Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa 20 jaar hasj en wiet roken.

Na 20 jaar hasj en wiet roken.

34 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goede avond allen.

Na 20 jaar hasj en wiet gerookt te hebben, heb ik 3 dagen geleden besloten te stoppen. Het deed me niets meer. Mijn laatste brokkie hash van 6,5 gram was er in iets meer dan een week doorheen gejast. Dat vond ik best een dingetje.

Ken je dat gevoel dat het niet meer uitmaakt hoeveel je in je jointje stopt?
Dat was mijn eye-opener. Het smaakt me niet meer, ik werd steeds passiever de laatste tijd en ik wilde eigenlijk ieder vrij moment alleen maar tjaapies roken. Is een slechte combi als je ook een gezin hebt die je aandacht verdienen.

Op dit moment voel ik me goed. Kleine jongen ligt net lekker op bed en normaal gesproken zou ik nu zo'n beetje beginnen met mijn eerste jointje te draaien om vervolgens de hele avond te gaan zitten blowen in mijn gezellige houten mencave.

Nu zit ik daar ook. Met een sigaretje.
En heel eerlijk gezegd, ben ik ook daar wel klaar mee. Al denk ik dat het beter is niet te hard van stapel te lopen. Ik merk dat mijn lijf het wel fijn vind, het gestopt zijn met blowen. Bij enige (in) spanning krijg ik direct onwijze zweet oksels. Ik stink dan echt behoorlijk. Het is momenteel dan ook een must om meerdere keren per dag te douchen en een schoon setje kleding aan te trekken. Niet leuk en soms iets gênant, op werk bijvoorbeeld, als ik mijzelf begin te ruiken excuseert ik me ook tegen mijn collega's. Zij weten er dus ook van, althans sommige die ook blowen. Daardoor krijg ik gelukkig begrip en ik weet dat het tijdelijk is. Mijn lijf is aan de voorjaars schoonmaak begonnen.

Ik doe het cold turkey maar ben er wel achter dat dit forum mij erbij helpt.
Uren kan ik hier ronddwalen om de ervaringen van anderen te lezen.
Het heeft nagenoeg hetzelfde effect als wanneer ik eens per week naar de AA ga voor mijn alcohol gebruik.
Daar had ik overigens exact dezelfde lichamelijke reactie bij toen ik afgelopen november definitief stopte met alcohol. Onrustig slapen, transpireren, concentratie problemen etc. uiteindelijk zijn die ongemakken als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik houdt er dan ook rekening mee dat de ongemakken die ik momenteel ervaar ook spoedig verdwenen zullen zijn.

Wel merk ik dat net als toen ik stopte met drinken (ik ging vaak naar de kroeg, of dronk bij vrienden thuis) er een leegte ontstaat. Bepaalde contacten vervagen omdat er geen raakvlak meer is in mijn nieuwe situatie. Dat kan lastig, vervelend en pijn doen, maar ook dat zal goed komen. Mensen komen en gaan gedurende je leven en wanneer je stopt met drinken raak je louter drinken broeders kwijt.

Afijn. Ik ga zo een bakkie bij mijn vader drinken en ik zal hem vertellen over mijn recentelijk genomen actie.
Ik denk dat hij het wel kan waarderen, daar hij weleens liet doorschemeren dat het maar eens stoppen moest.
Ik ben immers een vent van bijna 40 met een gezin. 😊 Ik snap 'm wel die ouwe knar.

Graag wil ik het voor nu hier bij laten en kijk ik uit naar eventuele reacties van jullie kant.

Een hele fijne avond toegewenst en dank voor het lezen van mijn verhaaltje!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik voel een username change aanvraag in de lucht hangen...

Goed bezig! Stoppen was voor mij makkelijk toen ik het gewoon echt zat was,
de kunst om die gedachte in je achterhoofd vast te houden is nog het lastigste.

Zelfs twee keer weer begonnen na steeds een jaar gestopt te zijn.
Mijn gedachte "Ik kan nu vast ineens wel maat houden" is absurd...

Ik was eerder gestopt met nicotine dan met cannabis.

De nicotine afkick zorgde bij mij voor een paar weken fysieke ongemakkelijkheid,
met cannabis stoppen was meer een keuze waardoor ik ineens een hobby miste.

Succes! Als je het echt wil dan kun je dit gewoon!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#3
New Dawn zei:
Ik voel een username change aanvraag in de lucht hangen...

Goed bezig! Stoppen was voor mij makkelijk toen ik het gewoon echt zat was,
de kunst om die gedachte in je achterhoofd vast te houden is nog het lastigste.

Zelfs twee keer weer begonnen na steeds een jaar gestopt te zijn.
Mijn gedachte "Ik kan nu vast ineens wel maat houden" is absurd...

Ik was eerder gestopt met nicotine dan met cannabis.

De nicotine afkick zorgde bij mij voor een paar weken fysieke ongemakkelijkheid,
met cannabis stoppen was meer een keuze waardoor ik ineens een hobby miste.

Succes! Als je het echt wil dan kun je dit gewoon!
Klik om te vergroten...
Dank voor je reactie en ik denk dat dat inderdaad in de lucht hangt 😄

Wat je schrijft klinkt mij zeer bekend in de oren. Ik 2015 heb ik een langere periode gehad dat ik compleet niet meer rookte en dronk. Ik ging mijn heil toen zoeken in sporten. Dat ging echt fukking lekker. Zo lekker dat ik daar compleet in doordraaide. Fitnessen bijna iedere dag en 2 maal daags 5 a 10 km volle porrie hardlopen. Ik was fit als een motherfucker. Totdat ik met mijn vrouw een maand op vakantie ging naar Thailand en ik weer terug viel in mijn oude gebruik. Zuipen en feesten iedere dag en ook in Thailand kon ik eenvoudig voorgedraaide blowtjes kopen. Heerlijk vond ik het, wat een vakantie.. Bij terugkomst zou ik nooit mijn sporten meer oppakken.

Dat sporten was overigens natuurlijk ook compleet krankzinnig te noemen en nu weet ik dat dat niets meer was dan een (weliswaar enigzins gezondere) kruis verslaving.

Momenteel loop ik bij een psycholoog om mijn gedrag van excessen te onderzoeken en lijkt het er op dat ik vlucht voor opgelopen trauma's in het verleden. Dat gezegd hebbende merk ik dat nu ik dit weet en bespreek met de psychologe dat er ineens een soort van rust in mijn hoofd terugkeert.

Ik ben er nog lang niet maar ik heb bakken vol goede hoop!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je hebt je gedachten goed op een rijtje, die zullen binnenkort helderder worden! :thumbsup1:

Ik denk er al jaren over om eens met een psycholoog te gaan praten, maar heb deze stap nog niet durven zetten... Er ligt al maanden een briefje op mijn bureau voor gratis counseling via de werkgever van mijn partner, maar de nood is er blijkbaar niet ofzo? Het ligt ook allemaal niet aan mij, vind ik, de wereld is gewoon gek!!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#5
hahaha heerlijk die laatste zin!

Lang heb ik met hetzelfde idee gelopen. Zielenknijpers zijn niks voor mij! Wat je zegt: de wereld is knaater geworden! Totdat ik vorig jaar april door een overspanning thuis kwam te zitten. Het zou 8 volle maanden duren voordat ik weer aan de bak zou kunnen.

Mezelf direct bij de huisarts gemeld. Meerdere bloedonderzoeken verder kreeg ik te horen "overspannen".

Wegens topdrukte bij de praktijk ondersteuner en wachtlijsten van bijna een half jaar bij overige ggz instellingen (de wereld wordt daadwerkelijk echt gek) ben ik via de bedrijfsarts in contact gekomen met onze eigen bedrijfs psychologe.

Het voelde in het begin enigszins dubbel, want hey, zij word uit dezelfde ruif betaald als ik. Dat maakte mij wel een beetje terughoudend in het vertellen van bepaalde dingen. Bang dat het misschien toch bij mijn werkgever terecht zou komen.

Maar gedurende mijn ziekteverzuim heeft zij mij toch weer op de rit gekregen en kon ik gelukkig weer werken. Nu eenmaal weer 100% arbeids geschikt merkte ik dat ik er nog niet helemaal was.

Wederom afspraak gemaakt bij de huisarts en mij op de wachtlijst van een goede psycholoog laten zetten.
Na 3 weken (!!!!) kreeg ik al bericht om een intake te doen.

Nu zo'n 6 afspraken verder voel ik dat ik daar op mijn plek zit en boek ik voorzichtig vooruitgang. En dat alleen al geeft energie en kracht.

Ik zou zeggen, baat het niet dan schaadt het niet. Ermee stoppen kan altijd, maar wellicht helpt het jou ook met wat dan ook..
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kan enkel maar zeggen goed bezig en goeie mindset om verder de stop aan te houden.
Zelf ook ongeveer 20 jaar geblowd en met perioden heel stevig. Ook enkele kleine pauzes met herval maar nu inmiddels al een tijdje klaar mee.
Cold turkey bezorgde mij vooral veel problemen met slapen en inslapen toch zeker een 6 tal weken. Daar geen last van?
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#7
PsyTekz zei:
Kan enkel maar zeggen goed bezig en goeie mindset om verder de stop aan te houden.
Zelf ook ongeveer 20 jaar geblowd en met perioden heel stevig. Ook enkele kleine pauzes met herval maar nu inmiddels al een tijdje klaar mee.
Cold turkey bezorgde mij vooral veel problemen met slapen en inslapen toch zeker een 6 tal weken. Daar geen last van?
Klik om te vergroten...
Dankje wel.

Ja inslapen is wel een dingetje. Het voelt alsof ik met een pot sterke koffie in mijn maag naar bed ga. Liggen, draaien, geen slaap kunnen vatten. En dat ongeveer zo'n 1 a 2 uur lang.

Ik denk dan bij mezelf, misschien heb ik ook wel gewoon te veel energie nog om al te gaan slapen. Ik weet het niet, we hebben onszelf jaren plat gerookt natuurlijk en ik heb zojuist hier op het forum zitten lezen dat er door blowen ook nieuwe neurotransmitters in je hersenen worden aangemaakt (weet niet of ik nu het juiste woord gebruik hoor), misschien heeft het daarmee te maken, geen idee.

Het meest vervelende vind ik het transpireren en de afvalstoffen die via mijn oksels m'n lijf uitkomen en een walm van vieze zure luchten om mij heen drapeert..
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goede morgen allen.

Jeetje wat heb ik kut geslapen zeg.
Rond 2 uur lag ik op bed. Het lukte me maar niet in slaap te komen. Rond half 5 ben ik weggezakt denk ik. En nu net om 7u alweer wakker.
Dat moet ik niet te vaak hebben want op slaapgebrek doe ik het niet zo best man.

Sinds ik hier op het forum ben heb ik behoorlijk wat weg gelezen. Al die ervaringen die ik lees neem ik ook mee naar bed natuurlijk. Misschien iets eerder die telefoon weg leggen vandaag.

Ik ga toch proberen nog wat te slapen. Mijn vrouwtje en zoon zijn net uit bed.
Hun dag begint weer. Papa blijft nog even liggen. Heb ook avonddienst vandaag dus dat is op zich wel lekker.
Vanavond zal het dus heus beter gaan, na gewerkt te hebben.

Weekzeeeekuurrr!!!

Ok, doei!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kon de afgelopen nacht ook moeilijk slapen, onrustige benen en ook gewoon klaarwakker...

Gisteren heb ik ook wel érg weinig bewogen, dus waarschijnlijk liepen mijn benen een protestmars uit ongenoegen ofzo?

De afgelopen drie dagen heb ik weinig middelen geconsumeerd, zelfs aan het minderen met koffie... Misschien heb je gewoon af en toe zo'n nacht?

Sterkte vandaag / vannacht!

Meestal slaap ik maar één nacht slecht omdat ik daarna weer wat in te halen heb...
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#10
New Dawn zei:
Ik kon de afgelopen nacht ook moeilijk slapen, onrustige benen en ook gewoon klaarwakker...

Gisteren heb ik ook wel érg weinig bewogen, dus waarschijnlijk liepen mijn benen een protestmars uit ongenoegen ofzo?

De afgelopen drie dagen heb ik weinig middelen geconsumeerd, zelfs aan het minderen met koffie... Misschien heb je gewoon af en toe zo'n nacht?

Sterkte vandaag / vannacht!

Meestal slaap ik maar één nacht slecht omdat ik daarna weer wat in te halen heb...
Klik om te vergroten...
De welbekende restless legs.
Als tiener had ik daar vaak last van. Een intens vervelende kriebel in je beenmerg.

Wat je zegt, weinig energie verbruikt, kan ook een factor zijn inderdaad.

Daarover gesproken, KOFFIE!
Ik ga der uit, lekker bakkie doen.
Heb misschien 3u geslapen totaal, maar voel me niet gaar of verrot ofzo. Het is meer het 'idee' dat ik weinig geslapen heb, dat vervelend is.

Maar eigenlijk voel ik me wel ok.

Vanavond na werk slaap ik als een lammetje, let maar op.

Bedankt en jij ook succes vandaag💪🏻
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Slecht in slaap kunnen komen en als je eenmaal slaapt zeer intense dromen ervaren en deze weten te herinneren. Dat zijn wel de meest duidelijke ontwenningsverschijnselen van cannabis die ik zelf het sterkst ervaar bij stoppen van het gebruik.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hippie Langwaus zei:
Slecht in slaap kunnen komen en als je eenmaal slaapt zeer intense dromen ervaren en deze weten te herinneren. Dat zijn wel de meest duidelijke ontwenningsverschijnselen van cannabis die ik zelf het sterkst ervaar bij stoppen van het gebruik.
Klik om te vergroten...
Ja, ik kijk er eerlijk gezegd niet echt naar uit. Sliep altijd prima.

Al schijn ik wel erg te snurken na het roken van hasj en zelfs een soort van slaapapneu te hebben volgens mijn vriendin. Zou wel fijn zijn (voor haar) als dat ook stopt.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#13
Guut evenink!!

Nou, laat ik maar gelijk van leer trekken, het gaat eigenlijk allemaal heel erg lekker. Ik heb totaal geen behoefte om te blowen!
Zou ik m'n knop weer gevonden hebben? Het lijkt er wel op. Normaal gesproken kon ik intens uitkijken naar mijn jointje s-avonds, vooral na een avonddienst, zoals nu.
Maar het is er niet meer... weg, foetsie, pleitte, gone.
I took away my shackles.

En na mijn belabberde nacht denk ik dat ik straks ook zalig slapen zal.
Maargoed er is er maar 1 die dat weet. En dat is vadertje Tijd!

Ik ben in ieder geval blij dat ik die knop gevonden heb.

Ok doei!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goede morgen liefjes.

Vannacht wel aardig geslapen. Toch wel zo'n 5 uur. Het is niet denderend maar het was beter dan de nacht ervoor.
Tevens de tip van @New Dawn opgevolgd en een nieuwe username bedacht. Daar ik echt een muziek freak ben is het AudioAddict geworden. Er zit tevens een verwijzing in naar de AA waar ik veel steun aan heb.

Yes, ik ga uit bed. Mezelf opfrissen en lekker een bakkie doen.

Fijne dag allen!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klinkt lekker!

Een fris geluid voor een nieuwe fase!
Welke muziek gebruik je bij je koffie?
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#16
New Dawn zei:
Klinkt lekker!

Een fris geluid voor een nieuwe fase!
Welke muziek gebruik je bij je koffie?
Klik om te vergroten...
Dacht ik ook!

Momenteel speelt: Truth van Alex Ebert. Lekker rustig plaatje.


M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Fantastisch!!!
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#18
UPDATE:

Goedenavond gewaardeerde metgezel.

Vandaag is het een week geleden dat ik mijn laatste hasj jointje gerookt heb. De week is voorbij gevlogen.
De eerste paar dagen had ik last van zeer geurende natte oksels bij de minste of geringste (in)spanning.
Dit duurde zo'n 4 dagen en is nu nog licht aanwezig. De geur van transpireren is zo goed als weg en het zweten is ook nog maar een fractie van wat het was.

De eerste 3 nachten slaap waren erg onrustig, kon moeilijk mijn draai vinden en het duurde uren voor ik sliep, om vervolgens een paar uur later wakker te worden.
Ook daar is, ondanks mijn volcontinue rooster in de haven, enige stabiliteit in gekomen.

De langste nacht die ik tot nu toe gehad heb duurde 5 en een half uur. Dat is een stuk minder dan wanneer ik blowde, daar ik toen makkelijk de 7 a 8 uur aan tikte, maar het voelt niet als een te kort aan slaap. Sterker nog, momenteel voel ik me een stuk beter en energieker dan wanneer ik uit bed kwam met flink geblowd te hebben de avond er voor. Best rap toch na een week?

Wat ik graag toe wil voegen aan dit verhaal is dat ik ook al enkele maanden geen alcohol gedronken heb (nov '22) en dat ik aan vasten doe.
Ik voel dat die twee dingen bijzonder positief bijdragen aan mijn herstel en mentale maar ook fysieke gesteldheid.

Wetenschappelijk onderzoek heeft doen uitwijzen dat wanneer men vast, na 19 uur het lichaam in staat van autofagie gaat en het zichzelf gaat vernieuwen. Oude celletjes er uit, nieuwe worden aangemaakt.

Ik heb meerdere fora gelezen m.b.t. stoppen met blowen en ik denk dat ik vrij snel ga in mijn herstel. Gelukkig.
Ook merk ik dat ik duidelijk de knop in mijn hoofd heb omgezet, het doet me niet. Ik denk er eigenlijk niet eens aan, dus ook dat is fijn.

Vanmiddag even met een vriend in het zonnetje gezeten. Hij rookte een jointje en wilde hem mij geven. Ik heb bedankt en ook toen merkte ik niets. Geen lichamelijke reactie of duiveltje op mijn schouder die zei "1 haaltje kan wel".

Al met al louter positieve ervaringen!

Dank voor het lezen en heb je vragen, stel ze gerust!

Fijne avond toegewenst ❤
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goed van je!

Weigeren is makkelijker als je "wil stoppen" i.p.v. "moet stoppen".
Was het aanbieden een automatische reflex? Of werd je getest?.. :thinking:

Het klinkt alsof je slaap van betere kwaliteit is, droom je al?

Hoe ziet dat vasten er uit? Eet je dan gewoon een dag niet?
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoe dan ook, wat je doet, is ontzettend knap. Dat slecht slapen, met bizarre intense levendige dromen. Kan nog een paar weken duren. 3 a 4 weekjes, bizarre dromen. Maar dan is het slapen wel weer hersteld. Als je blowt, doet je REM slaap het minder goed. Die REM slaap is nu een inhaalslag aan het doen.
Maar echt heel knap hoor.:thumbsup:😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."