Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsThermomat paddo's

Thermomat paddo's

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
a
abbyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Op mijn kamer is het sowieso minder dan 15 graden, en ik wil niet de verwarming iedere dag hier vollebak laten branden. Dus ik dacht dat dit meschien wel een oplossing was...
a
abbyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heeft er iemand ervaring met de thermomat, om de temperatuur in je growkit constant te houden, zonder dat je de verwarming aan hoeft te laten staan?
http://www.magic-mushrooms-shop.com/nl/ ... g-mat.html
http://www.youtube.com/watch?v=bbmfCCf5XZ4
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij is het gewoon een heel simpel verwarmingselementje. Het houd de temperatuur dus niet constant, maar het verwarmt je kweekset een beetje.

Ik denk dat het (mits de omgevingstemperatuur niet te heet is) wel goede effecten zal hebben op de groei van de paddo's.

Ik zou zeggen (als je toch een set wilt bestellen) probeer het eens uit. Het is natuurlijk wel moeilijk testen aangezien het ene kweeksetje wat meer geeft als de andere.

Als je hem uitprobeert, laat dan even horen hoe het is gegaan.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
yup is gewoon verwarmingsmatje, kan je ook bij de dierenwinkel kopen voor in terraria.

Deze zal echter misschien ingesteld zijn zodat het niet te warm word, verder hetzelfde.
Maar het is niet duur, dus test het zou ik zeggen!
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet niet of dit wel zoveel effect zal geven als gezegd wordt. Naar mijn weten is het nog altijd de omgevingstemperatuur die goed moet zijn...

Je kan het natuurlijk altijd eens proberen maar ik zou er toch niet TE veel van verwachten, als de omgevingstemperatuur 10° is en je alleen gebruik gaat maken van zo'n thermomat weet ik niet of het dan nog iets uitmaakt.

Maar goed ik wil niet pessimistisch overkomen ofzo :grin: dus ik zou zeggen: probeer het maar.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zeg niet dat het niet zal werken, maar ik denk dat als je omgevingstemperatuur zo laag ligt dat het niet zoveel nut zal hebben.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
KoxBox zei:
Ik zeg niet dat het niet zal werken, maar ik denk dat als je omgevingstemperatuur zo laag ligt dat het niet zoveel nut zal hebben.
Klik om te vergroten...

Omgevings tempratuur is de lucht rondom de paddos's lijkt mij.

Als die mat het water genoeg verwarmt ( bij de youtube handleiding word duidelijk aangegeven dat dit moet) zal de warme lucht opstijgen. Het kan niet uit de zak ( of heel minimaal) en zal de lucht rondom de paddestoelen dus verwarmt worden.

Wel kan je met dat matje je kitje niet in het doosje zetten, afplakken met alu folie ( voor het soaken al doen) is dus wel noodzakelijk.

Ga het misschien van het voorjaar testen, als het hier in huis zo'n 15 graden zal zijn.
a
abbyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat is dan precies het nut van je kit in het doosje zetten? En waarom dan afplakken met alluminium folie?
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#9
In het doosje is nog niet zo belangrijk maar je moet wel aluminium folie (of iets dat geen licht doorlaat) rond je kitje doen voordat je het in de zak doet.

Anders komt er licht op de zijkanten van de kit en groeien er paddestoelen aan de zijkant die je er niet uit kan halen, die kunnen gaan rotten en zo heb je kans dat je je kit verliest aan contaminatie!
D
Delcasa88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je kamer std. 15 graden is raad ik je aan om een TiT te maken (Tub in Tub, in nederlands: Bak in Bak). Je koopt bij de blokker 2 grote opberg boxen, de ene moet in de andere passen.

In de grootste leg je 15CM water, en legt in het water een aquarium verwarmer. Je zet die op 25 graden. Vervolgens doe je de kleinere bak in het water en zet daar je kweek set in. Zo is het de omgevingstemperatuur die 25 word, en niet alleen de onderkant van je kweekset.

Een kweekset (dat witte spul: mycelium) is een levend organisme, dat is de 'plant' die als 'fruit' paddestoelen geeft. Daarom zal het alleen fruiten daar waar de omstandigheden het best zijn. Als je het dan op een matje zet word de onderkant warm en de bovenkant niet. Dan gaat het onder alleen maar broeien en broeien, maar het kan niet fruiten. Boven blijft het koud en dus gaat het ook niet fruiten. (of heeeel langzaam).

de TiT oplossing is wel wat kostbaarder, maar mocht je ergens in je hoofd het idee hebben vaker/meer te gaan kweken, is het zeker een poging waard.

Check voor de aquariumverwarming de specificaties, hoeveel liter water het hoeveel graden kan laten stijgen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Delcasa88 zei:
Als je kamer std. 15 graden is raad ik je aan om een TiT te maken (Tub in Tub, in nederlands: Bak in Bak). Je koopt bij de blokker 2 grote opberg boxen, de ene moet in de andere passen.

In de grootste leg je 15CM water, en legt in het water een aquarium verwarmer. Je zet die op 25 graden. Vervolgens doe je de kleinere bak in het water en zet daar je kweek set in. Zo is het de omgevingstemperatuur die 25 word, en niet alleen de onderkant van je kweekset.

Een kweekset (dat witte spul: mycelium) is een levend organisme, dat is de 'plant' die als 'fruit' paddestoelen geeft. Daarom zal het alleen fruiten daar waar de omstandigheden het best zijn. Als je het dan op een matje zet word de onderkant warm en de bovenkant niet. Dan gaat het onder alleen maar broeien en broeien, maar het kan niet fruiten. Boven blijft het koud en dus gaat het ook niet fruiten. (of heeeel langzaam).

de TiT oplossing is wel wat kostbaarder, maar mocht je ergens in je hoofd het idee hebben vaker/meer te gaan kweken, is het zeker een poging waard.

Check voor de aquariumverwarming de specificaties, hoeveel liter water het hoeveel graden kan laten stijgen.
Klik om te vergroten...

In mijn vorige post heb ik toch uitgelegd dat in theorie de omgevingstempratuur met de thermomat ook stijgt?

Hetzelfde idee als jou TiT methode maar dan goedkoper:P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."