Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHELP Ongedierte op mijn plant

HELP Ongedierte op mijn plant

28 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#1
PepTalk zei:
Zoals ik al zei, rook jij maar lekker ongedierte dan.

Ik denk dat de TS al wel geholpen is?
Klik om te vergroten...

Wat die luizen/insecten betreft. Dat rook ik ook niet graag. Het lijkt dat de eerste batch takken die in de droogruimte zijn gehangen een kleine week geleden al minder gespuis zit. In ieder geval niet meer. Het lijkt erop dat de bladluis het droogproces niet overleeft. Maar vraag me nog steeds af of ze zich niet in de toppen nestelen (en daar eventueel sterven). Dan zul je die bugs uiteindelijk wel meeroken. Kan helaas weinig vinden over de overlevingskansen van bladluis en ander ongedierte tijdens het drogen.

Ik weet achteraf in ieder geval dat ik de toppen van deze plant beter had kunnen watercuren. Iets waar ik met plant nr.2 nu voor een flink deel mee bezig ben. Deze plant heeft wonderbaarlijk genoeg (bijna) geen luis maar wel toprot in diverse delen. Er zitten zelfs pluizerige spinnenwebben in delen vd top.

Gaat dus mooi in de plomp voor een week en hopen dat er een goed rookbaar product uitkomt.
Schijnt dat je zo een deels aangetaste oogst nog prima kunt redden. Filosofie erachter is dat er onder water geen lucht komt en schimmels en ander gespuis geen kans krijgt zich te ontwikkelen.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wanneer heb ik gezegd dat ik graag vliegen rook? Als er een vlieg op mijn wiet zit haal ik hem er ook van af. Mijn punt is dat het onmogelijk is om alle insectjes van een plant te halen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb ook nooit gezegt dat het mogelijk is om alle beestjes er af te halen..

Affijn.

Over het watercuren: Je eerste oogst ( met luis) kun je nu nog steeds watercuren hoor..
Maar het haalt de luis er niet uit natuurlijk, naar mijn ervaring klampen die zich zelfs na hun dood nog erg goed vast aan het plantmateriaal.

Watercuren kan inderdaad een optie zijn wanneer je last van toprot hebt en bang bent dat het tijdens het drogen doorschiet. Ikzelf het het echter nog nooit gehad dat toprot doorgaat wanneer het in een geschikte ruimte (droog, donker, juiste temperatuur en ventilatie) nog verder ontwikkelde.
Al reeds verrotte stukken top kun je hier NIET mee redden, rot is rot en dient er worden uitgeknipt voordat je verder gaat met watercuren of drogen.
Ikzelf vind gewatercurde wiet niet erg smakelijk, zit geen geur en nauwelijks smaak meer aan...
Het bagappeal word ook gereduceerd naar 0%, dus alleen geschikt voor eigen gebruik.
M
MaddogLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik heb een keer 50 lieveheerstbeestjes gevangen en op en plant losgelaten. binnen no-time waren alle bladluizen opgegeten. en de spint was weg. Lieveheerstbeestjes kan je heel gemakkelijk eraf schudden, en hergebruiken om nieuwe planten bladluisvrij te maken.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
idd die lieveheersbeestjes zijn best effectieve wezentjes :)
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#6
PepTalk zei:
TS, is de luis nog wat meer weggetrokken?
Je wietje zou nu ongeveer toch al wel rookbaar droog moeten zijn?
Klik om te vergroten...
De bladluis is momenteel schat ik voor zo'n 3/4 verdwenen. Zo hier en daar zie ik nog wat kruipen maar heb met wandelen afgelopen zondag nog wat lieveheersbeestjes meegenomen. Pakweg een stuk of 10. Geen idee of het baat heeft of misschien beter beter gezegd, of ze die krengen wel tussen al die afzonderlijke takjes kunnen vinden.

Het merendeel ligt nu ca anderhalve week te drogen en begint inderdaad al goed rookbaar te worden.
Heb gisteren de eerste top geproeft. Was nog iets aan de natte kant maar smaakte prima. IMO niet minder als een gemiddelde coffeeshop wiet. Laat staan als het straks wat meer gerijpt is.

Ben ook wel benieuwd naar de ge-watercurede wiet nadat ie is gedroogd. Dat waren grotendeels de beste/dikste toppen van de plant.

In tegenstelling tot jouw eigen ervaring lees ik toch dat veel mensen een watercure als positief ervaren. Zelfs wat smaak betreft. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeker!

Vooral als ze blijven en zorgen voor larfjes, die zijn nog vraatzuchtiger dan hun volwassen vorm :)

Twijfel er wel aan of in dit geval het nog zou werken.
Ik gok dat wanneer de luizen dood zijn de lieveheersbeestjes er totaal geen interesse meer voor hebben. Ook uitgehongerde en vermoeide (na 2 dagen drogen) luizen lijken me als lieveheersbeestje niet erg lekker.

TS, is de luis nog wat meer weggetrokken?
Je wietje zou nu ongeveer toch al wel rookbaar droog moeten zijn?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
een gewatercurede wiet met een smaak die goed is? dit lijkt me sterk.
die smaak zou eerder neutraal zijn denk ik.
al is gewatercurede wiet wel gezonder denk ik.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lijkt me ook sterk, waar lees je die ervaringen dan?

Kijk, het is niet vies ofzo..
Maar juist dat muffe zoetachtige wietsmaakje gaat verloren bij het watercuren.
Wat je overhoudt is erg droge vrijwel smaakloze wiet (ik vind het een lichtelijk thee smaakje geven).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."