Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOuders reageren extreem omdat ik blow :( [18 jaar]

Ouders reageren extreem omdat ik blow :( [18 jaar]

42 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Purple haze zei:
18 jaar en huisarrest..... Lijkt mij een gevalletje vrijheidsberoving. Vanaf je 18de ben je volwassen en hebben je ouders geen gezag meer over je.
Klik om te vergroten...

Zolang jij in HUN huis woont en zij alles voor jou betalen, heb je je te schikken naar hun regels. Ongeacht je leeftijd. Wil je dat niet, ga je t huis uit.
Als je 18 bent, ben je nog nat achter je oortjes hoor, zeker nog niet volwassen. (Uitzonderingen daar gelaten).
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn raadsman zei altijd je bent pas volwassen vanaf je 25. Deze jongen heeft nog een aantal jaartjes te gaan. Zolang hij thuis woont moet hij zich inderdaad aan de regels van ouderlief houden. Ikzelf ben aan 17 jaar en 9maand op men eigen gaan wonen. Als ik terugdenk had ik beter wat minder geblowd en meer geluisterd naar mams :wink:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tekzor668 zei:
Mijn raadsman zei altijd je bent pas volwassen vanaf je 25. Deze jongen heeft nog een aantal jaartjes te gaan. Zolang hij thuis woont moet hij zich inderdaad aan de regels van ouderlief houden. Ikzelf ben aan 17 jaar en 9maand op men eigen gaan wonen. Als ik terugdenk had ik beter wat minder geblowd en meer geluisterd naar mams :wink:
Klik om te vergroten...

Achteraf weten we het allemaal zo goed he :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tekzor668 zei:
Mijn raadsman zei altijd je bent pas volwassen vanaf je 25. Deze jongen heeft nog een aantal jaartjes te gaan. Zolang hij thuis woont moet hij zich inderdaad aan de regels van ouderlief houden. Ikzelf ben aan 17 jaar en 9maand op men eigen gaan wonen. Als ik terugdenk had ik beter wat minder geblowd en meer geluisterd naar mams :wink:
Klik om te vergroten...
Nouja, als je tot je 25ste altijd naar iedereen luistert weet je dan nog niet hoe alles in elkaar zit natuurlijk. Daarvoor moet je toch echt zelf (vervelende) ervaringen opdoen, nietwaar?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fool zei:
Nouja, als je tot je 25ste altijd naar iedereen luistert weet je dan nog niet hoe alles in elkaar zit natuurlijk. Daarvoor moet je toch echt zelf (vervelende) ervaringen opdoen, nietwaar?
Klik om te vergroten...

Inderdaad geef ik je ook gelijk in, goeie opmerking.
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tekzor668 zei:
Mijn raadsman zei altijd je bent pas volwassen vanaf je 25. Deze jongen heeft nog een aantal jaartjes te gaan. Zolang hij thuis woont moet hij zich inderdaad aan de regels van ouderlief houden. Ikzelf ben aan 17 jaar en 9maand op men eigen gaan wonen. Als ik terugdenk had ik beter wat minder geblowd en meer geluisterd naar mams :wink:
Klik om te vergroten...

Ik zie dat je in België woont, hou er rekening mee dat de regels daar anders kunnen zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
OMG, blij dat je mijn kind niet bent purple Haze :tearsofjoy:
Prima dat jij vind dat je met 18 volwassen bent. Voor de wet is dat ook zo ja. Toch is t zo dat als mijn 18(+) kind zich niet aan mijn huisregels houd, hij/zij dan maar lekker het huis uit gaat. Als je zo wijs en bijdehand bent, kun je ook al alles zelf regelen en betalen toch?

Was bij mij vroeger ook hoor: "als je het allemaal zo goed weet, dan doe je het toch lekker zelf? Ik houd je niet tegen om weg te gaan."
En dan moest ik nog kostgeld betalen ook... :tearsofjoy: :tearsofjoy:
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dunnetjess33 zei:
OMG, blij dat je mijn kind niet bent purple Haze :tearsofjoy:
Prima dat jij vind dat je met 18 volwassen bent. Voor de wet is dat ook zo ja. Toch is t zo dat als mijn 18(+) kind zich niet aan mijn huisregels houd, hij/zij dan maar lekker het huis uit gaat. Als je zo wijs en bijdehand bent, kun je ook al alles zelf regelen en betalen toch?

Was bij mij vroeger ook hoor: "als je het allemaal zo goed weet, dan doe je het toch lekker zelf? Ik houd je niet tegen om weg te gaan."
En dan moest ik nog kostgeld betalen ook... :tearsofjoy: :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Hahaha, wat grappig......

Je doet er wel heel lollig over, maar vrijheidsberoving is een misdrijf, dat is niet om te lachen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Misschien overdrijf je het ook een beetje.

Ouders voeden een kind op, ze investeren weet ik 't hoe veel geld in dat kind. Als het kind dan ook nog bij ze thuis woont is het toch niet zo gek dat ze wat regeltjes opstellen? Om het dan gelijk een misdrijf te noemen... :tearsofjoy:

Mikey mag op zichzelf gaan wonen, dus vrijheidsberoving is het absoluut niet. Of het een goede opvoeding is laat ik in het midden. Maar stel je niet zo aan joh :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Purple haze zei:
Je doet er wel heel lollig over, maar vrijheidsberoving is een misdrijf, dat is niet om te lachen.
Klik om te vergroten...
Neem jij het niet gewoon iets te serieus jongen?
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Purple haze zei:
Je doet er wel heel lollig over, maar vrijheidsberoving is een misdrijf, dat is niet om te lachen.
Klik om te vergroten...
Neem jij het niet gewoon iets te serieus jongen?
Klik om te vergroten...

Nee, dit soort geintjes zijn niet om te lachen.
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#12
SkittlesAndMe zei:
Misschien overdrijf je het ook een beetje.

Ouders voeden een kind op, ze investeren weet ik 't hoe veel geld in dat kind. Als het kind dan ook nog bij ze thuis woont is het toch niet zo gek dat ze wat regeltjes opstellen? Om het dan gelijk een misdrijf te noemen... :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Dus als het kind nog bij pa en ma woont, dat geeft hun het recht om te wet te overtreden?

Mikey mag op zichzelf gaan wonen, dus vrijheidsberoving is het absoluut niet. Of het een goede opvoeding is laat ik in het midden. Maar stel je niet zo aan joh :wink:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat de rechter hier anders over zal denken. Van het moment dat ze hem vast houden tegen zijn wil is er sprake van vrijheidsberoving.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Purple haze zei:
Ik denk dat de rechter hier anders over zal denken. Van het moment dat ze hem vast houden tegen zijn wil is er sprake van vrijheidsberoving.
Klik om te vergroten...
Hij krijgt de keuze tussen huisarrest of het huis uit gaan. Dat is dus helemaal geen vast houden, hij kan gewoon weg...
Mikey1998420 zei:
Ze hadden me een week huisarrest gegeven, wat ik al absoluut belachelijk vind maarja het ergste was dat als ik het nlg een keer zou doen ze me meteen het huis gooien.
Klik om te vergroten...
Of het evenredige straf is voor wat hij gedaan heeft daar valt over te twisten, maar het is toch iets anders dan de wet overtreden.
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Purple haze zei:
Ik denk dat de rechter hier anders over zal denken. Van het moment dat ze hem vast houden tegen zijn wil is er sprake van vrijheidsberoving.
Klik om te vergroten...
Hij krijgt de keuze tussen huisarrest of het huis uit gaan. Dat is dus helemaal geen vast houden, hij kan gewoon weg...
Klik om te vergroten...

Nee hoor hij hoeft niet weg, tot je 21ste hebben je ouders zorgplicht voor je.

Psychedelibee zei:
Of het evenredige straf is voor wat hij gedaan heeft daar valt over te twisten, maar het is toch iets anders dan de wet overtreden.
Klik om te vergroten...

Nee de wet word overtreden, als meerderjarige mag je niet tegen je zin worden vastgehouden. Kijk maar,

http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/3 ... en-en.html
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Purple Haze. TO heeft de KEUZE om of het huisarrest te accepteren of het huis uit te gaan. Hij mag gewoon weg wanneer hij wil. Dus vrijheidsberoving is hier helemaal niet aan de orde want TO kan gaan wanneer hij wil. Definitie van vrijheidsberoving:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wederre ... dsberoving

En zorgplicht tot 21e ja maar vanaf 18e hoeven zij je niet meer te verzorgen, te kleden en te voeden. Definitie zorgplicht:

http://www.advocaten.nl/onderhoudsplich ... -18-21-jr/

Ik sluit af met te hopen dat je niet alles zo mega letterlijk neemt en bijna bizar overdrijft. Dat kan je in de toekomst nog wel eens problemen gaan opleveren.
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dunnetjess33 zei:
Purple Haze. TO heeft de KEUZE om of het huisarrest te accepteren of het huis uit te gaan. Hij mag gewoon weg wanneer hij wil. Dus vrijheidsberoving is hier helemaal niet aan de orde want TO kan gaan wanneer hij wil. Definitie van vrijheidsberoving:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wederre ... dsberoving
Klik om te vergroten...

Dat staat er niet!

Todat 1,5 week geleden mijn ouders er weer achter zijn gekomen, ik het weer eerlijk bekennen dat ik blow. Ouders natuurlijk helemaal boos, en weer een lang gesprek over dat ze niet meer weten wat ze met me moeten en dat ik het spoor compleet kwijt ben. Ik mag nog blijven wonen voor nu zeiden ze maar als ik op een dag weg ben ze het niet erg zouden vinden. Ik kwam er mee weg met 2 weken huisarrest (heb nog steeds huisarrest tot 13 december)
Klik om te vergroten...

Huisarrest betekend dat je het huis niet mag verlaten.

Huisarrest is een strafmaatregel die aan een persoon kan worden opgelegd, waarbij hij zijn eigen huis niet mag verlaten.
Klik om te vergroten...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisarrest

En zorgplicht tot 21e ja maar vanaf 18e hoeven zij je niet meer te verzorgen, te kleden en te voeden. Definitie zorgplicht:

http://www.advocaten.nl/onderhoudsplich ... -18-21-jr/
Klik om te vergroten...

Dit staat in je linkje

Nee, die verplichting jegens ‘jongmeerderjarigen’ loopt door tot het 21ste jaar, en soms zelf daarna. Ouders moeten een kind financieel tot het 21e jaar financieel steunen als het gaat om de kosten van levensonderhoud, studie en opleiding.
Klik om te vergroten...

De jongen is 18, dat betekend dat zijn ouders nog voor hem moeten zorgen, zelfs als hij ergens anders woont.

Tegenover wie geldt de verplichting?
In principe bestaat er onderhoudsplicht, ook in geval het kind niet studeert, ongeacht of het thuis woont of elders, en of het al of niet werkt.
Klik om te vergroten...

Ik sluit af met te hopen dat je niet alles zo mega letterlijk neemt en bijna bizar overdrijft. Dat kan je in de toekomst nog wel eens problemen gaan opleveren.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk neem ik dit letterlijk, dit is gewoon een schande! Die jongeman word tegen zijn zin vastgehouden zonder tussenkomt van de rechter, belachelijk! We hebben in dit land wetten en iedereen dient zich hier aan te houden, ook als dit je even niet zo uitkomt. Vrijheidsberoving is een misdrijf, dat is niet overdreven.

Misschien moet je even ook op mijn linkje ingaan wat ik hiervoor gepost had, een jurist legt uit dat zonder tussenkomt van de rechter iemand (volwassene) niet tegen zijn zin mag worden vastgehouden
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Weet je Purple Haze, laat maar lekker zitten. #zucht# :wave:
P
Purple hazeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dunnetjess33 zei:
Weet je Purple Haze, laat maar lekker zitten. #zucht# :wave:
Klik om te vergroten...

Kun je niet om mijn argumenten ingaan? Of heb ik toch stiekem gelijk?

Die jongeman is 18 jaar, dat betekend dat het ouderlijk gezag vervallen is. Kijk maar, ik heb het op de website van de rijksoverheid opgezocht.

Wanneer stopt het ouderlijk gezag over een kind?

Uw gezag eindigt automatisch als uw kind 18 jaar wordt. Of als hij voor die tijd trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt uw gezag ook verliezen omdat de rechter dat bepaalt. Bijvoorbeeld als u uw kind slecht behandelt.
Klik om te vergroten...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-kind
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoe oud ben jij zelf eigenlijk purple haze?
P
PeacemakerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ooit als je zelf kinderen hebt, zal je je ouders misschien beter begrijpen. Af en toe blowen is misschien niet erg, maar opent wel snel de deuren naar andere soorten drugs. En daar ligt het gevaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."