenlijk zou je om de 4 weken 1 joint moeten roken voor het utlieme cannabis effect.

Lukt me vast wel. Ooit. :smilingimp:
C
Cosmic ControlerLid
4 weken ? ik denk serieus dat het over maanden gaat.
S
ScaffasLid
Ah bedankt! Ik weet het ook niet haha, ben ook weer stoned he :stoned:
P
Paperplane.Lid
Cosmic Controler zei:
Klik om te vergroten...
Heb een tijdje dagelijks geblowd(4 maanden?) en werd nog wel stoned, maar merkte zeker tolerantie. Zat toch snel op een gram in mn eentje op een avond, waar ik daar eerst met 0.3 a 0.5 wel voldeed. Toen gestopt, 10 dagen later weer eens geblowd, en wat werd ik weer stoned zeg, kreeg de echte euforie en tintelingen, spacede hem heel chill, op heel weinig(0.2?). Tolerantie bouet dus sbneller af dan je denkt, en bouwt zich waarschijnlijk ook af in een steeds minder steil dalende grafiek. Waarin het verschil tussen de 2e en 5e dag dus veel groter is dan tussen de 5e en de 8e dag.

Peace,
P
PepTalkLid
quote="mandragora"]Das bij mij anders, doe nog steeds dezelfde hoeveelheid in me jointje en word er steeds weer even stoned van als vroeger. Voor mij is er geen sprake van tolerantie lijkt me, en blow nu toch ook al een dikke 10jaar...

grts[/quote]

Zelfde hier.. Je kunt misschien wel zeggen dat ik per joint (dus niet over de gehele dag) minder kan hebben dan toen ik begon.
Maar, Hoewel ik nog even stoned word, is de stonedheid wel iets anders. Minder euforie en meer chillend. Enige vorm van tolerantie die ik merk is dat ik na 15 min weer redelijk back to earth ben en een half uur tot 45 minuten broodnuchter. Eerst kon ik wel 1,5-2 uur spacen op een jointje.

Cosmic Controler zei:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat bij 4 maanden dagelijks gebruik het ongeveer de helft van de tijd van het blowen gaat duren voordat je zowel psychisch als lichamelijk ontwent bent.

Tolerantie bouet dus sbneller af dan je denkt, en bouwt zich waarschijnlijk ook af in een steeds minder steil dalende grafiek. Waarin het verschil tussen de 2e en 5e dag dus veel groter is dan tussen de 5e en de 8e dag.

Peace,
Klik om te vergroten...

In dat laatste geef ik je zeker gelijk. Ik denk dat dit met bijna elk middel zo is.
Hoewel 4 maanden blowen nooit in 5-8 dagen zal afbouwen, zul je dan al wel een stuk stoneder worden i guess. Feit is dat het lichamelijk ongelofelijk lang duurt eer dat cannabis uit je systeem is bij langdurig gebruik. Het feit dat THC word opgeslagen in vet schijnt ook voor een reversed tolerance te zorgen. Hoewel de meeste leden hier dus geen last van hebben.
T
TufnutLid
mandragora zei:
Das bij mij anders, doe nog steeds dezelfde hoeveelheid in me jointje en word er steeds weer even stoned van als vroeger. Voor mij is er geen sprake van tolerantie lijkt me, en blow nu toch ook al een dikke 10jaar...

grts
Klik om te vergroten...

Hoeveel blow jij dan en voor hoe lang al? Mijn ervaring gaat uit van 15 jaar blowen. Eerst alleen incidenteel, toen ieder weekend later iedere dag en op een gegeven moment van opstaan tot slapen gaan en soms bij nachtelijk wakker worden.

PepTalk zei:
Maar, Hoewel ik nog even stoned word, is de stonedheid wel iets anders. Minder euforie en meer chillend. Enige vorm van tolerantie die ik merk is dat ik na 15 min weer redelijk back to earth ben en een half uur tot 45 minuten broodnuchter. Eerst kon ik wel 1,5-2 uur spacen op een jointje.
Klik om te vergroten...

Als je na 15 minuten weer redelijk down to earth bent en na 30-45min weer nuchter dan is dus al behoorlijk sprake van tolerantie. Ik had dat ook en kan na een break zeggen dat het stoned zijn stukken beter en langer is.
P
PepTalkLid
Klopt, maar het is alleen de tijd onder invloed die minder is, voor de rest ben ik net zo stoned van 1 joint als toen ik begon.
m
mandragoraLid
One joint a day keeps you on the wrong way. Zo kan je 't ook zeggen :) :wink:

Al heb ik weinig tot geen problemen met me wiet verslaving, vind het lekker om te relaxen 's avonds en kan veel meer genieten van tv etc...

grts
m
mandragoraLid
Tufnut zei:
Hoeveel blow jij dan en voor hoe lang al? Mijn ervaring gaat uit van 15 jaar blowen. Eerst alleen incidenteel, toen ieder weekend later iedere dag en op een gegeven moment van opstaan tot slapen gaan en soms bij nachtelijk wakker worden.
Klik om te vergroten...

Wel ik blow minimum 1joint/dag tot 3 joints/dag en dit toch al een 10jaartjes (vroeger zal het vast wel meer geweest zijn).
Heb ook gemerkt dat ik vroeger beter/meer wiet aankon dan nu.

'snachts blowen heb ik nooit gedaan als ik ff wakker word, vind het zonde van de wiet dan.
Verder probeer ik de regel 1joint/dag regelmatig toe te passen nu, als ik in de dag rook doe ik geen klop meer en raak ik snel gedemotiveerd iets te doen laat staan te werken :) .
T
TufnutLid
A joint a day... keeps the doctor away! :stoned:
T
TufnutLid
Als het er een is dan is het eerder de right way. Het gaat vooral om hoe je het doet en niet zozeer wat. Een jointje aan het eind van de dag kan m.i. geen kwaad.
Zelf kon ik het duidelijk niet bij een houden en was het tijd om daar iets aan te doen. Een tolerantiebreak en hervatting zonder tabak hebben mij terug op het juiste pas gebracht.
h
henkdevriesLid
Een vriend van me is vrijwillig naar een kliniek gegaan, daar hanteren ze 2 maanden geloof ik.
Zelf heb ik een keer een maand gestopt, daarna terug in mn oude patroon gevallen.
Nu probeer ik het door te minderen en puur te roken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."