#1
Dag 4
Er begint al wat mycelium te groeien:
Er begint al wat mycelium te groeien:
PepTalk zei:Je moet de kit sowieso soaken, alvorens je de bak in de zak zet.
Daarnaast kun je, indien nodig, de kit verder bevochtigen met bijv. een plantenspuit.
Dit is vaak niet nodig, bij elke flush opnieuw soaken is meestal voldoende.
Je hebt een te lage vochtigheidsgraad wanneer er (de meeste tijd van de dag) geen condens meer in de zak verschijnt.
Ik zie bij jou kleine druppeltjes, dus waarschijnlijk is die plantenspuit genoeg.
Hoeveel water heb je er toen totaal ingespoten?
Misting doesn't cause aborts. Leaving pins wet after misting with no air exchange causes aborts. When misting pins, be sure to increase air exchange afterwards.
PepTalk zei:Je hebt een te lage vochtigheidsgraad wanneer er (de meeste tijd van de dag) geen condens meer in de zak verschijnt.
Condensation on the sides is in no way an indication of high humidity. In fact, it's an indication that you have low humidity because your humidity has been stolen from the air to be deposited on the surface of the terrarium. What it indicates is a temperature differential between inside and outside the terrarium. Nothing else.
poison drink zei:Condens zegt weinig over de luchtvochtigheidsgraad. Het zegt meer iets over het verschil in temperatuur tussen de binnen- en de buitenkant van je zak. Het is zelfs zo dat condens water aan de lucht gaat onttrekken.
PepTalk zei:Echter, wanneer de zak in een ''ideale'' temperatuur staat, die niet al te veel schommelt zie je toch duidelijk dat er condens te zien is op de zak op 1 moment van de dag, terwijl er (bijv. s'avonds) bijna niets meer zit om de volgende dag weer terug te komen.
PepTalk zei:Condens op de zak zegt tenminste dát er wel redelijk wat vocht in de lucht zit.
wikipedia zei:Buitenshuis kan de relatieve luchtvochtigheid enorm variëren, van minder dan 20% tot 100%. Binnen bedraagt de relatieve luchtvochtigheid meestal 40 - 60%.
PepTalk zei:Ook trekt condens niet meer vocht uit de lucht. Water werkt altijd met via het vatensysteem dacht ik. Het gaat altijd ergens naar toe waar er minder van in, om in balans te blijven.
You need high humidity in a fruiting chamber, and heating one will cause excessive condensation. The humidity you want for the mushrooms will be wasted sticking to the sides as condensation if there's a temperature difference between the fruiting chamber and the room it's located in.
Condensation on the walls only indicates that the temperature of the walls is equal to or less than the dewpoint of the terrarium, and is not an indication of humidity. In other words, condensation indicates a temperature differential and not moisture content.
PepTalk zei:Dus condens (100% water) trekt, volgens mij bedenkingen, nooit meer water
aan dan de lucht met een LV van bijv. 70%
poison drink zei:De condens is ontstaan door het water te onttrekken aan de lucht. Verder volg ik je beredenering niet goed.![]()
PepTalk zei:Water heeft toch de eigenschap om altijd toe te trekken naar de kant waar het minste water is?
PepTalk zei:Ik bedoel, hoe kan die condens aan de binnenkant van de zak (is gecondenseerde waterdamp = 100% water?) nou meer water uit de lucht aantrekken?
PepTalk zei:Als het echt zo waardeloos is, en de lv is echt belangrijk is (bij sommige andere soorten dan de cubensis) kun je dus om die luchtvochtigheid wat stabieler te houden het best een fruitkamer maken met bijv. dubbele wanden in een verwarmd terrarium? Dan zou je er stukken minder last van hebben toch?
PabloPipaddo zei:Poison Drink, ik ga uit nieuwsgierigheid eens navraag doen bij de Sjamaan klantenservice. Dat de vorming van een casing layer de aanleiding kan zijn om niet rechtsstreeks te bewateren lijk plausibel. Ik heb nog heel wat in te lezen maar ik doe mijn best.


"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."