Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Gegroet allen, ik heb broed van de azurescens en cyanescens buiten geënt op beukensnippers. De azurescens is goed aangeslagen, zoals je ziet op de foto, is het dan ook zeker dat ik ze in de herfst kan verwachten? Is er iemand met een positief verhaal over de kweek van deze mooie paddo's? Volgens het boek 'Growing Gourmet and Medicinal Mushrooms' van Paul Stamets is het goed te doen, maar ik hoor tegenstrijdige berichten."
"Ga ik zeker doen, heb er een goed gevoel over. Ik heb een stuk van 80 cm x 40 cm 10 cm diep gevuld met eerst een 5 cm laag beukensnippers. Daarop heb ik het broed verkruimeld (zak van 1 liter Azurescens mycelium op houtmeel) en daarop de bovenste laag beukensnippers. De beukensnippers zijn van de dierenwinkel, zijn onbewerkt, dus niet gepasteuriseerd. Daarna alles bevochtigd met een gieter en daarna met rust gelaten (was het moeilijkste) Dit deed ik eind februari en eind april zag ik al duidelijke groei van rizomorf mycelium. Omdat Psilocybe Azurescens en Cyanescens bepaalde bacteriën nodig hebben om tot vruchtzetting te komen heb ik om uit te proberen de ene helft bedekt met een laagje potgrond en de andere helft met een laagje stro, nu kijken wat de beste groei oplevert."
"En daar zijn ze eindelijk: psilocybe azurescens. Heb het broed bij http://www.mycospawn.com/ gekocht, daar hebben ze zakken van 2,5 liter, daar staat ook een kweek rapport en het is best makkelijk te kweken. Tegen de slakken heb ikeen gedeelte uitgegraven en in een buiten kasje gezet."
"Boerenbond en Aveve noppes. Heb al wat gevonden bij http://www.homegreen.nl/rogge-1-kilo weet alleen niet of het biologisch is"
"Help! Wie weet wat dit is en wat ik moet doen??!!!"
"Mijn aller eerste kweeksetje kocht ik een jaar geleden bij de Wapwinkel, het betrof Ban Hua Thai in een bakje van 250 ml, wat mij opviel was dat de paddo's niet veel groter werden dan zo'n 4 cm en ik denk dat dat waarschijnlijk aan de hoeveelheid substraat lag, meer substraat geeft grotere paddo's. Dat ga ik proberen te testen door ze straks op stro te kweken in een flinke bak, maar dan moet ik eerst een goede sporenprint maken om via sporen -->sporenspuit-->gesteriliseerde rogge-->stro de kweek te doen slagen (weet niet of deze zin klopt, maar ok) waarvan ik jullie graag op de hoogte hou. Maar op mijn weg naar het bekomen van een goede print nu eerst mijn verslag van de middelmatig grote kweekbak van Ban Hua Thai die ik deze keer kocht bij http://www.homegreen.nl Ik had gehoopt dat ik de kweekset geheel doorgroeid zou krijgen, maar het idee van de verkoper was om het nog een weekje te laten staan op kamertemp. tot dat alles wit was. Goedzo, dat kan ik wel, weekje laten staan en dan? Setje in de zak, deksel er af en nat spuiten met de plantenspuit, ik ben eigenwijs dus heb de hele set 12 uur onder water gezet, met de deksel open natuurlijk, ik zelf denk namelijk dat nat spuiten niet genoeg is, maar allé. Ben wel verdomd blij met de paperclips die er bij zaten, ik had me heen raad geweten zonder Volgende dag water uit de bak gegooid en bak in de zak, paperclips er op en wachten op het wonder. Net toen ik dacht dat er niks meer zou gebeuren (na 1,5 week ongeveer) kwamen de eerste pins. En pins groeien snel, dit is na 2 dagen! Er zit een rare tussen."
"Dit is na ongeveer 4 dagen 5 dagen... En zo zag het er uit na dat ik er wat had gegeten De grootste paddo werd zo,n 10 cm hoog, hoger dan bij het kweekbakje van 250 ml, deze bak was 1200 ml, het verslag van mijn kweek op stro volgt zo snel mogelijk."
"Helaas maar 2 oogsten van het geheel, daarna de boel naar buiten geflikkerd vanwege een raar zwartgroen kleurtje op het vermiculiet. Mijn eindconclusie: grotere bak, grotere paddo's en slakken houden ook van een leuke trip."
"Thanks! Ik ga het bakje voortaan dicht houden ja, geen slecht idee De test met de grote bak wordt dan met rogge, misschien doe ik 2 bakken, 1 met stro en 1 met rogge, hebben we gelijk zekerheid over de paddo's op stro kwestie. Ik had het namelijk gelezen in het boek van Paul stamets 'The Mushroom Cultivator' over de kweek op stro, maar ok, testen kan geen kwaad. Voor de test of meer substraat ook grotere paddo's geeft kwam ik door dat ik een keer 1 paddo heb gekweekt op een pot met rogge, deze werd echt heel groot omdat hij al het voedsel voor zich zelf had, zie foto.. Je zou dus eigenlijk denken, hoe minder paddo's per hoeveelheid substraat hoe groter ze kunnen worden, je zou de bak dus ook een stuk dieper kunnen maken, dan is de verhouding oppervlakte en hoeveelheid substraat anders en kunnen er minder paddo's groeien per hoeveelheid substaat en worden ze groter, ik sla door, op naar het volgend onderzoek"
"Ik heb als proefopstelling een filter bakje gevuld met geweekte strokorrels, precies op de zelfde manier, perliet onderin, dan het stro (kattebakvulling) en daarop weer vermiculiet, dat ga ik morgen steriliseren in de snelkookpan en inoculeren met ban hua thai sporenspuit, dan weten we gelijk het verschil qua opbrengst t.o.v. rogge, het zal alleen wel een paar weekies duren voor ik paddo's kan laten zien. Door dat het stro geperst is tot korrels zal er wel iets meer voeding in zitten per cm3 dan bij stro dat alleen gehakseld is. Hier de foto van het bakje met op de achtergrond een stukje verdorde rozenstruik om de wat saaie foto toch een beetje op te fleuren."