Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeroorzaakt cannabis dan toch lage rugpijn en spierpijn?

Veroorzaakt cannabis dan toch lage rugpijn en spierpijn?

34 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lijkt me makkelijk om alles op het roken afteschuiven als huisarts zijnde..
Maar wie weet is er toch een verband tussen je klachten en je cannabisgebruik.
Zal nog is wat navragen bij vrienden en wat onderzoek op het internet doen. Ben nu zelf ook wel benieuwd eerlijk gezegd.

Als ik iets heb dan laat ik het weten!
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#2
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het komt door schade aan de bloedvaten of bloedsomloop. En dat kan inderdaad door roken komen. Dat zou ook deels genetisch bepaald zijn (genetische predispositie). Maar dan heb je het over dagelijks veel roken en ook vele jaren. Maar wat staat in je link dat mensen alleen last hebben tijdens het roken van cannabis lijkt me heel sterk, je zou dan altijd last moeten hebben.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik stuitte vandaag een beetje per toeval op deze website. Ik was iets aan het zoeken wat met betrekking tot cannabis te maken had, en van het een, kwam ik bij het ander.

Het komt van de website osteopraktijk.nl (cannabis & lichamelijke klachten)

Waar vervolgens deze link stond : http://www.steadyhealth.com/topics/does ... ation=e6v0

Waaruit blijkt dat veel (buitenlandse) cannabisgebruikers te kampen hebben met rugpijn en spierpijn klachten?

Echter, In Nederland zelf zijn er weinig discussies waarin cannabisgebruik in verband wordt gebracht met lage rugpijn? Ook hier op het drugsforum wordt weinig, of bijna helemaal niets erover vermeld. Daarom open ik nu dus ook dit topic. Om wederom verder onderzoek te doen naar de gevolgen van (langdurig) cannabisgebruik. De vraag is dan ook of dat hier cannabisgebruikers zijn die ook kampen met lage rugpijn en spierkrampen? Let wel! De mensen die reageren op die website vermelden met name een toename van pijn tijdens het blowen.
Verder moet men zich afvragen of de cannabis gecombineerd wordt met tabak , want van tabak roken is inmiddels wel bekend dat het rugklachten/hernia´s kan veroorzaken. Maar geldt dit ook voor cannabis in pure vorm?

Zou dit topic overgeplaatst kunnen worden naar vraag van de week subforum door een moderator? b.v.d.!
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lijkt me heel sterk dat dit alleen door wiet zou komen, ook niet icm tabak.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou ik heb wel wat eigen informatie. Mijn ouders zijn beide rug patiënt en ik heb jaaaaaaren stevig geblowd en ik heb nooit rugklachten. Dus ik heb het alvast niet geërfd van mijn ouders. En ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord, rugklachten tijdens of van blowen en ik ken toch best wat blowers eigenlijk. Geen onderzochte informatie maar eigen ervaring.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mogelijk ook deels erfelijk bepaald misschien? Mijn vaders kant hebben veel familieleden last van lage rugpijn (vele zijn inderdaad rokers) Anderzijds, Ik heb ook twee Ooms die allebei een hernia hebben gehad, en hun gebruiken beide geen cannabis, en geen tabak.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou ja, Er reageren daar inderdaad een aantal mensen op de manier dat het op komt zetten tijdens het blowen, en bij de volgende joint die ze roken komt de pijn wederom terug. En als ze er helemaal mee kappen, dan beweren ze meer klachtenvrij zijn.

Ik kreeg een aantal jaren zelf (niet tijdens het blowen) wel toen ik al wat gebruikt had, en nieuwe wiet ging halen enorme lage rugpijn. Wiet was voor mij inderdaad geen oplossing om de pijn te bestrijden. Maar dat was ook geen medicinale wiet met een hoger CBD gehalte.

Mijn huisarts toen had ook een urine (drugsscreening) gedaan toen ik met mijn klachten bij hem kwam, en daaruit haalde hij op dat er ontzettend veel cannabinoides waren opgestapeld. (180)

Vervolgens zei mijn huisarts dat ik mijn rug en spierpijn aan het roken van cannabis te danken had.
Echter, Ik geloofde de arts ook niet meteen, en ben toen bij thuiskomst artikelen gaan zoeken waar cannabis en rugpijn in verband werden gebracht met elkaar. Maar ik kreeg niks gevonden.

Ik ben eigenwijs en verslaafd en ben altijd blijven doorgaan met blowen, en zelfs nog meer gaan blowen. De extreme pijn heeft bijna 3 kwart jaar geduurd, en toen nam het af. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nog steeds dagelijks (lage) rugpijn heb, maar het is vele malen verdraagzamer geworden. Bukken en zo blijft een issue, en houd ik niet lang vol. Maar het feit dat ik nog meer ben gaan consumeren, en dat de rugpijn daardoor niet erger is geworden, maar juist is afgenomen, spreekt de theorie van de huisarts wel een beetje tegen?

Hoe het zit met al die mensen die reageren op die website vraag ik mij wel af? De vraag wordt immers gesteld om iets te achterhalen, en het verbaast mij hoeveel mensen daar min of meer overeenkomende reacties plaatsen. Maar echt concrete bronnen die dat (medisch) aantonen zijn er volgens mij niet?

Misschien is het ter aanvullende info nuttig om deze site er ook bij te vermelden: http://www.osteopraktijk.nl/lichamelijk ... -cannabis/
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tot nu toe kan ik eruit ophalen dat of A: er weinig cannabisgebruikers op dit forum actief zijn, of B: de cannabisgebruikers die hier actief zijn dit niet kunnen beamen? Of zijn we weer eens te lui om te antwoorden? :P :stoned:
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind het gewoon niet logisch op het moment. Zou ik me ook meer in moeten verdiepen trouwens, maar was laatste dagen wat druk. Ik weet namenlijk niet precies hoe cannabioïde receptoren fysiologische reacties enzo teweeg brengen. Zal vanavond of morgen eventjes kijken of er in mn studieboeken wat over staat en dan kom ik er op terug.

Denk dat de meesten die hier actief zijn wel wiet roken of in iedergeval gerookt hebben. Denk dat ze zich niet kunnen vinden in de klachten, want om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord. Met stimulerende drugs wel door middel van vernauwing van de bloedvaten, maar volgens mij doet wiet dit niet..
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#10
Die vorige dokter van mij heeft speciaal een website en netwerk opgebouwd om mij ervan te overtuigen dat hij gelijk had. :wink: :P

Mijn menig mag je ook hebben. En dat is dat ik er zelf ook sterk aan twijfel.

Maar wie weet staat deze ontdekking/onderzoek nog in zijn kinderschoenen, en is het nog te vers om te relativeren voor vele dat er ergens een (indirect) verband ligt?

OT: Zo wordt er bij osteopraktijk.nl ook een theorie aangekaart dat dehydratie in spieren een van de veroorzakers zou kunnen zijn. Maar wederom: Dit is iets wat vele zullen ontkennen? Zelf heb ik ook nog nooit van dehydratie door cannabis gehoord, en ik denk vele niet? Mogelijk gewoon een bullshit theorie.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
Moeilijk te beantwoorden maar wil hier toch ook even de feiten rond mezelf neertypen. Ik heb een tiental jaar geblowd en enkele jaren daarvan gingen ook gepaard met lage rugpijnen. Het is moeilijk te bepalen als dit door het blowen kwam want ik ben reumapatient. Nu ben ik al een 4tal maanden gestopt met blowen en de lage rugpijnen en ontstekingen zijn gestaag geminderd. Mijn huisarts had me indertijd al verteld dat langdurig blowen ontstekingen veroorzaakt. Geloofde er in der tijd weinig van maar aan mezelf merk ik toch vooruitgang met wiet opzij te laten.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tja ik weet het ook niet, maar wat ik op die site lees lijkt mij onderbewuste psychische oorzaak het meest logisch. Spier dehydratatie lijkt me een beetje bullshit, vooral als je zegt dat, ookal ben je een tijd gestopt, een joint rookt het weer op komt spelen.

Misschien toch aan je huisarts vragen waar dat aan ligt in plaats van een drugsforum? Ben zelf eigenlijk ook best wel benieuwd nu.
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben ook wel een stevige blower geweest en ben er nog steeds niet vies van. Ikzelf heb nooit rugklachten of spierpijn klachten van wiet gehad. Als ik spierpijn van het sporten en dan ga blowen dan vergeet ik juist de pijn. Verder van al mijn blowende vrienden heeft er maar 1 rugklachten maar deze zijn al in zijn jeugd begonnen. Wel heeft hij het eens over toename van de pijn gehad wanneer hij een joint opstak. Maar dit was zeker niet elke keer als hij een joint opstak.

Misschien kan het ook aan de leeftijd liggen? Mijn vrienden zijn 20 t/m 25 (ongeveer). En er is dus weinig last van rugklachten.

Hoop dat je er wat aan hebt!
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tekzor668 zei:
Moeilijk te beantwoorden maar wil hier toch ook even de feiten rond mezelf neertypen. Ik heb een tiental jaar geblowd en enkele jaren daarvan gingen ook gepaard met lage rugpijnen. Het is moeilijk te bepalen als dit door het blowen kwam want ik ben reumapatient. Nu ben ik al een 4tal maanden gestopt met blowen en de lage rugpijnen en ontstekingen zijn gestaag geminderd. Mijn huisarts had me indertijd al verteld dat langdurig blowen ontstekingen veroorzaakt. Geloofde er in der tijd weinig van maar aan mezelf merk ik toch vooruitgang met wiet opzij te laten.
Klik om te vergroten...

Ik heb een vriend gehad die ook veel cannabis gebruikte i.v.m. ADHD. Toen ik een jaar of 28 was kwam hij bij mij op visite, en was inmiddels vader en helemaal gestopt met cannabisgebruik. Ik had op dat moment een ontsteking in mijn tand, waarop hij zei: Sinds ik gestopt ben met blowen, heb ik veel minder last van ontstekingen. Ik dacht bij mezelf: wat lult die gast toch, daar had ik nog nooit van gehoord. Mogelijk zat er dan toch een kern van waarheid in ?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#15
JackHerrer zei:
Ik ben ook wel een stevige blower geweest en ben er nog steeds niet vies van. Ikzelf heb nooit rugklachten of spierpijn klachten van wiet gehad. Als ik spierpijn van het sporten en dan ga blowen dan vergeet ik juist de pijn. Verder van al mijn blowende vrienden heeft er maar 1 rugklachten maar deze zijn al in zijn jeugd begonnen. Wel heeft hij het eens over toename van de pijn gehad wanneer hij een joint opstak. Maar dit was zeker niet elke keer als hij een joint opstak.

Misschien kan het ook aan de leeftijd liggen? Mijn vrienden zijn 20 t/m 25 (ongeveer). En er is dus weinig last van rugklachten.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Klik om te vergroten...

Het enigste wat bij mij vastgesteld is door een MRI- Scan is dat ik last heb van: milde discopathie. Dit houd dus in dat de discus tussen L3 en L4 een klein beetje verschoven is. Maar de orthopeed schoof de klachten op het roken van tabak af. Inderdaad wat vaker beweert wordt bij roken van tabak is dat de bloedvaten vernauwen, en daardoor dus minder zuurstof bij de spieren kan komen? Ook de rugpijn werd op roken afgeschoven. Wel werd ik naar een fysio doorverwezen voor spine care wat gericht is op de discus trainen, en het sterker maken van de rugspieren. Echter had de orthopeed in zijn doorverwijzing gezet dat ik eerst helemaal moest stoppen met roken, voordat behandeling opgestart mocht worden. Aangezien het anders weinig nut zou hebben volgens de orthopeed. De huisarts beweerde dat ik ook niet zoveel pijn kon ervaren, door die milde vorm van de discus die verschoven is.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk dat je je eigen vraag al beantwoord hebt. Je hebt discopathie, misshien daarnaast ook sel een verkeerde houding? Dat icm met roken. Wil wiet niet ophemelen ofzo hoor want echt goed kan het vast niet voor je zijn, maar denk niet dat hier de oorzaak ligt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Misschien dat veel stevige blowers veel zitten/hangen op de bank of elders. Van weinig beweging word je stijf en van verkeerd of veel zitten/hangen in een slechte houding kun je rugklachten krijgen. Ik weet dat toen ik nog zo veel dagelijks blowde ik veel minder aktief was. Minder deed en meer zat en lui was. Dat kan ook een oorzaak zijn misschien.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dunnetjess33 zei:
Misschien dat veel stevige blowers veel zitten/hangen op de bank of elders. Van weinig beweging word je stijf en van verkeerd of veel zitten/hangen in een slechte houding kun je rugklachten krijgen. Ik weet dat toen ik nog zo veel dagelijks blowde ik veel minder aktief was. Minder deed en meer zat en lui was. Dat kan ook een oorzaak zijn misschien.
Klik om te vergroten...

Hier had ik ook al aan gedacht... denkt dat alles opgeteld 1 jaar op de bank gamen en blowen nog zacht uitgedrukt is...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mwha, ik wil niet ontkennen dat ik wat passief ben door het blowen, en ook mijn houding is verkeerd.

Ik deed daarnaast zittend werk (computer) 4 dagen in de week. Maar toen was de rugpijn er nog niet. Ik deed behoorlijk veel aan lopen , en ik woon alleen zelfstandig en heb dus ook mijn dagelijkse taken die ik moet uitvoeren. Maar inderdaad... Ik denk ook dat het optelsom is van meerdere factoren die hierin meespelen. De sterkste pijnstiller die ik heb mogen gebruiken waren butrans pleister 20 microgram, maar het had amper een pijnstillende werking. En dit was al bij een nieuwe (huidige) huisarts die dat wel wilde voorschrijven, want die vorige huisarts vond tramadol wel goed zo, en wou niks sterkers meer voorschrijven. Probleem was alleen dat tramadol mij de hele nacht heeft wakker gehouden , en dat mijn nek en schouder spieren nog meer verkrampte, dus ik wilde dat spul niet meer gebruiken. Hij (mijn vorige arts )zei letterlijk tegen mij dat hij mij liever op de grond van de pijn zag kruipen, zodat ik wel afleerde om wiet nog aan te raken.

Alle informatie die hier wordt gedeeld wordt op prijs gesteld! So be my guest!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jixx zei:
Tot nu toe kan ik eruit ophalen dat of A: er weinig cannabisgebruikers op dit forum actief zijn, of B: de cannabisgebruikers die hier actief zijn dit niet kunnen beamen? Of zijn we weer eens te lui om te antwoorden? :P :stoned:
Klik om te vergroten...
Of C: Het topic niet willen doorlezen?

Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar kan in ieder geval zeggen dat ik echt nog nooit heb gehoord over een relatie tussen rug/spierpijn en cannabis gebruik. Aangezien cannabis ook vaak medisch als pijnstiller wordt gebruikt, lijkt de relatie me eerlijk gezegd ook sterk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."