Thanks voor de reacties allemaal!
Allereerst hebben jullie gelijk dat ik het zelf al intuïtief wist. Acceptatie hiervan liep daarentegen nog even achter, alles is altijd redelijker als je het van randoms op het internet hoort
Wellicht een slimmer plan om voor jezelf na te gaan wat de achterliggende redenen zijn waarom je eens in de tijd in zo’n compleet gederealiseerde staat wilt verkeren. En wanneer je daar achter bent gekomen zijn er vervolgens wellicht ook andere, minder risicovolle, manieren om tot rust te komen. Derealisatie kan leiden tot paranoia wanneer het zich voortdoet op momenten dat je het liever niet had.
Ik ben hier al een tijd mee bezig met een therapeut, en dit onderwerp zal zeker ook onderdeel worden van de gesprekken, aangezien ik nu manieren moet gaan vinden om mijzelf te gaan disciplineren in dit opzicht.
![:disappointed:]()
Het probleem is alleen een beetje dat ik geen rugzakje heb en er dus ook weinig achterliggende oorzaak is om op te lossen, dit had ik misschien verkeerd aangegeven in de originele post.
Ik heb ook weleens kort derealisatie en depersonalisatie ervaren. Als ik het goed begrijp bedoelt dat er gevoelsmatig een soort 'disconnect' is tussen wat je doet en wat je denkt. En als je geïdentificeerd bent met je denken, voel je die disconnect dus tussen je lichaam en jezelf. Alsof die twee niet goed zijn uitgelijnd als het ware. Bijna als een soort afstand tussen jezelf en je lichaam: je ziet de dingen wel gebeuren, maar ze lijken iets verderop te gebeuren. Alsof je niet helemaal goed in je lichaam zit, maar (vast) in je hoofd.
Voor de geïnteresseerden: dit is inderdaad wel een vrij accurate beschrijving. De snelste manier om het uit te leggen is alsof je door een wazige en trage vr-bril met sterke tunnelvisie het leven ziet, en maar beperkte en vertraagde input in de "game" hebt. Voor anderen gedraag je je nog vrij normaal, maar zelf zit je te verwonderen wat die gast (jijzelf) die op de automatische piloot dingen aan het doen is, nou eigenlijk doet. Gekkigheid allemaal hoor dat menselijk brein.
Nogmaals bedankt voor het eenduidige advies allemaal!