Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa 20 jaar hasj en wiet roken.

Na 20 jaar hasj en wiet roken.

34 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hippie Langwaus zei:
Slecht in slaap kunnen komen en als je eenmaal slaapt zeer intense dromen ervaren en deze weten te herinneren. Dat zijn wel de meest duidelijke ontwenningsverschijnselen van cannabis die ik zelf het sterkst ervaar bij stoppen van het gebruik.
Klik om te vergroten...
Ja, ik kijk er eerlijk gezegd niet echt naar uit. Sliep altijd prima.

Al schijn ik wel erg te snurken na het roken van hasj en zelfs een soort van slaapapneu te hebben volgens mijn vriendin. Zou wel fijn zijn (voor haar) als dat ook stopt.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#2
Guut evenink!!

Nou, laat ik maar gelijk van leer trekken, het gaat eigenlijk allemaal heel erg lekker. Ik heb totaal geen behoefte om te blowen!
Zou ik m'n knop weer gevonden hebben? Het lijkt er wel op. Normaal gesproken kon ik intens uitkijken naar mijn jointje s-avonds, vooral na een avonddienst, zoals nu.
Maar het is er niet meer... weg, foetsie, pleitte, gone.
I took away my shackles.

En na mijn belabberde nacht denk ik dat ik straks ook zalig slapen zal.
Maargoed er is er maar 1 die dat weet. En dat is vadertje Tijd!

Ik ben in ieder geval blij dat ik die knop gevonden heb.

Ok doei!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goede morgen liefjes.

Vannacht wel aardig geslapen. Toch wel zo'n 5 uur. Het is niet denderend maar het was beter dan de nacht ervoor.
Tevens de tip van @New Dawn opgevolgd en een nieuwe username bedacht. Daar ik echt een muziek freak ben is het AudioAddict geworden. Er zit tevens een verwijzing in naar de AA waar ik veel steun aan heb.

Yes, ik ga uit bed. Mezelf opfrissen en lekker een bakkie doen.

Fijne dag allen!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Klinkt lekker!

Een fris geluid voor een nieuwe fase!
Welke muziek gebruik je bij je koffie?
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#5
New Dawn zei:
Klinkt lekker!

Een fris geluid voor een nieuwe fase!
Welke muziek gebruik je bij je koffie?
Klik om te vergroten...
Dacht ik ook!

Momenteel speelt: Truth van Alex Ebert. Lekker rustig plaatje.


M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Fantastisch!!!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#7
UPDATE:

Goedenavond gewaardeerde metgezel.

Vandaag is het een week geleden dat ik mijn laatste hasj jointje gerookt heb. De week is voorbij gevlogen.
De eerste paar dagen had ik last van zeer geurende natte oksels bij de minste of geringste (in)spanning.
Dit duurde zo'n 4 dagen en is nu nog licht aanwezig. De geur van transpireren is zo goed als weg en het zweten is ook nog maar een fractie van wat het was.

De eerste 3 nachten slaap waren erg onrustig, kon moeilijk mijn draai vinden en het duurde uren voor ik sliep, om vervolgens een paar uur later wakker te worden.
Ook daar is, ondanks mijn volcontinue rooster in de haven, enige stabiliteit in gekomen.

De langste nacht die ik tot nu toe gehad heb duurde 5 en een half uur. Dat is een stuk minder dan wanneer ik blowde, daar ik toen makkelijk de 7 a 8 uur aan tikte, maar het voelt niet als een te kort aan slaap. Sterker nog, momenteel voel ik me een stuk beter en energieker dan wanneer ik uit bed kwam met flink geblowd te hebben de avond er voor. Best rap toch na een week?

Wat ik graag toe wil voegen aan dit verhaal is dat ik ook al enkele maanden geen alcohol gedronken heb (nov '22) en dat ik aan vasten doe.
Ik voel dat die twee dingen bijzonder positief bijdragen aan mijn herstel en mentale maar ook fysieke gesteldheid.

Wetenschappelijk onderzoek heeft doen uitwijzen dat wanneer men vast, na 19 uur het lichaam in staat van autofagie gaat en het zichzelf gaat vernieuwen. Oude celletjes er uit, nieuwe worden aangemaakt.

Ik heb meerdere fora gelezen m.b.t. stoppen met blowen en ik denk dat ik vrij snel ga in mijn herstel. Gelukkig.
Ook merk ik dat ik duidelijk de knop in mijn hoofd heb omgezet, het doet me niet. Ik denk er eigenlijk niet eens aan, dus ook dat is fijn.

Vanmiddag even met een vriend in het zonnetje gezeten. Hij rookte een jointje en wilde hem mij geven. Ik heb bedankt en ook toen merkte ik niets. Geen lichamelijke reactie of duiveltje op mijn schouder die zei "1 haaltje kan wel".

Al met al louter positieve ervaringen!

Dank voor het lezen en heb je vragen, stel ze gerust!

Fijne avond toegewenst ❤
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed van je!

Weigeren is makkelijker als je "wil stoppen" i.p.v. "moet stoppen".
Was het aanbieden een automatische reflex? Of werd je getest?.. :thinking:

Het klinkt alsof je slaap van betere kwaliteit is, droom je al?

Hoe ziet dat vasten er uit? Eet je dan gewoon een dag niet?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoe dan ook, wat je doet, is ontzettend knap. Dat slecht slapen, met bizarre intense levendige dromen. Kan nog een paar weken duren. 3 a 4 weekjes, bizarre dromen. Maar dan is het slapen wel weer hersteld. Als je blowt, doet je REM slaap het minder goed. Die REM slaap is nu een inhaalslag aan het doen.
Maar echt heel knap hoor.:thumbsup:😉
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed bezig. Ik kan me maar al te goed voorstellen dat het niet altijd makkelijk is.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#11
New Dawn zei:
Weigeren is makkelijker als je "wil stoppen" i.p.v. "moet stoppen".
Klik om te vergroten...
Dat klopt inderdaad. Mijns inziens valt of staat het succes van het stoppen met deze aanvang. Wil je het echt zelf óf is het beter dat je stopt i.v.m. "eisen" van een eventuele partner o.i.d.
New Dawn zei:
Was het aanbieden een automatische reflex? Of werd je getest?.. :thinking:
Klik om te vergroten...
Automatisme. Rookte veel samen met hem. Na het aanbod vertelde ik pas van mijn stoppen met blowen. Reactie was zeer positief en hij zei ook voornemens te zijn om te stoppen.
New Dawn zei:
Het klinkt alsof je slaap van betere kwaliteit is, droom je al?
Klik om te vergroten...
Daar lijkt het wel op. Ondanks een verstoord slaapritme door 24 uurs diensten gaat het de goede kant op. Dromen heb ik nog niet gedaan.
New Dawn zei:
Hoe ziet dat vasten er uit? Eet je dan gewoon een dag niet?
Klik om te vergroten...
Klopt. In een dag bouw je een eet raam in. D.w.z. minimaal 16 uur niet eten en geen drinken (behalve koffie, sommige thee en water) na de laatst genuttigde maaltijd. 4 uur (Dit is het eet raam) alles eten en drinken, zoveel je wil.

De snelle rekenaars onder ons merken op dat je dan een tijdsbestek van 20 uur hanteerd. Mijn eet raam verschuift dus steeds per dag. In mijn geval is dat ideaal i.v.m. onregelmatige werktijden.

Overigens de tijden die ik hier nu noem zijn absoluut geen vast gegeven. Je hebt gelezen dat ik het had over een 24 uurs vast.
Je bent vrij om daar zelf invulling aan te geven, het is belangrijk goed te luisteren naar je lichaam. Het ene lijf kan veel langer zonder voedsel dan het andere. Dit hangt af van de hoeveelheid lichaamsvet.

Grappig feitje, in Amerika heeft een man met zware obesitas 329 dagen (!!!) gevast. Wel onder strikte supervisie van meerdere artsen daar hij op een gegeven moment vitaminen en mineralen nodig had om gezond te vasten. De man heeft nu een BMI van 25 en géén overtollige huid.
De Autofagie ruimt alles op, ons lichaam is een wonderlijk stukje vernuft.
Zelfs kwalen en ziektes van alle orde kunnen op die manier teniet gedaan worden.

Helaas wordt het vasten afgedaan als slecht en krijgen wij met de paplepel ingegoten dat we stevig moeten ontbijten en speelt de levensmiddelen industrie daar gretig op in. Die zelfde levensmiddelen industrie is dan ook zwaar verweven met de farmaceutische industrie. Zieke mensen leveren geld op voor hen, vasten levert geld op voor jouzelf én een blakende gezondheid.

Het lichaam begint na 19 uur niet eten, zichzelf op te ruimen. Dit wordt Autofagie genoemd. Je merkt dat je in Autofagie gaat door bijvoorbeeld een vieze adem. Dat is niet prettig, maar het geeft wel de mate van vervuiling in ons lichaam weer. Na verloop van tijd zul je merken dat dit verdwijnt naarmate je lichaam steeds schoner wordt. Des te langer je in Autofagie verkeerd des te effectiever de vast ook zal zijn.

Het is een levenswijze die je eigen zult moeten zien te maken. En waar wij in de westerse wereld niet bekend mee zijn. Voeding is hier in overvloed en niet eten wordt beschouwd als slecht/ armoede e.d.

Maar is het wel zo slecht om niet te eten...? Mijn vriendin is een fanatieke vaster en boekt op meerdere vlakken grote stappen vooruitgang. Voelt zich mentaal vele malen beter, krijgt een schitterend gezond lichaam, mooier glanzender en zachter haar etc. Alleen maar voordelen dus! Hetzelfde geldt voor mij, behalve het haar dan, ik heb een kale schedel en heb nog niet gemerkt dat ik méér haar af scheer per scheerbeurt dan voorheen, maar wie weet wat er gebeurd als ik zou stoppen met scheren.. 🤔 helaas ben ik daar te ijdel voor 😉

Dankjewel ❤
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#12
reDStone zei:
Hoe dan ook, wat je doet, is ontzettend knap. Dat slecht slapen, met bizarre intense levendige dromen. Kan nog een paar weken duren. 3 a 4 weekjes, bizarre dromen. Maar dan is het slapen wel weer hersteld. Als je blowt, doet je REM slaap het minder goed. Die REM slaap is nu een inhaalslag aan het doen.
Maar echt heel knap hoor.:thumbsup:😉
Klik om te vergroten...
Dankjewel ❤

Het is iets waar ik wel én niet naar uitkijk. Wél omdat op het moment dat ik ga dromen, ik weet dat mijn slaap herstellende is. Niét, omdat ik niet echt uitkijk naar eventuele nachtmerries i.v.m. trauma's e.d.

Aan de andere kant heb ik jaaaren niet meer gedroomd. Door te dromen verwerk je shit. Droom je dus niet verwerk je niets. Wellicht heeft dat bijgedragen aan mijn 8 maanden durende arbeids ongeschiktheid.
Dat dromen is dus duidelijk ergens goed voor, ons lijf doet niets zonder reden.

Dat wij ons daar niet bewust van zijn, althans niet ten degen, is eigenlijk een behoorlijke tekortkoming van en richting onszelf. Ik ben dan ook van mening dat daar meer onderzoek naar gedaan zou moeten worden en dat dat vervolgens gedeeld wordt op bijvoorbeeld scholen.

Maargoed, onze consumptie maatschappij is daar niet op ingericht en worden wij praktisch gezien als lopende geld creëerders voor de gevestigde orde van multinationals.

Zoals ik in de reactie hierboven al zei, zieke mensen leveren geld op. Gezonde mensen wordt niets aan verdiend. En dát is waar de schoen knelt in deze verdorven wereld waar alles draait om geld..
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Goed bezig. Ik kan me maar al te goed voorstellen dat het niet altijd makkelijk is.
Klik om te vergroten...
Dankjewel ❤

Ik moet zeggen dat het mij totaal geen moeite kost. Mindset is een bijzonder sterk gegeven. Eenmaal "de knop" gevonden is er weinig tot niets wat jouw vastberadenheid in de weg staat. Eventuele lichamelijke/fysieke ongemakken buiten beschouwing gelaten.

We spreken hier van een gewoonte/verslaving die bij mij matige lichamelijke ongemakken veroorzaakt. Namelijk het zweten en lichaamsgeur, verstoorde slaap hygiëne. Veroorzaakt door ontwenning van blowen.

Voor een verslaafde van bijvoorbeeld heroïne of zware medicijnen zullen ongetwijfeld veel meer en andere ongemakken naar boven komen.
Ik heb daar geen ervaring mee dus kan daar niets zinnigs over zeggen, behalve dan dat iedereen zijn mindset kan hanteren. Ongeacht verslaving of wat dan ook..
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#14
AudioAddict zei:
Automatisme. Rookte veel samen met hem. Na het aanbod vertelde ik pas van mijn stoppen met blowen. Reactie was zeer positief en hij zei ook voornemens te zijn om te stoppen.
Klik om te vergroten...
Ah, super, helemaal 'top'! Dat zijn de echte vrienden, begrip hebben en elkaar bijstaan, en dat blijven doen als er wijzigingen zijn binnen de gedeelde hobby!

AudioAddict zei:
Dromen heb ik nog niet gedaan.
Klik om te vergroten...
Geniet er nog maar even van! :grin: Man, wat een malle bende is dat, het was bij mij alsof mijn hoofd uit pure noodzaak maar zelf trippy drugs ging nabootsen.

AudioAddict zei:
De man heeft nu een BMI van 25 en géén overtollige huid.
Klik om te vergroten...
Krimpt je huid dan zoveel? Er staan beelden op mijn netvlies gebrand van mensen die er tamelijk flabberig uitzagen... Of is dat puur het gevolg van een ontvettings operatie?..

AudioAddict zei:
Klopt. In een dag bouw je een eet raam in. D.w.z. minimaal 16 uur niet eten en geen drinken (behalve koffie, sommige thee en water) na de laatst genuttigde maaltijd. 4 uur (Dit is het eet raam) alles eten en drinken, zoveel je wil.
Klik om te vergroten...
Daar heb ik in het verleden ook eventjes mee geëxperimenteerd: intermittent fasting / tijdbeperkt eten

Alleen heb ik toen niet steeds de tijd verschoven, ik at na 20:00 niet meer en ontbeet pas rond 12:00.
Heb dat maar een week volgehouden, te kort om er een automatische goede gewoonte van te maken.

Moet ik weer eens een nieuwe poging mee wagen, bedankt voor je uitgebreide reacties! :thumbsup1:
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#15
New Dawn zei:
Hoe ziet dat vasten er uit? Eet je dan gewoon een dag niet?
Klik om te vergroten...
Wat ik nog toe wil voegen is dit:

Het lichaam is zeer adaptief m.b.t. gewoonten. Al zou je iedere dag exact hetzelfde schema qua vasten aanhouden, zul je merken dat de resultaten naar gelang minder worden. Je lichaam gaat de nieuwe gewoonte herkennen en zal daar op anticiperen. Alles om zoveel mogelijk energie te besparen. Immers wil het lichaam dat je overleeft.

Door te spelen met de tijden, eet ramen en tijdstippen zorg je er voor dat het lichaam steeds getriggerd wordt. Dit draagt dan ook bij aan een sneller en hogere mate van positief resultaat.
a
agapiosLid
01-01-2024, 00:00
#16
...Dat de wereld gek geworden is, is van alle tijden. Honderd jaar geleden kwam er naar verhouding ongeveer evenveel depressiviteit en zelfmoord voor.
Hou je niet bezig met die gekke wereld, zou ik zeggen. Je kunt er andere woorden voor gebruiken; bijvoorbeeld: het is een bizarre wereld, waarin het tegelijk ook boeiend is wat de mensheid allemaal verzint. Waarom zou je je bezig houden met dat wat je (nog) verafschuwd? Het is verloren tijd en daar wordt je niet beter van.
Ik kan je aanraden je voorlopig alleen bezig te houden met jouw directe omgeving. Je vrienden, je familie, je collega's. Wat doet de rest ertoe? Je kunt er toch nauwelijks invloed op uitoefenen. ...Echt: de meeste mensen deugen.
En keer terug in jezelf (daar waar je als klein kind ook was), want alleen in jezelf ligt het geluk. Iemand die gelukkig is, is niet per definitie iemand die de rest van deze 'gekke' wereld niet wil zien. Je hebt ook de mogelijkheid om je als toeschouwer op te stellen en het wonderlijke van de natuur en de evolutie in te zien. Ook je geest gaat dan deze nieuwe gewoonte herkennen en zal daar op anticiperen. Ook de geest wil dit wonder overleven.

Ter illustratie: Power of being alone
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#17
agapios zei:
...Dat de wereld gek geworden is, is van alle tijden. Honderd jaar geleden kwam er naar verhouding ongeveer evenveel depressiviteit en zelfmoord voor.
Hou je niet bezig met die gekke wereld, zou ik zeggen. Je kunt er andere woorden voor gebruiken; bijvoorbeeld: het is een bizarre wereld, waarin het tegelijk ook boeiend is wat de mensheid allemaal verzint. Waarom zou je je bezig houden met dat wat je (nog) verafschuwd? Het is verloren tijd en daar wordt je niet beter van.
Ik kan je aanraden je voorlopig alleen bezig te houden met jouw directe omgeving. Je vrienden, je familie, je collega's. Wat doet de rest ertoe? Je kunt er toch nauwelijks invloed op uitoefenen. ...Echt: de meeste mensen deugen.
En keer terug in jezelf (daar waar je als klein kind ook was), want alleen in jezelf ligt het geluk. Iemand die gelukkig is, is niet per definitie iemand die de rest van deze 'gekke' wereld niet wil zien. Je hebt ook de mogelijkheid om je als toeschouwer op te stellen en het wonderlijke van de natuur en de evolutie in te zien. Ook je geest gaat dan deze nieuwe gewoonte herkennen en zal daar op anticiperen. Ook de geest wil dit wonder overleven.

Ter illustratie: Power of being alone
Klik om te vergroten...

Van nature ben ik een einzelgänger, kan mezelf uitstekend vermaken, maar ga daar ging ik vaak te ver in... Kwam ook zeker door het vele blowen... Daar werd ik een contactgestoorde lichtelijk paranoïde holbewoner van, als ik stoned was en alleen rijst in huis had, at ik alleen rijst, echt niet dat ik naar de supermarkt ging om er wat bij te halen. Wat dat betreft heeft mijn vrouw mijn gezondheid gered, ik kook niet goed voor mezelf, maar dat doe ik wel voor haar. :grin:

Ik ben ook nog deels een nieuws junk, wat een totaal verkeerd beeld van de realiteit veroorzaakt:

A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#18
agapios zei:
...Dat de wereld gek geworden is, is van alle tijden. Honderd jaar geleden kwam er naar verhouding ongeveer evenveel depressiviteit en zelfmoord voor.
Hou je niet bezig met die gekke wereld, zou ik zeggen. Je kunt er andere woorden voor gebruiken; bijvoorbeeld: het is een bizarre wereld, waarin het tegelijk ook boeiend is wat de mensheid allemaal verzint. Waarom zou je je bezig houden met dat wat je (nog) verafschuwd? Het is verloren tijd en daar wordt je niet beter van.
Ik kan je aanraden je voorlopig alleen bezig te houden met jouw directe omgeving. Je vrienden, je familie, je collega's. Wat doet de rest ertoe? Je kunt er toch nauwelijks invloed op uitoefenen. ...Echt: de meeste mensen deugen.
En keer terug in jezelf (daar waar je als klein kind ook was), want alleen in jezelf ligt het geluk. Iemand die gelukkig is, is niet per definitie iemand die de rest van deze 'gekke' wereld niet wil zien. Je hebt ook de mogelijkheid om je als toeschouwer op te stellen en het wonderlijke van de natuur en de evolutie in te zien. Ook je geest gaat dan deze nieuwe gewoonte herkennen en zal daar op anticiperen. Ook de geest wil dit wonder overleven.

Ter illustratie: Power of being alone
Klik om te vergroten...
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat je zegt beaam ik zeker. Ik hou mijn bubbel klein en overzichtelijk. Prikkels van buitenaf zoals televisie en radio filter ik door ze niet toe te staan in mijn leven. Dit doe ik reeds zo'n 5 jaar en heeft me ontzettend veel rust gegeven. Met mijn gezin zijn we regelmatig in de natuur te vinden en genieten we van al het schoon. Ook leer ik mijn 3 jarige veel over de natuur. Bijvoorbeeld eetbare nootjes herkennen en zoeken en hoe je eenvoudig een vuurtje kunt stoken met berkenbast, pootafdrukken zoeken en herkennen... ga zo maar door.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kennen jullie de ObsIdentify app al? Leerzaam en verslavend, net een soort van Pokemon, plantjes zoeken en verzamelen!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#20
New Dawn zei:
Kennen jullie de ObsIdentify app al? Leerzaam en verslavend, net een soort van Pokemon, plantjes zoeken en verzamelen!
Klik om te vergroten...
Nee maar ik ga hier zeker eens naar kijken! Bedankt voor de tip, leuk!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."