Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHasj of wiet voor het slapen gaan

Hasj of wiet voor het slapen gaan

29 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik rook nu bijna 20 jaar wiet om in slaap te komen. Laatste tijd werkt het minder goed.
Ik lijk juist wel meer wakker te liggen. Sta wel op met een wattig hoofd omdat ik steeds meer ben ga smoken.

Heb nu al heel wat wietjes geprobeerd, maar niks krijgt me echt onder zeil...
D
DuderinoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Natadm zei:
Ik rook nu bijna 20 jaar wiet om in slaap te komen. Laatste tijd werkt het minder goed.
Ik lijk juist wel meer wakker te liggen. Sta wel op met een wattig hoofd omdat ik steeds meer ben ga smoken.

Heb nu al heel wat wietjes geprobeerd, maar niks krijgt me echt onder zeil...
Klik om te vergroten...
Hoi
Je zou eens met periodes hash van een goede kwaliteit smoere en dan saf een toe terug wiet smoere. Ik rook graag hash en wiet. Das goed ,want dan bepaal je zelf hoe hard je wil gaan.

Greets,
The Dude
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind dat er niks mis is met het gebruik van marijuana voor het slapengaan. Steve DeAngelo beschrijft het gebruik van marijuana om onze levens te verbeteren heel mooi in zijn boek The Cannabis Manifesto.

Tegenwoordig is de onderliggende oorzaak voor de behoefte aan een slaapmiddel vaak onze drukke, ongestructureerde leven. Als het echt niet mogelijk is om hier iets aan te veranderen, en je met klachten naar de dokter gaat, dan zal hij/zij waarschijnlijk één of andere pil voorschrijven. Als marijuana net zo goed, of zelfs beter werkt dan die pil, wat is er dan mis mee? :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
henkie2 zei:
Als marijuana net zo goed, of zelfs beter werkt dan die pil, wat is er dan mis mee? :wink:
Klik om te vergroten...
Eens een keertje hoeft geen probleem te zijn, net als die pil.

Probleem is langdurig functioneel gebruik, waar wiet uitermate geschikt voor is en juist daarom zo tricky. Na een tijd lang dagelijks wietgebruik weet je ook niet meer hoe het voelt om echt helder in je hoofd te zijn, dat komt namelijk pas terug na een paar dagen of zelfs weken als je een stevige gebruiker was. Die sloom- en luiheid zorgt er dan ook weer eerder voor dat je de volgende dag weer gebruikt, in plaats van dingen doet om op natuurlijke wijze moe te worden. Bovendien zorgt wietgebruik voor een vermindering van de REM slaap.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#5
Duderino zei:
Hoi
Je zou eens met periodes hash van een goede kwaliteit smoere en dan saf een toe terug wiet smoere. Ik rook graag hash en wiet. Das goed ,want dan bepaal je zelf hoe hard je wil gaan.

Greets,
The Dude
Klik om te vergroten...

Ik ben geen fan van hasj om in slaap te komen. Maar gelukkig is mijn slaapprobleem sinds een aantal weken voorbij.
Ik rook nu ook weer een heel stuk minder. Dank voor je reactie!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Eens een keertje hoeft geen probleem te zijn, net als die pil.

Probleem is langdurig functioneel gebruik, waar wiet uitermate geschikt voor is en juist daarom zo tricky. Na een tijd lang dagelijks wietgebruik weet je ook niet meer hoe het voelt om echt helder in je hoofd te zijn, dat komt namelijk pas terug na een paar dagen of zelfs weken als je een stevige gebruiker was. Die sloom- en luiheid zorgt er dan ook weer eerder voor dat je de volgende dag weer gebruikt, in plaats van dingen doet om op natuurlijke wijze moe te worden. Bovendien zorgt wietgebruik voor een vermindering van de REM slaap.
Klik om te vergroten...

Wel apart eigenlijk dat ook wiet een negatief effect heeft op de REM-slaap. Ook van benzo’s is bekend dat ze de REM-slaap verminderen. En dat er vervolgens bij staken van gebruik een compensatiemechanisme in werking treedt waardoor iemand een paar nachten onrustig slaapt en meer droomt. Wat je enerzijds verbetert (het inslapen) ben je aan de andere kant dus ongemerkt ook aan het verstoren (kwaliteit van de slaap).

Goed om te lezen dat het beter gaat @Natadm!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Wel apart eigenlijk dat ook wiet een negatief effect heeft op de REM-slaap. Ook van benzo’s is bekend dat ze de REM-slaap verminderen. En dat er vervolgens bij staken van gebruik een compensatiemechanisme in werking treedt waardoor iemand een paar nachten onrustig slaapt en meer droomt. Wat je enerzijds verbetert (het inslapen) ben je aan de andere kant dus ongemerkt ook aan het verstoren (kwaliteit van de slaap).
Klik om te vergroten...
Dat compensatiemechanisme bevestigt denk ik dat langdurig achtereenvolgend wietgebruik niet goed is voor je (kwaliteit van) slaap. Het is echt een soort verstoring ja, die dan dus weer rechtgezet moet worden. En zo voelt het vind ik ook.

Aan de ene kant is het misschien apart dat wiet een negatief effect heeft op de REM-slaap. Aan de andere kant zijn we erop gemaakt om zonder hulpmiddelen te slapen, dus vind ik het ergens wel logisch dat er negatieve kanten zitten aan middelen gebruiken om te slapen. Je lichaam wil functioneren zoals het gemaakt is om optimaal te functioneren. Slaap "forceren" met iets lijkt me niet de manier om die optimale kwaliteit van slapen te bereiken.

Maar, ik ben niet 100% tegen het gebruik van middelen om te kunnen slapen. Als je door wat voor reden dan ook een keer echt niet kunt slapen, dan kan het in dat geval wellicht beter zijn om een beetje hulp te krijgen van een beetje wiet (of bijvoorbeeld een benzo) om toch enige nachtrust te krijgen. Maar zeggen dat er niks mis is met wietgebruik om te kunnen slapen is weer heel wat anders vind ik. Het is aangetoond dat het invloed heeft op de REM slaap en ook dat de REM slaap (dromen) erg belangrijk is voor onze (nacht)rust. Dat heeft te maken met onder andere het verwerken van emoties en dergelijke die we overdag niet hebben verwerkt. Slaap is een soort reset en als dat proces elke nacht verstoort wordt, heeft dat natuurlijk gevolgen. Ik heb soms het idee dat (dagelijkse) wietgebruikers gewoon voor zichzelf het idee willen hebben dat wietgebruik compleet natuurlijk is en absoluut geen kwaad kan, puur om het voor henzelf te rechtvaardigen. Herken dat soms ook wel wat in mezelf trouwens.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Dat compensatiemechanisme bevestigt denk ik dat langdurig achtereenvolgend wietgebruik niet goed is voor je (kwaliteit van) slaap. Het is echt een soort verstoring ja, die dan dus weer rechtgezet moet worden. En zo voelt het vind ik ook.

Aan de ene kant is het misschien apart dat wiet een negatief effect heeft op de REM-slaap. Aan de andere kant zijn we erop gemaakt om zonder hulpmiddelen te slapen, dus vind ik het ergens wel logisch dat er negatieve kanten zitten aan middelen gebruiken om te slapen. Je lichaam wil functioneren zoals het gemaakt is om optimaal te functioneren. Slaap "forceren" met iets lijkt me niet de manier om die optimale kwaliteit van slapen te bereiken.

Maar, ik ben niet 100% tegen het gebruik van middelen om te kunnen slapen. Als je door wat voor reden dan ook een keer echt niet kunt slapen, dan kan het in dat geval wellicht beter zijn om een beetje hulp te krijgen van een beetje wiet (of bijvoorbeeld een benzo) om toch enige nachtrust te krijgen. Maar zeggen dat er niks mis is met wietgebruik om te kunnen slapen is weer heel wat anders vind ik. Het is aangetoond dat het invloed heeft op de REM slaap en ook dat de REM slaap (dromen) erg belangrijk is voor onze (nacht)rust. Dat heeft te maken met onder andere het verwerken van emoties en dergelijke die we overdag niet hebben verwerkt. Slaap is een soort reset en als dat proces elke nacht verstoort wordt, heeft dat natuurlijk gevolgen. Ik heb soms het idee dat (dagelijkse) wietgebruikers gewoon voor zichzelf het idee willen hebben dat wietgebruik compleet natuurlijk is en absoluut geen kwaad kan, puur om het voor henzelf te rechtvaardigen. Herken dat soms ook wel wat in mezelf trouwens.
Klik om te vergroten...

Dat laatste is bij mij absoluut van toepassing. Ik weet dat ik ook prima kan slapen zonder middelen, maar het in slaap komen is voor mij zo moeilijk omdat ik continu overpikkeld ben. Zodra ik op vakantie ben in de natuur ben en geen prikkels heb van de maatschappij slaap ik prima zonder hulpmiddelen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Natadm zei:
Dat laatste is bij mij absoluut van toepassing. Ik weet dat ik ook prima kan slapen zonder middelen, maar het in slaap komen is voor mij zo moeilijk omdat ik continu overpikkeld ben. Zodra ik op vakantie ben in de natuur ben en geen prikkels heb van de maatschappij slaap ik prima zonder hulpmiddelen
Klik om te vergroten...
Dat is voor heel veel mensen denk ik zo.

Bij de meeste van ons is ons lichaam prima in staat tot natuurlijke slaap (zonder hulpmiddelen dus). Het is alleen dat de geest vaak overprikkeld is. Dat onderdrukken met "medicatie" is natuurlijk geen echte oplossing, ook al lijkt het dat misschien.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Dat is voor heel veel mensen denk ik zo.

Bij de meeste van ons is ons lichaam prima in staat tot natuurlijke slaap (zonder hulpmiddelen dus). Het is alleen dat de geest vaak overprikkeld is. Dat onderdrukken met "medicatie" is natuurlijk geen echte oplossing, ook al lijkt het dat misschien.
Klik om te vergroten...

Dit zet me toch wel weer aan het denken dat ik meer aan de slag moet met het voorkomen van overprikkeling ipv het verdoven.
Een vriend van me heeft voor dit pad gekozen en ik ben voor mezelf nu ook dit soort opties aan het onderzoeken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."