Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hall mensen, Ik zou graag jullie raad willen hebben wat betreft het volgende. Ik heb een beste vriend die sinds een tijdje cocaine gebruikt, eigenlijk alleen maar tijdens alcohol drinken (uitgaan etc). Nu is het echter elke keer raak en ik maak me er wel zorgen over.. Alsof hij gewoon echt niet meer zonder kan. Nu is mijn broertje ook vaak met ons aan het drinken en gaat hij mee uit en hij is er nu ook mee begonnen omdat hij het mijn beste vriend zag doen. Ik vind dit maar een slechte ontwikkeling waar ik me zorgen om maak.. Zelf gebruik ik niks en heb ik het ook nog nooit gebruikt. :P Kan iemand mij hun ervaringen hiermee vertellen? Bijvoorbeeld de kans dat het fout gaat? Of hoe kan ik ze behoeden en eventueel laten stoppen hiermee? Ik vind het maar troep, excuses.. Ik hoop graag wat te horen. Groet,"
"Joopiejo zei: Mm daar kun je weinig aan doen vrees ik, behalve er over praten. Hou het gesprek er over open is mijn advies. Anders gaan ze het misschien uit je zicht doen zeg maar. Hoe oud zijn de betrokken personen? Als je broertje echt nog heel jong is, zou ik misschien proberen te voorkomen dat hij die vriend van je treft bij zulke activiteiten. Koopt je broertje het zelf, kan hij er aankomen? Of snuift hij altijd mee met die vriend? Je broertje kun je misschien op zo'n manier nog een beetje behoeden?? Die vriend is sowieso lastiger te behoeden denk ik. Zolang hij zelf niet vind dat hij slecht bezig is zal hij zelf geen motivatie hebben om te minderen met coke. Het is misschien ook wel de vraag of het nodig is om hem te laten minderen, misschien heeft hij zijn gebruik wel in de hand?? Maar het blijft altijd oppassen met coke. Sterkte, maar echt een goed advies zou ik zo 123 niet weten te geven, misschien een andere forumganger. Klik om te vergroten... Hey! Bedankt voor je antwoord allereerst. Die vriend van mij is 22 jaar en mijn broertje is 19 jaar. Mijn broertje snuift eigenlijk (voor zover ik weet) alleen maar mee met mijn vriend als we met zijn allen zijn. Het is inderdaad de vraag of het nodig is om hem te laten minderen, maar ik krijg nooit hoogte van hem. Dit bedoel ik in de zin van dat ik niet precies weet hoe vaak en wanneer hij het doet. Hij zegt dat hij het alleen tijdens het nuttigen van alcohol neemt, maar ik en andere mensen denken dat dit wel een stuk vaker voorkomt dan dat hij zegt. Ik snap ook wel dat hij hier liever niet open over praat. Het gesprek open houden, dat heb ik vaak geprobeerd. Echter, ik krijg dan als reactie 'Jij weet niet hoe het is want je hebt het nog nooit gedaan, zo veel stelt het nou ook weer niet voor'. Daar zit misschien wat in, maar harddrugs blijven voor mij harddrugs en ik vind het gewoon overbodig om steeds een lijn te nemen. Misschien moet ik mijn eigen mening dan ook niet 'opdringen' aan ze, maar ik merk gewoon dat zij gelijk in een keer nuchter zijn en zich anders en scherper gedragen dan ik nadat zij dit hebben genomen. Ik vind deze 'andere' manier van communiceren en op een 'ander' level zijn gewoon niet fijn als ik zelf dronken ergens ben. Dat speelt dus ook nog een rol, het 'op een ander' level zijn van hun tegenover ik. Groetjes,"
"Dank voor jullie uitgebreide reactie beiden! Dit speelt overigens al sinds begin 2013, maar mijn broertje is het pas na de zomer gaan doen (mee snuiven met die vriend van me). Ik ben mij er ook ter degen van bewust dat ik er waarschijnlijk toch niet veel aan kan veranderen, want ik ben dus al een hele tijd bezig met doordringen tot die vriend van me maar hij luistert gewoon niet in dat opzicht. Dit heeft dus geen zin. Misschien moet ik het maar accepteren dan, al weet ik van mijzelf dat ik dit vroeg of laat niet meer trek en uit ga vallen tegen hem. Daarbij is er ook nog eens het feit dat deze vriend vanaf zijn 16de is gestopt met school, dus geen diploma heeft. Op nieuw naar school gaan / werken doet hij sindsdien niet meer. Dit is dus al 6 jaar lang. Nu komt daar ook nog eens dat gebruik van die troep bij en daarom gaan dus alle alarmbellen rinkelen bij mij. Ik heb veel interessante dingen gelezen in jullie reacties, alsnog bedankt hiervoor! Groet,"