Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInbeslagname gebruikershoeveelheid wiet bij concerten.

Inbeslagname gebruikershoeveelheid wiet bij concerten.

6 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
Sjef.patatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo ik ben John.
Ik hen eigenlijk meerdere vragen over deze kwestie.
Ik heb internet en forums afgezocht,maar hierover geen duidelijkheid gevonden.
Mijn eerste vraag is wat is een drugskluis?
Mijn tweede vraag is,wat gebeurt er met in beslag genomen softdrugs bij concerten?
Mijn derde vraag is wat zijn mijn rechten m.b.t. inbeslagname van legale hoeveelheid softdrugs?
Mijn vierde vraag is,wat betekent zero tolerance?
Het zit in mijn hoofd denk ik helemaal scheef.
Het zit namanlijk zo.
Ik ben 45 jaar en ik blow al heel mijn leven zo'n beetje.
Nu ben ik naar een concert van massive attac gegaan in het klokgebouw in eindhoven.
Daar werden eerst onze kaartjes gescanned en daarna na ongeveer 7 meter rij werden we gefouilleerd.
Daar kwam mijn zakje wiet tevoorschijn.drie gram.
Die moch ik niet mee naar binnen nemen i.v.m. zero tolerance beleid.
Als ik om zou draaien werd mijn kaartje ongeldig dus ik sta met mijn rug tegen de muur.
Inleveren dus.
Nu haal ik mijn wiet uit het zakje en wil dit verpulveren en in de vuilnisbak gooien,maar daar raken ze een beetje van in paniek,want het moet met zakje en al in de drugskluis.vandaar mijn eerste vraag.
Nu heb ik alles afgezocht wat ze er daarna mee gaan doen,maar ik kan hier geen antwoord op vinden.
Vandaar mijn andere vragen.
Ik heb de in beslag genomen wiet toch verpulverd en bij het vuilnis gegooid omdat het tot dan toe gewoon mijn wiet is en ik daarmee mag doen wat mij dunkt.
Ik voel mij gecriminaliseerd en gediscrimineerd.
Binnen mocht ik dan weer wel aan de sterke drank.is dat dan zero tolerance?
En ik mocht andere mensen hun wietlucht op snuiven.
De volgende keer doe ik maar gewoon alles in mijn onderbroek.
Maar ik vraag mij af of dit wel hellemaal rechtmatig is en of dit niet een extra boterham op leverd voor de securety?
Ik hoop hier graag uitsluitsel te krijgen en misschien ook medestanders om actie te ondernemen tegen deze onzin.
Wat ga ik doen bij een concert als ik daar niet mag relaxen en ontspannen met legale middelen?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Van een drugskluis heb ik nog nooit gehoord, dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Wel is het zo dat een club, kroeg, festival, etc zijn eigen beleid mag bepalen over het toelaten van wiet. Wiet is ook niet legaal in Nederland, het wordt slechts gedoogd. Ze mogen dus wel degelijk weigeren dat je het mee naar binnen neemt. De regels verschillen nogal eens per tent, veel clubs en festivals waar ik kom mag je wel gewoon tot 5 gram wiet mee naar binnen nemen, zolang je geen voorgedraaide joints bij je hebt. In dat geval willen ze voorkomen dat je misschien harddrugs bij je hebt. In het geval wat jij schetst willen ze gewoon geen drugs binnen hebben, punt. Dat alcohol in onze samenleving niet als drugs wordt gezien is natuurlijk volstrekt krankzinnig, maar helaas wel de realiteit.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Interesting, zou mooi zijn als je hier iets tegen kan doen. Het lijkt mij legaal niet kloppen inderdaad. :angry:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn eerste vraag is wat is een drugskluis?
Klik om te vergroten...
Dat is een goede vraag, waar denk ik niet 1 antwoord op te geven is. een kluis voor drugs hebben ze bij de coffeshop, het politiebureau, misschien thuis...?

Mijn tweede vraag is,wat gebeurt er met in beslag genomen softdrugs bij concerten?
Klik om te vergroten...

Over het algemeen worden die aangeboden aan de politie voor vernietiging. de politie gebruikt ook in beslag genomen drugs om hun honden te testen.

de beveiligers moet je achteraf ook niet gaan fouilleren, want net als overal verdwijnt er wel eens wat.

Mijn derde vraag is wat zijn mijn rechten m.b.t. inbeslagname van legale hoeveelheid softdrugs?
Klik om te vergroten...

Ik neem aan dat je bij fouilleren bij de ingang bedoeld? dan kun je meestal afstand doen van je drugs, daarmee ben je feitelijk gezien geen gevaar meer voor de organisatie, en als je een geldig toegangsbewijs hebt kun je nogsteeds de toegang tot het evenement claimen.

wat ze inbeslag nemen en wat niet is uiteindelijk afhankelijk van de instuctie van de security.

Mijn vierde vraag is,wat betekent zero tolerance?
Klik om te vergroten...

In de huisregels van een evenement vaak dat je niet toegestaan bent wat voor drank of drugs dan ook zelf mee naar binnen te nemen. in andere context heeft de uitdrukking vaak een andere betekenis.

In principe zou je in elk geval dingen als 4fluo etc gewoon overal mee naar toe mogen nemen. het heeft geen enkele status juridisch gezien behalve dat je het niet in voedingsstoffen mag verkopen. als je er zelf een taart mee wilt bakken moet je zelf weten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
MeejheM zei:
In principe zou je in elk geval dingen als 4fluo etc gewoon overal mee naar toe mogen nemen. het heeft geen enkele status juridisch gezien behalve dat je het niet in voedingsstoffen mag verkopen. als je er zelf een taart mee wilt bakken moet je zelf weten.
Klik om te vergroten...
In theorie wel natuurlijk, maar hoe ga jij daar ter plekke aantonen dat het 4-FA is en niet speed of welke andere drug dan ook. Op dat moment heb je gewoon een zakje of capsule met een poeder bij je. Plus dat ik me afvraag of een tent ook niet zelf kan beslissen dat ze een legale designer drug niet toestaan binnen, net zoals ze zelf kunnen bepalen of ze wiet toestaan of niet. Nou weet ik dat wiet officieel wel in de opium lijst opgenomen, maar deze wordt gedoogd. Desondanks staan sommige tenten wel wiet toe en andere niet. Voor zover ik weet zijn ze zelf nog vrij om te bepalen wat ze wel en niet toestaan, los van de wettelijke status.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sjef.patat zei:
Hallo ik ben John.
Ik hen eigenlijk meerdere vragen over deze kwestie.
Ik heb internet en forums afgezocht,maar hierover geen duidelijkheid gevonden.
Mijn eerste vraag is wat is een drugskluis?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de organisatie een opiumontheffing heeft op één bepaalde plek en dat alle in beslag genomen drugs daar dus verzameld moeten worden.

Mijn tweede vraag is,wat gebeurt er met in beslag genomen softdrugs bij concerten?
Klik om te vergroten...
Wordt gejat of vernietigd

Mijn derde vraag is wat zijn mijn rechten m.b.t. inbeslagname van legale hoeveelheid softdrugs?
Klik om te vergroten...
Een legale hoeveelheid softdrugs bestaat niet, wiet is illegaal en daarmee helaas basta. Een hoeveelheid onder 5 gram is dan wel illegaal, maar niet strafbaar. Dat wil zeggen dat je het in moet leveren wanneer erom gevraagd wordt, maar dat je er niet voor gestraft zal worden. Jouw recht is dus niet veroordeeld worden als je het inlevert.

Mijn vierde vraag is,wat betekent zero tolerance?
Klik om te vergroten...
Dat er ook geen "een pil, een halve gram harddrugs, één buisje GHB of 5 gram wiet" gedoogd is en dat deze ook ingenomen zullen worden. Precies wat jij beschrijft dus.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
MeejheM zei:
In principe zou je in elk geval dingen als 4fluo etc gewoon overal mee naar toe mogen nemen. het heeft geen enkele status juridisch gezien behalve dat je het niet in voedingsstoffen mag verkopen. als je er zelf een taart mee wilt bakken moet je zelf weten.
Klik om te vergroten...
In theorie wel natuurlijk, maar hoe ga jij daar ter plekke aantonen dat het 4-FA is en niet speed of welke andere drug dan ook. Op dat moment heb je gewoon een zakje of capsule met een poeder bij je. Plus dat ik me afvraag of een tent ook niet zelf kan beslissen dat ze een legale designer drug niet toestaan binnen, net zoals ze zelf kunnen bepalen of ze wiet toestaan of niet. Nou weet ik dat wiet officieel wel in de opium lijst opgenomen, maar deze wordt gedoogd. Desondanks staan sommige tenten wel wiet toe en andere niet. Voor zover ik weet zijn ze zelf nog vrij om te bepalen wat ze wel en niet toestaan, los van de wettelijke status.
Klik om te vergroten...

In principe hoef je helemaal niet aan te kunnen tonen wat je allemaal bij hebt, daar heb je veel te veel spullen voor nodig. Wat de security doet als ze een zakje poeder of kristallen bij je vinden is waarschijnlijk in beslag nemen, omdat het best een middel op de opiumlijst kan zijn.

zij kunnen het niet uitsluiten, en jij kan het niet ter plekke bewijzen.

je hoeft je in elk geval niet druk te maken om boetes of andere maatregelen achteraf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."