Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIDoser en waarom het niet werkt

IDoser en waarom het niet werkt

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Van tijd tot tijd worden er op dit forum vragen gesteld over het computerprogramma Idoser. Dit is een programma dat door middel van geluid de effecten van allerlei drugs na zou bootsen. Dit topic is bedoeld om voor ééns en altijd alle (of zoveel mogelijk) misverstanden omtrent Idoser uit de wereld te helpen.

Positieve effecten:

  • - Een grondige verbreding van je muzikale horizon

Negatieve effecten:

  • - Hoofdpijn
    - Een negatief banksaldo (als je zo slim bent het programma ook echt te kopen ipv het creatief te bemachtigen)

Wat doet Idoser?
Idoser maakt bepaalde tonen aan die je hersenen niet helemaal begrijpen. Dit gebeurt doordat je linkeroor ander geluid hoort dan je rechteroor. Hierdoor is het ook van belang een koptelefoon op te zetten. Normaal gesproken is het geluid dat beide oren opvangen vrijwel identiek; Idoser stuurt dit in de war door het linkeroor een net iets lagere of hogere toon te laten horen dan het rechteroor.
Het lijkt net alsof je één toon hoort, die snel harder en zachter wordt, in plaats van twee tonen (dit verschijnsel heet binaural beating).

Leuk joh. Maar wat heeft dit met drugs te maken?
Je hersenen werken met elektriciteit om signalen (brainwaves) door te geven.
Volgens bepaalde schimmige wetenschappers is het mogelijk de frequentie van deze signalen zelf aan te passen door middel van geluid. Dit is hoe Idoser werkt: de frequenties van de binaural beats zouden ervoor moeten zorgen dat de brainwaves dezelfde frequentie krijgen. Door de binaural beats goed te kiezen kan je de signalen in je hersenen wijzigen, wat dus zou moeten zorgen voor de drugsachtige effecten die je beloofd worden.

Zozo. Werkt dat echt?
Waarschijnlijk niet. Er is nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat binaural beats überhaupt enig effect op de hersenen hebben, en er is al helemaal geen bewijs dat deze beats hallucinaties, verdoving, euforie, hyperactiviteit, lachkicks, moordneigingen, penisvergroting of diarree kunnen veroorzaken. Er zijn enkele positieve ervaringen gerapporteerd; het gaat hier echter (voor zover ik weet) zonder uitzondering om een "stoned" of "duf" gevoel en niet om de overweldigende trips die het programma belooft. Waarschijnlijk zijn deze ervaringen te verklaren met het placebo-effect.

Ik wil het toch proberen. Wat nu?
Download een willekeurig ander (gratis!) binaural-beatsprogramma (zoals Gnaural, http://gnaural.sourceforge.net/). Klooi wat met de instellingen: je hebt op dat moment al meer wetenschappelijk onderzoek gedaan dan er waarschijnlijk voor Idoser verricht is. Koptelefoon op, activeer de binaural beats, ga op bed liggen of pak een relaxte stoel, sluit je ogen, focus je op het geluid en voor je het weet space je harder dan ooit.
Veel plezier met je hoofdpijn!
c
clockcableLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit komt overeen met wat ik dacht.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het zelfs niet geprobeerd want ik kwam er zonder nadenken ook wel achter dat je die geluidjes niet kan snuiven dus hoefde het voor mij niet zo :grin:
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#4
Best interessant om hier over te beginnen hoor Einstein!
al heb ik het-zelf ook eens geprobeerd een aantal jaren terug; maar ieder persoon, die ooit al eens op een fatsoenlijke manier, drugs heeft geconsumeerd, weer dat de effecten van ketamine, heroïne, mescaline, enzoooovoort.. niet zouden kunnen nagebootst worden door wat gekke zoemende geluidjes...

Dit is zowat goed om pubers die 'eens lekker high' willen worden een 30minuten tot een uur van hun tijd te beroven....

Lulz, you just lost an hour of ur life, listening to iDoser! :grin:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Geweldig geschreven ! :grin:
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat vrij veel mensen hier (ik ook) het geprobeerd zullen hebben, maar als je er even over nadenkt slaat het inderdaad nergens op.
Scopolamine zei:
Lulz, you just lost an hour of ur life, listening to iDoser! :grin:
Klik om te vergroten...
I just lost an hour of my life writing this post :P Maar ik deed het met liefde, ik houd van verhaaltjes schrijven :rock:

Sublimo zei:
Geweldig geschreven ! :grin:
Klik om te vergroten...
Danku :grin:
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#7
W.F.L. zei:
dat je die geluidjes niet kan snuiven
Klik om te vergroten...
Als je maar lang genoeg probeert :grin:
S
SunseedLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat vind je van Isochronische tonen?

Werkt op een andere manier, belooft ook niets enorm spectaculair,
de tonen die ik geprobeerd heb deden (in tegenstelling tot die van idoser) wel iets, bij sleep werd ik idd moe, bij Magic had ik een soort van CEV's , belange niet zo sterk als op LSD ofzo maar toch, Placebo? Misschien, maar ik teste ze en verwachtte eigenlijk niet dat ze zouden werken, en deden dat toch...

http://iso-tones.com/tones.html
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#9
Die magic toon heeft in ieder geval wel erg mooie ambient waves in plaats van die irritante pink noise die bij Idoser gebruikt wordt om de tonen te bedekken.
Ik heb de magic toon niet helemaal uit geluisterd, wel de Adrenaline Rush-toon. Van het mooie nummer Flight 643 van DJ Tiësto kreeg ik meer energie dan van deze toon.
Overigens is het principe exact hetzelfde als bij Idoser, alleen dan zonder stereogeluid, iets dat qua psychoakoestiek voor zover ik weet geen klap uitmaakt.
Dat het wel werkt kan ik niet zomaar verklaren. Weet je zeker dat het aan de geluiden lag, geen suggestie-effect?
(Overigens staat op wikipedia dat langdurige, regelmatige blootstelling aan deze geluiden mogelijk de afgifte van bijv. dopamine vergemakkelijkt, maar het lijkt me nog niet bepaald makkelijk dit met Idoser zomaar ineens te doen)
S
SunseedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lijkt me ook raar als het ook een scam zou zijn, die tonen zijn volledig gratis hé
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neem gwn LSD ipv een uur naar stomme geluiden te luisteren met het gevoel dat je kop tussen een bankschroef zit.
S
SunseedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik gebruik die sleep tone om te slapen als ik niet in slaap geraak, heeft de meeste keren gewerkt.. Placebo? Misschien, het werkt voor mij dus ik ben tevreden :P
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#13
Waarom het niet werkt? Omdat het onzin is.
S
ScopolamineLid
01-01-2024, 00:00
#14
Winehouse zei:
Waarom het niet werkt? Omdat het onzin is.
Klik om te vergroten...

Dankje voor de verduidelijking;

Dit wisten we niet :tearsofjoy:
P
PrinzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Leuk verhaal van I-doser, leuke marketingtruuc. Ik heb het jaren terug geprobeerd (op de creatieve manier verkregen uiteraard :tearsofjoy: ) en het heeft 0,0 effect, behalve dat je een beetje wazig voelt al dan niet i.c.m. koppijn, na een uur lang een stroom van onsamenhangende frequenties afzonderlijk in je linker en rechteroor gepompt te krijgen. Het is met geen enkele drug te vergelijken.
Onzin confirmed dus.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."