Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen beetje gek na het stoppen

Een beetje gek na het stoppen

36 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Psychedelibee zei:
Dit klinkt wel enigszins psychotisch als ik heel eerlijk ben. Maar het feit dat je jezelf afvraagt of je psychotisch bent is een goed teken, want kenmerkend aan een psychose is dat je je niet meer bewust bent van je eigen wanen en er dus ook volledig in geloofd.

Als je je echt zorgen maakt of wanneer de rare gedachten aanhouden zou je ook eens langs de huisarts kunnen gaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog of psychiater.
Klik om te vergroten...

Precies wat ik wilde zeggen, dit klinkt wel als teken van mogelijk beginnende psychose. Klinkt sowieso ook alsof je hier wellicht gevoelig voor bent. Best niet meer blowen nee, dat kan dit soort klachten sterk verergeren.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lady-H zei:
ah okay! soort van tarot kaarten, maar dan anders. bedankt voor de uitleg.
Klik om te vergroten...
Klopt. Ik ben echter meer bekend met de I Tjing. Het spreekt mij ook meer aan omdat je redelijk gedetailleerde antwoorden krijgt. De 64 hexagrammen zijn als het ware 64 Oer situaties van het leven. Natuurlijk blijft er altijd interpretatie mogelijk, maar je herkent beslist je eigen situatie en wat op jou van toepassing is.
Ik noem dit boek met name omdat het synchroniciteit omarmt; dat je symbolen en boodschappen ziet in liedjes is immers ook een vorm van synchroniciteit. In principe is het zien van boodschapen helemaal niet negatief, maar het moet natuurlijk niet dwangmatig worden. Vandaar mijn advies je eerst te gaan aarden via yoga.
Via de I tjing kan je op een meer gestructureerde manier om boodschappen /advies vragen. Dit zal je mogelijk meer houvast bieden wanneer je je wat instabiel voelt.
Overigens: je hooggevoeligheid is een bijzonder iets waar je dankbaar voor moet zijn :) Ben zelf ook hooggevoelig en moet daarom zorgen dat ik met beide benen op de grond sta zodat dingen helder blijven. Zolang ik dat doe werkt het enorm in mijn voordeel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoofd in de wolken, maar voeten op de aarde. :)


By the way, dit alles doet me denken aan deze quote:

"The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delight."
Joseph Campbell
L
Lady-HLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tevil19 zei:
Nee, kom alsjeblieft niet aan GHB als je al gevoelig bent voor psychoses. Het is erg fijn spul, beetje aangeschoten en euforisch zoals MDMA en ontspannen, lichamelijk en geestelijk, gewoon kunnen slapen en geen kater en in geringe mate moeilijk te herkennen bij iemand. Maar ermee stoppen is vreselijk en zelfs gevaarlijk. Je kunt hierbij in een psychose raken.

En je vriendin die per ongeluk GHB had gedronken en daardoor in psychose raakte klinkt erg ongeloofwaardig. Tuurlijk kan dit een traumatische ervaring zijn, maar aangezien ze het vaker heeft gehad lijkt het me eerder dat ze het te veel misbruikte.

Dus hoe graag ik het een keer met je zou willen doen , nog grager wil ik dat je ervan af blijft :relaxed:.

Stay safe en rustig aan!
Klik om te vergroten...

we waren echte feestbeesten in die tijd, dus dat kan wel kloppen van die vriendin. En daarbij werd alles geconsumeerd wat op tafel stond, terwijl we gewoon met bekenden en onbekenden waren die zwaar aan de drugs zaten. Erg voorzichtig waren ze niet. ik hd in die periode een vriend en ging alleen met de meiden om en niet de meiden met mannen erbij. Ik ging eigelijk alleen op stap met mijn vriend erbij en dan gebruikten we Mdma.


hahahahahah ik zal er vanaf blijven!!! Hoe graag ik ook een keer high wil zijn, maar ik heb xtc pillen, oopss
L
Lady-HLid
01-01-2024, 00:00
#5
mikoz zei:
Erg herkenbaar. Deze symptomen ervaarde ik ook zo'n 2 jaar geleden. Eerst leken ze heel duivels en tegen mij gericht, ik geloofde het niet echt en wilde dat het stopte, het werd alleen maar erger.
Maar na een tijdje accepteerde ik de berichten maar en begon ik in te zien dat het om conflicten in mezelf ging en dat de liedjes en 'symbolische spraak' van collega's en mensen met wie ik omging over die conflicten ging. Ik wilde namelijk al heel lang iets veranderen... drugsgebruik, gezonder eten, beter slaapritme, weer afspreken met m'n échte vrienden, etc... maar mijn acties reflecteerden dat nog steeds niet. Toen ben ik de berichten gaan zien als gidsen, als steuntjes, herinneringen aan hoe graag ik wil veranderen. Toen ik dit doorhad werden de berichten en symbolen zachtaardiger.

En ondertussen hebben ze me al een stuk verder gebracht. Het was even een harde hand van m'n eigen psyche om mij een andere richting in te sturen. Ik eet gezond, slaap beter, ga om met mn vrienden, gebruik (nagenoeg) geen drugs...

Je hoeft het dus niet per se als iets negatiefs te zien. Het kan zelfs dat dat averechts werkt, aangezien je dan de negatieve kant van het fenomeen voedt. Succes op je pad gewenst:blush:
Klik om te vergroten...


dank je wel voor je reactie! Ik ervaar het over het algemeen ook als iets positiefs inderdaad. Soms alleen wel eng!
Mij heeft het ook gesleept door een strijd tegen mezelf. Zo slecht is het dus niet, hmmm

Dank je wel, jij ook heel veel succes toegewenst
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Lady-H zei:
we waren echte feestbeesten in die tijd, dus dat kan wel kloppen van die vriendin. En daarbij werd alles geconsumeerd wat op tafel stond, terwijl we gewoon met bekenden en onbekenden waren die zwaar aan de drugs zaten. Erg voorzichtig waren ze niet. ik hd in die periode een vriend en ging alleen met de meiden om en niet de meiden met mannen erbij. Ik ging eigelijk alleen op stap met mijn vriend erbij en dan gebruikten we Mdma.


hahahahahah ik zal er vanaf blijven!!! Hoe graag ik ook een keer high wil zijn, maar ik heb xtc pillen, oopss
Klik om te vergroten...

Ah ik wil je ook niet verbieden natuurlijk :wink: alleen je beschermen.
L
Lady-HLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tevil19 zei:
Ah ik wil je ook niet verbieden natuurlijk :wink: alleen je beschermen.
Klik om te vergroten...
hahah jaa dat snap ik!
H
HighBasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als het om wiet/hasj gaat noem ik mezelf een ervaringsdeskundige. Ik gebruik het al 27 jaar (ik word 39) met mate maar ik heb ook wel andere tijden gekent. Het probleem met veel van de huidige wiet hasj is dat het veels te sterk is en heel veel andere zooi inzit die er niet inhoort. Haze is hier een goed voorbeeld van, landurig en veelvuldig gebruik zorgt ervoor dat je steeds meer wilt en nodig hebt. Dan kom je op een punt dat je bij veel stress bijvoorbeeld in een psygose kan schieten of bij abrubt stoppen.
Stoppen is bij mij geen probleem en ik heb het vaker gedaan zelfs meer dan een jaar. Het enigste is dat ik dan een inslaper nodig heb voor mijn ADD maar dan word ik s'ochtens moelijk wakker en landurig duf in het hoofd in de ochtend. Lastig als beroepschauffeur wanneer je wekker om 4U in de ochtend gaat. (als kind kreeg ik Ritalin)
Met een licht wietje voor het slapen ben ik superfris om 4u in de ochtend, met bv. Haze moet ik mezelf uit het bed sleuren.

gewoon een lekker licht huiswietje roken zonder al die zooi/toevoegingen erin en niet de hele dag door roken. Voor dat ik koop wil ik het altijd even ruiken, ruikt het sterk en chemisch niet kopen. S'avonds bijvoorbeeld 1 of 2 roken met max. een kwart gram per jointje. Ik doe ruim een uur met 1 jointje.
Ik ken er genoeg die zeggen, van die goedkope zooi merk ik niks, nou dan is het tijd om even 6 weken te stoppen. Als je na die 6 weken een half nederwietje rookt dan merk je het verschil wel.

Het probleem is dat veel wiet eigenlijk meer aan de grens van een harddrug zit dan dat het softdrugs is en daar schiet je van in een spygose bij langdurig gebruik en/of stress.

Als je in het verleden veel en regelmatig XTC GHB Speed en dergelijke gebruikt zorgt een dat voor een chemische onbalans in je hersenen waardoor je op latere leeftijd met wiet of hasj ook sneller in een psygose kan schieten zeker met de zwaardere soorten.
Bij hoge stress en cold turkey stoppen bij hoog gebruik is ook erg gevaarlijk als je veel zware wiet rookt.

Gebruik wiet ook niet te vaak samen met harddrugs, dit heeft op langere termijn invloed hoe je reageert op THC en heb je ook meer kans op een psygose .
Dan kan je beter afbouwen met een licht wietje, ook al denk je dan niets te voelen na het roken is dit wel aan te raden omdat je hersenen moeten ontwennen.

Zoals met alle drugs gebruik met mate en je verstand en soms een paar dagen even niet is ook goed om even je hersenen het THC gehalte te laten normaliseren. Ook een gezonde levenstijl zoals goed eten,drinken bewegen en genoeg rust/slaap houd je psyge ook gezond...

Het is mij 10 jaar geleden ook gebeurd, hevige stress omdat mijn moeder dood lag te gaan van de kanker en veel zware wiet roken. Na haar dood kwam in in een complete spychose een dag of 2 bleef ik erin hangen...
Dus al je een normaal gebruik hebt zal je bij stress echt niet in een psygose brengen zolang je maar niet meer gaat gebruiken en niet samen met andere drugs gebruiken.
Ook hangt het eraf hoe sterk in het algemeen je in je eigen schoenen staat mentaal gezien. Ben je van jezelf zeer onzeker ook oppassen want dan ben je ook psygose gevoellig.

My 2 cent's
mvg.HighBas
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
'Psychose' is het :wink:

HighBas zei:
Ben je van jezelf zeer onzeker ook oppassen want dan ben je ook psygose gevoellig.
Klik om te vergroten...
Volgens mij is dat niet waar. Genoeg onzekere mensen die niet psychose-gevoelig zijn.

De rest van wat je zegt kán gebeuren, maar hoeft niet per se.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@HighBas
Het probleem met veel van de huidige wiet hasj is dat het veels te sterk is en heel veel andere zooi inzit die er niet inhoort. Haze is hier een goed voorbeeld van, landurig en veelvuldig gebruik zorgt ervoor dat je steeds meer wilt en nodig hebt.
Klik om te vergroten...
Huh?
Ik ben zelf ouwe lul met vergelijkbare blowervaring (zo'n 30 jaar elke dag), ik rook vaak haze en ik wil/heb niet steeds meer nodig. Geen idee waarom jij dit anders ervaart als ik.
H
HighBasLid
01-01-2024, 00:00
#11
acht.zes zei:
@HighBas

Huh?
Ik ben zelf ouwe lul met vergelijkbare blowervaring (zo'n 30 jaar elke dag), ik rook vaak haze en ik wil/heb niet steeds meer nodig. Geen idee waarom jij dit anders ervaart als ik.
Klik om te vergroten...

Dat kan ook aan de kweker liggen wat voor een chemische toevoegingen worden gebruikt bij de kweek. Bij mij word het effect heel snel minder bij de sterke soorten. Die hier worden verkocht zijn allemaal chemisch opgefokt maar dat kan per shop/leverancier verschillen.
Ik ben wat dat betreft ook een ouwe lul, 27jr. bijna dagelijks maar nu enkel nog lage hoeveelheden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@HighBas
Ok, ik rook zelf vrijwel alleen maar in de avond een of hooguit twee jointjes. Dan vind ik het al wel weer best. Op een enkele uitzondering daargelaten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
HighBas zei:
Dat kan ook aan de kweker liggen wat voor een chemische toevoegingen worden gebruikt bij de kweek. Bij mij word het effect heel snel minder bij de sterke soorten. Die hier worden verkocht zijn allemaal chemisch opgefokt maar dat kan per shop/leverancier verschillen.
Ik ben wat dat betreft ook een ouwe lul, 27jr. bijna dagelijks maar nu enkel nog lage hoeveelheden.
Klik om te vergroten...
Het is echt klinkklare onzin dat haze vaker rare toevoegingen zou bevatten als andere wiet, als een kweker dat al doet maken ze echt geen onderscheid tussen haze en andere soortjes. Of er snel gewenning op treedt heeft verder ook echt weinig te maken met toevoegingen, meer met jouw blow gedrag.

Ook dat onzekerheid de kans op psychoses vergroot slaat nergens op, waar haal je dit soort dingen vandaan? Verzin je het ter plekke terwijl je stoned bent ofzo?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
@HighBas
Over wat voor toevoeging denk jij aan? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er bij wiet wat wordt toegevoegd. Natuurlijk wordt het wel met voeding etc opgefokt waardoor de concentratie thc eigenlijk veel te hoog is. Maar toevoeging aan de wiet...?

Ik ben overigens sinds twee dagen gestopt na 19 jaar dagelijks gebruik van wiet. Minstens twee jointjes per dag. Op dagen dat ik vrij was praktisch bij het wakker worden en rookte ik makkelijk zo 5 jointjes.
Dit doe ik omdat het op het moment psychisch niet zo goed met mij gaat en ik een paniekaanval kreeg van mijn jointje afgelopen zondag middag. Ik kan direct zeggen dat je juist de kans op een psychose verkleind bij stoppen van blowen. Slapen is nu een drama maar ik denk dat het de geest alleen maar ten goede zal komen.
Wiet kan een psychose veroorzaken maar stoppen met wiet niet. Stoppen haalt je juist verder weg van de psychose. Tenminste dat is wat ik er van denk :)

Zal vandaag of morgen een topic starten in verslaving voor ondersteuning en om anderen te motiveren :).
L
Lady-HLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik heb in een coffeeshop gewerkt en er wordt wel degelijk van alles toegevoegd op wiet zodat het sterker wordt. De Coffeeshop eigenaar zei 10 jaar geleden al een keer tegen me dat wiet zo sterk is geworden dat het in Engeland al is geclassificeerd als hard drugs. en dat ik beter hash kon gaan roken, als ik dan toch wil gaan roken
En er waren ook klanten die growshop hebben en die beweerden dat ook. wil je veilig wiet roken dan kun je nog het beste buitenwiet roken. zoals Thai wiet ofzo.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lady-H zei:
ik heb in een coffeeshop gewerkt en er wordt wel degelijk van alles toegevoegd op wiet zodat het sterker wordt. De Coffeeshop eigenaar zei 10 jaar geleden al een keer tegen me dat wiet zo sterk is geworden dat het in Engeland al is geclassificeerd als hard drugs. en dat ik beter hash kon gaan roken, als ik dan toch wil gaan roken
En er waren ook klanten die growshop hebben en die beweerden dat ook. wil je veilig wiet roken dan kun je nog het beste buitenwiet roken. zoals Thai wiet ofzo.
Klik om te vergroten...

Maar wat wordt er toegevoegd dan? Je bedoeld toevoegingen van voeding tijdens de groei van de wietplant? Of toevoeging wat door of over de kant en klare toppen worden vermengd?
Tijdens de groei zeg ik ja want daar wordt van alles aan gedaan om de toppen van zoveel mogelijk van thc te voorzien en dat is helaas vaak niet biologisch nee.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Keesoe zei:
Maar wat wordt er toegevoegd dan? Je bedoeld toevoegingen van voeding tijdens de groei van de wietplant? Of toevoeging wat door of over de kant en klare toppen worden vermengd?
Tijdens de groei zeg ik ja want daar wordt van alles aan gedaan om de toppen van zoveel mogelijk van thc te voorzien en dat is helaas vaak niet biologisch nee.
Klik om te vergroten...
Dat is wel een verschil inderdaad. Dat de wiet tijdens de kweek bepaalde voeding krijgt om het zo sterk mogelijk te maken betwijfel ik ook niet. Maar vind ik persoonlijk niet zo'n probleem, hoe sterker de wiet hoe minder ik ervan in een joint doe. Bij toevoegingen denk ik eerder aan achteraf troep erop spuiten puur om het gewicht te verhogen, dat vind ik persoonlijk een stuk kwalijker en kan ook heel gevaarlijk zijn.

Ik sluit niet uit dat dat laatste niet gebeurd, maar betwijfel of dat vaak gebeurd. Wat betreft het verhogen van het THC percentage, tja is als consument ook een keuze of je bepaalde sterke wiet wilt roken of niet. De meeste shops hebben ook wel bio varianten zoals Thai enzo, alleen bijna niemand haalt het omdat ze het niet sterk genoeg vinden.

Wat betreft Thai, ik heb in oa Thailand en andere zuidoost Aziatische landen echt hele goede bio wiet gerookt die wel duidelijk bio was maar niet eens heel veel onder deed voor wiet in Nederland qua sterkte. Probleem met dat soort wiet in Nederland is dat het of geïmporteerd moet worden en niet meer vers is of dat het hier buiten gekweekt moet worden maar het klimaat niet goed genoeg is waardoor de kwaliteit echt zwaar onder doet voor bio wiet uit de tropen. Btw je kunt natuurlijk binnen ook bio kweken door geen extra voeding te geven en geen lamp erop te zetten, maar ook dan zijn de omstandigheden gewoon niet zoals in de tropen. Als je in Nederland al bio kweekt moet dat sowieso met indica zijn, maar ik rook persoonlijk alleen sativa omdat ik de effecten van indica altijd maar saai vind.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."