Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeroorzaakt cannabis dan toch lage rugpijn en spierpijn?

Veroorzaakt cannabis dan toch lage rugpijn en spierpijn?

34 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
Moeilijk te beantwoorden maar wil hier toch ook even de feiten rond mezelf neertypen. Ik heb een tiental jaar geblowd en enkele jaren daarvan gingen ook gepaard met lage rugpijnen. Het is moeilijk te bepalen als dit door het blowen kwam want ik ben reumapatient. Nu ben ik al een 4tal maanden gestopt met blowen en de lage rugpijnen en ontstekingen zijn gestaag geminderd. Mijn huisarts had me indertijd al verteld dat langdurig blowen ontstekingen veroorzaakt. Geloofde er in der tijd weinig van maar aan mezelf merk ik toch vooruitgang met wiet opzij te laten.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja ik weet het ook niet, maar wat ik op die site lees lijkt mij onderbewuste psychische oorzaak het meest logisch. Spier dehydratatie lijkt me een beetje bullshit, vooral als je zegt dat, ookal ben je een tijd gestopt, een joint rookt het weer op komt spelen.

Misschien toch aan je huisarts vragen waar dat aan ligt in plaats van een drugsforum? Ben zelf eigenlijk ook best wel benieuwd nu.
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben ook wel een stevige blower geweest en ben er nog steeds niet vies van. Ikzelf heb nooit rugklachten of spierpijn klachten van wiet gehad. Als ik spierpijn van het sporten en dan ga blowen dan vergeet ik juist de pijn. Verder van al mijn blowende vrienden heeft er maar 1 rugklachten maar deze zijn al in zijn jeugd begonnen. Wel heeft hij het eens over toename van de pijn gehad wanneer hij een joint opstak. Maar dit was zeker niet elke keer als hij een joint opstak.

Misschien kan het ook aan de leeftijd liggen? Mijn vrienden zijn 20 t/m 25 (ongeveer). En er is dus weinig last van rugklachten.

Hoop dat je er wat aan hebt!
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tekzor668 zei:
Moeilijk te beantwoorden maar wil hier toch ook even de feiten rond mezelf neertypen. Ik heb een tiental jaar geblowd en enkele jaren daarvan gingen ook gepaard met lage rugpijnen. Het is moeilijk te bepalen als dit door het blowen kwam want ik ben reumapatient. Nu ben ik al een 4tal maanden gestopt met blowen en de lage rugpijnen en ontstekingen zijn gestaag geminderd. Mijn huisarts had me indertijd al verteld dat langdurig blowen ontstekingen veroorzaakt. Geloofde er in der tijd weinig van maar aan mezelf merk ik toch vooruitgang met wiet opzij te laten.
Klik om te vergroten...

Ik heb een vriend gehad die ook veel cannabis gebruikte i.v.m. ADHD. Toen ik een jaar of 28 was kwam hij bij mij op visite, en was inmiddels vader en helemaal gestopt met cannabisgebruik. Ik had op dat moment een ontsteking in mijn tand, waarop hij zei: Sinds ik gestopt ben met blowen, heb ik veel minder last van ontstekingen. Ik dacht bij mezelf: wat lult die gast toch, daar had ik nog nooit van gehoord. Mogelijk zat er dan toch een kern van waarheid in ?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
JackHerrer zei:
Ik ben ook wel een stevige blower geweest en ben er nog steeds niet vies van. Ikzelf heb nooit rugklachten of spierpijn klachten van wiet gehad. Als ik spierpijn van het sporten en dan ga blowen dan vergeet ik juist de pijn. Verder van al mijn blowende vrienden heeft er maar 1 rugklachten maar deze zijn al in zijn jeugd begonnen. Wel heeft hij het eens over toename van de pijn gehad wanneer hij een joint opstak. Maar dit was zeker niet elke keer als hij een joint opstak.

Misschien kan het ook aan de leeftijd liggen? Mijn vrienden zijn 20 t/m 25 (ongeveer). En er is dus weinig last van rugklachten.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Klik om te vergroten...

Het enigste wat bij mij vastgesteld is door een MRI- Scan is dat ik last heb van: milde discopathie. Dit houd dus in dat de discus tussen L3 en L4 een klein beetje verschoven is. Maar de orthopeed schoof de klachten op het roken van tabak af. Inderdaad wat vaker beweert wordt bij roken van tabak is dat de bloedvaten vernauwen, en daardoor dus minder zuurstof bij de spieren kan komen? Ook de rugpijn werd op roken afgeschoven. Wel werd ik naar een fysio doorverwezen voor spine care wat gericht is op de discus trainen, en het sterker maken van de rugspieren. Echter had de orthopeed in zijn doorverwijzing gezet dat ik eerst helemaal moest stoppen met roken, voordat behandeling opgestart mocht worden. Aangezien het anders weinig nut zou hebben volgens de orthopeed. De huisarts beweerde dat ik ook niet zoveel pijn kon ervaren, door die milde vorm van de discus die verschoven is.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat je je eigen vraag al beantwoord hebt. Je hebt discopathie, misshien daarnaast ook sel een verkeerde houding? Dat icm met roken. Wil wiet niet ophemelen ofzo hoor want echt goed kan het vast niet voor je zijn, maar denk niet dat hier de oorzaak ligt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Misschien dat veel stevige blowers veel zitten/hangen op de bank of elders. Van weinig beweging word je stijf en van verkeerd of veel zitten/hangen in een slechte houding kun je rugklachten krijgen. Ik weet dat toen ik nog zo veel dagelijks blowde ik veel minder aktief was. Minder deed en meer zat en lui was. Dat kan ook een oorzaak zijn misschien.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dunnetjess33 zei:
Misschien dat veel stevige blowers veel zitten/hangen op de bank of elders. Van weinig beweging word je stijf en van verkeerd of veel zitten/hangen in een slechte houding kun je rugklachten krijgen. Ik weet dat toen ik nog zo veel dagelijks blowde ik veel minder aktief was. Minder deed en meer zat en lui was. Dat kan ook een oorzaak zijn misschien.
Klik om te vergroten...

Hier had ik ook al aan gedacht... denkt dat alles opgeteld 1 jaar op de bank gamen en blowen nog zacht uitgedrukt is...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mwha, ik wil niet ontkennen dat ik wat passief ben door het blowen, en ook mijn houding is verkeerd.

Ik deed daarnaast zittend werk (computer) 4 dagen in de week. Maar toen was de rugpijn er nog niet. Ik deed behoorlijk veel aan lopen , en ik woon alleen zelfstandig en heb dus ook mijn dagelijkse taken die ik moet uitvoeren. Maar inderdaad... Ik denk ook dat het optelsom is van meerdere factoren die hierin meespelen. De sterkste pijnstiller die ik heb mogen gebruiken waren butrans pleister 20 microgram, maar het had amper een pijnstillende werking. En dit was al bij een nieuwe (huidige) huisarts die dat wel wilde voorschrijven, want die vorige huisarts vond tramadol wel goed zo, en wou niks sterkers meer voorschrijven. Probleem was alleen dat tramadol mij de hele nacht heeft wakker gehouden , en dat mijn nek en schouder spieren nog meer verkrampte, dus ik wilde dat spul niet meer gebruiken. Hij (mijn vorige arts )zei letterlijk tegen mij dat hij mij liever op de grond van de pijn zag kruipen, zodat ik wel afleerde om wiet nog aan te raken.

Alle informatie die hier wordt gedeeld wordt op prijs gesteld! So be my guest!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jixx zei:
Tot nu toe kan ik eruit ophalen dat of A: er weinig cannabisgebruikers op dit forum actief zijn, of B: de cannabisgebruikers die hier actief zijn dit niet kunnen beamen? Of zijn we weer eens te lui om te antwoorden? :P :stoned:
Klik om te vergroten...
Of C: Het topic niet willen doorlezen?

Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar kan in ieder geval zeggen dat ik echt nog nooit heb gehoord over een relatie tussen rug/spierpijn en cannabis gebruik. Aangezien cannabis ook vaak medisch als pijnstiller wordt gebruikt, lijkt de relatie me eerlijk gezegd ook sterk.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fysiologisch gezien kan het inderdaad niet voor pijn zorgen. Even makkelijk uitgelegd, wiet zorgt ervoor dat de somatische zenuwen niet meer zo snel of heftig actiepotentialen doorsturen ivm pijn.
Voor de geïnteresseerden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Depolar ... inhibition

Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt. Ze zijn in iedergeval geen resultaat van je cannabis gebruik. En wat betreft die huisartsen vind ik ook beide een beetje raar..
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
benniesmitters zei:
Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit wel een goed punt is trouwens, cannabis versterkt immers je zintuigen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Jixx zei:
Tot nu toe kan ik eruit ophalen dat of A: er weinig cannabisgebruikers op dit forum actief zijn, of B: de cannabisgebruikers die hier actief zijn dit niet kunnen beamen? Of zijn we weer eens te lui om te antwoorden? :P :stoned:
Klik om te vergroten...
Of C: Het topic niet willen doorlezen?

Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar kan in ieder geval zeggen dat ik echt nog nooit heb gehoord over een relatie tussen rug/spierpijn en cannabis gebruik. Aangezien cannabis ook vaak medisch als pijnstiller wordt gebruikt, lijkt de relatie me eerlijk gezegd ook sterk.
Klik om te vergroten...

Als cannabis als medische pijnstiller wordt gebruikt dan gaat het ook om medicinale wiet met een hoger CBD gehalte, en niet de reguliere coffeeshop wiet?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#14
benniesmitters zei:
Fysiologisch gezien kan het inderdaad niet voor pijn zorgen. Even makkelijk uitgelegd, wiet zorgt ervoor dat de somatische zenuwen niet meer zo snel of heftig actiepotentialen doorsturen ivm pijn.
Voor de geïnteresseerden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Depolar ... inhibition

Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt. Ze zijn in iedergeval geen resultaat van je cannabis gebruik. En wat betreft die huisartsen vind ik ook beide een beetje raar..
Klik om te vergroten...

Nou het kwam bij mij acuut opzetten, en op dat moment rookte ik geen wiet, dus dat maakt geen logica? En als het er altijd al was, en dat pas merk na 15 jaar dagelijks blowen. Zou het dan niet allang eerder opgevallen moeten zijn?
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
benniesmitters zei:
Dus ik denk dat de klachten of tussen je oren zitten of er altijd al wel zijn maar je ze pas opmerkt als je wiet rookt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat dit wel een goed punt is trouwens, cannabis versterkt immers je zintuigen.
Klik om te vergroten...

De klachten zijn in ieder geval niet verdwenen toen ik antipsychotica ben gaan slikken.
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#16
Anti psychotica gaat je niet helpen om bepaalde gedachtes uit je hoofd te krijgen. Het zijn eerder mood stabilizers.

Dat acute is niet zo raar, je heb toch altijd pas opeens pijn. Het is nooit dat je denkt van ja over een paar dagen ga ik pijn krijgen. Nogmaals, of het ligt gewoon aan je houding/verkeerd staande disc in je ruggenwervel of het zit tussen je oren. Ga er maar van uit dat het niet door de cannabis komt. Want dit is vrijwel onmogelijk. Hoe zou het kunnen dat je alleen pijn in je onderrug hebt en niet in andere spieren? Waar ook heel toevallig een verkeerde discus zit. Plus onderug is vaak het eerst waar je last van krijgt met een verkeerde houding.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb soms door mijn werk atypische lage rugklachten(ik blow niet trouwens), en voel tegenwoordig soms al dagen van te voren dat ik niets moet tillen, lang in bed blijven liggen of erg lang zitten om te voorkomen dat de klachten serieus worden en ik weer naar de manueel therapeut kan.

Ik voel het dus wel aankomen, maar dat heeft me jaren gekost om te leren.

Volgens mij heeft ongeveer 1/3e van de Nederlanders ooit last van lage rugklachten, is de oorzaak zelden bekend(dan noemen ze het atypisch) en gaat het bijna altijd vanzelf weer over, of je nou behandeling krijgt of niet.

mijn eigen ervaring is dat pijnstillers wel werken tegen de symptomen, maar het herstel niet beïnvloeden.

Zelf heb ik de volgende tips:
- Drink zeker genoeg vloeistoffen.
- Zit niet te lang in dezelfde houding.
- Langer dan 6of 7 uur in bed liggen kan last opleveren, dat ligt er denk ik aan hoeveel je beweegt in je slaap.
- Wanneer je rugklachten hebt is het erg belangrijk toch te blijven bewegen.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
benniesmitters zei:
Anti psychotica gaat je niet helpen om bepaalde gedachtes uit je hoofd te krijgen. Het zijn eerder mood stabilizers.

Dat acute is niet zo raar, je heb toch altijd pas opeens pijn. Het is nooit dat je denkt van ja over een paar dagen ga ik pijn krijgen. Nogmaals, of het ligt gewoon aan je houding/verkeerd staande disc in je ruggenwervel of het zit tussen je oren. Ga er maar van uit dat het niet door de cannabis komt. Want dit is vrijwel onmogelijk. Hoe zou het kunnen dat je alleen pijn in je onderrug hebt en niet in andere spieren? Waar ook heel toevallig een verkeerde discus zit. Plus onderug is vaak het eerst waar je last van krijgt met een verkeerde houding.
Klik om te vergroten...

Met acuut bedoelde ik iets anders. Natuurlijk kan je niet 2 dagen van te voren plannen dat je pijn gaat krijgen, tenzij je aan kickboksen doet of zo. Ik bedoelde er eigenlijk meer mee, dat er voorafgaande periode geen vorm was van opbouwende of toenemende pijn, maar dat het ineens op kwam zetten, in extreme vorm. Soms kan het wel eens opbouwend zijn , of dat het met een enkele keer begint. Ook fluctueren pijnklachten soms. En zoals MeejheM al zegt, verdwijnt het soms ook weer spontaan. Ik vraag me af in hoeverre het psychisch zit, maar ik sluit dat zeker niet uit hoor. Maar feit is wel dat de pijn toeneemt als ik buk en zo. Dus ja, is dat dan psychisch?

Maar buiten dat om vraag ik mij dan af: Hoe zit het dan met die mensen die reageren op de website die bovenaan vermeld staat? Dat komt toch ook niet zomaar uit de lucht gevallen lijkt mij?
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeg ook niet dat het psychisch is, maar het kan. Denk dat je gewoon rugklachten hebt en dat dit niet door cannabis gebruik komt. En die andere lui zullen dat ook wel
Hebben. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat wiet pijn veroorzaakt en al helemaL niet op
Een bepaalde plek..
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ben je al naar een huisarts, fysio, manueel therapeut, bewegingsconsulent, podoloog of een andere arts geweest met je klachten?

Ik gok dat in nederland best veel geblowd wordt, en dat mensen hier op het forum relatief nog meer blowers kennen. Als nu nog niemand je probleem herkend denk ik zelf dat je de oorzaak in de verkeerde hoek zoekt.

Maar jij wilde toch zelf perse blowen, zelfs als je medicatie dat serieus beïnvloed in de negatieve zin(dit haal ik even uit mijn herinnering aan jou topics)? Als de bron die je aanhaalt klopt zou het je voor de keuze stellen te stoppen met blowen of leven met rugklachten, simpel gesteld.

Kom nog eens terug en reageer hier eens op alsjeblieft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."