Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIndica's en Sativa's

Indica's en Sativa's

32 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Over het algemeen wel ja.
Sativa soortjes (waarvan er tegenwoordig veel die haze achtige pis lucht hebben) bevatten, mits goed gekweekt, veel meer THC dan een indica.
Echter, andere werkzame stoffen komen ook in andere consentraties voor (sommige meer, sommige minder) waardoor het effect vaak als zwaarder en sterker word ervaren.
Op basis van enkel THC is een amnesia of super silver haze inderdaad sterker.
T
TigerTank42Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ik hier dus uit begrijp is het lastig om te zeggen welke soort in de shop indica is en welke sativa?

De meeste haze soorten zijn sativa's toch? Maar ik wil ook wel eens wat goedkopere wiet roken zodat er meer in kan (arme student :wink: ). Voor zover ik weet is haze de enige sativa die ik ken.

Shops bij mij in de buurt hebben wel andere soorten (white widow, haagse bluf, k2, Kristal, edelweiss). Allemaal wel chill te roken maar zijn dat niet allemaal indica's?
Ik heb gelezen dat je van indica's eerder paranoide kunt worden. Sinds ik daar laatst ervaringen mee had ( dat ik paranoide werd ) ben ik er eens op gaan letten wat voor wiet ik koop.

Mijn bevinding is dat wanneer ik (silver) white widow rook, ik paranoide en angstige gevoelens krijg. Als ik dan even rationeel nadenk dan weet ik wel dat het ongegronde gevoelens zijn maar toch blijven ze er wel gedurende de high.

Laatste paar weken rook ik veel hasj (isolator) en super amnesia haze. Ik heb sindsdien nog geen paranoide/angstige gevoelens gehad.

zit dit me gewoon tussen de oren of klopt het wel?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tegenwoordig zijn er weinig échte sativa's of échte indica's te krijgen.
99% is een hybride, een kruising tussen beide dus.
Zodanig doorgekweekt dat the best of both worlds ontstaat.
De hoge opbrengst en snelle bloeitijd van een indica, en een zo hoog mogelijk THC percentage en geur van een sativa.

Maar over het algemeen als je een amnesia, super silver haze oid. koopt zijn deze sativa overheersend, en de meeste white widow, powerplant, jack herrer enz. zijn indica dominant.

Over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten en buiten buitenwiet om) betaal je voor het aandeel sativa. Hoe duurder de wiet per gram is, hoe meer sativa of hazig zal zijn.
Maar nogmaals: Dat is over het algemeen.

Ikzelf word juist wat meer para achtig van sativa's, door het lage CBD gehalte.
Maar dit is naar mijn ervaring wel persoonsafhankelijk.

Maar paranoide zit standaard tussen je oren, want het gebeurt allemaal in je hersenen.
Maar of het aangepraat is of niet kun je niet over oordelen, als je er vaak last van hebt zou ik overwegen te minderen met blowen. Vaak gaat dit je klachten verergeren.
Overstappen op hasj bied voor veel mensen die wiet te zwaar/trippy/para vinden een uitkomst.
Juist van haze soortjes heb ik wel een aantal mensen mentaal zien aftakelen..But again, de werking van sativa's achtige soortjes is bij iedereen weer anders.

Succes!
T
TigerTank42Lid
01-01-2024, 00:00
#4
thx for je reactie.

Ik moet dus gewoon uitzoeken wat de beste soort is en inderdaad wat je zegt, als het erger wordt gewoon minderen.

Hasj en dure haze soorten rook ik laatste tijd, eigenlijk geen paranoide momenten meer gehad. Gisteravond weer kristal gerookt, wat volgens mij een overheersende indica is. Soms momentjes van onrust/schichtigheid maar die trokken snel weer weg.

Lijkt er toch steeds meer op dat ik paranoide kan worden van overheersende indica soorten lijkt me!?
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Over het algemeen komt er, zoals al eerder in dit topic vermeld, in indica-dominante soortjes vaak een relatief hogere concentratie CBD voor. CBD werkt onderandere als een anti-psychoticum, en kan de edgy/paranoide kantjes, afhankelijk van de verhouding cannaboiden, vaak grotendeels dempen. Kristal ken ik niet, maar de naamgeving voor wiet is in de meeste shops heel inaccuraat.(Kudo' s PepTalk en Mandragora)

Hasj kan inderdaad een oplossing zijn, grootste deel van mijn vriendengroep rookt ook alleen nog maar hasj als er geen zelfkweek buitenwiet beschikbaar is, omdat het vaak wat voorspelbaarder is, en je er niet zo enorm stoned uit gaat zien.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de teksten van PepTalk en Mandragora. Erg duidelijk.

Peace,
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Paperplane. zei:
Kudo' s
Klik om te vergroten...

Waar staat dat voor? (nog nooit gehoord) :)
T
TigerTank42Lid
01-01-2024, 00:00
#7
soort van waardering voor de reactie. op sommige fora kun je een reactie een aantal sterren geven. dit noemen ze ook wel kudo's
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
TigerTank42 zei:
soort van waardering voor de reactie. op sommige fora kun je een reactie een aantal sterren geven. dit noemen ze ook wel kudo's
Klik om te vergroten...

Ok thx! :)
Ik leer weer iets bij :wink: :grin:

Grts!
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Over het algemeen zijn hazetopjes lichter van kleur en zijn meer bezaaid met thckristalletjes.
De indicatopjes zijn net het tegenovergestelde maar kunnen evengoed sterk bezaaid zijn met thckristalletjes (kan zijn dat ik fout zit hoor, ik zeg maar wat ik denk/zie).

Over de bladen,
Haze: meer lange slanke bladen met overwegend lichtere kleur
Indica: meer kortere/bredere bladen met overwegend donkere kleur

Haze:


Indica:


Grts
T
TigerTank42Lid
01-01-2024, 00:00
#10
de indica lijkt me ook wat groffer of niet?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe ik het meestal herken:

Haze ruikt naar wierook/kattenzeik of heeft hier iets weg van.
Zoals mandra zegt: Bladeren zijn een stuk slanker dan die van een indica. Maar dit zie je alleen als de toppen nog aan de plant zit. Aan een zakje in de shop kun je dat niet herkennen.
Bladeren rond de topjes zijn namelijk altijd erg slank en lichter van kleur.

Ook hoeft de 'witheid' van de toppen niets te zeggen.
Een oorspronkelijke haze (dus geen amnesia oid) is echt donker-donker groen, terwijl een goede white widow (naam zegt het al) spierwit kan zijn.

Afgezien van de (meestal) duidelijke geur zie ik het volgende onderscheid tussen de topjes:
Haze heeft meestal spitsvormige toppen, kleine kerstboompjes om het zo maar te zeggen.
Indica toppen lopen wel spits toe maar zijn als het ware rond van boven.
Daarnaast hebben sativa topjes vaak een wat meer ''bollerige''structuur, net als van een braam of framboos. Dus de (lege)zaadlobjes zijn erg goed te onderscheiden.

Daarnaast zijn sativa toppen meestal wat meer fluffy dan de compacte knoerharde indica's.

Foto van mandra van de haze vind ik wat onduidelijk, niet echt een sterotyp foto zoals deze:

Amnees:


Mistyhaze:


Een of andere kush(in de meeste kushes die in de shop verkocht worden zit ook een flink aandeel sativa btw, maar dit ziet er wel echt uit als een indica):
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
PepTalk zei:
Foto van mandra van de haze vind ik wat onduidelijk]
Klik om te vergroten...
De foto ging er blijkbaar ook niet helemaal op, het scherpste deel ontbreekt zie ik net :) .

De rest van je post is een goeie aanvulling/omschrijving pep!

Grts
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je kan de foto gewoon openen en in z'n geheel bekijken.

Ik bedoel dat het geen sterotyp sativa top is (vind ik dan..)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."