Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRaad gevraagd van cocaine gebruikers..

Raad gevraagd van cocaine gebruikers..

11 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
d
dutchboy33Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hall mensen,

Ik zou graag jullie raad willen hebben wat betreft het volgende.

Ik heb een beste vriend die sinds een tijdje cocaine gebruikt, eigenlijk alleen maar tijdens alcohol drinken (uitgaan etc). Nu is het echter elke keer raak en ik maak me er wel zorgen over.. Alsof hij gewoon echt niet meer zonder kan.

Nu is mijn broertje ook vaak met ons aan het drinken en gaat hij mee uit en hij is er nu ook mee begonnen omdat hij het mijn beste vriend zag doen. Ik vind dit maar een slechte ontwikkeling waar ik me zorgen om maak.. Zelf gebruik ik niks en heb ik het ook nog nooit gebruikt. :P

Kan iemand mij hun ervaringen hiermee vertellen? Bijvoorbeeld de kans dat het fout gaat? Of hoe kan ik ze behoeden en eventueel laten stoppen hiermee?

Ik vind het maar troep, excuses.. :openmouth:

Ik hoop graag wat te horen.

Groet,
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mm daar kun je weinig aan doen vrees ik, behalve er over praten. Hou het gesprek er over open is mijn advies. Anders gaan ze het misschien uit je zicht doen zeg maar.

Hoe oud zijn de betrokken personen? Als je broertje echt nog heel jong is, zou ik misschien proberen te voorkomen dat hij die vriend van je treft bij zulke activiteiten. Koopt je broertje het zelf, kan hij er aankomen? Of snuift hij altijd mee met die vriend? Je broertje kun je misschien op zo'n manier nog een beetje behoeden??

Die vriend is sowieso lastiger te behoeden denk ik. Zolang hij zelf niet vind dat hij slecht bezig is zal hij zelf geen motivatie hebben om te minderen met coke. Het is misschien ook wel de vraag of het nodig is om hem te laten minderen, misschien heeft hij zijn gebruik wel in de hand?? Maar het blijft altijd oppassen met coke.

Sterkte, maar echt een goed advies zou ik zo 123 niet weten te geven, misschien een andere forumganger.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nogal moeilijke situatie, want ook ik vrees dat je er weinig aan kunt doen wat betreft je vriend. Waarschijnlijk ook wat betreft je broertje, want een jongen van 19 wil nog wel eens eigenwijs zijn. En vaak laten ze dan juist zien dat ze de dingen niet beter weten of zien.

Coke is inderdaad een gevaarlijke drug, nu snuiven ze het gelukkig nog wat de minst gevaarlijke variant is, (daarnaast kun je het roken en spuiten). Het gekke is dat het inderdaad weinig lijkt te doen, dus wat dat betreft kan ik hun reactie wel begrijpen. Maar in werkelijkheid doet het veel in de hersenen, zeker wanneer er alcohol in het spel is. Dat maakt de zaak ook extra gecompliceert, want ze snuiven dus zodat ze langer en meer kunnen drinken. En zo zijn veel coke snuivers verslaafd geraakt. Daarbij heeft Dutchboy gelijk, alcohol en coke tesamen zijn een nog gevaarlijkere mix dan wanneer ze afzonderlijk gebruikt worden. Heb eens gelezen over dat het elkaars werking vooral qua gifstoffen versterkt, de kater is ook altijd dubbel daarna.

Dus, heel vervelend allemaal, vooral omdat je er weinig aan kunt veranderen. Je zou je broertje niet meer mee kunnen nemen wanneer jullie uit gaan, maar of dat gaat lukken, en of dat t gewenste effect heeft is nog maar de vraag.

Wat je zegt over op verschillende levels zitten en dat als vervelend ervaren kan ik me goed inleven. Want je zit ook op verschillende levels, jij bent aangeschoten/dronken en zij zijn dat maar dan op een cokie manier, en daar zit een groot verschil in. Je loopt een beetje achter hun aan als het ware dan.

sorry dat ik niet van meer hulp kan zijn,
veel succes en hopenlijk gebeurt er iets wat hun gedrag doet veranderen, anders zie ik
de zaak niet snel anders worden.

leveldesigner.
d
dutchboy33Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Joopiejo zei:
Mm daar kun je weinig aan doen vrees ik, behalve er over praten. Hou het gesprek er over open is mijn advies. Anders gaan ze het misschien uit je zicht doen zeg maar.

Hoe oud zijn de betrokken personen? Als je broertje echt nog heel jong is, zou ik misschien proberen te voorkomen dat hij die vriend van je treft bij zulke activiteiten. Koopt je broertje het zelf, kan hij er aankomen? Of snuift hij altijd mee met die vriend? Je broertje kun je misschien op zo'n manier nog een beetje behoeden??

Die vriend is sowieso lastiger te behoeden denk ik. Zolang hij zelf niet vind dat hij slecht bezig is zal hij zelf geen motivatie hebben om te minderen met coke. Het is misschien ook wel de vraag of het nodig is om hem te laten minderen, misschien heeft hij zijn gebruik wel in de hand?? Maar het blijft altijd oppassen met coke.

Sterkte, maar echt een goed advies zou ik zo 123 niet weten te geven, misschien een andere forumganger.
Klik om te vergroten...

Hey! Bedankt voor je antwoord allereerst.

Die vriend van mij is 22 jaar en mijn broertje is 19 jaar. Mijn broertje snuift eigenlijk (voor zover ik weet) alleen maar mee met mijn vriend als we met zijn allen zijn.

Het is inderdaad de vraag of het nodig is om hem te laten minderen, maar ik krijg nooit hoogte van hem. Dit bedoel ik in de zin van dat ik niet precies weet hoe vaak en wanneer hij het doet. Hij zegt dat hij het alleen tijdens het nuttigen van alcohol neemt, maar ik en andere mensen denken dat dit wel een stuk vaker voorkomt dan dat hij zegt. Ik snap ook wel dat hij hier liever niet open over praat.

Het gesprek open houden, dat heb ik vaak geprobeerd. Echter, ik krijg dan als reactie 'Jij weet niet hoe het is want je hebt het nog nooit gedaan, zo veel stelt het nou ook weer niet voor'. Daar zit misschien wat in, maar harddrugs blijven voor mij harddrugs en ik vind het gewoon overbodig om steeds een lijn te nemen. Misschien moet ik mijn eigen mening dan ook niet 'opdringen' aan ze, maar ik merk gewoon dat zij gelijk in een keer nuchter zijn en zich anders en scherper gedragen dan ik nadat zij dit hebben genomen. Ik vind deze 'andere' manier van communiceren en op een 'ander' level zijn gewoon niet fijn als ik zelf dronken ergens ben. Dat speelt dus ook nog een rol, het 'op een ander' level zijn van hun tegenover ik.

Groetjes,
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#5
dutchboy33 zei:
Dat speelt dus ook nog een rol, het 'op een ander' level zijn van hun tegenover ik.
Klik om te vergroten...
Snap ik. Je mag je mening verkondigen erover tegen vrienden, tenminste dat vind ik. Er altijd over lopen zagen als die vriend snuift is misschien minder tof denk ik. Ik weet het niet, ligt aan de hele situatie/personen, maar ik kan me zo voorstellen dat dat niet positief werkt. Ik denk ook dat je niet te zwaar moet tillen aan het op een ander level zitten, op zich biedt het natuurlijk een kans om je vriend ook eens van een andere kant te leren kennen. Ik vind echter wel dat je je terecht zorgen maakt om zijn gebruik, want coke is gewoon een gevaarlijke drug.

Dat hij verteld dat het effect niet zo veel voorstelt, klopt op zich wel, maar ook weer niet. Het is een verslavende drug en het is ongezond. Zo af en toe eens snuiven kan weinig kwaad, maar als er een bepaalde regelmaat in komt wordt de kans op verslaving groter en het wordt daarmee ook een stuk ongezonder.

Als ik jou was zou ik het niet proberen (of ik juist wel, maar ik raad het je dus af). Snuiven werd bij mij in mijn hoofd na de eerste keer al meteen zo iets als alcohol. Iets wat je van tijd tot tijd gewoon doet en er ook van tijd tot tijd echt zin in hebt. Als je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Alleen met alcohol is het na een paar biertjes een stuk gemakkelijker om te zeggen, van zo is het genoeg. Na een paar lijntjes is dat voor mij meestal onmogelijk. Het is niet zo dat ik dan de volgende dag weer meteen zin heb, meestal juist niet. Maar na een tijdje krijg ik dan vanzelf weer zin in weer eens een keertje coke. Net zoals je wel eens zin hebt in een biertje zeg maar. Dan is er natuurlijk nog niet echt sprake van een verslaving als je zo nu en dan eens zin er in hebt, maar het geeft wel aan dat zowel alcohol als coke verslavende middelen zijn.

Los daarvan brengt het combineren van alcohol en coke ook extra risico's met zich mee. Misschien kun je hem daar eens op attenderen. Niet op een opdringerige manier, maar zo van wist je dat.. Misschien het beste op een moment ook dat je hem nuchter treft.
d
dutchboy33Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Dank voor jullie uitgebreide reactie beiden!

Dit speelt overigens al sinds begin 2013, maar mijn broertje is het pas na de zomer gaan doen (mee snuiven met die vriend van me). Ik ben mij er ook ter degen van bewust dat ik er waarschijnlijk toch niet veel aan kan veranderen, want ik ben dus al een hele tijd bezig met doordringen tot die vriend van me maar hij luistert gewoon niet in dat opzicht. Dit heeft dus geen zin.

Misschien moet ik het maar accepteren dan, al weet ik van mijzelf dat ik dit vroeg of laat niet meer trek en uit ga vallen tegen hem. Daarbij is er ook nog eens het feit dat deze vriend vanaf zijn 16de is gestopt met school, dus geen diploma heeft. Op nieuw naar school gaan / werken doet hij sindsdien niet meer. Dit is dus al 6 jaar lang. Nu komt daar ook nog eens dat gebruik van die troep bij en daarom gaan dus alle alarmbellen rinkelen bij mij.

Ik heb veel interessante dingen gelezen in jullie reacties, alsnog bedankt hiervoor!

Groet,
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nee dat zou je denken. Maar hij heeft veel mee om het te kunnen verbergen zeg maar. En hij kan echt heeel goed liegen. Hij er zelf ook een topic over geopend; viewtopic.php?f=2&t=51809
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben zelf een ex-verslaafde, 29 jaar heroine gebruik en zo'n 10 jaar coke verslaving, alhoewel ik de coke rookte en niet snoof maar dat doet er niet toe.

Ik vertel je dit om duidelijk te maken dat ik dus helaas me een beetje kan inleven in die vriend van je, en je broertje (het blijft toch altijd je broerTJE, ookal is hij dan 19).
Nu ik weet dat dit bij die vriend van je al een jaar speelt, en een half jaar bij je broertje moet ik je helaas vertellen dat ik vrees dat er al sprake is van een verslaving, bij beiden. Wat meer bij je vriend maar een half jaar wekelijks gebruik is ook genoeg voor geestelijke afhankelijkheid. Van coke word je niet zo erg lichamelijk verslaafd, maar geestelijk is die erg groot. Omdat beiden er nog niet jaren aan zitten zal de schade (financieel, lichamelijk, etc) nog niet aanwezig zijn, of groot zijn. Maar dit gaat met stapjes. Probleem met verslaafd zijn is dat je het zelf altijd af doet als iets dat wel meevalt. Beiden zullen oprecht ook nog steeds van mening zijn dat van verslaving geen sprake is. Maar ik weet bijna zeker dat een weekend zonder coke niet meer mogelijk is eigenlijk. Zou die vriend geen geld hebben bijvoorbeeld voor aanstaand weekend, dan zal hij hemel en aarde bewegen om toch iets te regelen. En het laatste wat je wilt horen is een vriend die je erop wijst. Mocht je toch erover willen praten, doe dit dan enkel wanneer zij nog niet gedronken en of gesnoven hebben, want dan praat je echt tegen doven. Maar, zoals je al zei heb je het al enkele malen aangekaart en beiden wilden niet luisteren, en dit zal enkel erger worden naar mate ze blijven gebruiken. Zoals we al eerder zeiden, er is zo weinig dat er ertegen kunt doen. Je broer uitsluiten van meegaan stappen zal niet werken of zelfs avenrechts. Vrees dat beiden al daarvoor tever heen zijn, enkel toekijken en afwachten is vrees ik jou lot. Laat je nooit, ook niet in een dronken bui, verleiden tot ook het nemen van een snuif. Al was het maar om te weten hoe zij zich voelen. Want ik kan me voorstellen dat je misschien denkt om het eens toe doen, al was het maar zodat je dan misschien beter op hen kunt inpraten. Dit is zowiezo niet het geval, het zal je geen nieuwe argumenten opleveren. Als het al iets oplevert dan is het een tegen argument voor je broer, want jij hebt t dan tenslotte toch zelf ook gedaan.

Echt heel vervelend allemaal, ik hoop dat alles goed gaat en dat dit niet jaren aanhoudt.
Ik wens je heel veel sterkte toe, en zo lang ze enkel op vrijdag en of zaterdag avond snuiven, dan is het nog niet zo heel erg. Maar helaas gaat weekenden gebruik vaak over in vaker per week gebruik. Sorry dat ik zo negatief ben hierover, zou je zo graag iets anders willen vertellen maar ik zou dan liegen.

heel veel succes,
n
nolitaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik weet zelf heel weinig over het gebruik en de verslaving. Maar ik ben er zelf heel recent achter gekomen dat mijn vriend al 12 jaar verslaafd is en mijn hele wereld staat op zijn kop. Ik geloof heel weinig van wat hij nog zegt. Maar gister zei hij tegen mij dat hij dat hij had gewild dat hij nooit begonnen was of dat iemand er toen voor hem was geweest. Dus ik denk dat je het niet moet opgeven zolang je denkt dat er hoop is! Ik wou dat zijn zusje dat toen voor hem had gedaan! En ik denk hij nu ook..
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
wow, ik neem aan dat jullie dan nog niet zo lang samen zijn. Want een verslaving voor je partner verbergen is haast niet te doen. Zeker een 12 jaar durende verslaving niet.
Het spijt me voor jou, kan me voorstellen dat je er erg van onderste boven bent, denk je iemand te kennen...

veel succes,
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi Nolita, ik heb even je link gevolgd en daar gereageerd op jouw verhaal.
Anders nemen we deze topic over.
g
genLid
01-01-2024, 00:00
#12
snuiven en alcohol is zon slechte combinatie.
al wil je stoppen met de coke,de alcohol zal je steeds laten denken aan de coke.
en als je al wat alcohol op hebt ligt de grens niet meer ver om te bellen.
mijn mening als je al een hele tijd met die combinatie bezig bent .
en wil stoppen met de coke ,zul je ook moeten stoppen met de alcohol.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."