Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs weed nog softdrugs?

Is weed nog softdrugs?

27 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
"Softdrugs" is een verwijzing naar het onderscheid dat in Nederland gemaakt wordt tussen de verschillende lijsten van de Opiumwet. Dit is dus een juridisch onderscheid die zogenaamd gebaseerd zou zijn op de schadelijkheid van de drugs in kwestie.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze indeling echter totaal niet overeenkomt met de schadelijkheid van de middelen in kwestie. Een aantal van de minst schadelijke stoffen, zoals bijvoorbeeld mescaline, lsd en DMT, worden gezien als "zeer schadelijk" en staan op lijst 1. Gelijktijdig zijn een aantal van de meest schadelijke stoffen zoals bijvoorbeeld Alcohol überhaupt niet opgenomen in de lijst.

Het is daarmee overduidelijk dat de wetenschappelijke basis voor het Nederlandse drugsbeleid flinterdun is. Het beleid is politiek gemotiveerd door een conservatieve houding, doen wat het volk wenst en onderbuik gevoelens over stoffen waar het gros van de bevolking en politici geen eigen ervaring mee heeft.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
Dit niet alleen.
Cafeïne en alcohol zijn beiden harddrugs, maar
Legaal overal te koop....
Omdat de overheid er belastingen over kan heffen.
Alle drugs zijn ofwel zeer slecht voor je, ongezond, beetje ongezond, neutraal.
Wie weet een gezonde drug, en legaal?
Klik om te vergroten...
Als caffeine een hard drugs is Dan is vrijwel iedere psychoactieve drug een hard drug.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
inderdaad.

Dat geeft grappie vele, vele voor ons grote nare mogelijkheden. Willekeur heet dat.

De hele drugs wetgeving in Nederland is toch een totaal onmogelijk uitvoerbaar, tevens niet te handhaven stuk met dichterlijke vrijheden doorspekt werk met de naam : justitiële apeproza ( lees: tropenkolder) geworden?

Voorbeeld:
Hoe is het mogelijk om de achterdeur van de coffeeshops problematiek nog altijd niet geregeld, en onwerkbaar te houden??!

Grappie weet het!
Wij dus niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoezo is het gezonder om allerlei plantenmateriaal onvolledig verbrand in te ademen...?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
www.vice.com

De overheid is bang voor sterke wiet, maar dat is helemaal niet terecht

Er wordt gevreesd dat sterke wiet meer psychoses veroorzaakt, maar sterk geconcentreerde dabs kunnen juist helpen de gezondheidsrisico's te verminderen.
www.vice.com www.vice.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er zitten relatief veel mensen met een primair probleem met cannabisgebruik in de verslavingszorg. Na alcohol is het de meest behandelde verslaving. Maar dat heeft er ook wel mee te maken dat er best veel mensen zijn die blowen. Bijna 24% van de Nederlanders heeft ooit geblowd, waarmee het de tweede plek verovert van meest gebruikte middelen. Verslaving aan wiet of hasj komt dus redelijk vaak voor.

Maar wiet of hasj veroorzaakt geen overdosis, THC en CBD zijn niet neurotoxisch of cardiotoxisch, de lichamelijke ontwenningsverschijnselen zijn mild (angstklachten, zweten, heftig dromen) en blowen wordt niet geassocieerd met ernstige en levensbedreigende zware intoxicaties op de Intensive Care in het ziekenhuis. Wel zijn er relatief veel ambulanceritten voor voornamelijk toeristen die in paniek raken nadat ze een joint hebben gerookt die sterker bleek dan verwacht. Ook wordt wiet of hasj in Nederland meestal met tabak gerookt. Dat veroorzaakt mogelijk weer allerlei longziektes of kanker.

Het RIVM heeft de relatieve risico's van cannabis geschat op:
Risico op verslaving 1,1 / 3
Risico voor de gebruiker 1,2 / 3
Risico voor de samenleving 1,2 / 3

Het is niet aangetoond dat hasj per se schadelijker is dan wiet. Dat is opmerkelijk, omdat hasj een veel hoger THC-percentage bevat dan wiet. Mogelijk speelt de verhouding tussen THC, CBD, en andere werkzame stoffen een rol bij het verminderen van ongewenste effecten. Zo wordt gedacht dat een hoog THC-percentage met een laag CBD-percentage gelinkt is aan een soort paranoïde space waarbij iemand actief maar verward is. CBD heeft mogelijk een kalmerend effect wat die space wat afvlakt zodat er minder bijwerkingen zoals paranoia zijn.

Daarnaast speelt de totaal ingenomen dosis natuurlijk een rol. Het probleem van het gedoogbeleid is dat wiet en hasj illegaal geproduceerd worden. Daardoor weten gebruiken niet hoeveel milligram THC er in een zakje van 10 euro zit. In de Verenigde Staten, waar cannabis voor recreatieve doeleinde in toenemende mate wordt gelegaliseerd, zie je dat er allerlei gestandaardiseerde producten worden gemaakt waarvan de verpakking netjes vermeldt hoeveel milligram THC er in zit. Net als met alcohol weet je dan bij één verpakking precies hoe sterk dat gaat zijn. Zoiets vermindert dus de risico's voor de gebruiker.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Martinus zei:
Toen ik net google raadpleegde was de term harddrug voor drugs die je lichamelijk verslaven.
Klik om te vergroten...
Dus speed is dan geen harddrug? En psychedelics ook niet?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
van zo'n definitie klopt echt geen flikker....
Verslaving kent vele gezichten.
Laten we het maar eens op schadelijk zijn houden.
Doet de wetgever ook.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."