Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie kan mij een simpele uitleg geven ?

Wie kan mij een simpele uitleg geven ?

19 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
v
vincentosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo ik ben nieuw hier op t forum en k had ff een vraagje mss een stomme maar k kon ze niet vinden. Is er ook kweeklicht te koop waarvoor je geen stroom hoeft te tappe bv dmv batterije of iets weet iemand daar iets meer over ik hoor het graag! :beer:
M
MarihuLadyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Na al veel te hebben gesurfd ben ik nog niet veel wijzer geworden, er is zoveel te vinden dat je door de toppen het bos niet meer ziet :P Ik heb nooit eerder wiet gekweekt maar 3 keer 40 euro per week naar de shop brengen word me een beetje te gek.

Mijn vraag is wie mij een simpele uitleg kan geven over binnenkweek. Ik wil maar 5 plantjes zetten. De soort is K.O Kush. Hoeveel lampen heb ik nodig en moeten dat perse dure 400/600 watts zijn of zijn er ook andere mogelijkheden ? En moeten ze perse in een kast staan of kan dit ook gewoon in een kamer ? Ook de ph meters kom ik niet uit, de 1 zegt dat je deze zeker nodig hebt, de ander zegt weer van niet. Afzuigcapaciteit en koolstofcapaciteit ??? wat word hiermee bedoeld en is dit ook echt nodig om aan te schaffen ? Alles bij elkaar, op welk bedrag moet ik dan ongeveer rekenen ? Dit pakket kan ik aanschaffen voor 70 euro en er staat dat ik wat dat betreft dan alles in huis heb maar zou toch graag jullie mening horen..

keuze uit 1 van de zaden
pitpot voor een optimale ontkieming
bacto (50 gram)
bac schimmels (50gram)
10 buffer tabletten
bloei-voeding (1liter)


Greetz
v
vincentosLid
01-01-2024, 00:00
#3
bedankt voor je reactie ik heb een klein huisje tot mijn beschikking maar daar is geen stroom,, verder heb ik weinig ervaring kan je mij wat advies geven over hoe ik het beste toch nog licht kan plaatsen?
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je hebt nodig:

- 350-500 euro (ervan uitgaande dat je op 1m2 gaat kweken en nieuw materiaal aanschaft. Goedkoper kan maar zie het als een investering.)
- Een lichdichte kast/tent
- Luchtcirculatie, een afzuiger - met voldoende capaciteit (hangt weer af van de omvang van je hok en de gebruikte verlichting
- Een koolstoffilter met voldoende capaciteit
- Verlichting. Dit kan TL zijn, een 250w HPS lamp maar ook 400 of 600 watt.. Licht is gewicht.
- Potten of een aardebak, en aarde van de growshop
- zaden of stekken (gekochte stekken zijn doorgaans kut en komen met ziektes en ongedierte)
- Eventueel voeding. Dat pakketje wat je noemt heb je niet perse nodig, zeker niet voor de eerste keer. Besteed dat geld liever aan veiligheid van je kweekkast.
- Een aantal vrije dagen/veel avonden lezen op wietforum.nl. Je moet alle informatie opzuigen als een spons, dan nog meer lezen en dan ben je er klaar voor om te beginnen..

succes :)
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het kan gewoon in een kamer. Ik ken iemand die heeft gewoon 1 lamp opgehangen in een kamer en 5 plantjes eronder. Ik geloof dat hij een 250 watt lamp heeft. Voor de ventilatie heeft hij er zon buro ventilator naast gezet.
Dat werkt wel, er komt wiet vanaf, maar het is natuurlijk byzonder inefficient.
Een dichte kast, vanbinnen reflecterend, zorgt er voor dat veel meer van je lichtopbrengst ook bij de plantjes komt.

Een koolstoffilter en het luchtdichtzijn van de kast is ook geen verplichting voor de plantjes. Maar die zorgt er dus voor dat je niet zo veel stank hebt. Als er niemand in de buurt komt die het gaat ruiken, of als de mensen die het ruiken niet moeilijk doen zou je dat dus achterwege kunnen laten voor je 5 plantjes.

In optimale situaties kan een ervaren kweker ruim 1g per wat produceren. Als onervaren kweker zal het een halve gram per watt zijn ofzo (zonder kast gewoon in open ruimte nog minder), maar dan nog zal 250 watt wel genoeg zijn voor je eigen gebruik. Met 3 oogsten per jaar heb je dan een gram per dag te roken.
M
MarihuLadyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor jullie heldere uitleg !
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je voordelig succes wilt :
een tl buis om de stekken "op gang " te krijgen.
Dat is een belangrijke stap - vooral voor beginnende kwekers- want tl licht is mild voor de plant- en de jonge plantjes zullen niet snel uitdrogen/oververhit raken.(kleine plantjes zijn teer en fragiel).

een afgesloten hangkast is veelgebrukt item m in te kweken.

Afzuiger een koolstoffilter zijn eigenlijk wel een must.
Voreger was niet iedereen op de hoogte van de geur...
je wilt niet alleen politie buiten houden , maar ook rippende criminele jochies weg houden.

De afzuiger + filter zijn het meest efficient , als deze bovenin de kast hangen- en de warme- opstijgende lucht zo kunnen opzuigen.
De onderkant van de kast moet een lichtdichte luchtingang hebben , zodat de verse koele luchterin kan , maar geen lichtinval van buienaf de planten uit ritme kan halen ( als de lamp uit is , en er komt daglicht bij- is je plant uit ritme, en belemmert dat goede bloei.

de lamp die je gaat gebruiken om bloemen te maken is het liefst wel eentje met wat kracht ( 400 watt is vaak wel gunstig- weinig warmte , wel gunstige licht intensiteit)
om de lamp te begeleiden bij het aan en uitgaan is het verstandig(= lees verplicht) eenrelaiskastje tussen lichtnet en lamp te hebben.
Vaak zit hier de timer al ingebouwd...
een kleine bureauventilator, die je tussen het bladerdek en de lamp lucht laat blazen , moet ietsje omhoggericht zijn, en liefst heen en weer gaan ( = oscilleren)
dit zorgt voor evenredige verspreiding van verse co2, en dat de planten ietsje bewegen.
Als je wietplanten geen zijwaartse wind geeft otstaan er vele problemen- varieren van zwakke plantjes met triest hangend blad, tot weggeschimmelde toppen.

de wietplant transpireert zteviig- een hygrometer is geen luxe voor beginners- je moet in de gaten krijgen welke factoren bij jou thuis de temperatuur- en daaraangekoppelde luchtvochtigheid maken.
Simpel gezegd- in de groei moet je luchtvochtigheid aan de hoge kant zijn ( 60% a 80%)
in de bloei mag het wel minder( rond de 50%= ideaal)

planten in de groei kunnen meer vocht en temperatuur aan.( tussen de 20 en 27 graden is perfect)
planten in bloei willen graag its minder heet staan ( 19 a 25 graden) .
Je kan bij veel soorten wel warmer kweken , maar de smaak van de hars wordt boven de 25 graden vaak minder = soort afhankelijk)

groeien= 18 uur licht aan 6 uur uit
bloeien = 12 uur licht aan en 12 uur uit.

afstand van lamp tot plant is bij een 400 watt idealiter 40 a 45 cm

als je een net spant van kippengaas( geplastificeerd) ter hoogte van 40 cm van de lamp verwijderd, en je weeft plant-scheuten erin , kan je je oppervlakte met 4 planten snel opvullen.
zodra het net 75 % gevuld is, schakel je naar de bloei.
verwijder de grote bladerebn , en alles wat onder het net groeit .
uitsluitend de 75% netvulling -die allemaal op zelfde hoogte is - laat je zitten.

gedurende de eerste 2 weken bloei zal de blantstrekken, je moet nu scheuten onder het net binden ..tot dat die goei stopt.

de toppen zijn in week 2 zichtbaar , en gaan nu allemaal even hard groeien- geen enkele top groeit harder dan anderen, zodat geen enkele top een ander in de weg zit = alles groeit even hard.,

dit systeem heet screen of green = groen gaas

ook al zal je geen dikke toppen oogsten , de opbrengst is groter dan zonder net.
op deze manier zijn resultaten geboekt van meer dan anderhalf gram per watt (!)
g
gtjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
je hebt je zaden zo te zien van wietforum... maar sorry hoor beter beschreven hoe je kunt kweken kun je niet beter vinden dan op wietforum ....

vele wegen leiden naar rome !!!! maar bijna elke weg hebben ze daar wel staan ... dat door de bomen het bos niet meer zien lijkt me redelijk onlogisch ... ik ben ook als broekie achter het forum gekropen ... tsjaa wil je alle ins and outs weten kunnen je wel wat avondjes lezen ( lees maanden ) maar dat kun je beter doen dan hals over de kop beginnen met kweken


stel je zelf eerst maar is de vraag hoeveel wiet rook ik in een maand ....
in wat voor woning zit je ... als je in een studio of kamertje crepeert kun je een 400 watter of meer dus wel vergeten want dan heb je de woningbouw aan je broek hangen !!!!! voor dit soort kwekerijtjes meot je al HELEMAAL NIET stroom gaan tappen !!!!

je wilt overigens wel in het 'gedoogde beleid' blijven....

en je zegt rond de 40 euro per week kwijt te zijn aan wiet ff een omrekening dan: 40 euro = ongeveer +/- 5 gram per week x 12 weken ( gemiddelde cyclus van kweken + drogen ) = 60 gram in 3 maanden ach wtf maak er 150 gram per 12 weekn van ...

ik zou gaan voor een 250 watt hpsje daar kun je veelzijdig mee kweken en een mooei rendament van 200 gram moet je er uiteindelijk kunnen uithalen !!!! tuurlijk de eerste keren blijven moeilijk daarom veel lezen lezen lezen ....

dit alles is te bestellen bij www.growshopalien.com een van de beste growshops online van nederland nooit geen problemen mee gehad of gezien.... leveren snel en wanneer iets kapot is kun je het retour terug zendn heb je binnen een week nieuw spul ... mochten er porducten niet leverbaar zijn ... geven ze je een ander VERBETERD product !!!!

houd rekening met zo'n 500 euro kosten minimaal wil je echt goed van start gaan ... tuurlijk er zullen hier ook wel koekerds rond lopen die een 250 watt kastje in elkaar hebben geflanst voor 300 euro .... ik kan je zeggen dat mijn hokkie ( ook 250 watt ) meer dan 800 euro heeft gekost maar dan heb je alles erop en der aan .... heb je alle meet standen en shit

mijn hok is 80x80x 120 ( lengtexbreedtexhoogte ) ik trek 200+ van een 8 tot 10 week bloeide plant van haze komt in dicht bij de 250 gram !!!! na 1 kweek heb je dus al winst

200 gram x 8 euro = 1600 euro !!!! mijn instsallatie gaat alles tot 5 keer mee alleen ik vervang de lamp altijd na 3 x
M
MarihuLadyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Uuuhm nee heb mn zaden niet van een forum en heb wel degelijk heel erg veel gelezen
maar zoals ik al zei, de 1 zegt dit, de ander dat... Dacht trouwens dat je hier geen reclame
mocht maken... Wat ik wel begrijp is dat het toch het beste is een kastje in elkaar te zetten.
Heb inmiddels ergens een foto van zo'n zelfgefabriceerd kastje gevonden en dat ziet er zoals ik
al wel dacht erg ingewikkeld uit... Vandaar ook dat ik graag de mening/ervaring van andere kwekers wilde horen want om voor 5 plantjes honderden euro's aan materiaal plus de stroomkosten te gaan dokken, dat zal even sparen en niet blowen worden dan... Maar goed moet er wat voor over hebben natuurlijk :wink: Anderzijds hoor ik sommige mensen ook erover dat ze het gewoon in huis hebben staan zonder alle poespas. Waarschijnlijk heb je dan een minder wietje en minder opbrengst maar is dat niet het veiligst, zeker om mee te beginnen ?

De uitleg van Afghaan-Gek vind ik wel erg duidelijk alleen een vraagje nog over de hygrometer, heb ik daarnaast ook een phmeter nodig of is dat niet iets van groot belang ? En zo'n kast voor vijf planten, hoe groot moet deze ongeveer zijn en hoeveel lampen heb ik nodig ? Is het materiaal van de kast zelf ook nog belangrijk of maakt dit niet veel uit ?

Greetz
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#10
als het geen vers en onbewerkt spaanplaat is = prima.
in nieuwe spaanplaat zit formaldehyde en de damp daarvan kan jonge plantcellen ernstig beschadigen.


makkelijkste is om een tweedehands kledingkast om te bouwen.

ik heb van de goedkope houtsoorten het idee dat de lijmlucht die eraf komt niet gustig is.
M
MarihuLadyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Afghaan-Gek zei:
als het geen vers en onbewerkt spaanplaat is = prima.
in nieuwe spaanplaat zit formaldehyde en de damp daarvan kan jonge plantcellen ernstig beschadigen.


makkelijkste is om een tweedehands kledingkast om te bouwen.

ik heb van de goedkope houtsoorten het idee dat de lijmlucht die eraf komt niet gustig is.
Klik om te vergroten...


Thanx voor het antwoord. Aan die kledingkast zat ik ook al te denken,
heb er hier een aantal staan waarvan ik de laden eruit kan halen.
Heb er net even 1 opgemeten, hij is 30 cm lang, 40 cm breed en hoog zat.
Vraag me alleen af of er wel 5 planten in zullen passen, heb daar totaal geen idee van maar vermoed zo van niet... Voor de rest gaat het eerst nog even sparen worden om al het materiaal bij elkaar te krijgen..


Greetz
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee, daar gaan geen vijf plantjes in passen, enfin, toch ni de planten die gij wilt.
30x40 vind ik echt wel heel weinig hoor, dat is een meetlat diep en breed.
Haal gewoon dat idee van een "kast" uit je kop en gun ze een volledige kamer :wink:
kelder, zolder, extra slaapkamer, berging, ... ook al zet je er maar 5.
En om de reflectie van uw lichten dichter te brengen kunt ge landbouwfolie aan het plafond bevestigen zodat ze vlak naast de planten komt te hangen.

Een kastje is mss wel gemakkelijker op temperatuur te houden,.
Maar ik vind het persoonlijk gemakkelijker even de verwarming van die kamer open te draaien ('s nachts) als het koud is, en als de lichten dan aangaan verwarming af en goe ventileren met blazers.

Wel zien da uw kamer regelmatig verlucht wordt he, en dat hoeft helemaal geen geld te kosten.

Die andere grote aankopen kunnen toch later volgen terwijl je al bezig bent en wss al oogsten haalt
Maar eens ge tot het besef komt dat al dat "grow materiaal" groot overrated is... ga je meer poen in voeding pompen dan het "uitzicht" van een mooi kaske.
300x200x220 is perfect :) (kleine slaapkamer lol)
g
gtjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
tsjaa ph meter ontkom je haast neit aan er is maar 1 voeding die echt kutn gebruiken zonder ph metingen en dat is BAC voeding verder is canna ook nog wel redelijk ...

maar het verschilt nogal waar je kweekt want het ph van leiding water wilt ook nog wel best wat schelen !!!! maar bac maakt gebruikt van een bodem leven deze regleen de ph zelf ( moeilijk verhaal omdat allemaal uit te leggen )

als je voor een 400 watter gaat heb je een opppervlakte nodig van 1m2 en dan zeker 2 meter hoog !!!! gaj e voor een 600 watter heb je 120mm2 nodig ook 2 meter hoog

bij 150 is een kastje van 45x45x 100 goed te overzien en een 250 watt lampie zal een ruimte van 80x80 goed belichten en dan 1.20 hoog ....

tsjaa en tuurlijk kun je gaan 'rommelen' maar je hebt er geen fuck ana ga beter eerst goed sparen zodat je een goede installatie hebt aan dat half half heb je niets !!! bedenk je maar zou alles wat je nu hebt gaat langer mee !!!! en leverd meer grammen en dus geld ( besparing ) op


greetzzz gtje
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het meest logische zou een stroomgenerator zijn.
Maar dat vergt dan wel veel naft/brandstof.

Ja kan desnoods je afzuiging wel op een auto accu laten werken denk ik zo, (als je het bij één lampje houdt). Maar de lamp zelf zou ik toch best op een 230volt netwerk plaatsen, niet waar?
Just my thoughts. Waarschijnlijk wordt het wel ergens in de wereld gedaan, maar ik zou het persoonlijk nooit doen.
Wel fijn dat je eerlijk voor je stroom wil zorgen :)

Zoek eens op Make your own windmill
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kijk ieder is daar anders en maakt daar zijn eigen keuzes in he.

Ik vind gewoon dat al die "perfectie" voor de plant zwaar overrated is.
Ik heb nooit mijnen pH afgemeten (maar werk dan ook niet met hydro).
Ik geef ze gewoon regenwater en knal daar mijn voeding in.
De enige problemen die ik opmerk is dat wanneer ze iets te kort komen, zoals magnesium of zwavel.
Tuurlijk moet je uw plantjes geen leidingswater geven, maar das dan ook weeral persoonlijk.

Ik doe het nu gewoon op mijn manier die ik logisch acht en goed, maar ik weet ook dat deze niet "perfect" is. Maar ze werkt!
En nu heb ik weer een kleine teelt opgezet, nu voel ik dat ik er met meer ervaring aan de slag ga. En tijdens die teelt komen er weer nieuwe aankopen.
Bij de volgende van het zelfde, nieuwe ervaringen, nieuwe aankopen.
En zo oneindig verder

Niet alles direct wilen man :wink: Gewoon zaad de grond in knallen en ervaring op doen! De rest volgt wel. Doe maar lekker ervaring op, ervaring is de beste leermeester.

De optimale oppervlakte voor een 400 watter is inderdaad ne meteR. (eigenlijk maar 90cm²)
Maar dat wilt niet zeggen da er buiten die meter geen grammen wiet meer kunnen geleverd worden.

Beter al rommelen en oogsten halen en de rest volgt!

Zaad de grond in, voorgroeien
de lamp erop
voeding afmeten
oogsten

Roeien met de spanen dat ge hebt, niet wachten tot de moment er is. De moment scheppen!
v
vincentosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoe stroom plaatsen?
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#17
eerst nog even Marihu - lady haar probleem oplossen.
Je kan kiezen tussen de twee meest gebruikte soorten verlichting: TL buis/Compact tl of Hogedrukverlichting.
Met TL buis kan je de beste qualiteit hars krijgen , met hogedruklamp de grootste hoeveelheid harde toppen.

in gebruik is Hogedruklamp het makkelijkst als je weinig tijd hebt , en tl buis is makkelijker als
je in de zomer door wilt kweken.Met TL buis minder warmte probleem.

voor een kleine roker ( 20 gram per maand ) is een tl buis opstelling wel haalbaar.Ikzelf zou wiet tekort komen.Heb zelf 250 watt in een kast ..het lijkt te werken , en ik verwacht een ons.
g
gtjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
@ mayan : jij zegt neit alles meteen willen !!!

kijk kweken is simpel zie het als ene fiets kopen een fiets koop je ook niet zonder achterwiel anders fiets die niet ,die mooie stickers erop kun je weghalen jah .... zo is het ook met kweken ...

er zijn dingen die bij het kweken echt moeten wordne aangeschaft

zoals veilige stroom installatie
lamp
afzuiging aanzuiging
medium
planten/zaden
hokkie

maar de manier waarop ... meeste mensne beginnen maar doen maar wat en ga zo maar verder dit zijn schand kwekers die hobby kwekers in een slecht daglicht stellen !!!! een kwekerij hoort niet in een rijtjes huis !!!! maar ene lampie is geen echte kwekerij mits je goed afzekerd etc etc, hierop mag niet bezuinigen !!!

wil je goed kweken moet je investeren ... met een goed hok plus beveiliging ben je gauw 1100 euro kwijt !!!!! en heb je niet veel optie maar gewoon doorsnee GOED spul !!!! maar met zo'n set up kun je veilig slapen zonder bang te hoeven zijn en je hebt een goede opbrenst !!

hoe je het ook went of keert de investering word er na de eerste keer altijd uit gehaalt !!!!
maar met een K*T set up mag je blij wezen met 200 gram onder 400 watt met ene goede set up red je de 350 gram mits je weet wat je doet !!!

dit is een verschil van 150 gram wat je in de shop 1200 euro zou kosten ( 8 euro de gram )
wees eignewijs en blijf een jaar ( 5 oogsten ) aan het klooien en je gooit al 6000 euro weg !!!
en het verschil tussne set up is vaak maar een euro of 400 !!!

die je dus door meer waarde er na 1 kweek al terug verdient !!!

ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die hier kweken met 1 lamp en of ze wel een relais gebruiken tussne hun lampie en meterkast !!!! veel gasten weten zo weinig van kweken en electra dat ze dit niet eens hebben of een verkeerde hebben ....

welke heb jij trouwens mayan ???? en welke karakterstiek

greetzzz gtje

when you can't sit the time doný do the crime.... ongeveer het zelfde hier bij als je geen geld heb voor investeren niet doen !!! kweek je wiet je veilig in de oplucht spaar geld en begin dan pas
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bekijk mijn topic eens.
Daar kwamen ze af dat ik meer dan duizenden euro's zou kwijt zijn.
Terwijl je al binnen wiet kan kweken voor een miezerige 200 euro. Je kan zelfs al mooie grammen wiet oogsten voor het tiende van dat bedrag.
ZAden en stekken kan je altijd gratis krijgen als je iet/wat moeite doet he.

Ik vind het gewoon allemaal overrated. Tuurlijk kan alles beter, maar beter bekom je niet op één klik. Dat bekom je met tijd, ervaring, en nieuwe aankopen (want het breidt alleen maar uit);

Je kan dus bv beginnen op grond onder een 400 watt hps, maar je kan nog beter en uitbreiden door later dan weer op hydro onder 600 watt te gaan.
Moet het nu echt direct die grande luxe? ECHT WEL NIET!
Beter al klungelen en oogsten halen dan geen oogsten denk ik zo.

Lampje ophangen, luchtafzuig en zien dat de temp niet boven de 27°C komt.
Mag dus evengoed ook 22°c zijn, zelfs 21°C.
Je hebt mss niet de beste wiet dan, maar het is beter dan geen wiet at all.
Intussen zijn we maanden verder en heb je die koolstoffilter, dimmer, ... al reeds aangekocht omdat ge vertrokken zijt met de liefde voor de plantjes.

Er zijn veel knoeiers, ga ik niet ontkennen.
Maar er zijn ook veel beginners die het even als "onmogelijk duur" zien. Terwijl dat helemaal niet zo is.
Er zijn mensen die beginnen onder spaarlampen en per oogst zomaar even 200g boeken.

Met "klungelen" bedoel ik niet het letterlijke woord. Maar "klein beginnen".
Tuurlijk staat veiligheid bovenaan, maar een relais kost je nog geen 30 euro.
Die haal je er dus zowiezo bij.

Wat ik bedoelde, het hoeft heus geen 1000 euro te kosten om van start te gaan.
M
MayanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja als er geen stroom is ...
Stroom plaatsen? :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."