Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRaad gevraagd over coke gebruikende beste vriend..

Raad gevraagd over coke gebruikende beste vriend..

6 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
Panini123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Ik zit met een kwestie in mijn maag welke ik jullie graag wil voorleggen. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en zou graag jullie mening willen horen. Ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te vertellen..

Mijn beste vriend gebruikt nu al een tijdje cocaïne en alleen tijdens het drinken van alcohol. Ik had hier eigenlijk een jaar lang enigszins moeite mee, totdat ik het uiteindelijk (helaas..) zelf een keertje heb geprobeerd. Uiteraard is het lekker tijdens het drinken van alcohol, dat hoef ik niet uit te leggen.. Sindsdien gebruik ik het afgewisseld met avonden zonder het te gebruiken. Nu wil ik er dus helemaal mee stoppen maar dat is het probleem.. Heel veel mensen die ik ken en waar wij via via vaak bij belanden gebruiken het. Als ik continu in aanraking blijf komen met mensen die het blijven gebruiken wordt het voor mij moeilijk om er van af te blijven. Hij is overigens wel de meest constante gebruiker van allen; hij gebruikt het eigenlijk altijd. Voor mijn beste vriend is het een klare zaak; hij gebruikt het, geeft het ook toe en gaat er voorlopig niet mee stoppen omdat het te lekker is. Oftewel hij kan gewoon geen hoeveelheden alcohol drinken zonder cocaïne gebruik.

Ook is er het volgende; Mijn beste vriend zit al jarenlang in de put qua school/werk. Hij is 6 jaar geleden zonder diploma van school af gegaan en heeft sindsdien ook geen school meer gevolgd. Ook heeft hij nauwelijks tot nooit gewerkt en zit dus ook met veel persoonlijke problemen thuis. Dit is natuurlijk wel een voedingsbodem om zijn denkwijze over cocaïne te verklaren. Andere jongens die wij via via spreken en die ook gebruiken zijn qua school/werk ook niet bepaald hoogstaand. Werkloos, af en toe een baantje, geen school.. ze klooien ook maar wat aan momenteel.

Mijn situatie is echter heel anders; ik ben net over gegaan naar het 2de van het HBO en ik ben gewoon gemotiveerd om deze opleiding met goed gevolg af te ronden. Ik heb ook altijd op school gezeten, heb gewerkt en wil nu stoppen met het af en toe gebruiken van coke. Eigenlijk ben ik dus precies het tegenovergestelde van wat hij is/zij zijn.

Na een akkefietje van een paar dagen geleden, toen hij om 2 uur 's nachts weer alle zeilen moest bijzetten om een pakje te regelen omdat die van hem op was, en ik zelfs onder druk van hem en anderen geld uit mijn spaarpotje aan hem moest lenen om dit te kopen, is er bij mij wat geknapt. Ik wil dit gewoon niet meer. Ik wil gewoon afstand van die troep bewaren en er niet in aanraking mee komen.

Wat moet ik doen.. moet ik mijn 'beste' vriend de deur wijzen? Moet ik alle contacten verbreken met de mensen die het gebruiken? Ik wil mij gewoon op de toekomst richten en zoals het nu gaat wil ik het niet.

Toch nog een langer verhaal geworden dan dat ik had verwacht..

Ik hoop graag van jullie te horen! Tips/ervaringen/suggesties/adviezen, alles is welkom :)

Groet,
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Moeilijke situatie. Wat je precies moet doen kan ik niet zeggen. Maar ik denk dat je eerst aan jezelf moet denken. Het is jouw leven en jij moet helemaal zelf zorgen dat je wat van je leven maakt. Hetzelfde geldt voor je vriend, hij zal het ook zelf moeten doen. Hij maakt er een puinhoop van en dreigt jou mee te trekken in die puinhoop.

Ik denk dat ik dat ook op die manier ongeveer aan hem zou vertellen en dat je dat niet wil. Dan snapt hij ook waarom je eventueel afstand van hem neemt. Dat zet hem en die andere gasten misschien ook wel aan het denken, misschien ook niet.

Sterkte!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou het eerst eens heel duidelijk met hem bespreken. Echte vrienden zullen je altijd steunen als je geen coke meer wilt gebruiken. Als hij bereid is je te steunen is er geen probleem. Anders is het helaas beter om afstand van degene te nemen.

Vervelend hoor, moeilijke situaties. Succes ermee!
W
WimKieftLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je het nog lastig vindt nee te zeggen tegen de coke wat ik me heel goed kan voorstellen, zou ik hem even niet meer zien. In ieder geval de situaties met de alcohol en anderen erbij mijden. Met andere woorden vermijd de situaties waar het lastig wordt om nee te zeggen. Zorg dat je nee kunt zeggen dan is er niets aan de hand.
Je vriend is in ieder geval al verslaafd.
M
Missyy23Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik gebruik zelf coke, en weet van mezelf dat ik een paar jaar terug mensen er echt op 'selecteerde' of ze wel of niet gebruikten, als iemand niet gebruikte of stopte hield het voor mij best wel op, superdom, maar vond het te leuk en lekker en wilde omringd zijn met mensen die net zo dachtten, en ben daar niet de enige in, ik denk dat als je voor jezelf ( wijs besluit ook ) van de sos af wil, en dat tegen je vrienden zegt, er niet veel met je om zullen blijven gaan, sad but true, maar goed, op de lange termijn is het wel gewoon het beste voor jezelf om met dat wereldje te breken, op het moment van het gebruik zelf en de party's is het whoehoe lang leve de fucking lol, maar uiteindelijk brengt het je nix, tis net als stoppen met roken, zolang er bij je vrienden/kennissen de wil niet is om er ook mee te kappen, sta je er ff alleen voor :)
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#6
beter NOOIT met drank erbij, het effect is te lekker + te belastend.
Daarnaats wil je geen coke meer zonder drank of andersom :) .... ik combineer ook nooit

Wat dta betreft zeggen je tegen die kerel dat je geen grote risicos wilt nemen......
Er zijn limieten wat betreft drugs ....... beter hou jeje er echt aan.. bepaalde combinaties zijn echt te gevaarlijk

Ook zon docu van zon kerel die elke dag in de kroeg zat tezuipen met coke met vrienden... toen stopte hij met die vrienden en stopte met coke en ging sporten ipv naar de kroeg...
Sommige mensen moet je wat meer mijden denk ik
F
FlapdrolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het komt op mij over alsof je die vriend van je de schuld geeft van jou eigen gebruik.
Uiteindelijk ben jij degene die beslissing maakt om te gebruiken en kun je dus zelf ook kiezen niet meer te gebruiken. Aantal vrienden van mij die in het verleden veelvuldig coke gebruikten en dus ook altijd als ze drank op hadden drang kregen naar coke, die gebruiken nu nagenoeg nooit meer. Ook niet als ze drank op hebben en in een omgeving zijn waar coke gebruikt wordt. Uiteindelijk moet je je zelf voorhouden wat de reden voor jou is dat je niet wil gebruiken. Daarnaast kun je natuurlijk er ook voor kiezen dat je niet in de omgeving terecht komt waar gebruikt wordt. Stel enkelen gaan na het stappen nog ergens zitten, dan moet jij op dat punt de knoop doorhakken en gewoon naar huis gaan.

Misschien praat ik er wel wat makkelijk over, maar het is in mijn ogen wel echt afhankelijk met welke mindset je bepaalde situaties benaderd. Zodra je je hier over heen zet kun je het echt nog wel leuk hebben onder mensen die coke gebruiken zonder dat je zelf gebruikt. Ik heb ook een vriend die in het begin om van de coke af te blijven gewoon een briefje bij zich had met alle nadelen die coke gebruiken voor hem had. Zodra hij een 'zwak' moment had pakte hij dat briefje erbij om zichzelf er aan te herinneren waarom hij het niet moest doen. Dit werkte zelfs als hij veel gedronken had. Dit terwijl hij in die tijd zelf zo nu en dan wat verkocht en dus altijd genoeg bij zich had tijdens het stappen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."