Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsfilm "Requiem for a dream"

film "Requiem for a dream"

8 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
g
gregory94Lid
01-01-2024, 00:00
#1
op internet stond hij als 1 van de beste films ter wereld , (nieuwschierige ik dat ik ben) wou hem dus wel is effe bekijken.
Ik sta er nog steeds versteld van! Nog steeds zit ik met de vraag : " where does it end"

en waarom wordt deze film nooit uitgezonden op televisie,of getoond in scholen (voor drugspreventie ofzo)?

De film laat wel degelijk een impact achter die wel eventjes blijft hangen. Zijn er nog mensen? :grin:
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wel ja de film heeft me geshockeerd. Ze zouden die film beter eens in school draaien voor drugspreventie.

De enige drugspreventie film die wij ooit zagen was "Afblijven"
Daar zat dus totaal niets in...
M
MoonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Film is al een aantal x op tv geweest.
A
Addict_Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb hem ooit gezien in de les 'niet-confessionele zedenleer'. :grin:
De leerkracht was er wel een uit de duizend, open-minded enzo, hij vertelde ons soms verhalen oven z'n jeugdjaren als punker en zen wereldreizen waarin hij space-omeleten had gegeten :stoned:
8
89suitedLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wel erg pessimistisch beeld dat elk drugsgebruik meteen tot een hardnekkige verslaving lijdt, met alle gruwelijke gevolgen van dien.

Kijk dan ook zeker de films: Trainspotting en Spun om het beeld dat in Requiem word geschetst een beetje te kunnen relativeren.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wel dit is harddrugs in de film... Toch meer mee oppassen met die handel.
L
LOEKILOEKLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het lijkt wel alsof de meeste hier denken dat de "gedachte" achter deze film is het laten zien dat 'drugs slecht voor je zijn en levens verwoest', en er dus maar ver vandaan van kan blijven.

Naar mijn idee wil de maker ervan echter veel meer vertellen dan dat. Namelijk waarom er op deze wereld mensen zijn die middelen (ZOALS drugs) en andere afleiding door middel van (schadelijke) dingen nodig hebben (drugs zijn daar maar een klein onderdeel van) om niet op te geven in het leven. De reden spreekt voor zich: mensen hebben niks om handen (zoals de eenzame vrouw in haar flatje goed laat zien). Onbewust en misschien op een iets ander niveau / wat minder duidelijk zit de wereld vol met dit soort mensen. Kijk om je heen, overal zie je mensen die "voldoening" halen uit de meest kansloze dingen. Na een lange werkweek die we in het belang van de economie hebben gesteld (wat we eigenlijk allemaal niet willen maar onszelf maar aanpraten dat het oké is omdat we anders een "schande" voor de maatschappij zijn in de ogen van de buurman/kennis/vriend/familie terwijl eigenlijk iedereen zo denkt) komen we thuis en het eerste wat we doen is een bak chips pakken en voor de tv zitten om vervolgens naar de meest sneue programma's te kijken.
Meer dan een miljoen mensen kijkt bv Holland's got Talent, of ik hou van Holland, om maar even aan te tonen "waar we in hemelsnaam" mee bezig zijn op een wereld waar veel meer uit te halen valt. (maar waar we helaas gigantisch in worden belemmerd door allerlei verplichtingen en brainwashpraktijken die van ons niet-nadenkende mensen maakt als het neerkomt op "waarom is deze wereld zoals 'ie is" en "waarom doen en denken we zoals we doen en denken?").

Dit soort dingen zou geen enkel mens ook maar één seconde van zijn of haar tijd gunnen als ze een gelukkig leven zouden leiden (en dan bedoel ik écht gelukkig, niet het schijngeluk dat de meeste ervaren/zichzelf aanpraten maar keihard onderuit te halen valt wanneer je de mensen op de feiten drukt).

De gedachte van de filmmakers is, naar mijn mening, dan ook het laten zien in wat voor sneue maatschappij we ons bevinden en hoe we ons proberen staande te houden door dingen die er eigenlijk helemaal niet toe doen (of zouden moeten doen als we allemaal eens beter zouden nadenken en een heel andere wereld/systeem zouden creeeren) toch te doen. Dat we in deze film menigmaal met drugs en drugsgebruik worden geconfronteerd lijkt mij dan ook niet puur en alleen om mensen het drama van deze rommel te laten zien, maar meer om de achterliggende gedachte kracht bij te zetten (mensen die afleiding/'iets' nodig hebben in hun sneue bestaan dat ze als slaaf/zombie hebben en deze zoeken in dingen die we niet nodig zouden hebben als we allen onze ogen openen en iets gaan veranderen aan de leefwijze op deze aarde).

Ook toont de film prima aan dat mensen goed zijn in principes aan de kant te schuiven omwille van geld. Ik heb het idee dat sommige scenes uit de film indruk maken op mensen maar "slechts" worden gezien als' scene uit een film', terwijl deze eigenlijk een prima reflectie zijn van hoe mensen in het echt zijn (en nee, niet alleen de junks, ook en misschien wel juist mensen zoals je buurman / kennis / collega, en vooral, mensen waar je op zou moeten kunnen bouwen (iemand begrepen waarom die "arts" in de film die vrouw helemaal niet aankijkt wanneer ze in zijn praktijk is? (die haar die pillen verkoopt, niet de arts uit het ziekenhuis) maar je gruwelijk bedriegen).
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hebt hierin wel een deel gelijk ja...
g
gregory94Lid
01-01-2024, 00:00
#9
heb je zeer mooi verwoord!
Vind het idd prachtige kritiek op de maatschappij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."