#1
Hallo allerliefste mensen
Bij deze een vraag die al geruime tijd in mijn hoofd speelt:
Wat is het verschil tussen een angststoornis en een psychose? Mijn opvattingen daarover zijn als volgt
Angststoornis: een 'opgewekte' stoornis door trauma's en/of andere vervelende ervaring is ontstaan. Stel, je hebt een auto-ongeluk gehad dan zou het dus zo kunnen zijn dat je daarna bang bent voor auto-rijden (lijkt me erg logisch) maaarrrr zijn er ook zogeheten 'placebo' angststoornissen? Zo dacht ik zelf (zonder enige aanleiding) dat ik op feestjes niet uit mijn glas mocht drinken omdat er iets in zou zijn gegooid of heeft dat eerder raakvlakken met een psychose (aka psychotisch symptoom?)
Psychose is zoals ik het zie iets waarbij de neurotransmitters (oa dopamine) veel te ontregeld zijn aka te veel van dopamine in je hersens wat psychotische verschijnselen kan geven..
Mijn extra vraag hierbij is dus: Kan iemand met een angststoornis gewoon drugs nemen aangezien zoals ik het zie een angststoornis niet met een tekort of een teveel aan neurotransmitters te maken heeft? Of fokken drugs het dan nog meer op? En kan iemand met een angststoornis door het gebruik van drugs in een psychose raken of staat dat hier los van?
Sorry voor het enorm warrige topic, ik weet zelf ook helemaal niet hoe ik het verder moet omschrijven![:tearsofjoy:]()
Bij deze een vraag die al geruime tijd in mijn hoofd speelt:
Wat is het verschil tussen een angststoornis en een psychose? Mijn opvattingen daarover zijn als volgt
Angststoornis: een 'opgewekte' stoornis door trauma's en/of andere vervelende ervaring is ontstaan. Stel, je hebt een auto-ongeluk gehad dan zou het dus zo kunnen zijn dat je daarna bang bent voor auto-rijden (lijkt me erg logisch) maaarrrr zijn er ook zogeheten 'placebo' angststoornissen? Zo dacht ik zelf (zonder enige aanleiding) dat ik op feestjes niet uit mijn glas mocht drinken omdat er iets in zou zijn gegooid of heeft dat eerder raakvlakken met een psychose (aka psychotisch symptoom?)
Psychose is zoals ik het zie iets waarbij de neurotransmitters (oa dopamine) veel te ontregeld zijn aka te veel van dopamine in je hersens wat psychotische verschijnselen kan geven..
Mijn extra vraag hierbij is dus: Kan iemand met een angststoornis gewoon drugs nemen aangezien zoals ik het zie een angststoornis niet met een tekort of een teveel aan neurotransmitters te maken heeft? Of fokken drugs het dan nog meer op? En kan iemand met een angststoornis door het gebruik van drugs in een psychose raken of staat dat hier los van?
Sorry voor het enorm warrige topic, ik weet zelf ook helemaal niet hoe ik het verder moet omschrijven
Sindsdien is de gedachte van vergiftiging opgekomen (ondanks dat dus nooit is gebeurd) Ik ben in het verleden gediagnosticeerd met PTSS, paniekstoornis met agorafobie en een depersonalisatiestoornis (al geloof ik in dat laatste niet heel erg in) echter zijn na een halfjaar van de diagnose alle symptomen betreft bovenstaande stoornissen verdwenen.....