Weigeren is makkelijker als je "wil stoppen" i.p.v. "moet stoppen".
Dat klopt inderdaad. Mijns inziens valt of staat het succes van het stoppen met deze aanvang. Wil je het echt zelf óf is het beter dat je stopt i.v.m. "eisen" van een eventuele partner o.i.d.
Was het aanbieden een automatische reflex? Of werd je getest?..
Automatisme. Rookte veel samen met hem. Na het aanbod vertelde ik pas van mijn stoppen met blowen. Reactie was zeer positief en hij zei ook voornemens te zijn om te stoppen.
Het klinkt alsof je slaap van betere kwaliteit is, droom je al?
Daar lijkt het wel op. Ondanks een verstoord slaapritme door 24 uurs diensten gaat het de goede kant op. Dromen heb ik nog niet gedaan.
Hoe ziet dat vasten er uit? Eet je dan gewoon een dag niet?
Klopt. In een dag bouw je een eet raam in. D.w.z. minimaal 16 uur niet eten en geen drinken (behalve koffie, sommige thee en water) na de laatst genuttigde maaltijd. 4 uur (Dit is het eet raam) alles eten en drinken, zoveel je wil.
De snelle rekenaars onder ons merken op dat je dan een tijdsbestek van 20 uur hanteerd. Mijn eet raam verschuift dus steeds per dag. In mijn geval is dat ideaal i.v.m. onregelmatige werktijden.
Overigens de tijden die ik hier nu noem zijn absoluut geen vast gegeven. Je hebt gelezen dat ik het had over een 24 uurs vast.
Je bent vrij om daar zelf invulling aan te geven, het is belangrijk goed te luisteren naar je lichaam. Het ene lijf kan veel langer zonder voedsel dan het andere. Dit hangt af van de hoeveelheid lichaamsvet.
Grappig feitje, in Amerika heeft een man met zware obesitas 329 dagen (!!!) gevast. Wel onder strikte supervisie van meerdere artsen daar hij op een gegeven moment vitaminen en mineralen nodig had om gezond te vasten. De man heeft nu een BMI van 25 en géén overtollige huid.
De Autofagie ruimt alles op, ons lichaam is een wonderlijk stukje vernuft.
Zelfs kwalen en ziektes van alle orde kunnen op die manier teniet gedaan worden.
Helaas wordt het vasten afgedaan als slecht en krijgen wij met de paplepel ingegoten dat we stevig moeten ontbijten en speelt de levensmiddelen industrie daar gretig op in. Die zelfde levensmiddelen industrie is dan ook zwaar verweven met de farmaceutische industrie. Zieke mensen leveren geld op voor hen, vasten levert geld op voor jouzelf én een blakende gezondheid.
Het lichaam begint na 19 uur niet eten, zichzelf op te ruimen. Dit wordt Autofagie genoemd. Je merkt dat je in Autofagie gaat door bijvoorbeeld een vieze adem. Dat is niet prettig, maar het geeft wel de mate van vervuiling in ons lichaam weer. Na verloop van tijd zul je merken dat dit verdwijnt naarmate je lichaam steeds schoner wordt. Des te langer je in Autofagie verkeerd des te effectiever de vast ook zal zijn.
Het is een levenswijze die je eigen zult moeten zien te maken. En waar wij in de westerse wereld niet bekend mee zijn. Voeding is hier in overvloed en niet eten wordt beschouwd als slecht/ armoede e.d.
Maar is het wel zo slecht om niet te eten...? Mijn vriendin is een fanatieke vaster en boekt op meerdere vlakken grote stappen vooruitgang. Voelt zich mentaal vele malen beter, krijgt een schitterend gezond lichaam, mooier glanzender en zachter haar etc. Alleen maar voordelen dus! Hetzelfde geldt voor mij, behalve het haar dan, ik heb een kale schedel en heb nog niet gemerkt dat ik méér haar af scheer per scheerbeurt dan voorheen, maar wie weet wat er gebeurd als ik zou stoppen met scheren.. 🤔 helaas ben ik daar te ijdel voor 😉
Dankjewel ❤