Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeroorzaakt cannabis dan toch lage rugpijn en spierpijn?

Veroorzaakt cannabis dan toch lage rugpijn en spierpijn?

34 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fysiologisch gezien kan het inderdaad niet voor pijn zorgen. Even makkelijk uitgelegd, wiet zorgt ervoor dat de somatische zenuwen niet meer zo snel of heftig actiepotentialen doorsturen ivm pijn.
Voor de geïnteresseerden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Depolar ... inhibition

Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt. Ze zijn in iedergeval geen resultaat van je cannabis gebruik. En wat betreft die huisartsen vind ik ook beide een beetje raar..
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
benniesmitters zei:
Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit wel een goed punt is trouwens, cannabis versterkt immers je zintuigen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Jixx zei:
Tot nu toe kan ik eruit ophalen dat of A: er weinig cannabisgebruikers op dit forum actief zijn, of B: de cannabisgebruikers die hier actief zijn dit niet kunnen beamen? Of zijn we weer eens te lui om te antwoorden? :P :stoned:
Klik om te vergroten...
Of C: Het topic niet willen doorlezen?

Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar kan in ieder geval zeggen dat ik echt nog nooit heb gehoord over een relatie tussen rug/spierpijn en cannabis gebruik. Aangezien cannabis ook vaak medisch als pijnstiller wordt gebruikt, lijkt de relatie me eerlijk gezegd ook sterk.
Klik om te vergroten...

Als cannabis als medische pijnstiller wordt gebruikt dan gaat het ook om medicinale wiet met een hoger CBD gehalte, en niet de reguliere coffeeshop wiet?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#4
benniesmitters zei:
Fysiologisch gezien kan het inderdaad niet voor pijn zorgen. Even makkelijk uitgelegd, wiet zorgt ervoor dat de somatische zenuwen niet meer zo snel of heftig actiepotentialen doorsturen ivm pijn.
Voor de geïnteresseerden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Depolar ... inhibition

Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt. Ze zijn in iedergeval geen resultaat van je cannabis gebruik. En wat betreft die huisartsen vind ik ook beide een beetje raar..
Klik om te vergroten...

Nou het kwam bij mij acuut opzetten, en op dat moment rookte ik geen wiet, dus dat maakt geen logica? En als het er altijd al was, en dat pas merk na 15 jaar dagelijks blowen. Zou het dan niet allang eerder opgevallen moeten zijn?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
benniesmitters zei:
Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit wel een goed punt is trouwens, cannabis versterkt immers je zintuigen.
Klik om te vergroten...

De klachten zijn in ieder geval niet verdwenen toen ik antipsychotica ben gaan slikken.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#6
Anti psychotica gaat je niet helpen om bepaalde gedachtes uit je hoofd te krijgen. Het zijn eerder mood stabilizers.

Dat acute is niet zo raar, je heb toch altijd pas opeens pijn. Het is nooit dat je denkt van ja over een paar dagen ga ik pijn krijgen. Nogmaals, of het ligt gewoon aan je houding/verkeerd staande disc in je ruggenwervel of het zit tussen je oren. Ga er maar van uit dat het niet door de cannabis komt. Want dit is vrijwel onmogelijk. Hoe zou het kunnen dat je alleen pijn in je onderrug hebt en niet in andere spieren? Waar ook heel toevallig een verkeerde discus zit. Plus onderug is vaak het eerst waar je last van krijgt met een verkeerde houding.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb soms door mijn werk atypische lage rugklachten(ik blow niet trouwens), en voel tegenwoordig soms al dagen van te voren dat ik niets moet tillen, lang in bed blijven liggen of erg lang zitten om te voorkomen dat de klachten serieus worden en ik weer naar de manueel therapeut kan.

Ik voel het dus wel aankomen, maar dat heeft me jaren gekost om te leren.

Volgens mij heeft ongeveer 1/3e van de Nederlanders ooit last van lage rugklachten, is de oorzaak zelden bekend(dan noemen ze het atypisch) en gaat het bijna altijd vanzelf weer over, of je nou behandeling krijgt of niet.

mijn eigen ervaring is dat pijnstillers wel werken tegen de symptomen, maar het herstel niet beïnvloeden.

Zelf heb ik de volgende tips:
- Drink zeker genoeg vloeistoffen.
- Zit niet te lang in dezelfde houding.
- Langer dan 6of 7 uur in bed liggen kan last opleveren, dat ligt er denk ik aan hoeveel je beweegt in je slaap.
- Wanneer je rugklachten hebt is het erg belangrijk toch te blijven bewegen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#8
benniesmitters zei:
Anti psychotica gaat je niet helpen om bepaalde gedachtes uit je hoofd te krijgen. Het zijn eerder mood stabilizers.

Dat acute is niet zo raar, je heb toch altijd pas opeens pijn. Het is nooit dat je denkt van ja over een paar dagen ga ik pijn krijgen. Nogmaals, of het ligt gewoon aan je houding/verkeerd staande disc in je ruggenwervel of het zit tussen je oren. Ga er maar van uit dat het niet door de cannabis komt. Want dit is vrijwel onmogelijk. Hoe zou het kunnen dat je alleen pijn in je onderrug hebt en niet in andere spieren? Waar ook heel toevallig een verkeerde discus zit. Plus onderug is vaak het eerst waar je last van krijgt met een verkeerde houding.
Klik om te vergroten...

Met acuut bedoelde ik iets anders. Natuurlijk kan je niet 2 dagen van te voren plannen dat je pijn gaat krijgen, tenzij je aan kickboksen doet of zo. Ik bedoelde er eigenlijk meer mee, dat er voorafgaande periode geen vorm was van opbouwende of toenemende pijn, maar dat het ineens op kwam zetten, in extreme vorm. Soms kan het wel eens opbouwend zijn , of dat het met een enkele keer begint. Ook fluctueren pijnklachten soms. En zoals MeejheM al zegt, verdwijnt het soms ook weer spontaan. Ik vraag me af in hoeverre het psychisch zit, maar ik sluit dat zeker niet uit hoor. Maar feit is wel dat de pijn toeneemt als ik buk en zo. Dus ja, is dat dan psychisch?

Maar buiten dat om vraag ik mij dan af: Hoe zit het dan met die mensen die reageren op de website die bovenaan vermeld staat? Dat komt toch ook niet zomaar uit de lucht gevallen lijkt mij?
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeg ook niet dat het psychisch is, maar het kan. Denk dat je gewoon rugklachten hebt en dat dit niet door cannabis gebruik komt. En die andere lui zullen dat ook wel
Hebben. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat wiet pijn veroorzaakt en al helemaL niet op
Een bepaalde plek..
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ben je al naar een huisarts, fysio, manueel therapeut, bewegingsconsulent, podoloog of een andere arts geweest met je klachten?

Ik gok dat in nederland best veel geblowd wordt, en dat mensen hier op het forum relatief nog meer blowers kennen. Als nu nog niemand je probleem herkend denk ik zelf dat je de oorzaak in de verkeerde hoek zoekt.

Maar jij wilde toch zelf perse blowen, zelfs als je medicatie dat serieus beïnvloed in de negatieve zin(dit haal ik even uit mijn herinnering aan jou topics)? Als de bron die je aanhaalt klopt zou het je voor de keuze stellen te stoppen met blowen of leven met rugklachten, simpel gesteld.

Kom nog eens terug en reageer hier eens op alsjeblieft.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#11
jo.

Ik denk dat wiet goed en slecht kan werken.

Waarom goed?
Cannabis staat bij bodybuilders op de opium lijst. De reden waarom het op de opium lijst staat is omdat je spieren meer rusten waardoor ze sneller herstellen. Op het moment dat jij last heb van je rug zijn je spieren waarschijnlijk overspannen, of er heeft iets voorgedaan waardoor je nu overspanning hebt in je rug. Omdat cannabis ervoor zorgt dat je spieren zich ontspannen zou je sneller moeten genezen mits je natuurlijk gezond eet en de juiste beweging behoud.

Waarom slecht?
Cannabis zorgt ervoor dat je loom word en meer luierig word, als dat gebeurd denk je vaak niet meer goed na bij je houding en doe je wat het meest comfortabele is. Dat kan dus bijvoorbeeld zijn dat je met een bolle rug iets van de grond raapt ipv dat je het met een rechte rug doet. Zo belast je je rug alleen maar meer waardoor het inderdaad erger kan worden. Wellicht is dan fysiotherapie of iemand die naar je houdingen kijkt en vannuit daar verbeterd (even het woord kwijt) iets voor je.

Hoe dan ook, hoop dat je hier iets aan hebt.

doei!
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#12
MeejheM zei:
Ben je al naar een huisarts, fysio, manueel therapeut, bewegingsconsulent, podoloog of een andere arts geweest met je klachten?

Ik gok dat in nederland best veel geblowd wordt, en dat mensen hier op het forum relatief nog meer blowers kennen. Als nu nog niemand je probleem herkend denk ik zelf dat je de oorzaak in de verkeerde hoek zoekt.

Maar jij wilde toch zelf perse blowen, zelfs als je medicatie dat serieus beïnvloed in de negatieve zin(dit haal ik even uit mijn herinnering aan jou topics)? Als de bron die je aanhaalt klopt zou het je voor de keuze stellen te stoppen met blowen of leven met rugklachten, simpel gesteld.

Kom nog eens terug en reageer hier eens op alsjeblieft.
Klik om te vergroten...

Jazeker wil ik hier nog op terugkomen. Ik heb spine care gevolgd bij de fysio en daarmee is er mogelijk (mits er geen sprake was van natuurlijk herstel) een groot deel van mijn rugpijn afgenomen. Dat de medicatie op een negatieve manier beinvloed bedoel ik met betrekking op de psychische problemen, en niet op de lichamelijke problemen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
benniesmitters zei:
[...]Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt.[...]
Klik om te vergroten...

Bennie, hier had je het volgens mij bij kunnen laten, erg duidelijk en logisch geformuleerd.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is niet leuk om te horen dat de pijn psychisch is.

Als jij regelmatig veel buikpijn hebt, en je verteld dat tegen iemand, en die zegt: over jouw buikpijn wil ik het niet hebben, want dat zit toch tussen je oren. Zou jij dat tof vinden, terwijl je zelf steeds buikpijn hebt? Vraag jezelf dat eens af?

Maar laten we het hierbij? Het is een drugsforum, en als ik iet plaats dan gaat het alleen nog maar over drugs, en niet meer over mijn klachten.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik snap dat het niet leuk is om te horen. Maar het is en blijft een drugsforum, waaruit de leden bestaan uit drugsgebruikers, wij zijn ook geen dokters of psychologen, dus helaas kunnen we je niet verder helpen. En er zijn wel degelijk mensen die je er bij kunnen helpen. Een collega van mij had heel erg veel last van zn hart en dat straalde uit naar zn arm, hij was bang dat het aan zijn hart lag maar dokters stuurden hem ook weer weg. Psychologen heeft ie ook geprobeerd en dat werkte volgens hem ook niet. Daarnaast heeft hij nog meer geprobeerd totdat hij bij een psychosomatische therapeut kwam, dat heeft hem heel erg geholpen. Ik kan verder niks voor je doen, maar misschien dat jij ook baat hebt bij zo'n therapeut? Als je er zoveel last van hebt zou ik het gewoon proberen. Baat het niet dan schaad het niet. Hoop dat je er ooit nog eens van af komt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."