Diagnose-lijst Kweekset paddestoelen
Deze kweeksetjes hebben het grootste deel van de groeicyclus doorlopen onder optimale en steriele omstandigheden. Ik heb het dus over de kant en klare kweeksetjes, waar het mycelium al gevormd is.
De kans op besmetting is daardoor vrij klein.
Mochten er onverhoopt toch problemen optreden dan kan deze foutenanalyse misschien uitkomst bieden. De diagnose-lijst kan voor alle kweeksetjes dienen.
-Als er
dikke witte draden uit de grond omhoog steken dan is je temperatuur te hoog, verlaag deze naar 24° C.
-Zie je
groene vlekken op het vermiculiet dan heb je een besmetting met een schimmel, hier doe je niks tegen. Je oogst kan toch nog redelijk zijn.
-Ruik je een
verrottingslucht dan heb je een besmetting met bacterien, je vochtigheid is veel te hoog geweest, ook hier is geen oplossing voor. Je kunt je bakje weggooien. (Zonder waterverwarming is dit haast niet mogelijk tenzij er spatwater in het bakje is gekomen.)
-Vertonen de paddo`s
scheurtjes in de hoeden dan is je luchtvochtigheid te laag, controleer of er nog voldoende water in de zak zit en sluit het folie nog wat verder af.
-Zie je
witte schimmeldraden op de hoeden van de paddestoelen dan is je luchtvochtigheid te hoog of te laag, als de hoeden glimmen is deze waarschijnlijk te hoog, maak de opening in het folie wat groter.
-Zitten er
witte pluizen op de stelen van de paddestoelen, dit is normaal tot circa 1-2 cm hoogte. Als de hele stam pluizig is, is de luchtvochtigheid te hoog, maak dan de opening in het folie wat groter.
-Zie je
afwijkingen van paddestoelen? Dit is normaal, vooral een tweede steeltje zonder wortels, los aan een hoed komt regelmatig voor.
-Krijgen je paddestoelen
zwarte hoeden dan zijn ze overrijp. De paddo`s gaan zichzelf afbreken. Oogst deze paddenstoelen direct, ze kunnen nog gegeten worden.
-Als de
stammetjes zwart worden zijn er sporen uit de hoeden gevallen, deze paddestoelen kunnen gewoon gegeten worden.
-Als het bakje
na 3 weken nog niks doet is het waarschijnlijk te koud in je ruimte, zet je zak op een warmere plek.
MV
deze post heb ik er al jaren geleden opgezet gehad maar is een paar maanden geleden hier verwijderd en op drugsforum.info gezet maar vond persoonlijk dat hij wel op 2 plaatsen kan staan. Voor mij blijft deze drugsforum het enige echte forum, niet .info