Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKweekreport Sjamaan McKennai Paddo

Kweekreport Sjamaan McKennai Paddo

30 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag 4

Er begint al wat mycelium te groeien:

P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
cracker droog is precies goed.
Buigen en niet breken is nog te vochtig.
Miscchien op een andere plaats leggen, of wat vochtvreters errond?
Z
ZZroomLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er stond niet toevallig een grote paddo naast met sporen?
Zijn ze niet meer doorgegroeid?
Dan weet ik het niet, iemand?
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo forumleden,

Ik heb hier de afgelopen tijd e.e.a. gelezen over paddokweek, en heb besloten om hier mijn kweekverslag neer te zetten.

Mijn achtergrond:
Ik heb een aantal jaren geleden een (erg kleine) portie Mexicaanse ''toeristenpaddo's'' gegeten.
Het effect was door de kleine dosering niet heel erg intensief (ik gok dat het zo'n halve portie vers was), maar het smaakte naar meer. Ik was in eerste instantie welliswaar gefacineerd door de paddo, maar durfde het niet zo goed aan i.v.m. de mogelijke risico's.
Al met al was het een erg mooie ervaring, welke ervoor heeft gezorgd dat ik mijn angst heb weten te relativeren.
Toen het paddoverbod in zicht kwam, heb ik op de allerlaatste dag een portie gedroogde Mexicaanse paddo's gekocht. Hoewel ik het helaas tijdens het uitgaan heb genomen, was het een ontzettende intense beleving. Erg veel visueel effect door de aanwezige verlichting, maar ik had ze liever in een rustige (natuur?)-omgeving gebruikt.
Afin, een tijd later heb ik de Philosopher stone truffel geprobeerd. Vooral veel ''denk'' effect, maar zeer weinig visuals.

Nu, een aantal jaren later, wil ik dolgraag een mooie trip beleven!
Wat is er nou leuker dan zelf kweken?

Wegens goede ervaringen wat betreft hun service en kennis, heb ik besloten om het materiaal bij de Sjamaan te Nijmegen te kopen.
Ze bieden enkele kweeksets aan. Telefonisch heb ik de volgende informatie gekregen:

Mexicaans: had ik al eens gebruikt, dus hebben we het niet echt over gehad
McKennai: Iets visueler en stabieler (minder wisselende intensiteit v/d trip) t.o.v. Mexicaanse
Equadoriaans: wat intenser dan de McKennai: meer visuals, maar nuchterder. Minder 'luchtige' trips.

Beoordelen blijft lastig, omdat een trip een hele persoonlijke ervaring is. Dit is wat ze me er in grote lijnen over konden vertellen, de rest hangt van jezelf af.

Er zal gerust wat verschil in de soorten zitten. Omdat ik zelf moeite had met het vinden van deze informatie, wil ik het toch even met jullie delen.


Ik heb gekozen voor de McKennai growset.
Deze kostte €40 en ik kreeg er een (Sjamaan) handleiding bij.



De volgende passage uit de handleiding valt me nogal op: ''Spoel de kit met een plantenspuit zodat de bovenkant licht vochtig is. Giet geen water direct in de growkit''
''
Hoewel mijn doel is om hier een (semi)-informatief verhaal te schrijven, zou ik toch graag horen hoe jullie hier over denken. Ik lees namelijk nagenoeg overal dat mensen de bak juist wél flink vullen met water.


Voordat ik de kit heb geïnstalleerd, heb ik mijn werkblad gereinigd met anti-bacterieel schoonmaakmiddel, en heb ik mijn handen en armen goed gewassen met Dettol. Vervolgens heb ik wegwerphandschoenen aangetrokken welke ik ook nog met Dettol heb gewassen.
Ik heb de set zoals beschreven in de handleiding opgezet: bak voorzichtig openen, in de zak zetten, bevochtigen met een plantenspuit met water en uiteindelijk afgesloten.

Hij staat er nu zo bij:



Het is de komende dagen een kwestie van wachten.
Ik heb de set tot ''Pablo Pipaddo'' gedoopt :hearteyes:

De komende tijd ga ik het groeiproces met jullie delen a.h.v. foto's.

Is er iemand die me kan vertellen wat de voor- en nadelen van soaken zijn t.o.v. bevochtigen met een plantenspuit?
In mijn handleiding staat nergens dat ik de kit vaker moet bevochtigen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je moet de kit sowieso soaken, alvorens je de bak in de zak zet.
Daarnaast kun je, indien nodig, de kit verder bevochtigen met bijv. een plantenspuit.
Dit is vaak niet nodig, bij elke flush opnieuw soaken is meestal voldoende.
Je hebt een te lage vochtigheidsgraad wanneer er (de meeste tijd van de dag) geen condens meer in de zak verschijnt.
Ik zie bij jou kleine druppeltjes, dus waarschijnlijk is die plantenspuit genoeg.
Hoeveel water heb je er toen totaal ingespoten?
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#6
PepTalk zei:
Je moet de kit sowieso soaken, alvorens je de bak in de zak zet.
Daarnaast kun je, indien nodig, de kit verder bevochtigen met bijv. een plantenspuit.
Dit is vaak niet nodig, bij elke flush opnieuw soaken is meestal voldoende.
Je hebt een te lage vochtigheidsgraad wanneer er (de meeste tijd van de dag) geen condens meer in de zak verschijnt.
Ik zie bij jou kleine druppeltjes, dus waarschijnlijk is die plantenspuit genoeg.
Hoeveel water heb je er toen totaal ingespoten?
Klik om te vergroten...

Vreemd dat het personeel vd Sjamaan aangeeft dat je hem niet direct moet bewateren.
Lastig te zeggen hoeveel water, heb een aantal keren flink gespoten, maar ik denk niet dat het in totaal 50 ml is geweest...

leek mij weinig, maar ik heb me maar aan de beschrijving gehouden.

als er weinig condens is nogmaals spuiten?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
50ml is wel erg weinig ja..
Ik zou inderdaad bij vermindering van het condens bij gaan spuiten.
Normaal doe je dit in de zak (tegen de wanden oid), juist niet direct op het substraat word door sommige aangeraden. In jouw geval zal de kit zelf droog zijn als er te weinig condensvorming is, dus zou ik het op de kit zelf doen.
Voor de volgende flush zou ik zelf wel gewoon soaken.
Jouw kit ziet er hetzelfde uit als alle andere, ik zie dan ook geen reden waarom je niet direct water in de bak zou mogen gieten om het fruitingsproces op gang te brengen..
Misschien heeft iemand anders daar wel argumenten voor??
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt voor je reactie, ik heb de kit toch nog wat extra water gegeven.
Volgende keer soak ik 'm gewoon.
nu afwachten, er begint wat te gebeuren.
p
poison drinkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Misschien de eerste keer niet soaken omdat er nogal wat losse vermiculiet op de kit ligt die als casing layer gaat fungeren. Een andere reden kan ik niet meteen bedenken. Ik vermoed dat het zo ook wel zal lukken zonder te soaken, aangezien er wat waterdruppels aan het deksel plakken op je eerste foto. Toch zou ik dit na de eerste flush zeker wél doen. Je kan inderdaad ook wat water over de kit vernevelen, maar je moet hiermee stoppen van zodra er pins groeien (of je kan de luchtcirculatie tijdelijk verhogen). Natte hoeden geven aanleiding tot aborts.

Misting doesn't cause aborts. Leaving pins wet after misting with no air exchange causes aborts. When misting pins, be sure to increase air exchange afterwards.
Klik om te vergroten...

PepTalk zei:
Je hebt een te lage vochtigheidsgraad wanneer er (de meeste tijd van de dag) geen condens meer in de zak verschijnt.
Klik om te vergroten...

Condens zegt weinig over de luchtvochtigheidsgraad. Het zegt meer iets over het verschil in temperatuur tussen de binnen- en de buitenkant van je zak. Het is zelfs zo dat condens water aan de lucht gaat onttrekken.

Condensation on the sides is in no way an indication of high humidity. In fact, it's an indication that you have low humidity because your humidity has been stolen from the air to be deposited on the surface of the terrarium. What it indicates is a temperature differential between inside and outside the terrarium. Nothing else.
Klik om te vergroten...

Veel succes verder! :)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
poison drink zei:
Condens zegt weinig over de luchtvochtigheidsgraad. Het zegt meer iets over het verschil in temperatuur tussen de binnen- en de buitenkant van je zak. Het is zelfs zo dat condens water aan de lucht gaat onttrekken.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je antwoord PD!
Jouw woorden zijn stukker wijzer dan de mijne.

Echter, wanneer de zak in een ''ideale'' temperatuur staat, die niet al te veel schommelt zie je toch duidelijk dat er condens te zien is op de zak op 1 moment van de dag, terwijl er (bijv. s'avonds) bijna niets meer zit om de volgende dag weer terug te komen.
Condens op de zak zegt tenminste dát er wel redelijk wat vocht in de lucht zit.
Jouw engelstalige quote beweerd dat condensvorming vrijwel niets met LV te maken heeft, maar enkel met temperatuursverschillen. Daar ben ik het niet mee eens.
Ook trekt condens niet meer vocht uit de lucht. Water werkt altijd met via het vatensysteem dacht ik. Het gaat altijd ergens naar toe waar er minder van in, om in balans te blijven.
Dus condens (100% water) trekt, volgens mij bedenkingen, nooit meer water aan dan de lucht met een LV van bijv. 70%

Ik denk dat je je meer zorgen moet maken wanneer je geen waterdruppeltjes meer hebt dan wanneer ze wel op de zak verschijnen.
p
poison drinkLid
01-01-2024, 00:00
#11
PepTalk zei:
Echter, wanneer de zak in een ''ideale'' temperatuur staat, die niet al te veel schommelt zie je toch duidelijk dat er condens te zien is op de zak op 1 moment van de dag, terwijl er (bijv. s'avonds) bijna niets meer zit om de volgende dag weer terug te komen.
Klik om te vergroten...

's Avonds is het waarschijnlijk wat kouder dan binnen in je zak, aangezien het mycelium zelf ook warmte produceert. Dus daarom misschien meer condensatie?

PepTalk zei:
Condens op de zak zegt tenminste dát er wel redelijk wat vocht in de lucht zit.
Klik om te vergroten...

Zonder water ga je natuurlijk geen condens hebben. Maar als je bijvoorbeeld in deze hitte een koud drankje inschenkt, dan zie je na verloop van tijd toch ook condensvorming aan de buitenkant van je glas? Dus water uit de 'warme' lucht gaat tegen het koude oppervlak condenseren.

wikipedia zei:
Buitenshuis kan de relatieve luchtvochtigheid enorm variëren, van minder dan 20% tot 100%. Binnen bedraagt de relatieve luchtvochtigheid meestal 40 - 60%.
Klik om te vergroten...

Dus dan zegt het volgens mij toch niet zozeer iets over hoe hoog je luchtvochtigheid is..

PepTalk zei:
Ook trekt condens niet meer vocht uit de lucht. Water werkt altijd met via het vatensysteem dacht ik. Het gaat altijd ergens naar toe waar er minder van in, om in balans te blijven.
Klik om te vergroten...

Vatensysteem? :P

You need high humidity in a fruiting chamber, and heating one will cause excessive condensation. The humidity you want for the mushrooms will be wasted sticking to the sides as condensation if there's a temperature difference between the fruiting chamber and the room it's located in.
Klik om te vergroten...

Condensation on the walls only indicates that the temperature of the walls is equal to or less than the dewpoint of the terrarium, and is not an indication of humidity. In other words, condensation indicates a temperature differential and not moisture content.
Klik om te vergroten...

Misschien is dat dauwpunt nog iets om te overwegen..

PepTalk zei:
Dus condens (100% water) trekt, volgens mij bedenkingen, nooit meer water
aan dan de lucht met een LV van bijv. 70%
Klik om te vergroten...

De condens is ontstaan door het water te onttrekken aan de lucht. Verder volg ik je beredenering niet goed. :)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
poison drink zei:
De condens is ontstaan door het water te onttrekken aan de lucht. Verder volg ik je beredenering niet goed. :)
Klik om te vergroten...

Pff, even geen zin om alles net zo netjes te quoten als jouw :wink:

Verder zul je zeker wel gelijk hebben! Maar ik snapte sommige dingen gewoon niet denk ik.
Ik bedoel, hoe kan die condens aan de binnenkant van de zak (is gecondenseerde waterdamp = 100% water?) nou meer water uit de lucht aantrekken?
Water heeft toch de eigenschap om altijd toe te trekken naar de kant waar het minste water is?
Of vervalt die eigenschap wanneer het in gasvorm is, en wilt het dan juist naar elkaar toe trekken?

Als het echt zo waardeloos is, en de lv is echt belangrijk is (bij sommige andere soorten dan de cubensis) kun je dus om die luchtvochtigheid wat stabieler te houden het best een fruitkamer maken met bijv. dubbele wanden in een verwarmd terrarium? Dan zou je er stukken minder last van hebben toch?
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat jij bedoelt is diffusie: de neiging van het gas om zich egaal te verdelen binnen een ruimte.
De vorming van condens laat weliswaar zien dat er vocht in de lucht aanwezig is (anders zou het niet kunnen condenseren), maar is inderdaad géén maat voor de luchtvochtigheid. De enige conclusie omtrent de luchtvochtigheid die je kunt trekken op basis van de hoeveelheid condensatie, is dat er nooit minder vocht in de lucht kan hebben gezeten dan dat er op de wand is gecondenseerd.

Wederom common sense :rolleyes:

Het mycelium groeit nog niet heel hard, maar lijkt op dit moment voldoende vocht te hebben.
Mogelijk sproei ik over enkele dagen nog wat bij. Als de paddenstoelen voor 90% uit water moeten gaan bestaan, dan zou zo'n 100 ml water hoe dan ook nodig zijn.

Poison Drink, ik ga uit nieuwsgierigheid eens navraag doen bij de Sjamaan klantenservice. Dat de vorming van een casing layer de aanleiding kan zijn om niet rechtsstreeks te bewateren lijk plausibel. Ik heb nog heel wat in te lezen maar ik doe mijn best.

Bedankt voor jullie aanvullingen! Erg motiverend om me er wat verder en meer gericht in te verdiepen.
p
poison drinkLid
01-01-2024, 00:00
#14
PepTalk zei:
Water heeft toch de eigenschap om altijd toe te trekken naar de kant waar het minste water is?
Klik om te vergroten...

Die heb ik nooit eerder gehoord. Waarschijnlijk bedoel je inderdaad diffusie!

PepTalk zei:
Ik bedoel, hoe kan die condens aan de binnenkant van de zak (is gecondenseerde waterdamp = 100% water?) nou meer water uit de lucht aantrekken?
Klik om te vergroten...

Waar denk je dat de condens vandaan komt? Onttrokken aan de lucht..

PepTalk zei:
Als het echt zo waardeloos is, en de lv is echt belangrijk is (bij sommige andere soorten dan de cubensis) kun je dus om die luchtvochtigheid wat stabieler te houden het best een fruitkamer maken met bijv. dubbele wanden in een verwarmd terrarium? Dan zou je er stukken minder last van hebben toch?
Klik om te vergroten...

Best kan je de fruitkamer niet zélf verwarmen, maar de omgeving waarin hij staat. De meeste fruitkamers hebben ook voldoende luchtuitwisseling waardoor er geen groot temperatuursverschil is tussen binnen- en buitenkant. Maar deze periode is kamertemperatuur zeker voldoende!

PabloPipaddo zei:
Poison Drink, ik ga uit nieuwsgierigheid eens navraag doen bij de Sjamaan klantenservice. Dat de vorming van een casing layer de aanleiding kan zijn om niet rechtsstreeks te bewateren lijk plausibel. Ik heb nog heel wat in te lezen maar ik doe mijn best.
Klik om te vergroten...

Ik bedoelde hier gewoon mee.. Er ligt nogal wat los vermiculiet bovenop je growbox. Als je de box bij aankoop had gesoaked dan zou dit misschien weggespoeld zijn. Deze vermiculiet is je casing layer. Het kan veel water absorberen en laat dit geleidelijk terug los aan de omgeving d.m.v. verdamping. Deze verdamping van water is een belangrijke pinning trigger. De casing layer dient eveneens als een 'waterreservoir' voor de groeiende paddo's en het voorkomt uitdroging. :)
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Update:

Ik heb de kit momenteel drie keer bevochtigt met een plantenspuit. Ik gok op zo'n 100 ml totaal. Ik stop nu met bewateren tot na het oogsten.

Het is lastig om acceptabele foto's te maken door het condens in de zak, maar het geeft een redelijk beeld van het groeiproces:


Dag 8: duidelijke groei van het mycelium zichtbaar



Dag 10: de eerste paddenstoelen komen naar boven!





Paddo's van 1 tot zo'n 12 mm :hearteyes:

Nog even geduld... :mrgreen:
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het is hard gegaan de laatste dagen. Het vreemde is dat er in het midden van mijn kweekset eigenlijk niets groeide.
Alles bleef aan de rand zitten.

Hier wat foto's van de laatste dagen:

Dag 12:


Dag 13:


Dag 14:


Dag 17:

Nu begon het serieus te worden: een aantal hoge paddo's en een aantal kleine.
Hoewel ze nog niet helemaal op ''sproeien'' stonden, durfde ik ze niet langer te laten staan. Er zaten er een paar tussen die een zwarte kop krijgen. Volgens de FAQ hier op het forum zou dit betekenen dat ze zichzelf aan het afbreken zijn. Ik wilde in eerste instantie alleen de zwarte plukken, maar dit bleek erg lastig te zijn. Ik heb uiteindelijk bijna alles voorzichtig geplukt:









Aangezien ik de allerkleinsten heb laten staan, heb ik er voor gekozen om niet te soaken, maar wederom te bevochtigen met een plantenspuit.
Ik heb flink wat water bijgegeven, en zal de zak - indien nodig - sneller een stukje openen.
Als de huidige paddo's het niet houden, pluk ik ze alsnog, maar ik heb goede hoop dat deze redelijk volgroeid zijn op het moment dat de nieuwe vlucht begint op te komen.
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dag 11: wederom zichtbare groei sinds gisteravond!



Ik heb de zak een klein stukje geopend om wat frisse lucht binnen te laten.
Hoelang moet je dit doen? In huis loopt, kruipt en vliegt vanalles rond wat niet bij je paddo's hoort. Is de kans op contaminatie nu niet heel groot?
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zijn er nog mensen die dit volgen, of niet?

Ze schieten letterlijk als paddenstoelen uit de grond.
Ik wil gerust mijn report afmaken, maar als niemand het blijkt te lezen dan vind ik het zonde van mijn tijd :smoke:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik kijk rustig mee ja :)

Wapperen voor wat lucht word in sommige handleidingen ook aangeraden.
Het kan gewoon, soms is het nodig soms niet. In theorie vergroot je de kans op besmetting wel, maar volgens mij valt het allemaal wel mee.

Blijf gerust foto's plaatsen!
Mensen kunnen later ook nog kijken, via de zoek fucntie hier terecht komen en je hebt er later voor jezelf ook wat aan!
P
PabloPipaddoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Prima, ik doe vanavond een update met foto's van de afgelopen dagen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."