Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKetamine en HPPD/Derealisatie

Ketamine en HPPD/Derealisatie

24 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
R
ReaderbotLid
01-01-2024, 00:00
#1
AT hier - Angramar temenos

De dopaminerge receptoren zijn voornamelijk verantwoordelijk voor directe hallucinaties geloof ik (zowel visueel, auditief, etc..), maar dat is het hoofdprobleem van een psychose niet.. Die hallucinaties treden meer op als gevolg van waanideeën en extreme paranoia, als je ergens heilig van overtuigt bent en je sowieso zwaar onstabiel bent passen je zintuigen zich daar min of meer op aan denk ik..

Ik bedoel, ik had toendertijd nooit, om maar een voorbeeld te noemen, dat ik mensen die er niet waren m'n kamer in zag lopen en dat ik daardoor freakte.. Denk eerder aan zwaar paranoide zijn om opgepakt te worden omdat je denkt iemand te hebben vermoordt (waanidee), helemaal tunnelvisie krijgen op die gedachte, gedissocieerd worden van jezelf tot op gegeven moment je doemscenarios door je hoofd flitst (swat-team die naar binnen dringt om je helemaal tot pulp te slaan en mee te nemen naar een illegale terroristengevangenis).

En dan krijg je dus dat je fantasie en realiteitsbesef (wat een normaal persoon ook wel heeft bij lang niet slapen in mindere mate; Denk aan 2 nachten doorhalen en helemaal vaag naar een schaduw kijken, en er een groepje mensen in zien) door elkaar heen lopen, en de gedachtes min of meer vanzelf komen; En ja, dan hoor je inderdaad een politieteam je huis binnenstormen en freak je zwaar door, wat het effect nog meer versterkt. Zo was het tenminste bij mij; Eerst irrationeel denken, dan gedissocieerd raken en bizarro associaties trekken, daar zwaar angstig van raken, angstaanval, realiteit & angstbeelden die door elkaar heen lopen.

Zou je de NMDA-Receptoren "fixen" simpel gezegd, denk ik dat je uberhaubt niet vaag, gedissocieerd zou gaan denken, en de link tussen bijv iemand die weg is, en een schuldgevoel over iets totaal anders (al is het zoiets onbenulligs als ruzie 3 jaar geleden waar je toevallig even aan terugdenkt en helemaal niet mee zit) linkt aan moord, en daar angstig over worden.

Fix je de dopaminerecptoren (dempen eig.) denk ik dat je dat alsnog wel hebt, maar voornamelijk niet zo erg erop doorfreakt en, of helemaal niks denkt omdat alle gedachtes eigenlijk lam worden gelegd. Als je alle gedachtes lamlegt, leg je ook de verstoorde gedachtes plat.. En als je ze dan wel hebt, het niet heftig genoeg is om ook bijv. hallucinaties te triggeren.

Gooi je jezelf plat met benzo's, heb je die gedachtes nog evengoed, maar maak je je er niet druk of angstig over en escaleert het niet; Je blijft wel even gestoord, maar flipt niet echt, i.p.v daarvan raak je eerder wat verward en geirriteerd dat mensen je niet geloven, zonder er echt op in te gaan, en ga je een tijd later weer verder met waar je mee bezig was.

SSRI's doen geen ene hol aan psychoses tenzij je psychotisch bent geworden door extreme depressie, en verder geen onderliggende psychotische stoornis hebt; Dit komt niet echt vaak voor, maar bij zeldzame, extreem zware depressies kan je denkbeeld zo verstoord raken dat je van psychotisch gedrag kan spreken.

De NMDA-Receptoren "fixen" lijkt me ook veruit de beste optie. Niets van dit is natuurlijk wetenschappelijk, maar qua wat ik zelf heb beredeneerd uit zelfanalyse en overeen lijkt te komen met drugs die betreffende receptoren beinvloeden

De dopamine-specifieke soort psychose lijkt me het soort dat je simpel samen kan vatten als "Help alles komt op me af, m'n hoofd slaat op hol, het is een chaos en ik hou de overzicht en controle niet meer, ik word helemaal gek".

De NMDA-type lijkt eerder op "ik kan geen enkele gedachte meer juist construeren, m'n hoofd is leeg, alles is ver weg en vreemd, ik trek associaties die nergens op slaan (bijv. een muur associeren met het concept van een rottende eland of zoiets totaal absurds wat helemaal op niks slaat) en alle logica verandert met de seconde."
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Readerbot zei:
AT hier - Angramar temenos

De dopaminerge receptoren zijn voornamelijk verantwoordelijk voor directe hallucinaties geloof ik (zowel visueel, auditief, etc..), maar dat is het hoofdprobleem van een psychose niet.. Die hallucinaties treden meer op als gevolg van waanideeën en extreme paranoia, als je ergens heilig van overtuigt bent en je sowieso zwaar onstabiel bent passen je zintuigen zich daar min of meer op aan denk ik..
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk als je zegt dat dopaminerge receptoren verantwoordelijk zijn voor directe hallucinaties, dat heb ik zelf ook gemerkt. Na speed moet ik altijd hallucineren zonder dat ik me echt bizar voel ofzo. Na 5 uur trekt dit weg (Zelfs als ik niet slaap.) Volgens mij is dat te wijten aan een tekort van dopamine en reageer ik daar heftig op.. Evenals slaapgebrek, daar begin ik ook van te hallucineren als het extreem wordt en m'n HPPD wordt erger. Daarom pak ik nu L-Tyrosine. Ik bedoel als ik begin te hallucineren ben ik altijd perfect bij kennis enzo, dus het gebeurt maar en ik neem er vrede mee. Amfetamine heeft geen invloed op de NMDA-receptoren. Edit: Maar Amfetamine heeft ook een invloed op je serotonine.. Dat zou misschien verklaren waarom ik na speed altijd wel kleine hallucinaties heb en na coke niet. Vreemd.. Spijtig genoeg snuif ik altijd veel meer speed dan coke, dus de proef op de som nemen heb ik nog niet gedaan. Zou wel interessant zijn om te doen..

Ik vind de theorie over NMDA-receptoren en HPPD zeer aannemelijk klinken als het gaat om de HPPD van Ketamine en LSD. Maar zie niet in hoe dat op gaat voor MDMA, alhoewel dat wel een totaal anders soort HPPD is: Gewoon ruisbeeld (Van keta heb ik niet alleen ruisbeeld, afterimages zijn erger en in het donker zie ik vanalle gekleurde shit). Dus zou eigenlijk best aan de NMDA én de 5HT2a-receptoren kunnen liggen, toch? Nuja, het is maar een idee..

Die bizarre gedachtenstromen (muur associeren met eland) zijn volgens mij ook te wijten aan de dopaminereceptoren.. Krijg ik ook als ik te weinig slaap, veel snuif en Gemini heeft ook nog eens zoiets gezegd. Echt dat je gedachten van de hak op de tak springen zonder enige logica.. Ah ja, en Marla Singer ook. Allemaal na speed/coke..


Al moet ik zeggen dat ik van ketamine ook wel rare associates maak.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#3
W.F.L. zei:
Readerbot zei:
AT hier - Angramar temenos

De dopaminerge receptoren zijn voornamelijk verantwoordelijk voor directe hallucinaties geloof ik (zowel visueel, auditief, etc..), maar dat is het hoofdprobleem van een psychose niet.. Die hallucinaties treden meer op als gevolg van waanideeën en extreme paranoia, als je ergens heilig van overtuigt bent en je sowieso zwaar onstabiel bent passen je zintuigen zich daar min of meer op aan denk ik..
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk als je zegt dat dopaminerge receptoren verantwoordelijk zijn voor directe hallucinaties, dat heb ik zelf ook gemerkt. Na speed moet ik altijd hallucineren zonder dat ik me echt bizar voel ofzo. Na 5 uur trekt dit weg (Zelfs als ik niet slaap.) Volgens mij is dat te wijten aan een tekort van dopamine en reageer ik daar heftig op.. Evenals slaapgebrek, daar begin ik ook van te hallucineren als het extreem wordt en m'n HPPD wordt erger. Daarom pak ik nu L-Tyrosine. Ik bedoel als ik begin te hallucineren ben ik altijd perfect bij kennis enzo, dus het gebeurt maar en ik neem er vrede mee. Amfetamine heeft geen invloed op de NMDA-receptoren. Edit: Maar Amfetamine heeft ook een invloed op je serotonine.. Dat zou misschien verklaren waarom ik na speed altijd wel kleine hallucinaties heb en na coke niet. Vreemd.. Spijtig genoeg snuif ik altijd veel meer speed dan coke, dus de proef op de som nemen heb ik nog niet gedaan. Zou wel interessant zijn om te doen..

Ik vind de theorie over NMDA-receptoren en HPPD zeer aannemelijk klinken als het gaat om de HPPD van Ketamine en LSD. Maar zie niet in hoe dat op gaat voor MDMA, alhoewel dat wel een totaal anders soort HPPD is: Gewoon ruisbeeld (Van keta heb ik niet alleen ruisbeeld, afterimages zijn erger en in het donker zie ik vanalle gekleurde shit). Dus zou eigenlijk best aan de NMDA én de 5HT2a-receptoren kunnen liggen, toch? Nuja, het is maar een idee..

Die bizarre gedachtenstromen (muur associeren met eland) zijn volgens mij ook te wijten aan de dopaminereceptoren.. Krijg ik ook als ik te weinig slaap, veel snuif en Gemini heeft ook nog eens zoiets gezegd. Echt dat je gedachten van de hak op de tak springen zonder enige logica.. Ah ja, en Marla Singer ook. Allemaal na speed/coke..


Al moet ik zeggen dat ik van ketamine ook wel rare associates maak.
Klik om te vergroten...

Yep, het "volledig nuchter bij zijn en toch rare shit ervaren" heb ik heel vaak, heb me erbij neergelegd en maak me er verder geen druk om. Zolang m'n cognitieve functies blijven werken (geen verneukte dopamineshit) kan ik het prima scheiden van de realiteit.
P
ProtshnekieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mensen, ik word echt gek! Ik heb twee dagen geleden voor het eerst iets meer dan een lijntje keta gesnoven. En toen had ik niet zo veel cognac op. Ik werd misselijk en werd naar huis gebracht. Die nacht was nogal raar. Maar nu voel ik me nog steeds misselijk en nogal raar, weet niet wat ik moet doen. Begin in paniek te raken. Weet iemand wanneer dit effect voorbij zal zijn. Gisteren was ik ook heel erg misselijk, en down. Vandaag is het minder, maar voel de efffect van K nog steeds. Wie heeft het weleens meeegemaakt???? :kots: :cry:
D
DebrisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb al eens gestaan "Dit is allemaal niet echt, dit bestaat allemaal niet, dit is allemaal een kettrip. Over 20minuten is dat hier allemaal gedaan en is alles terug normaal!"
Niet dus, na een half uur volledig in de war te zitten kwam ik erachter dat ik tever was gegaan.
Lesson learned! Never fuck with ketamine!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."