Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHELP Ongedierte op mijn plant

HELP Ongedierte op mijn plant

28 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#1
PepTalk zei:
Met welk gespuis je te maken hebt weet ik niet.
Ik herken ze wel, en weet dat de larfjes/eitjes eigenlijk alleen onderop de grotere bladeren zit, klopt dit? Zo ja, dan heb je daar zowiso geen last van, want die knip je af.

Die kleine vliegjes die ook in de top zitten moeten er met een pincet toch wel tussenuit te vissen zijn? Behalve als het er écht veel zijn natuurlijk.

Zolang er tijdens het roken dus geen eitjes/larfjes of vliegjes meer aanwezig zijn in de wiet acht ik de kans klein dat ze schade kunnen opleveren.

Bestrijdingsmiddelen spuiten in vooral nu (eigenlijk al 4 weken voor de oogst) een no-go.
Klik om te vergroten...

Heb begrepen dat het bladluis is. Naar mijn idee zou met het drogen van de wiet, de luizen toch vanzelf moeten verdwijnen of zie ik dat verkeerd? Bedoel geen (vers) blad, geen vocht, geen voedingsstoffen etc..
Vraag me alleen af in hoeverre de toppen met rust gelaten gaan worden. Blad maakt uiteindelijk niet veel uit.

Misschien maar eens proberen met natuurlijke vijanden.
Bijv lieveheersbeestjes of gaasvlieg. Alleen waar kun je die beestjes zosnel vandaan halen..
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Momenteel ben ik bezig met het oogsten van mijn beide buitenwietplanten.
Echter zie ik nu dat er beestjes op zitten.Met name onder het blad is dit zichtbaar maar ook e.e.a op de toppen. Ook zie ik miniscule zwarte vliegjes op de plant lopen. Weet niet of dit samenhangt met hetgeen dat op de foto staat (bijv larven ervan) of dat het ander gespuis is.

http://www.imagedump.nl/img818/5836/90p1010795.jpg
http://www.imagedump.nl/img714/2341/84p1010793.jpg

vliegje
http://www.imagedump.nl/img233/6599/59p1010797.jpg

Vraag is nu. Wat is dit, kan het kwaad en wat kan ik eraan doen?
Zoals gezegd ben ik bezig met de oogst en zullen ze nog enkele weken in een drooghok hangen.
Ik heb begrepen dat in deze fase beter geen bestrijdingsmiddelen meer gebruikt kunnen/mogen worden.
enkel natuurlijke vijanden. Klopt dit en zoja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bij voorbaat dank!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Met welk gespuis je te maken hebt weet ik niet.
Ik herken ze wel, en weet dat de larfjes/eitjes eigenlijk alleen onderop de grotere bladeren zit, klopt dit? Zo ja, dan heb je daar zowiso geen last van, want die knip je af.

Die kleine vliegjes die ook in de top zitten moeten er met een pincet toch wel tussenuit te vissen zijn? Behalve als het er écht veel zijn natuurlijk.

Zolang er tijdens het roken dus geen eitjes/larfjes of vliegjes meer aanwezig zijn in de wiet acht ik de kans klein dat ze schade kunnen opleveren.

Bestrijdingsmiddelen spuiten in vooral nu (eigenlijk al 4 weken voor de oogst) een no-go.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#4
PepTalk zei:
Die kleine vliegjes die ook in de top zitten moeten er met een pincet toch wel tussenuit te vissen zijn? Behalve als het er écht veel zijn natuurlijk.
Klik om te vergroten...
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: haha
nou even serieus; het kan absoluut geen kwaad; op buitenwiet zitten altijd beestjes
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Shambler zei:
Heb begrepen dat het bladluis is. Naar mijn idee zou met het drogen van de wiet, de luizen toch vanzelf moeten verdwijnen of zie ik dat verkeerd? Bedoel geen (vers) blad, geen vocht, geen voedingsstoffen etc..
Vraag me alleen af in hoeverre de toppen met rust gelaten gaan worden. Blad maakt uiteindelijk niet veel uit.

Misschien maar eens proberen met natuurlijke vijanden.
Bijv lieveheersbeestjes of gaasvlieg. Alleen waar kun je die beestjes zosnel vandaan halen..
Klik om te vergroten...

Ik herken er niet direct bladluis in, maar wat het precies is maakt niet zoveel uit.
Heb zelf wel eens bladluis gehad, vrij veel en net voor de oogst.
Ik hing het te drogen met dezelfde gedachte als jouw: Wanneer er geen voeding meer is zullen ze wel vanzelf verdwijnen. In mijn geval deden ze dat niet, en stierven gewoon terwijl ze op de toppen/blad tussen te toppen zaten.
pinnes zei:
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: haha
nou even serieus; het kan absoluut geen kwaad; op buitenwiet zitten altijd beestjes
Klik om te vergroten...

Ga jij lekker vliegen roken dan...
Tijdens het drogen horen die er toch echt niet meer op te zitten hoor.
Wanneer de plant nog staat is het vanzelfsprekend dat er beestjes op (kunnen) zitten.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#6
ga jij maar lekker met een pincet alle insecten van een plant afhalen lol dan ben je nog wel een maandje zoet. :)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb toch al heel wat mogen binnen halen, en bij mij zaten er afgezien van die luizen zelden insecten op m'n wiet eer ik het te drogen hing...

Ik heb het dus over insekten die nog op de wiet zitten ná het knippen.

Sommige insekten kun je eten, maar ik denk dat geen enkele erg geschikt is om te roken..
Of vind jij verbrande luis, rups, slak, vlieg en trips soms lekker om te roken?
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#8
het gaat er niet om of ik insecten lekker vind om te roken.
Het is een feit dat er op elke buitenplant insecten zitten; in een pot pindakaas zitten ook honderden insectendelen. Dit is maar een voorbeeld; ik weet dat pindakaas niet gemaakt wordt van wiet. :openmouth:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bij mij is het een feit dat er geen, met het blote oog waarneembare, insekten op m'n buitenwiet te vinden is. Zonder dat ik hoef te pulken. Tegen evt. insekten die je niet kunt zien, kun je ook niets tegen doen.

En bij pindakaas geldt ook, je eet het.
Wiet kun je tot een oraal consumeerbaar product verwerken, maar meestal word het toch gerookt.

Dus ja, op alle buitenPLANTEN zitten insekten, maar op buitenWIET dat geknipt en gedroogd is horen geen insekten te zitten.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#10
PepTalk zei:
Tegen evt. insekten die je niet kunt zien, kun je ook niets tegen doen.
Klik om te vergroten...
daar heb ik het juist over luizen en spint zijn met het blote oog amper waarneembaar hoe wil je die dan erafkrijgen? met een pincet zeker welterusten peptalk :(
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zie luizen toch vrij goed...
Spint tref je erg zelden aan bij buitenwiet.

Ik geef ook niet de tip om onzichtbare insekten te verwijderen met een pincet.
Maar als jij het onzinnig vind vliegen te laten zitten op je wiet, laat ik je gang gaan hoor.

Heb je tussendoor het draaien van je jointje ook nog wat te smikkelen.
He ouwe snoeperd?
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik vind het helemaal niet onzinnig om vliegen te laten zitten op je wiet ik vind het onzinnig om ze eraf te halen zoniet onmogelijk.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoals ik al zei, rook jij maar lekker ongedierte dan.

Ik denk dat de TS al wel geholpen is?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#14
pinnes zei:
ik vind het helemaal niet onzinnig om vliegen te laten zitten op je wiet ik vind het onzinnig om ze eraf te halen zoniet onmogelijk.
Klik om te vergroten...

als ik er zie haal ik ze er gelijk af, maar heb hiervan nog geen last ondervonden, me toppe die te drogen hangen zien er netjes en proper uit en dit alles ook van buitenplanten. ik begrijp niet als je insecten of vliegen oid ziet zitten op je te drogen toppen je ze er niet afhaalt, wetende dat je ze later gewoon oprookt. lijkt me niet fijn roken dit..., om over de smaak nog maar te zwijgen. enja insecten die er zitten maar niet kunt zien kan niet verwijderen want je ziet ze niet :)
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#15
mandragora zei:
pinnes zei:
ik vind het helemaal niet onzinnig om vliegen te laten zitten op je wiet ik vind het onzinnig om ze eraf te halen zoniet onmogelijk.
Klik om te vergroten...

als ik er zie haal ik ze er gelijk af, maar heb hiervan nog geen last ondervonden, me toppe die te drogen hangen zien er netjes en proper uit en dit alles ook van buitenplanten. ik begrijp niet als je insecten of vliegen oid ziet zitten op je te drogen toppen je ze er niet afhaalt, wetende dat je ze later gewoon oprookt. lijkt me niet fijn roken dit..., om over de smaak nog maar te zwijgen. enja insecten die er zitten maar niet kunt zien kan niet verwijderen want je ziet ze niet :)
Klik om te vergroten...
waarvan akte
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#16
whatever.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#17
heb jij wel eens een brandend insect geroken? nou ik wel hoor (elektrische vliegenmepper), ik kan je verzekeren dat dit geen aangename geur is dus die smaak zal idem dito zijn.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met de mening dat insekten roken een no go is..
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
daar is mijn verstand ook te klein voor.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sorry pinnes, maar ik snap gewoon nog steeds niet hoe jij het niet erg kan vinden om insekten tussen je toppen te hebben wanneer het hangt te drogen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."