Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsfilosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale high

filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale high

41 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oke laat ik hiermee starten, ik heb nog nooit een psychose gehad, wel angstklachten en filosofische vraagstukken waarop ik stuk bleef lopen. Gisteren was ik het zat (mezelf opsluiten in angsten) en draaide een voor mij dikke wietjoint (weet niet precies welke soort was nog niet droog genoeg eigenlijk ik denk een goedkope haze overgekocht, wel uit de shop).

Ik daag mezelf uit en ga comfortabel zitten op de wc (mag hier niet blowen), zet een muziekje van Lana del Rey op en begin te roken. Eerste drie suckjes echt eng, mijn hart begint al te kloppen vooral omdat de eerste thc door mijn lichaam begint te stromen. Dus ik denk als ik nu stop geef ik toe aan mijn angsten en ga zo comfortabel mogelijk zitten en rook rustig verder. Angsten zijn eigenlijk weggegaan en toen begon ik wel echt te trippen (sorry ik vind wiet zo sterk dat trippen wel een goede term is).

Het leuke was dat ik eigenlijk een strijd aanging met mezelf en langzaam begin ik te snappen dat angst altijd al gebruikt is om mensen onder de duim te krijgen. Ik kan het nu neit zo goed omschrijven, de Illuminati is een term die veel "complotdenkers" wel kennen maar het komt er wel op neer dat er psychologische druk wordt uitgeoefend op deze generatie die niet meer bang is voor de kerk. Leuke filosofieën, als je kunt nuanceren.

Verder dat gevoel van muziek en die high over mijn lichaam. Geweldig, ik ga er zometeen nog eentje roken. Van goede wiet gaat dat motortje in mijn hoofd toch anders draaien en vanuit een ander perspectief is de wereld zo slecht nog niet. Maar de echte machthebbers indoctrineren, it's time to go back to the 60's. Sex drugs en rock & roll, maar dan verantwoordelijker met het oog op zelfontplooiing en de magie van de mariijanaplant, verantwoordelijkheden dragen voor eigen acties maar nooit vastkomen in schuldgevoelens of angst.

Ik leef weer, en ik dank de Hennepplant voor haar wijsheid en schoonheid!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Ja het is een beetje vage tekst misschien. Ik geef je zeker gelijk dat blowen gevaarlijk is omtrent angsten, eigenlijk heb ik angst vrij goed uit mijn denkveld weten te krijgen en als ik wel slechte gevoelens krijg weet ik ook hoe ik ermee om moet gaan.

En ik weet dat de thc niet door je lichaam heenstroomt als alcohol of zo, ik bedoelde dat ik expres meer wiet dan tabak (nauwelijks tabak eigenlijk want ik wilde de high) had gedraaid en door de thc mijn hartslag voelde stijgen en luchtwegen openen. Niet na de eerste hijs maar dat gevoel komt vrij snel bij mij.

Over die complottheorieën, ik hou van filosoferen en het lijkt soms alsof ik high veel vrijer kan denken. Ik had later ook weer gerookt en met een paar mensen Bob Marley zitten luisteren en de "boodschap" van die muziek kon ik beter begrijpen. Love, peace and happiness, Bob Marley staat volgens mij voor het omarmen van het leven in alle liefde en vreugde, eerlijk is eerlijk: dat lukt mij een stuk beter met een lekker stukje stuff op :tongueout:

Maar je hebt altijd heldere antwoorden Peptalk, dat vind ik wel chill.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Dankjewel :)

Maar je hebt zeker gelijk, cannabis kan je een hele andere kijk op de wereld geven.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit niet (meer) zo ervaar. Ik geniet dan wel meer van de kleine dingetjes, maar wanneer ik geblowt heb kan ik juist in erg rechte lijnen denken.

Goed van je dat je je angsten onder controle hebt! Er mee leren omgaan is bij mensen die echt behandeld worden voor angstaanvallen ed. een van de eerste stappen.

Om de topic titel ere aan te doen: Kom nog maar is op met zo'n filosofisch geformuleerde complottheorie :stoned:
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Op Uitjebol (die website) staat helemaal uitgeschreven dat de Hennepplant illegaal is gemaakt omdat het een duurzaam goedkoop materiaal is om papier mee te maken waardoor de papierindustrie (die best wel groter financieel gezien is dan je zou denken) in gevaar kwam. Bam, hennep kan je ook high maken maar de brandende vraag is of het niet illegaal is gemaakt vanwege economische redenen.

Verder heb ik uit verschillende bronnen (die weet ik niet meer te vinden) dat de het illegaal houden van drugs de straatwaarde hooghoudt, maffia in stand houdt en de grootmachten van verschillende landen verdienen zo hun zwarte geld. Drugs is slecht, alcohol ook. Ik geloof dat mensen zo geïndoctrineerd raken met de angst voor drugsmisbruik en "junks" dat ze vergeten dat het probleem alleen hanteerbaar zou zijn als het legaal en daardoor goedkoper en gecontroleerder is.

Mijn filosofieën/ complotten zijn meer gebaseerd op (moeilijk) controleerbare feiten maar er wordt druk op de samenleving uitgeoefend door de echte machthebbers die niet eens in beeld komen (rijk, kennis, omkopen, via media, hollywoodbeelden, reclames, misplaatste angsten en misschien ook echt spirituele (magisch/kwantumfysica - what the bleep do we know) macht) op deze samenleving die alleen nog maar gericht is op geld, consumentenslavernij! Zoek op internet the Armageddon conspiracy, ik heb nog niet alles uitgelezen maar daar staan soortgelijke dingen in. Illuminati, het schijnt dat Mischeal Jackson er al voor gewaarschuwd heeft maar door alle invloeden en naíviteit van de normale burger is er niet echt een lijn te trekken waar expres kwaad, geldlustigheid vandaan komt.

Angst is altijd de beste manier geweest om een samenleving te beinvloeden op de manier waarop de leider het beste leek/lijkt. De kerk heeft ook de duivel gebruikt voor geld en macht, al zeg ik niet dat ik hiermee een stempel op het christendom druk, er is gewoon wel misbruik van gemaakt door het Vaticaan. Nou is religie een beetje weggevallen en worden we wel voor andere dingen bang "gemaakt". MDMA en LSD zijn therapeutisch gewoon bewezen helend voor hele diepe emotionele problemen (depressie, trauma's) en omdat iemand geld zag in deze MEDICIJNEN is het op de zwarte markt gekomen, werd er troep aan toegevoegd en toen werd het gevaarlijk. Ik steun ook "stichting open" die dit soort onderzoeken op alle niveau's onderzoekt zonder zweverig te worden. Keiharde feiten dat de farmaceutische industrie echt niet deugt!

www.stichtingopen.nl - echt een aanrader voor de chemische nerds of psychonauten die weten dat er verschil is tussen medicinaal gebruik, recreatief gebruik of recreatief misbruik.

De bronnen zijn niet allemaal even betrouwbaar maar als ik high ben kom ik vaak tot ideëen die erg plausibel zijn. En ik heb overal meer respect en liefde voor, waardoor ik soms het gevoel heb dat machthebbers liever niet willen dat we weer via ons hart gaan leven want dan raken ze hun enige machtmiddel kwijt: geld!

Conclusie: Geld is een perfect ruilmiddel maar het heeft een hoop verziekt voor de onschuldige burgers. Er is zoveel manipulatie en omgekeerde complotten, meningsverschillen en angst dood en verderf gewoon omdat we materieel gezien veel te bang en/of hebberig worden. Ik durf te wedden dat als ik een ernstige ziekte krijg waar een moeilijke dure behandeling voor nodig is ik minder snel en minder goed behandeld zou worden dan iemand met geld en macht.

lange tekst, het is een beetje chaotisch maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

ja, ik bedoel ook niet een hogere macht of zo, de samenleving is te materialistisch om solidair en eerlijk te groeien. En daar zitten wel valse en corrupte mensen achter, vooral in ontwikkelingslanden.

En ik zei al dat het " complotdenken" is dat is vrijwel altijd kort door de bocht als je niet erin afgestudeerd bent. Daarom laat ik opties open, vertrouw gewoon netjes op de huidige wetenschap maar heb ik wel zo mijn twijfels bij sommige keuzes die gemaakt worden van hogere hand.

Emotioneel denken is iets wat ik heel erg waardeer aan THC/CBD, het is niet realistisch (genoeg) maar je komt jezelf tegen in allerlei manieren wat het ook een beetje spiritueel maakt. Verder vind ik dat filosoferen dus echt leuk, het uitleggen is altijd wat moeilijker want ik heb geen wetenschappelijke basiskennis dus dan is het glad ijs om het "beter te weten"

Maar geef toe: de wereld zou er veel beter aan toe kunnen zijn als we (collectief) solidariteit en educatie (met name culturele en kunstzinnige) hoger op het lijstje zetten dan een dikke mercedes en een barbiepop naast je die meer op je geld geil (!) dan je hart.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Meeste waar je het over hebt ken ik zelf (oppervlakig) ook al ja.
Hoewel ik het wederom redelijk kort door de bocht vind, heb je zeker een kern van waarheid.

Echter, dat Micheal Jackson ons al eerder heeft gewaarschuwd voor macht en geld belustheid lijkt me sterk. Naar zijn levensstijl, houding en bezittingen kijkend.

Daarnaast gaan middelen die legaal geproduceerd en verkocht worden alleen maar duurder worden in plaats van goedkoper. Over het gebruik en misbruik ervan (stijging of daling) kan over getwist worden, ik denk dat dit sterk per middel verschilt.

Daarnaast zijn middelen als MDMA en LSD niet illegaal gemaakt omdat ze vervuild op de zwarte markt terecht zijn gekomen.
Naar nieuwe middelen word erg veel onderzoek vericht mits ze farmaceutisch gezien (mogelijk) interessant zijn. Bij die onderzoeken word al snel duidelijk of het om direct schadelijke stof gaat en wat de medicinale voordelen zijn.
Dan word het product ofwel verboden of op de markt gebracht. Vele stoffen raken ook gewoon op een lange lijst zonder dat er verder naar word omgekeken.
Wanneer een middel op straat terecht komt en door misbruik of zelfs regulier gebruik blijkt het een gevaar voor de volksgezondheid te zijn word het verboden.
Sommige stofjes worden uit psycho-actief oogpunt ontwikkeld en volgen vaak een ander traject qua illegaliteit omdat het rechtstreeks in de drugs scene terecht komt.

Wat betreft het machtmisbruik: Ik denk niet dat er een bepaalde groep een of ander complot theorie uitvoert om het merendeel van de wereld bevolking onder de duim te krijgen.
De huidige maatschappij ontwikkeld zich, en in de loop van de jaren zijn er bepaalde personen die gebruik weten te maken van dit systeem om er zelf (op welke manier dan ook) beter van te worden.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Zeker waar.
Maar denk dat vooral Amerikaanse media daar de grootste onruststokers in zijn.

Op zich hoef je geen wetenschappelijke studie achter de rug te hebben om een objectief oordeel te trekken. Rationeel en abstract denken doet dan al een hoop.
Maar wat je zelf al zegt kan de gedachten stroom onder cannabis waarbij emoties geïntensiveert worden je vaak anders tegen dingen aan laten kijken. Soms openbarend maar ik merk bij mezelf dat ik dan bepaalde factoren snel over het hoofd zie.
Het maakt alles wel altijd een stuk logischer, behalve dingen die normaal heel logisch zijn. Daar trek ik dan altijd vraagtekens bij.
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

PepTalk zei:
Meeste waar je het over hebt ken ik zelf (oppervlakig) ook al ja.
Hoewel ik het wederom redelijk kort door de bocht vind, heb je zeker een kern van waarheid.

Echter, dat Micheal Jackson ons al eerder heeft gewaarschuwd voor macht en geld belustheid lijkt me sterk. Naar zijn levensstijl, houding en bezittingen kijkend.

Daarnaast gaan middelen die legaal geproduceerd en verkocht worden alleen maar duurder worden in plaats van goedkoper. Over het gebruik en misbruik ervan (stijging of daling) kan over getwist worden, ik denk dat dit sterk per middel verschilt.

Daarnaast zijn middelen als MDMA en LSD niet illegaal gemaakt omdat ze vervuild op de zwarte markt terecht zijn gekomen.
Naar nieuwe middelen word erg veel onderzoek vericht mits ze farmaceutisch gezien (mogelijk) interessant zijn. Bij die onderzoeken word al snel duidelijk of het om direct schadelijke stof gaat en wat de medicinale voordelen zijn.
Dan word het product ofwel verboden of op de markt gebracht. Vele stoffen raken ook gewoon op een lange lijst zonder dat er verder naar word omgekeken.
Wanneer een middel op straat terecht komt en door misbruik of zelfs regulier gebruik blijkt het een gevaar voor de volksgezondheid te zijn word het verboden.
Sommige stofjes worden uit psycho-actief oogpunt ontwikkeld en volgen vaak een ander traject qua illegaliteit omdat het rechtstreeks in de drugs scene terecht komt.

Wat betreft het machtmisbruik: Ik denk niet dat er een bepaalde groep een of ander complot theorie uitvoert om het merendeel van de wereld bevolking onder de duim te krijgen.
De huidige maatschappij ontwikkeld zich, en in de loop van de jaren zijn er bepaalde personen die gebruik weten te maken van dit systeem om er zelf (op welke manier dan ook) beter van te worden.
Klik om te vergroten...

Micheal Jackson was een beetje gek met zijn geld, wat hij gezegd heeft weet ik niet eens ik kan zijn hoge piepstem niet aanhoren in een interview. Dat zal inderdaad bullshit zijn, maar gek en geniaal loopt vaak wel heel erg in elkaar over??

MDMA is geen complot, maar wel het feit dat de media erg eenzijdig is over dit voor mij magische middel. Drugs is slecht, ondertussen moeten ze dat uitgebreid testen als ze dat bij cola zouden doen zou cola ook illegaal gemaakt worden. Maar goed iedereen zijn mening, ik vind het echt zonde dat MDMA niet meer gebruikt mag worden in de psychiatrie.

Wat ze wel aan het onderzoeken zijn is het hormoon oxytocine, vooral bij psychopaten en autistische mensen. Dit hormoon komt in hele grote hoeveelheden vrij bij gebruik van MDMA en de farmaceutische industrie probeert dus een manier te vinden om dat hormoon op te kunnen wekken via een ander medicijn. Nu hebben ze alleen neussprays daarvan, voor onderzoeken nog vooral. Ik hoop dat ze hier iets mee kunnen niet heel de farmaceutische industrie is "slecht" maar geld zou geen rol moeten spelen bij mentale of fysieke klachten, toch blijft dit een probleem.

De maatschappij zou gebaat zijn bij een eerlijkere verdeling van geld en macht, kennis en zelfontplooiing lijkt men minder belangrijk te vinden. De prioriteit ligt zo erg op geld dat we nauwelijks kunnen zijn/doen wie of wat we zijn en doen.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

PepTalk zei:
Echter, dat Micheal Jackson ons al eerder heeft gewaarschuwd voor macht en geld belustheid lijkt me sterk. Naar zijn levensstijl, houding en bezittingen kijkend.
Klik om te vergroten...

Micheal Jackson is net als de meeste supersterren niet meer dan een slachtoffer van de entertainmentindustrie. Levensstijl en houding van zulke mensen is een mediaweergave en en daar kun je niet zo veel uit opmaken behalve hoe de media wil dat hij overkomt. En los van het feit of de illuminati achter deze industrie zit heeft Micheal wel degelijk gewaarschuwd voor een elite groep mensen die achter de schermen aan de touwtjes trekt en niet veel op hebben met het lot van anderen of de supersterren die hen rijk maken ("They don't really care about us").

De meeste complotten ken ik wel en heb er ook sinds 2001 al vele uren aan besteed om dat allemaal uit te zoeken. Helaas werd dat ook een obsessie voor mij en des te dieper je komt des te gestoorder en zieker het wordt en uiteindelijk wordt je er zelf weinig beter van. Een bepaalde kennis er van nemen lijkt mij wel goed voor de algemene bewustwording van hoe zaken werken in de wereld maar kijk vooral naar de dingen waar je zelf wat mee kan en draai er niet in door zoals ik heb gedaan. Inmiddels heb ik er, samen met mijn middelenverslaving, wel meer afstand van gedaan en ik moet zeggen dat het een erg bevrijdend gevoel is. Helemaal loslaten kan ik het niet omdat ik in die twaalf jaar niet alleen theoretische kennis heb opgedaan en omdat bepaalde dingen ook wel heel erg duidelijk zijn als je het eenmaal weet.

decodation zei:
De maatschappij zou gebaat zijn bij een eerlijkere verdeling van geld en macht, kennis en zelfontplooiing lijkt men minder belangrijk te vinden. De prioriteit ligt zo erg op geld dat we nauwelijks kunnen zijn/doen wie of wat we zijn en doen.
Klik om te vergroten...

Very true! Daar zal iedereen het wel mee eens zijn lijkt me (of hoop ik).
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Ja het kan obsessief worden, gewoon loslaten als het allemaal teveel wordt denk ik. Ik heb geen zin om de realiteit te negeren zoals die is maar ik heb inderdaad ook geen zin om als een depressieve kluizenaar aan een joint lig te lurken.

Ik probeer juist het leven te omhelzen met alle passie die ik heb, daarbij wil ik blijven leren en dat brengt soms risico's met zich mee. Maar ik leef zoals ik ben en wil niet leven naar het beeld van een kapitalistische maatschappij. Geld sex en macht is vaak waar het om draait, maar voor mij blijft liefde kosteloos maar waardevol, macht een gevaarlijke positie die open en eerlijk gedragen moet worden en geld alleen een papiertje zodat we niet met geiten hoeven rond te lopen om bloemkool te kopen.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

"They don't really care about us"
Klik om te vergroten...

En daar ligt de oorzaak van dit hele gebeuren.
We leven in een wereld met miljarden egoïsten, de eerste prioriteit van iedereen is dat het hem ZELF goed gaat, desnoods ten koste van anderen. Dat is een natuurwet, hard maar waar...
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Carlo86 zei:
"They don't really care about us"
Klik om te vergroten...

En daar ligt de oorzaak van dit hele gebeuren.
We leven in een wereld met miljarden egoïsten, de eerste prioriteit van iedereen is dat het hem ZELF goed gaat, desnoods ten koste van anderen. Dat is een natuurwet, hard maar waar...
Klik om te vergroten...

Naah de natuur is hard maar liefde is ook een natuurwet. Uiteindelijk zijn we allemaal connected en als het fucked de natuur gaat (onze leefwereld) kun je zelf ook niet volledig gelukkig worden. Als maatschappij kunnen we beter op andere dingen inzetten als die mensen zelf gelukkig willen worden.

Ik ga het niet bagatelliseren maar de natuur is op een eerlijkere manier hard en we blijven evolueren misschien de goede kant op.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

decodation zei:
Carlo86 zei:
"They don't really care about us"
Klik om te vergroten...

En daar ligt de oorzaak van dit hele gebeuren.
We leven in een wereld met miljarden egoïsten, de eerste prioriteit van iedereen is dat het hem ZELF goed gaat, desnoods ten koste van anderen. Dat is een natuurwet, hard maar waar...
Klik om te vergroten...

Naah de natuur is hard maar liefde is ook een natuurwet. Uiteindelijk zijn we allemaal connected en als het fucked de natuur gaat (onze leefwereld) kun je zelf ook niet volledig gelukkig worden. Als maatschappij kunnen we beter op andere dingen inzetten als die mensen zelf gelukkig willen worden.

Ik ga het niet bagatelliseren maar de natuur is op een eerlijkere manier hard en we blijven evolueren misschien de goede kant op.
Klik om te vergroten...

Ja maar stel je voor, jij bent aan het verhongeren, dan denk jij niet meer aan liefde. Het enigste waar jij aan denkt is dat JIJ zo snel als mogelijk eten moet binnenkrijgen. Al het andere staat op plaats nummer 2.
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Daarom evolueëren we ook als samenleving toch? En er zijn mensen die het laatste slokje water in de woestijn aan hun vriend zouden geven. In het heetst van de strijd denk je aan diegenen die je dierbaar zijn, en de meeste mensen kiezen inderdaad voor zichzelf.

Maar ik snap je punt wel, maar dit is in de extreemste omstandigheden die vrijwel nergens meer van toepassing zijn. Ik heb goede hoop in de mensheid, maar we maken er gewoon niet echt iets relaxeds van op het moment.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Daarom evolueëren we ook als samenleving toch?
Klik om te vergroten...
Daar heb je helemaal gelijk in :grin:

En er zijn mensen die het laatste slokje water in de woestijn aan hun vriend zouden geven. In het heetst van de strijd denk je aan diegenen die je dierbaar zijn, en de meeste mensen kiezen inderdaad voor zichzelf.
Klik om te vergroten...
Die zijn er maar weinig, het is overigens makkelijk gezegd als je niet in zon situatie zit.

Maar ik snap je punt wel,maar dit is in de extreemste omstandigheden die vrijwel nergens meer van toepassing zijn.
Klik om te vergroten...

Oja? Ik zal het toch nog eventjes duidelijker maken. Er sterven duizenden mensen elke dag aan de honger. Jij hebt de vrije keuze om je computer, tv, auto etc te verkopen en met het geld die mensen te gaan helpen. Dat zou ik beschrijven als een daad uit pure liefde. Als je dan terug zou komen, ben je misschien je spullen kwijt maar je hebt alsnog een veel beter leven dan hun daar. Toch weet ik zeker dat je je eigen prioriteiten hoger stelt als het leven van die mensen. Of je verzint smoesjes waarom dat niet zou kunnen... maar je weet wel beter het kan wel. Als iedereen dat zou doen, dan zou het er veel beter uitzien in de wereld, maar helaas moet ik concluderen dat het niet in onze aard ligt, althans voor 99,9 %
Oorzaak?
You don't really care
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Ja nogmaals ik bagatelliseer niet dat de wereld focking gruwelijk is, en wij in Nederland als een van de beste landen niet weten wat lijden is zoals mensen in Afrika. Life sucks, maar er is hoop in ontwikkelingshulp en elk leven dat gered kan worden door donaties of whatever is een kleine moeite voor een grote verandering (voor dat individu dan).

Ik wil mezelf niet beter laten blijken dan ik ben, dat is hypocriet. Ik probeer wel te streven naar een meer eerlijke omgang in mijn persoonlijke leven en MEZELF gelukkig zien te maken. Goed en slecht is sowieso door de mensen bedacht non-dualisme is een feit, niks is goed of slecht maar het wordt goed of slecht gemaakt/beoordeeld. Voor evolutie van dieren is de voedselketen ook wreed, maar niet slecht.

Wat ik probeer te zeggen is dat individuele ontplooiing belangrijk is JUIST als je in een goed land leeft met veel mogelijkheden. En geloof me er zijn meer mensen die doodgaan voor hun principes dan je zou denken, kijk naar Socrates? Ik hoop dat ik dood zou gaan voor mijn normen en waarden en geloof graag dat ik dit ook zou doen, maar ik heb die keuze nooit hoeven maken dus ik weet het niet.

En hypocriete hulp is ook hulp, misschien is het feit dat we onszelf goed willen kunnen noemen ook wel een vorm van evolutie. Alles begint met kleine dingen.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Sorry als het allemaal een beetje hard klinkt, maar zo zie ik het.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Mij lijkt het niet dat we de boel helpen door meerdere mensen op deze planeet te houden. Van welke afkomst of met welke welvaart dan ook.

De evolutie waar jullie het over hebben is niet van toepassing.
Evolutie gaat over 1000den jaren. De mens, en vooral het sociaal emotionele aspect (samenleving) is de laatste decennia een revolutie aan het meemaken. Enorme veranderingen (morele waarden en technologie) zorgen voor emotionele onbalans.

Het is waar wat Carlo zegt. Mensen (en alle organismes an sich) zijn egoïstisch. Gelukkig maar, anders was leven op aarde niet mogelijk.
Het feit dat jij je laatste slokje water aan je beste vriend geeft is heel nobel. Van jou. Echter zal 'de evolutie' daar geen profijt van nemen. Hoewel jij beter bent, zal jouw 'slechte' vriend zich voortplanten en niet jij.
Helaas werkt het niet helemaal meer zo tegenwoordig. Wanneer je als persoon bepaalde nadelen hebt, hoeft dit niet je noodlot te betekenen. Er is een sociaal en financieel vangnet, in principe hoeft niemand in Nederland om te komen van de honger. Zolang niemand dood gaat (en zich dus niet meer kan voortplanten) zal er eigenlijk geen evolutie plaats vinden, aangezien dit gewoon een proces van selectie is.

Wat het opzicht van evolutie is de mensheid kinda screwed. Zonder bewuste selectie of genetische modificatie (wat natuurlijk uitermate onetisch is) zullen we DNA technisch niet echt meer vooruit gaan. Op was rassenmenging (europeaan x afrikaan of amerikaan x aziaat bijv) na.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

decodation zei:
Ja nogmaals ik bagatelliseer niet dat de wereld focking gruwelijk is, en wij in Nederland als een van de beste landen niet weten wat lijden is zoals mensen in Afrika. Life sucks, maar er is hoop in ontwikkelingshulp en elk leven dat gered kan worden door donaties of whatever is een kleine moeite voor een grote verandering (voor dat individu dan).

Ik wil mezelf niet beter laten blijken dan ik ben, dat is hypocriet. Ik probeer wel te streven naar een meer eerlijke omgang in mijn persoonlijke leven en MEZELF gelukkig zien te maken. Goed en slecht is sowieso door de mensen bedacht non-dualisme is een feit, niks is goed of slecht maar het wordt goed of slecht gemaakt/beoordeeld. Voor evolutie van dieren is de voedselketen ook wreed, maar niet slecht.

Wat ik probeer te zeggen is dat individuele ontplooiing belangrijk is JUIST als je in een goed land leeft met veel mogelijkheden. En geloof me er zijn meer mensen die doodgaan voor hun principes dan je zou denken, kijk naar Socrates? Ik hoop dat ik dood zou gaan voor mijn normen en waarden en geloof graag dat ik dit ook zou doen, maar ik heb die keuze nooit hoeven maken dus ik weet het niet.

En hypocriete hulp is ook hulp, misschien is het feit dat we onszelf goed willen kunnen noemen ook wel een vorm van evolutie. Alles begint met kleine dingen.
Klik om te vergroten...

Ik twijfel ook niet aan je goede bedoelingen, ik heb ook niet gezegd dat je het bagatelliseerd. Ik ben alleen van mening dat alles wat een mens doet gebaseerd is op zijn eigen ego. En ik wil liever mijn normen en waarden verliezen dan mijn leven verliezen. Want die normen en waarden zijn aan te passen, me leven niet... :wink:

Maar bedankt voor de discussie, zeker weten geen normale oppervlakkige discussie. Of is dit misschien te arrogant gezegd? :P
d
decodationLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: filosofisch nuanceren van complottheorieën, de illegale

Carlo86 zei:
Sorry als het allemaal een beetje hard klinkt, maar zo zie ik het.
Klik om te vergroten...

Nee ik snap je helemaal, maar ik blijf geloven in een goede kern van de mens. De natuur zit mooi in elkaar, ook al hoort daar ook jacht en slachtoffers bij. Het "collectief" is toch een term die ik belangrijk blijf vinden.

Ik durf mezelf ook wel sociaal vaardig te noemen, vriendschap en liefde zijn voor mij vrijwel onvoorwaardelijk. Niet om op te scheppen, iedereen is gewoon zoals ie wil zijn. Als ik arrogant klink, ik denk hier juist over na om dat uit te sluiten. Maar als de wereld slecht is ga ik in protest.

Misschien ben ik gewoon nog niet aangepast genoeg om het van de juiste kant te bekijken maar met dat in mijn achterhoofd geloof ik niet in goed of slecht het is gewoon zoals het is. Dit klinkt heel vaag, maar daardoor kunnen wij er zelf onze eigen draai aan geven.

Ik ben liever naíef dan een kapitalistisch monster, maar ik wil die naïviteit er ook wel uit zien te krijgen. Het is allemaal een beetje tegenstrijdig, maar het raakt ook erg off-topic.

Meeste machthebbers zijn inderdaad egoïstisch maar dit hoeven we niet te pikken toch?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."