Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord week 2 Slapen en Wiet

Antwoord week 2 Slapen en Wiet

9 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt voor het beandwoorden van mn vraag. :)


Mn lichaam is dus eigelijk gewend geraakt aan stoned slapen.
:stoned:
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vraag:

Of beter gezegt niet kunnen slapen.
Het is me opgevallen dat ik (en andere in mn omgeving) behoorlijk wat moeite heb met in slaap vallen als ik niet geblowed heb.

Als ik stoned ben val ik altijd gelijk in slaap maar nuchter lukt dat niet en duurt het soms langer als een uur voor ik slaap.

Mijn vraag:

Hoe komt het dat als je lange tijd dagelijks blowed en daarmee stopt dat het dan ineens zo moeilijk is om te slapen?
Klik om te vergroten...

Antwoord:

Vaak blowen mensen om te ontspannen en/of (in) te slapen. Cannabis heeft een ontspannende werking. Dit maakt dat je onder invloed van cannabis (hasj en wiet) goed in slaap kan vallen. Wanneer je dit een lange tijd blijft doen, wen je hier aan. Op een gegeven moment kan je het idee hebben dat je zonder cannabis niet meer goed in slaap kan vallen.

Daarnaast, wanneer je een lange tijd dagelijks hebt geblowd en dan stopt kun je last krijgen van allerlei kwaaltjes: hoofdpijn, zweten, trillen, slapeloosheid en zenuwachtigheid.
Meestal nemen de lichamelijke symptomen na verloop van tijd af. Sommige mensen kunnen na een week stoppen weer zonder cannabis in slaap vallen, anderen kunnen langer last houden van slaapproblemen (en andere kwaaltjes).

Tot slot kun je zeggen dat cannabis eventueel zorgt voor het goed 'inslapen', maar waarschijnlijk een negatief effect heeft op de 'kwaliteit' van je slaappatroon;
In een aantal onderzoeken word namelijk gesteld dat het roken van cannabis leidt tot het toenemen van de diepe slaap ('deep slow wave sleep') maar tegelijkertijd leidt tot een afname van de droom of REM-slaap. En na herhaaldelijk toediening van grote hoeveelheden THC was er bewijs voor een vorm van een kater gedurende de morgen na de toediening, en een 'rebound' (teruggang) in de hoeveelheid REM slaap. Dit zou kunnen betekenen dat je niet uitgerust wakker wordt.

Bij aanhoudende slaapproblemen is het verstandig om je huisarts te raadplegen.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb een vraag die hierop aansluit, als je in die 1e slapeloze week bijvoorbeeld melatonine slikt om in slaap te komen, is dit uitstel van executie of juist een goed idee?
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#4
cropp zei:
Ik heb een vraag die hierop aansluit, als je in die 1e slapeloze week bijvoorbeeld melatonine slikt om in slaap te komen, is dit uitstel van executie of juist een goed idee?
Klik om te vergroten...

Ik denk wel een goed idee.
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#5
cropp zei:
Ik heb een vraag die hierop aansluit, als je in die 1e slapeloze week bijvoorbeeld melatonine slikt om in slaap te komen, is dit uitstel van executie of juist een goed idee?
Klik om te vergroten...
Melatonine is geen inslaap middel. Je valt er dus niet van in slaap, je wordt er niet moe van. Je moet melatonine voor een onbepaalde tijd dagelijks op het zelfde tijdstip innemen én ook daadwerkelijk rond een bepaald tijdstip in slaap vallen. Hierdoor kun je jezelf een bepaald ritme opleggen. Je moet wel oppassen dit niet te lang te doen want het schijnt dat dan het natuurlijk aanmaken van melatonine in de hersenen verstoord wordt. Dan ben je dus weer terug bij af. Ik merkte zelf dat ik de 1e dag melatonine wel iets slaperiger werd, maar dit zou ook net zo goed placebo kunnen zijn. Het is geen inslaper dus het is hier niet voor bestemd. Meer mensen denken dat melatonine een natuurlijke inslaper is, maar das gewoon niet waar. Als je het bijv. 3/4weken om het zelfde tijdstip inneemt en om het zelfde tijdstip gaat slapen, stimuleer je de natuurlijke aanmaak van melatonine om dat tijdstip. Doe je dit niet, heeft melatonine uberhaupt geen zin om te nemen.
w
weyoun22Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Uit persoonlijke ervaring doen 2 capsules 5-HTP een half uur voor het slapen gaan, in de week na "cold turkey" stoppen van een lange periode dagelijks blowen, heel goed hun werk :P

http://www.azarius.nl/healthshop/supple ... _naturals/

Let wel op dat je geen 5-HTP mag gebruiken als je bepaalde anti-depressiva slikt. (SSRI, MAO remmers)
m
megamindyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het is sinds een paar jaar zo, dat je tijdens een detox opname niet veel tijd meer krijg om van de rustgevers af te bouwen.
Ik herinner mij dat ik in 2004 sterk heb overdreven over me dagelijkse oxazepam gebruik, ipv eerlijk te vertellen dat ik 4x 10 mg per dag slikte, ik loog en zei dat ik 8x 10 mg per dag nam.
Ik wist dat de verslaaving zorg op basis van je dagelijkse gebruik, je afbouw schema hierop aanpaste, dus ik ipv bv 4 dagen hoorde te gaan afbouwen ik extra dagen kreeg, omdat ze ervan uit gingen dat ik er 8 per dag gebruikte.
Maar ik in 2007 heb meegemaakt, dat die abouw beleid als het ware is afgeschaft.
In 2007 was ik gelukkig van de oxazepam af en zat daar voor me alcohol verslaaving.
Er werd toen aan iedereen ongeacht van de soort verslaaving, standard voor de nacht 1 remeron van 15 mg en 1 melatonine van 1 mg gegeven.
Ook patienten die bv al dik tien jaar aan de temazepam (inslaaper) verslaaft waren, kregen de eerste nacht hun laatste Temazepam.
En meteen de volgende dag 1 remeron (mitrazepine) en 1 melatonine.
Ik had medelijden met dit laatste groep, omdat ik zelf ook heb ervaren wat temazepam met een mens doet, die plots zonder komt te zitten.
Ik kon gelukkig op eigen kracht van de temazepam afkomen, maar ging echt door een hell.

Wel wordt er bij patienten die van de metadon willen of moeten afkicken een andere manier gebruikt. Het is dus gebleken dat remeron (eingelijk een antidepressiva) ook goed werkt als inslaaper, en zonder dat je depressiv bent je deze met de laagste dosis 15 mg gerust kan gebruiken als inslaaper zonder dat je er een verslaaving eraan overhoud.
Ook melatonine.

Opzich heb ik niets tegen melatonine, maar wel tegen de remeron.
Vooral om de patienten die nooit een vorm van medicatie gebruikt hadden, en ze toch remeron krijgen, met als argument dat het geen kwaad kan bij zo een laage dosis enz nez.
iemand met een cannabis verslaaving zal idd de eerste nachten niet slapen, en dat maakt ze toch erg onzeker dus ze graag de zorg geloven over hun remeron teori.
En dat vindt ik een schending van de patient zijn recht.
Laat hem/haar maar een week lang wakker blijven, ooit komt een dag dat die in slaap valt!!!!!!!
t
tonderslagLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik heb vroeger ook melatonine gehad omdat ik zelf aagaf bij de dokter dat ik niet in slaap kon komen door hersenspinsels en maar blijven denken.
Ik heb totaal geen effect gemerkt ik nam het een half uur voor dat ik op bed ging liggen in en zou dan rust moeten krijgen. Maar er gebeurde niks.

Ik denk dus dat melatonine niet werkt of te makkelijk te krijgen is
H
HashjaLid
01-01-2024, 00:00
#9
tonderslag zei:
ik heb vroeger ook melatonine gehad omdat ik zelf aagaf bij de dokter dat ik niet in slaap kon komen door hersenspinsels en maar blijven denken.
Ik heb totaal geen effect gemerkt ik nam het een half uur voor dat ik op bed ging liggen in en zou dan rust moeten krijgen. Maar er gebeurde niks.

Ik denk dus dat melatonine niet werkt of te makkelijk te krijgen is
Klik om te vergroten...

Waarschijnlijk niet echt relevant meer, maar ik zeg het toch.

Dit kan 2 redenen hebben:
1) De hoeveelheid melatonine die je hebt ingenomen. Een teveel aan melatonine geeft een zogenaamd 'rebound' effect waardoor het averechts werkt. Het leid tot onrust, en als je wel in slaap valt, tot heftig dromen/nachtmerries en een 'niet-uitgeslapen' gevoel de volgende ochtend.
2) Melatonine is geen inslaper, het is daarom geen krachtig slaapmiddel. Als je veel last van piekeren en/of stress hebt is het goed mogelijk dat de melatonine niet de oplossing is om direct in slaap te vallen.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hashja zei:
2) Melatonine is geen inslaper, het is daarom geen krachtig slaapmiddel. Als je veel last van piekeren en/of stress hebt is het goed mogelijk dat de melatonine niet de oplossing is om direct in slaap te vallen.
Klik om te vergroten...

Ik zou melatonine ook geen slaap middel noemen. Het is een hormoon, een hormoon die je biologische klok reguleert. Het is eerder bedoelt voor mensen die zich niet vermoeid voelen en daarom niet in slaap kunnen vallen, of mensen die last hebben van een biologische klok die "langer" is dan 24-25 uur. Een klok die dus bijvoorbeeld 30 uur heeft bij wijze van spreken, en daarom geen vast dag/nacht ritme hebben.

Ook werkt 't tegen jetlag, door simpel weg de biologische klok aan te passen aan de tijdzone waar je dan in zit :).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."