Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat je moet weten over Ketamine....

Wat je moet weten over Ketamine....

55 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
De laatste jaren wordt Ketamine steeds populairder in de uitgaans-/drugsscene. Gebruik is niet geheel zonder risico's, dus het leek me wel een goed idee om even de belangrijkste zaken hier uiteen te zetten:

Ketamine is een narcosemiddel dat ook wel als drug gebruikt wordt. Het wordt meestal verkocht als poeder of injectievloeistof. Ketamine veroorzaakt onder andere hallucinaties. Dat betekent dat het de waarneming van de zintuigen verandert: de gebruiker ziet en ervaart dingen die er in werkelijkheid niet zijn.

In Nederland wordt ketamine ook heel soms wel eens verkocht als cocaïne. De effecten van deze 2 middelen zijn echter nauwelijks met elkaar te vergelijken!!!

* Verslavend? Lichamelijk niet, geestelijk komt voor.
* Steeds meer nodig voor zelfde effect? Ja, bij langdurig gebruik.
* Effecten korte termijn: Bewustzijnsveranderend; Omgeving wordt anders waargenomen ofwel men gaat 'trippen'. Ervaring van scheiding van lichaam en geest. Verminderd coördinatievermogen, duizeligheid, misselijkheid.
* Gevolgen lange termijn: Psychische stoornissen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn (angststoornissen, psychoses).

Belangrijk: Bij erg hoge doseringen of bij het combineren van hoge doseringen ketamine met alcohol of andere verdovende middelen kunnen extra risico's ontstaan: een gevaarlijke demping van de ademhaling en bewusteloosheid.

Wat is het?

Ketamine is een narcosemiddel, maar wordt vanwege de bewustzijnsveranderende werking ook als drug gebruikt. Het wordt dan meestal gesnoven.
Ketamine valt onder de Wet op de geneesmiddelenvoorziening en is daarom alleen legaal te verkrijgen op doktersrecept.
Andere namen voor ketamine zijn: Special K, K, Keta en Vitamine K.

Wat is de werking?

Het effect van ketamine is afhankelijk van de dosis, de wijze van toediening, de persoon en de situatie waarin het wordt gebruikt.

Er zijn enkele effecten, die bij de meeste gebruikers voorkomen.
Zo gaan de meeste gebruikers 'trippen'. Dat wil zeggen dat zij de wereld op een andere manier gaan waarnemen. Zij kunnen bijvoorbeeld een gevoel van tijdloosheid ervaren of kleuren anders gaan zien. Deze trip kan zeer heftig zijn.
Veel gebruikers gaan op een andere manier bewegen. Zij voelen zich wankel of zweverig. Ook worden misselijkheid en duizeligheid beschreven. Daarnaast ervaren veel mensen een scheiding van lichaam en geest. Je voelt dan bijvoorbeeld niet meer waar je handen of voeten zich bevinden. Vanwege dat effect wordt ketamine ook wel een dissociatieve drug genoemd.

De werking van ketamine kan 1 à 2 uur aanhouden.

Wat zijn de risico's?

Het gebruik van ketamine kan een behoorlijk intense gebeurtenis zijn, waarbij iemand bijvoorbeeld het gevoel kan krijgen dat zijn geest op een andere plek is dan zijn lichaam. Ook kan het zijn dat iemand zich onder invloed van ketamine tijdelijk niet kan bewegen. Niet iedereen ervaart dit als positief. Hierdoor kan een 'bad trip' ontstaan: de trip wordt dan een uiterst vervelende en angstige ervaring.
Door ketamine vermindert de controle over het lichaam. Dit vergroot de kans dat iemand valt of zichzelf verwondt. Ketamine heeft echter als effect dat pijn niet of minder gevoeld wordt. Mensen kunnen zichzelf daardoor verwonden zonder dit in de gaten te hebben.
Je kunt geestelijk afhankelijk raken van ketamine.
Bij langdurig gebruik ontstaat ook tolerantie; iemand heeft steeds meer nodig voor hetzelfde effect.

Bij erg hoge doseringen (mogelijk bij injecteren) kan iemand tot zo'n 20 minuten bewusteloos raken. Bij nog hogere doseringen of bij het combineren van hoge doseringen ketamine met alcohol of andere verdovende middelen kan gevaarlijke demping van de ademhaling optreden en kan de gebruiker in coma raken.

Ten slotte:

" De combinatie van ketamine met andere middelen kan onvoorspelbare effecten hebben en is af te raden.

" Hoewel er niets bekend is over ketamine en zwangerschap, is het verstandig om tijdens zwangerschap en borstvoeding helemaal geen drugs te gebruiken. Dit om ieder risico uit te sluiten.

" Het besturen van een auto of het bedienen van machines onder invloed van ketamine is levensgevaarlijk voor de gebruiker en zijn omgeving.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Als je het voor het eerst doet, zorg er dan voor dat je in een rustige, vertrouwde omgeving bent. Het liefst ook samen met iemand die al ervaring heeft met ketamine.
Let ook goed op de dosis, van een enkel lijntje kun je al goed "scheef" gaan staan. De effecten beginnen gemiddeld een kwartier na het snuiven langzaam op te treden. Dit duurt dus wat langer dan je eventueel gewend bent met coke of speed!!

Ik wens jullie allemaal een plezierige en bijzondere trip toe!
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#2
een mooi begin .... misschien kan Marla nog wat toevoegen ?

De Dosis:

De manieren van inname: spuiten, snuiven , oraal , rectaal ....

De zuiverheid: 87% is the max ...

De soorten Ketamine S en R:

The Keta Hole !!:

En alles wat ik nog vergeten ben :hearteyes:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als jij die dingen weet, ben je vrij om ze toe te voegen Bonie! Ik weet daar minder van namelijk.... :wink:
-
-spaceman-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
goed beschreven, het heeft me de wereld van Special K beter laten zien dan hiervoor...
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Marla Singer zei:
Als jij die dingen weet, ben je vrij om ze toe te voegen Bonie! Ik weet daar minder van namelijk.... :wink:
Klik om te vergroten...

ok ik pm ze je toe jij voegt ze in je stuk ok dan blijft alles boven aan staan, uiteraard moet dit gewoon een sticky worden vind ik persoonlijk.

:hearteyes:
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Te beperkte uitleg. Van trippen is geen sprake, je omgeving golft niet. Je neemt je omgeving alleen schokkend waar. Je ziet ook echt geen dingen die er ook niet zijn. Ket onderdrukt de ademhaling ook slechts heel gering. LD50 ligt op 4500 IM.

www.uitjebol.net/ketamine.htm
deze uitleg komt meer in de buurt.

Verder is kristal niet geheel zuiver omdat dat gekookte vials zijn.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#7
lysergine25 zei:
De Dosis:

De manieren van inname: spuiten, snuiven , oraal , rectaal ....
Klik om te vergroten...
K-holing

Oraal: 600 mg
Snuiven: 225 mg
IM: 120 mg
IV: 60 mg

Rectaal en basen weet ik niet.
J
Joe GaetjensLid
01-01-2024, 00:00
#8
Weet er iemand wat de effecten op lange termijn zijn van regelmatig ketamine gebruik? Overal beweert men dat ketamine geen schadelijke gevolgen op lichamelijk vlak heeft na langdurig gebruik, al geloof ik hier niet al te veel van (uit eigen ervaring)...

Ook interessant : Risicoschattingsrapport betreffende ketamine van het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) Rechtermuisknop Opslaan Als
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Er is twijfel of Olneys Lesions bij mensen voor kunnen komen. Het is bewezen dat ratten na het toegedient krijgen van hoge dosissen dissasociatieven kleine vacuolen in hun hersenen ontwikkelen die vervolgens permanente gaatjes worden. Bij o.a. ketamine en PCP is het bewezen dat bij ratten de permanente gaatjes ontstaan. Bij lachgas, een stof die ook in dezelfde groep valt ontstaan wel kleine vacuolen maar die zijn tijdelijk en de gaatjes ontstaan dus niet. Om dit wat duidelijker te maken leg ik even de basis uit. De groep stoffen die deze vorm van schade in knaagdieren veroorzaakt zijn de NMDA-receptor antagonisten, hieronder valt ketamine. Deze stoffen zijn in de regel bruikbaar als narcosemiddelen en vrijwel alle disassociatieven vallen eronder.


NMDA-receptor antagonisten
Deze stoffen veroorzaken haast allemaal een dissasociatieve narcose, en worden voor dat doel gebruikt op dieren en af en toe ook op mensen. Ze werken door de NDMA receptoren te blokkeren. Bijwerkingen van deze stoffen zijn de rede waarom enkelen recreatief gebuikt worden: onder andere hallucinaties, stemmingsveranderingen en een droomachtige waarneming.
Onder deze stoffen vallen onder andere: Ketamine, DXM, PCP, lachgas en Ibogaine. De effecten overlappen elkaar ook deels. Er moet wel gemeldt worden dat PCP op meer manieren werkt en minder eigenschappen deelt met de andere stoffen onder elkaar, PCP is ook veel gevaarlijker dan de andere dissasociatieven, maar dat is volgensmij een welbekend feit.


Olneys Lesions
Aan het begin van mijn posts was ik al begonnen met het omschrijven van dit fenomeen, gezien bij ratten in hoge dosissen. Bij mensen is dit nooit echt bewezen, maar ik betwijfel of er uberhaubt wel goed onderzoek naar gedaan is. In basis veroorzaken de stoffen kleine vacuolen in de hersenen waardoor later kleine gaatjes (de lesions dus) ontstaan. Lachgas heeft deze eigenschap niet, maar ketamine, dxm en pcp wel. Er is nog steeds veel twijfel of dit bij mensen nou voorkomt of niet, zie bijvoorbeeld deze twee artikelen die elkaar recht tegenspreken (mede omdat de een een reactie op de ander is).

http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm_health1.shtml
http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm_health2.shtml

De stukken zijn geschreven over DXM maar gaan in feite over alle stoffen waarbij deze schade mogelijk is; de dissasociatieven dus. Ik moet zeggen dat ik de bewijzen van het tweede artikel overtuigender vind, maar wel hoop op een nauwkeurig onderzoek, want zo blijft het slechts speculeren.


Een leuk detail over stoffen die de neurotoxische werking tegengaan
Bron van de quote is Wikipedia. De bronnen staan wel vermeld in het stukje, dus ik denk dat het wel te vertrouwen informatie is. Ik heb deze dingen ook op meer plekken gelezen, maar dit was het meest samenvattende dat ik erover vond:

Many drugs have been found that lessen the risk of neurotoxicity from NMDA receptor antagonists. Centrally acting alpha 2 agonists such as clonidine and guanfacine are thought to most specifically target the etiology of NMDA neurotoxicity. Other drugs acting on various neurotransmitter systems known to inhibit NMDA antagonist neurotoxicity include: anticholinergics, diazepam, barbiturates,[19] ethanol,[20] 5-HT2A serotonin agonists,[21] and muscimol.[22]
Klik om te vergroten...

Een leuk detail vind ik zelf dat LSD bijvoorbeeld een 5-HT2A serotonine agonist is. In combinatie met deze stoffen is de kans op schade bij ratten aanzienlijk kleiner en wellicht bij mensen dus ook. Voor narcose met mensen wordt vaak ketamine in combinatie met valium gebruikt. Een waarschuwing is wel op zijn plaats dat beide stoffen verdovend zijn, het combineren van verdovende middelen met andere verdovende middelen is áltijd een risico.


---------

Ik hoop dat dit wat uitdieping gaf over de risico's van ketamine die dus totaal onzeker zijn.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#10
Atropa zei:
Van trippen is geen sprake, je omgeving golft niet. Je neemt je omgeving alleen schokkend waar. Je ziet ook echt geen dingen die er ook niet zijn..
Klik om te vergroten...

Trippen betekent dat je je omgeving anders waarneemt dan normaal (op wat voor manier dan ook) en daarvoor hoeft het niet alleen te golfen. Reken maar dat ik onder invloed van ketamine mijn omgeving wel degelijk anders waarneem!
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
lysergine25 zei:
Marla Singer zei:
Als jij die dingen weet, ben je vrij om ze toe te voegen Bonie! Ik weet daar minder van namelijk.... :wink:
Klik om te vergroten...

ok ik pm ze je toe jij voegt ze in je stuk ok dan blijft alles boven aan staan, uiteraard moet dit gewoon een sticky worden vind ik persoonlijk.

:hearteyes:
Klik om te vergroten...

Cool, ik wacht ze af!
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dus met een fles whiskey op trip jij ook?

Op het moment dat jij uberhaupt nog staat of zit kun je met Ket niet spreken van een psychedelisch effect. Dat begint pas bij moeten liggen en nauwelijks kunnen of willen bewegen. Zowiezo moet je het bewustzijn verliezen om het psychedelisch te noemen.

Vergis je niet, snuivend de K-hole in is behoorlijk beperkt, want je slijmbeursvliezen raken beschadigd voor opname, daarom moet je het heel goed verdelen, eerst 50 mg op beide neusgaten, zo lang mogelijk wachten tot je net nog kunt handelen en dan nog eens. De eerste dosis duurt 15 minuten voordat het aanslaat, en dan moet de 2de nog opbouwen.

IM is in 1 klap het hele shot binnen enkele minuten volledig in de bloedbaan. Spuiten is het ware Ket effect en krachtig psychedelisch, snuiven is een slap aftreksel.
K
KmindLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kzou zegge allemaal samenvoegen en sticky van maken :wink:
Good work guys
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#14
Atropa zei:
Dus met een fles whiskey op trip jij ook?

Op het moment dat jij uberhaupt nog staat of zit kun je met Ket niet spreken van een psychedelisch effect. Dat begint pas bij moeten liggen en nauwelijks kunnen of willen bewegen. Zowiezo moet je het bewustzijn verliezen om het psychedelisch te noemen.

Vergis je niet, snuivend de K-hole in is behoorlijk beperkt, want je slijmbeursvliezen raken beschadigd voor opname, daarom moet je het heel goed verdelen, eerst 50 mg op beide neusgaten, zo lang mogelijk wachten tot je net nog kunt handelen en dan nog eens. De eerste dosis duurt 15 minuten voordat het aanslaat, en dan moet de 2de nog opbouwen.

IM is in 1 klap het hele shot binnen enkele minuten volledig in de bloedbaan. Spuiten is het ware Ket effect en krachtig psychedelisch, snuiven is een slap aftreksel.
Klik om te vergroten...

In een "gummywereld" zitten en alles waarnemen alsof het van wol is, vind ik zelf wel behoorlijk trippend hoor....
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is meer een reis of vervoering in z'n geheel, dan trippen waar snelle opeenvolgingen van losse gedachten een complete ketting vormen en achteraf als trip worden gezien.
x
xpressurselfLid
01-01-2024, 00:00
#16
wat loopt iedereen hier te bitchen over of je er nou wel of niet op tript/psychedelisch is? dat kan jij toch niet bepalen voor een ander, en voor iedereen is een trip weer wat verschillends dan voor de ander.
En er zit geen definitie aan trippen, het is dus gewoon wat je er zelf van maakt :wink:
x
xpressurselfLid
01-01-2024, 00:00
#17
en btw: goed geschreven marla! vind ook wel dat hier een sticky aan mag :)
E
Eckster CLid
01-01-2024, 00:00
#18
hahaah ik zit hier justdtd dit on,dr de special te lezen
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eckster C zei:
hahaah ik zit hier justdtd dit on,dr de special te lezen
Klik om te vergroten...

Wat een signature heb je dan ook he
E
Eckster CLid
01-01-2024, 00:00
#20
oufff een paar uur geleden zat ik in de K-hole -> 1 woord : WOW

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."