Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs als medicatie

Drugs als medicatie

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MDMCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind dit een hele nette reactie! Neem het in acht zou ik zeggen :wink:
R
RTLNLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Twee weken geleden heb ik een diagnose ADD gekregen. Daarnaast heb ik over 3 weken eindexamen. Mijn huidige cijfers zijn, achteraf grotendeels door die ADD, net genoeg om te slagen. Maar nu ben ik dus op een wachtlijst gezet voor medicatie aangezien ze te weinig artsen hebben om iedereen snel en goed te kunnen keuren. En zal ik mijn eindexamens dus op 'eigen houtje' moeten leren en maken.. Ik ben nu heel bang dat ik het niet ga halen, omdat ik zoveel moeite heb met concentreren tijdens het leren en maken van oefenexamens, al helemaal nu ik weet dat mijn cijfers beter waren geweest als ik het eerder had geweten dat ik het heb en ik best gefrustreerd ben dat ik ook nog eens op mijn medicatie moet wachten!

Ik ben dus benieuwd daar andere mogelijkheden zodat ik rust in mijn hoofd heb.
Ik ben op zoek naar een middel wat ik gedurende 3 weken bij het leren en maken van examens zou kunnen gebruiken, en het liefst zonder dat andere mensen dat merken natuurlijk.
Ik zat zelf aan speed te denken, maar vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd..
Iemand tips?

Alvast bedankt!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik wil vooral reageren op het feit dat je nu 'in paniek' raakt voor je examens. Niet doen!
Je geeft aan tot nu toe net goed genoeg te presteren om het te halen. Dat je nu weet dat je ADD hebt maakt daar geen verschil in. Als het tot nu toe gelukt is, dan kan het die laatste examens ook. Voor iedereen zijn examens spannend, ook voor jou, maar laat je nu niet gek maken. Vertrouw op jezelf en zie dat er mogelijkheden zijn.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#4
Precies! Vaak richt de diagnose nog meer schade aan dan de aandoening zelf. Als je het niet geweten had, had je het ook op "eigen houtje" moeten doen.

Ik ben op zoek naar een middel wat ik gedurende 3 weken bij het leren en maken van examens zou kunnen gebruiken, en het liefst zonder dat andere mensen dat merken natuurlijk.
Ik zat zelf aan speed te denken, maar vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd..
Iemand tips?
Klik om te vergroten...

Ja hoor, niet doen! Speed helpt niemand met niks, het geeft een lekker gevoel maar het helpt je niet je examens door. Het enige wat helpt is om het zelf te doen, want uiteindelijk is dat het enige wat je echt sterker maakt.
R
RTLNLid
01-01-2024, 00:00
#5
Svali zei:
Precies! Vaak richt de diagnose nog meer schade aan dan de aandoening zelf. Als je het niet geweten had, had je het ook op "eigen houtje" moeten doen.
Klik om te vergroten...

Klopt, maar op eigen houtje ziet het er gewoon dik naar uit dat ik zal zakken, of ik het nou wist of niet..
Mijn HUIDIGE cijferlijst is net genoeg, maar die 8 examens die ik zometeen ga maken tellen voor 50% mee..
Afgerond sta ik nu twee 5en, twee 7ens en allerlei 6en. Vrijdag lever ik mijn profielwerkstuk in, en ik ga gigantisch slijmen voor een 6,5 want uiteindelijk heb ik in totaal voor de combinatievakken (die dus niet op CE getoetst worden) een 7, dus dan zou ik drie 7ens hebben.
Maarja, daar kan ik ook niet zomaar van uitgaan..

Mijn 5en worden geen 6en, met wat pech miss wel 4en.. Mijn 6en zullen waarschijnlijk gewoon 6en blijven, al ben ik erg bang voor Nederlands want die examenteksten zijn echt verdomd moeilijk. Een van de 7ens kan een 6 worden, die andere blijft sowieso een 7, met heel veel geluk wel een 8..
Hoe dan ook, als ik uiteindelijk nog maar één 7 overhou ben ik gewoon de lul, want tegenover twee 5en ben ik dan gezakt!

Misschien dat ik in jullie ogen overdrijf met mijn pessimisme, maar ik heb serieus alles al gegeven wat ik kon geven! Als ADD'er is leren en concentreren al lastig zat, maar die angst om te zakken overheerst zo erg dat het nu allemaal niet eens een beetje lukt.. Ik ga examentrainingen etc volgen maar wat heb ik er nou aan als ik toch niet op kan letten?
Kijk, ik wil mijn examens zelf best 'nuchter' doen, maar ik heb serieus wat nodig om te kunnen leren!
Het gaat hier trouwens om een vwo examen, mijn vervolgopleiding is hbo maar als ik zak moet ik eerst een jaar vavo en dan pas mag ik verder.. Terwijl als ik gewoon havo had gedaan ik het sowieso had gehaald en verder had kunnen studeren.. Als ik zak, dan is het eigenlijk helemaal voor niets! Daarnaast is mijn frustratie over hoe alles tot zover gelopen is enorm..
En ja inderdaad, ik wist het niet etc, kan niet veranderen hoe mijn cijfers er nu uitzien, maar nu dat ik het weet wil ik in ieder geval mijn centraal examen nog redden!
Ik snap jullie reacties en 'bezorgdheid' wel maar ik ben gewoon ten einde raad, ik moet echt wat hebben, en in het ergste geval grijp ik gewoon naar de speed..
Bij deze dus nogmaals, wat kan rust in mijn hoofd brengen?
T
ToolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vorig jaar heb ik VWO examen gedaan, en jouw cijferlijst lijkt PRECIES op de mijne van voor de examens. Ik ben zelf nooit op ADD getest, maar mijn zusje heeft het en ik kan zelf ook erg slecht concentreren/geconcentreerd blijven en leren. Voor de examens had ik dus extreem weinig gedaan (terwijl ik wist dat ik zo veel moest doen), voor de meeste vakken heb ik slechts de ochtend van tevoren de moeilijkste hoefdstukken doorgebladerd.

Alle exacten vakken gingen slecht, latijn, engels, nederlands en economie gingen aardig, daar hoefde ik me verder geen zorgen om te maken. Ik was doodsbang dat ik ging zakken, uiteindelijk slaagde ik met één 5 op mijn eindlijst, terwijl ik voor alle exacte vakken onder de 6 had gehaald.

Wat ik hiermee wil zeggen; je staat best sterk. Je slaagt gewoon met 2 vijven of 1 vijf en 1 vier op je eindlijst. Bovendien heb je altijd nog de herkansing. Stel dat je 7ens 7ens blijven, je 6en blijven 6en, dan kun je van 1 vijf zelfs nog een 4 maken. of je vijven blijven vijven en 1 zes wordt een 5, dan kun je die altijd nog herkansen.

Tip voor het leren; maar examens van voorgaande jaren! Dat is het enige wat echt werkt. Zorg ook echt dat je je aan de examentijd houd, desnoods regel je iemand die op je let.

Succes!
M
MDMCLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hierboven zijn goede tips gegeven, zorg dat je goed voorbereid en met een goed gevoel naar het examen toe kan. Het is ook geen ramp om evt. voor 1 vak een her te moeten maken. Ahhoewel niemand daar op zit te wachten.

Wat veel mensen in mijn omgeving nog welles nijgen te doen, is methylfenidaat (ritalin) te gebruiken voor het leren. In lage dosering natuurlijk! Dit maakt je volgens vele scherper en zorgt ervoor dat je makkelijk kan concentreren en informatie kan opslaan. Ik vind het persoonlijk bull.. maar het kan verschillen per persoon.

Dus ik zou zeggen laat de speed links liggen. Want met een paar goede punten op zou er bij mij alles behalve leren terecht komen. En concentreer je liever met een nuchtere geest op je examens :wink: :mrgreen:
D
DuracellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hey RLTN,
Ik wil je graag waarschuwen om te stoppen met jezelf als ADHD-er te beschouwen, hiermee leg je bij jezelf meteen een beperking op. Dat je niet goed kunt concentreren als je wilt leren is een van de meest voorkomende dingen onder mensen van jouw leeftijd. Denk dus niet dat je nu je het label ADHD draagt ook het label van incapabel zonder medicatie draagt. Probeer ten eerste een mens te zien en laat je niet altijd leiden door wat artsen zeggen. Het beginnen met medicatie voor ADHD is een heftig en ingrijpend iets. Bereid je sowieso voor op een verslaving, als je bent gewend om te leren met ritalin zal je dat later niet anders doen, zo kan het voorkomen dat je flink lang medicatie gaat gebruiken. Medicatie voor ADHD houdt in dat je je pure en menselijke gevoelens op zo'n manier aanpast dat je het best conformeert in de samenleving. Maar helaas, of juist gelukkig zit elk mens anders in elkaar, en ik ben van mening dat je dat moet respecteren, en niet moet proberen te veranderen door het gebruik van ritalin of concerta.

Een keertje wat ritalin voor het leren is zeker niet slecht, werkt beter dan pep.
Bij pep kan je wel lekker veel lezen omdat je het dan opeens heel leuk vindt, maar er blijft maar weinig hangen.

Maar probeer jezelf alsjeblieft niet te zien als incapabel of anders.
Je bent gewoon als een bepaald mens geboren en probeer te doen wat je leuk vindt, niet wat anderen van je verwachten. Iedereen heeft moeite met leren, probeer niet teveel te denken dat je anders bent.

Misschien kan mijn reactie wat heftig en agressief over komen maar ik ben echt principieel tegen het gebruik van ritalin en dergelijke medicatie om je echte pure gevoelens te onderdrukken

JuxtaPoison
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#9
Precies.
R
RTLNLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt voor alle reacties.
En nee JuxtaClaus, ik vind je reactie niet agressief al deel ik niet dezelfde mening. Hoe slecht sommige mensen die medicatie vinden en ik er zelf ook niet altijd mee eens ben, zodra ik het krijg ga ik het wel gebruiken..
ADD vernaggelt namelijk veel aspecten van mijn leven, ik ben ook niet voor niets gaan onderzoeken of ik het had. Naast dat leren en opletten moeilijk lukt ben ik ook een gevaar op de weg doordat ik dingen te laat opmerk. En mijn seksleven is ook verre van bevredigend, omdat ik er gewoon met mijn hoofd nooit bij ben.
Zaken die voor andere mensen vanzelfsprekend zijn, zijn voor mij gewoon heel moeilijk.
En dat doet pijn, want ik wil ook gewoon van alles meemaken en genieten.
Als Ritalin of whatever het antwoord is, so let it be..

Ontopic: Ik heb pillen bij de smartshop gehaald, Brainpower heet het, op basis van Glutamine en kruiden, het is geen drugs verder, je wordt er ook niet high van ofzo, het houdt alleen je aandacht erbij.
Het helpt prima bij het leren en concentreren tijdens de examens zelf, ben heel blij met dit product! Ik doe het hiermee toch gewoon op eigen houtje, alleen dan met dat ene beetje concentratie wat er bij mezelf ontbreekt :)
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#11
JuxtaClaus zei:
Hey RLTN,
Ik wil je graag waarschuwen om te stoppen met jezelf als ADHD-er te beschouwen, hiermee leg je bij jezelf meteen een beperking op. Dat je niet goed kunt concentreren als je wilt leren is een van de meest voorkomende dingen onder mensen van jouw leeftijd. Denk dus niet dat je nu je het label ADHD draagt ook het label van incapabel zonder medicatie draagt. Probeer ten eerste een mens te zien en laat je niet altijd leiden door wat artsen zeggen. Het beginnen met medicatie voor ADHD is een heftig en ingrijpend iets. Bereid je sowieso voor op een verslaving, als je bent gewend om te leren met ritalin zal je dat later niet anders doen, zo kan het voorkomen dat je flink lang medicatie gaat gebruiken. Medicatie voor ADHD houdt in dat je je pure en menselijke gevoelens op zo'n manier aanpast dat je het best conformeert in de samenleving. Maar helaas, of juist gelukkig zit elk mens anders in elkaar, en ik ben van mening dat je dat moet respecteren, en niet moet proberen te veranderen door het gebruik van ritalin of concerta.

Een keertje wat ritalin voor het leren is zeker niet slecht, werkt beter dan pep.
Bij pep kan je wel lekker veel lezen omdat je het dan opeens heel leuk vindt, maar er blijft maar weinig hangen.

Maar probeer jezelf alsjeblieft niet te zien als incapabel of anders.
Je bent gewoon als een bepaald mens geboren en probeer te doen wat je leuk vindt, niet wat anderen van je verwachten. Iedereen heeft moeite met leren, probeer niet teveel te denken dat je anders bent.

Misschien kan mijn reactie wat heftig en agressief over komen maar ik ben echt principieel tegen het gebruik van ritalin en dergelijke medicatie om je echte pure gevoelens te onderdrukken

JuxtaPoison
Klik om te vergroten...

Fantastische reactie!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat vond ik ook, maar de reactie van de TS lezende kan ik me daar ook wel weer wat bij voorstellen. De waarheid ligt w.s. in het midden.

RLTN: je bent goed zoals je bent, maar als jij er baat bij medicatie hebt dan moet je dat ook zeker gebruiken. Zorg alleen wel dat je daarmee bij jezelf blijft. Gebruik het als hulpmiddel niet als oplossing.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."