Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHartkloppingen door blowen

Hartkloppingen door blowen

11 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
Y
YiamLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb sinds ongeveer een jaar heel vaak hartkloppingen na het blowen, eerst dacht ik dat het gewoon spanning was maar gister realiseerde ik me dat het gewoon het bloed is dat met 500 km per uur door mijn aorta schuurt en mijn hart die 1000 bpm aan het kloppen is. Niet zo chill dus.

Ik slik al heel lang ritalin en ik slik het ook vrij onregelmatig omdat het mijn eetlust verstoort en ik daardoor het niet wil nemen als het niet nodig is, maar dit deed ik ook al voordat dit gezeik begon.

Ik wil gewoon weer kunnen ontspannen door wiet in plaats van elke keer het risico lopen dat het weer vet kut wordt.

Iemand ideeën?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
@acht.zes , pak jij deze weer op? Jij bent ondertussen goed in uitleggen over dit onderwerp... :tonguewink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Tja,

Klassiek en veelvoorkomend probleem. Je hebt ooit een mindere ervaring gehad met blowen, en sindsdien ga je je al dan niet bewust een beetje druk maken/stressen als je gaat blowen, en cannabis versterkt het gevoel dat je op dat moment, dus valt het weer niet goed. En dat is dan weer een bevestiging zodat dit zichzelf in stand blijft houden. En vicueuze circel dus.

Hoe kom je er dan weer vanaf?

Je niet meer druk maken, maar dat is dus veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar je bewust zijn van dit mechanisme is alvast een goede stap vooruit.

Ritalin kan ook wel zorgen voor versnelde hartslag,, misschien dat dit het probleem versterkt, maar dat weet ik niet zeker.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Yiam zei:
Ik wil gewoon weer kunnen ontspannen door wiet in plaats van elke keer het risico lopen dat het weer vet kut wordt.
Klik om te vergroten...
Zolang je die verwachting (ontspanning) ervan hebt plaats je jezelf in een risicovolle positie. Imo kun je wiet het beste gebruiken als psychedelica: sporadisch en met de (onderzoekende) mindset van iemand die openstaat voor wat er dan ook gebeurd. Ik begrijp dat dat in de praktijk door weinigen wordt gedaan en dat wiet voornamelijk wordt gebruikt om te ontspannen, maar als je alleen de fijne gevoelens wil, dan ben je nooit klaar voor eventuele niet fijne gevoelens.

Verder wat acht.zes zegt.

Maar hoe je er dan vanaf komt? In eerste instantie die vicieuze cirkel inzien. Alleen als je ziet hoe dat mentale proces (van paniek: angst voor angst) werkt dan kun je er wat aan doen. Maar in de praktijk merk ik dat je slechts die eerste stap van inzien hoeft te doen. De rest gaat dan vanzelf. Maar dit klinkt makkelijker dan het is. Je zult hiervoor heel veel aandacht aan jezelf en je gedachteprocessen moeten geven. Niet meer simpelweg drugs gebruiken voor het effect, maar als tool voor bewustwording. Niet dat drugs daarvoor nodig zijn, maar als je ze gebruikt, doe het dan hoofdzakelijk voor die reden. Anders blijft het russian roulette. Zorg ervoor dat je exact weet hoe die viceuze cirkel werkt en je kunt de gedachte die de aanleiding is voor bad gaan leren onderscheppen. Uiteraard kun je gewoon genieten van de ontspannende effecten van wiet, maar stel ze niet als voorwaarde.

Onderschat ook niet de mate waarin je gedachten je lichaam beïnvloeden. In een kwestie van seconden kan een "slechte" gedachte (+ jouw geloof erin) je hartslag tekeer laten gaan en je het zweet doen laten uitbreken. Bij wiet is het vrijwel altijd een dergelijk psychosomatisch iets (al zijn er uitzonderingen).

Probeer het ook gewoon niet te vaak te gebruiken dus.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zijn hartkloppingen niet heel normaal bij het blowen? heb dit namelijk zelf ook maar heb er helemaal geen last van.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
050 zei:
Zijn hartkloppingen niet heel normaal bij het blowen? heb dit namelijk zelf ook maar heb er helemaal geen last van.
Klik om te vergroten...
Ik heb als ik blow soms een wat onregelmatige hartslag en een klein tikkie sneller. Dat hoort idd bij blowen maar ts gaat “bad” op het idee dat het iets ernstigs is of een aandoening. Daardoor stijgt je bloeddruk en je hartslag juist. Een mentaal aspect.
Y
YiamLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Tja,

Klassiek en veelvoorkomend probleem. Je hebt ooit een mindere ervaring gehad met blowen, en sindsdien ga je je al dan niet bewust een beetje druk maken/stressen als je gaat blowen, en cannabis versterkt het gevoel dat je op dat moment, dus valt het weer niet goed. En dat is dan weer een bevestiging zodat dit zichzelf in stand blijft houden. En vicueuze circel dus.

Hoe kom je er dan weer vanaf?

Je niet meer druk maken, maar dat is dus veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar je bewust zijn van dit mechanisme is alvast een goede stap vooruit.

Ritalin kan ook wel zorgen voor versnelde hartslag,, misschien dat dit het probleem versterkt, maar dat weet ik niet zeker.
Klik om te vergroten...

Zo ver was ik al, maanden geleden. Maar inzien dat het een vicueuze cirkel is heeft niet echt geholpen. Ik ben bijna altijd wel vrij gespannen en het is heel moeilijk/vrijwel onmogelijk om dit te sturen. Ben hier al heel lang mee bezig maar of ik nou gespannen ben of niet lijkt gewoon compleet buiten mijn controle te liggen, soms voel ik me gewoon chill en goed etc en de andere keer niet gewoon random.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Yiam zei:
Zo ver was ik al, maanden geleden. Maar inzien dat het een vicueuze cirkel is heeft niet echt geholpen. Ik ben bijna altijd wel vrij gespannen en het is heel moeilijk/vrijwel onmogelijk om dit te sturen. Ben hier al heel lang mee bezig maar of ik nou gespannen ben of niet lijkt gewoon compleet buiten mijn controle te liggen, soms voel ik me gewoon chill en goed etc en de andere keer niet gewoon random.
Klik om te vergroten...
Het ligt buiten je controle. Door dat te zien verdwijnt de angst (gek genoeg). Maar je moet het steeds zien, elk moment van de dag.

Klinkt raar, i know.
M
MalafideLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zal wel aan mij liggen, maar als op een gegeven moment je hart tekeer gaat en je paniek- en angstaanvallen ervan krijgt ga je dan niet bij jezelf denken van he "dat blowen is niks meer voor mij"

???
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb 15 jaar jointjes gerookt elke dag nooit hartkloppingen gehad.

Al jaren gestopt en op een gegeven moment weer af en toe een jointje.
Bij elke eerste joint krijg ik hartkloppingen niet normaal. Maar bij de tweede is het weg.
Dan rook ik 10€ in 2 dagen en dan stop ik ermee. Ben tot rust gekomen en voel me goed.

Maar ga ik een maand later weer 1 roken weer het zelfde. Ik moet daar even doorheen en dan geniet ik weer van dat jointje..
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik herken dit wel. Ik heb onlangs het idee gehad dat ik misschien wat aan m'n hart had. Ik ben toen helemaal doorgelicht maar er is niets uitgekomen. Dat gevoel is nu wel weg, maar met cannabis komt het soms weer wat naar boven.

Ik gebruik zelf ook methylfenidaat en cannabis dagelijks. Ik gebruik cannabis (niet tegelijk met methylfenidaaat) 's avonds en heb dan helemaal nergens last van. Pas als ik m'n bed in duik en rustig lig hoor en voel ik ineens m'n hart. Gaat je hart ook echt zo tekeer of voelt het alleen maar zo? Bij mij gaat m'n hart niet (veel) sneller kloppen maar is het meer dat ik hem heel bewust voel kloppen.

Heb je er ook last van als je actief en afgeleid bent?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoop goede dingen geschreven al.

Dit is voor mij echt ontzettend herkenbaar. Voor mij werkte het goed om gewoon even een flinke break te nemen van het blowen. Die mentale angst voor de angst is lastig te doorbreken, alleen inzien was voor mij niet genoeg. Ik wist dondersgoed dat het angst voor de angst was maar toch telkens weer kreeg ik stress als ik stoned was. Dit omdat wiet je gevoelens enorm versterkt, en als je dan een klein beetje 'para' bent kan dat meteen verkeerd uitpakken.

Een pauze/break van 3 of meer maanden heeft toen goed geholpen.

En ik denk ook dat de Methylfenidaat een meespelende factor kan zijn voor je probleem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."