Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe gevaarlijkste drugs top 10!

De gevaarlijkste drugs top 10!

15 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
s
snelgemsurfdLid
01-01-2024, 00:00
Voor mij persoonlijk zijn het deze 10.

Vet
Tabak
Alcohol
Amphetamines
Cocaïne
Suiker
Benzo's
...

T zijn er geen 10, maar nadenken en zoeken is niet aan de orde op dit moment.
S
Spirit WolfLid
De gevaarlijkste drugs top 10

---------------------------------------------------------------------------------------------------

"Jellinek" beweert dat dit de top 10 gevaarlijkste drugs zijn.
Spoiler
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/
Terwijl één link onder de Google resultaten "ondertussen" een hele andere lijst laat zien.
Spoiler
http://www.ondertussen.nl/lifestyle/de-10-meest-gevaarlijke-drugs/
Natuurlijk allemaal vermeldt dat het "wetenschappelijk" bewezen is.Toch zijn de lijsten anders. De verschillen komen dus waarschijnlijk omdat de verslavingsfactor, acute schade, lange termijn schade etc. bij elke lijst een andere waarde heeft gekregen. Hieruit toch de conclusie getrokken dat het "deels" een mening is. "Deels" tussen aanhalingstekens omdat sommige drugs toch naar onderzoek hoog of laag in de lijst worden geschat. Dit naar aanleiding van verslavingsfactoren, acute schade etc. Toch heeft het welbekende goedje "Heroïne" het aardig goed gedaan. Gemiddeld staat Heroïne op plaats 1. Ook heb ik Cocaïne altijd hoog in de lijst gezien, wat immer in mijn ogen niet "heel" gevaarlijk was. Nu ben ik toch nog aan het twijfelen!

Toch was ik er niet uit. Zullen deze resultaten nou echt zo zijn. Mogen deze mensen zeggen wat wel en niet het "gevaarlijkst" is. Vandaar dat ik deze topic heb aangemaakt.
Wij, leden van drugsforum.nl, gaan onze eigen lijst maken (voor de mensen die er aan mee willen doen). Zet je top 10 "gevaarlijkste drugs" hieronder. Het is waar dat veel mensen nog niet ervaring hebben gehad met alles , maar ik denk dat ook deze mensen een redelijke schattig kunnen maken. Ik hou bij hoe vaak alles is gezegd en zo krijgen wij een top 10 "gevaarlijkste" drugs. Zet er nog een opmerking eronder waarom je hebt gekozen voor deze "middeltjes".

Vergeet niet om aan deze punten te denken:
-Acute schade
-Langetermijn schade
-Verslavingsfactor
-Schade aan jezelf (sociaal) en aan de samenleving

Hopelijk krijgen we een mooie (eigen gemaakte) lijst!

---------------------------------------------------------------------------------------------------
TOP 10
1. (...)
2. (...)
3. (...)
4. (...)
5. (...)
6. (...)
7. (...)
8. (...)
9. (...)
10.(...)
J
JmthsLid
TOP 12*
1. Suiker (veruit meest dodelijke verslavende substantie ter wereld).
2. Patat (jammer genoeg niet injecteerbaar :()
3. Gamen (na suiker hoogste aantal verslaafden)
4. Crack
5. Heroïne
6. Tabak
7. Alcohol
8. Cocaïne
9. Metamfetamine
10. GHB
11. Benzodiazepinen
12. Amfetamine

De eerste 3 voor mij persoonlijk vooral. :P

Verder sluit ik me aan bij de lijst van Jellinek, tabak eist nog altijd veruit de meeste doden op gevolgd door alcohol op 2 en sos op 3 wat aardig overeen komt dus wel terecht dat tabak en alcohol zo hoog komen te staan als je het mij vraagt.
Crack en Hero daarboven lijkt me wel terecht al kan ik niet zeggen dat ik ervaring heb.
Amfetamine kan echter wel wat lager denk ik mits deze zuiver is, er zijn gigantisch veel mensen (vooral in de VS) die amfetamine op prescriptie gebruiken, relatief gezien (gebruik/doden ratio) is amfetamine zeer veilig, als je het laat testen, niet belachelijk hoog doseert of met andere middelen combineert loop je weinig risico.

De 'ondertussen' (google link) site is beetje onzin als je het mij vraagt, MDMA (al is het wel een toongevende opstap naar andere middelen) mag er wel vanaf, GHB (10) switchen met amfetamine (7) methadon dat als heroïne vervanging wordt aangegeven is ook niet helemaal terecht, is ondertussen wel bekend dat het op hele andere receptoren inwerkt, qua structuur en werking veel beter vergelijkbaar met ketamine. Tabak staat te laag in deze lijst (7).
E
ElvenSpiceLid
Top 10
1. Crack
2. Heroïne
3. Tabak
4. Methamfetamine
5. Cocaïne
6. Amfetamine
7. GHB
8. Alcohol
9. XTC
10. Ketamine

Heb de belangrijkste naar mijn mening erin gezet, qua schadelijkheid maar ook gebaseerd op media die ik heb gezien hoe erg het je leven kan veranderen. Ik wil het lijstje niet de gevaarlijkste noemen omdat ik ook wil laten zien hoe slecht alcohol en tabak naar mijn mening zijn met de meest slechte drugs. Ik weet niet zeker of XTC nu slechter is dan ketamine, maar omdat de drug niet zo vaak voorkomt heb ik het op 10 gezet.
F
FoolLid
Deze onderzoeken kun je alleen objectief doen op populaties, de individu verschilt teveel om dit soort lijstjes daarop te gaan generaliseren.
P
PsychedelibeeLid
Als ik kijk naar de lijst van jellinek denk ik dat die wel aardig klopt, hoewel het toch enigszins subjectief blijft. Je kunt het zelfs niet objectief voor populaties doen Fool, want alleen al de gewichten die je aan de verschillende factoren hangt blijft altijd subjectief. Wat je voor populaties wel redelijk objectief kunt doen is de schadelijkheid van een drug per factor bepalen.

Wat ik trouwens wel opmerkelijk vind aan de jellinek lijst is de onderliggende lijst voor acute toxiciteit, daarin scoort LSD hoger dan XTC of benzo's. Buiten het feit dat iemand kan flippen door teveel LSD heb ik nog nooit van enige vorm van acute toxiciteit bij LSD gehoord. Bij XTC of benzo's daarentegen kun je levensgevaarlijke situaties krijgen bij een overdosis.
F
FoolLid
Flippen kan best wel acute zorg vereisen, meer dan een persoon die iets teveel MDMA opheeft en vooral wat afkoeling nodig heeft.

Maar inderdaad, je moet verschillende waardes aan bepaalde dingen hangen, maar met die wetenschap kun je natuurlijk wel een aantal verschillende resultaten representeren en deze verder toelichten.
P
PsychedelibeeLid
Fool zei:
Flippen kan best wel acute zorg vereisen, meer dan een persoon die iets teveel MDMA opheeft en vooral wat afkoeling nodig heeft.
Klik om te vergroten...
Ja maar acute zorg is wat anders dan acute toxiciteit. Ik doelde dan ook op een gevaarlijke MDMA dosering, wat helaas toch af en toe nog voorkomt.
S
SirErickLid
Spirit Wolf zei:
Hopelijk krijgen we een mooie (eigen gemaakte) lijst!
Klik om te vergroten...

Mijn Drugs Top 10
01. Suiker
02. Zout
03. Vet
04. Nicotine
05. Alcohol
06. Crack
07. Coke
08. Heroïne
09. Amfetamine
10. Methamfetamine

Suiker is - en vooral in combinatie met vet - verslavender dan coke of welk andere drugsoort dan ook, de gevolgen voor de gezondheid en dergelijke zien we dagelijks op straat rondlopen (als ze nog instaat zijn om te kunnen lopen). Zout is een goedje die je niet in je lichaam wilt krijgen, althans, niet in de hoeveelheden die mensen gemiddeld tot zich nemen. Nicotine en alcohol, die twee middelen veroorzaken meer doden dan alle drugsoorten bij elkaar.

De rush van crack is velen malen heftiger dan wanneer je coke gaat snuiven, dus in mijn ogen werkt dat verslavender als je daar gevoelig voor bent. Nummer 7 hoef ik niet uit te leggen neem ik aan, dus we gaan snel door naar nummer 8. Dit goedje heet "morfine" in de medische wereld, maar wanneer je het op een niet-medische manier gebruikt wordt dan noemen we het "heroïne" aangezien het afbraakproduct van morfine namelijk zo heet waar de junk verslaafd aan is. Ik heb methamfetamine bewust op nummer 10 gezet, de reden hiervan is dat nummer 9 een velen malen goedkoper- en gemakkelijker te verkrijgen is dan methamfetamine.
S
SkirreLid
ooscaar zei:
Als je genoeg sport is er niets aan de hand en anders eigenlijk ook niet echt. Anders ligt het als je drie keer per dag in de Mac te vinden bent.
Klik om te vergroten...

Hoezo ligt het anders als je drie keer per dag bij de Mac eet? Als je maar genoeg sport toch...?
Veel vet en suiker is ontzettend ongezond voor onder andere je aderen en cholesterol.
o
ooscaarLid
Ik eet gemiddeld denk ik wel een ons suiker per dag, vast ook wel een oms vet per dag en denk ik ook wel zes gram zout per dag. Ik zie mijzelf niet als een junk. :tearsofjoy: Als je genoeg sport is er niets aan de hand en anders eigenlijk ook niet echt. Anders ligt het als je drie keer per dag in de Mac te vinden bent. Ik vind het een beetje raar om voedingsmiddelen als verslavend te zien, want ja, de mens heeft voeding nodig en is dus inderdaad van nature 'verslaafd' aan voedingsstoffen. Maar dan mag je andere koolhydraten dan suiker en eiwitten ook best toevoegen aan je lijst want je wordt ook gek als je dat niet eet. En voeg dan bepaalde vitaminen, mineralen en vezels ook maar toe. Oh ja, zuurstof op nummer een en water op nummer twee dan. :wink:

Iedereen zijn eigen visie natuurlijk haha. Ik persoonlijk heb het gevoel dat het als volgt ligt:

1. Heroïne
2. Crack
3. Methamfetamine
4. Benzo's
5. Cocaïne
6. Alcohol
7. GHB
8. Amfetamine
9. Ketamine
10. Tabak

Tabak relatief laag omdat deze verslaving natuurlijk een stuk minder hardnekkig is dan de andere genoemde drugsverslavingen. Hiermee bedoel ik dat je met een stuk minder moeite af kunt kicken.
o
ooscaarLid
Skirre zei:
ooscaar zei:
Als je genoeg sport is er niets aan de hand en anders eigenlijk ook niet echt. Anders ligt het als je drie keer per dag in de Mac te vinden bent.
Klik om te vergroten...

Hoezo ligt het anders als je drie keer per dag bij de Mac eet? Als je maar genoeg sport toch...?
Veel vet en suiker is ontzettend ongezond voor onder andere je aderen en cholesterol.
Klik om te vergroten...

Ik bedoelde dat je best vet, suiker en zout binnen kan (en moet) krijgen, ook als je niet sport. Als je maar zorgt voor een evenwichtige voeding. Als je veel sport, verbrand je makkelijk een hoeveelheid vet en suiker die anders te veel zou zijn, en het te veel aan zout zweet je uit. Het punt is dat eten nou eenmaal moet en ik vind het een beetje flauw om het daarom een verslaving te noemen. Veel vet en suiker is heel ongezond als je de hele dag op de bank zit, maar het hoeft helemaal niet ongezond te zijn, dat ligt puur aan je levensstijl. Als je veel sport is het eerder ongezond om alleen maar rijstwafels en salade (zonder zout en vet) te eten, niet dat jij dat hebt gezegd overigens, maar dit impliceert de categorisering van suiker, vet en zout als drugs wel. Het zijn voedingsstoffen, geen drugs. Maar we zijn het vast wel met elkaar eens haha :wink:
J
JackHerrerLid
Mijn lijstje heb ik gebaseerd op eigen ervaringen, tripreports & algemene informatie over drugs.

1 pcp
2 heroine
3 crack
4 cocaine
5 meth
6 Benzo's
7 GHB
8 Alcohol
9 XTC/MDMA
10 tabak

Heb lang nagedacht en veel aanpassingen gemaakt maar dit is hem uiteindelijk geworden.
Heb er geen vetten suikers en gamen bij gezet omdat dit een drugsforum is. En ik beschouw dat niet als drugs. Dat wil niet betekenen dat je er niet aan verslaafd kan raken natuurlijk.
M
MeejheMLid
1. Crack/basen
2. Heroine
3. Meth A
4. Ongeteste pillen
5. Benzo's
6. Alcohol
7. Gewone A
8. Ghb
9. DMT en LSD(en synthetise Mescaline)
10. Gewone Cocaine
11. Smartphone's in gezelschap.
J
JackHerrerLid
Die laatste is een hele vervelende :angry:
F
FoolLid
JackHerrer zei:
1 pcp
Klik om te vergroten...
Waarom PCP op 1? :openmouth:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."