Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHersenschade opmerken

Hersenschade opmerken

33 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Daar loopt op dit moment een vrij heftig topic over...

viewtopic.php?f=3&t=23551
i
iNkzLid
01-01-2024, 00:00
#2
vreemd.. toen ik 6maand gestopt ben met cocaine had ik erg last van mn bewustzijn .. net of ik de heledag droomde en er maar altijd half bijliep .. = bang terug te stoppen.. :(
S
SkillbeatLid
01-01-2024, 00:00
#3
JackHerrer zei:
Lees je als eerste goed in over xtc.
Er zijn vrij simpele regels om redelijk veilig en verantwoordt xtc te gebruiken.
- Gebruik niet vaker dan een keer in de 3 maanden xtc/mdma.
- als je xtc/mdma gebruikt. Pak dan 1 a 1,5 mg xtc/mdma per kilo's die je weegt. Klein voorbeeldje: weeg je 60 kilo neem dan niet meer dan 90 mg xtc.
- laat altijd je pillen testen en vraag hoeveel mg mdma er in je pil zit.
- eet genoeg en goed.
- drink niet te weinig maar ook niet teveel water. Denk aan een ongeveer 250ml per uur.
- neem de avond/nacht ervoor voldoende slaap.
- mix xtc/mdma niet met andere drugs of alcohol ( wat ook drugs is) zonder je ingelezen te hebben. Er zijn namelijk combinaties die wel redelijk veilig zijn.

Ten tweede geen wonder dat je nergens meer zin in hebt. Xtc heeft namelijk effect of je serotine gehalte. Ga alsjeblieft niet door met deze hoeveelheden en frequentie. Doe je dit wel dan kunnen er meerdere en ernstige klachten komen.

Als laatste raad ik je aan om minimaal 3 maanden (waarschijnlijk zelfs langer) geen xtc of andere drugs te gebruiken. Je lichaam is uitgeput. Geef het wat rust.
Klik om te vergroten...

Oke dan ben ik er echt klaar mee ik laat me lichaam wel even 1 jaartje rusten en me focussen op me werk en ik merk nu toch wel dat me zin in dingen terug begint te komen maar langzaam maar ik ben wel enigzins blij dat het niet mijn geheugen heeft aangetast ik ga nog wel soms een blowtje doen dat is alles :wink:
S
SkillbeatLid
01-01-2024, 00:00
#4
MeejheM zei:
Skillbeat zei:
Hey allemaal, ik heb in het afgelopen 6 maanden rond de 25 xtc pillen op wat mijn vraag is ik merk niet echt dat me geheugen aangetast is maar wel dat ik nergens zin meer in hebt soms het is ondertussen 1 week geleden dat ik 2 pillen achterover sloeg wat helpt erbij om mij te herstellen??
Klik om te vergroten...

Waarschijnlijk ga je achteruit op de taken die je niet regelmatig nodig hebt. ook daalt je totale IQ vast enigsinds, maar of je daar wat van merkt is de vraag. Taken die je regelmatig uitvoerd lopen geen meetbare schade op, maar blijven vooral niet aantoonbaar gelijk.

ik weet deze info uit ervaring omdat mijn gebruik, samen met een hoogbegaafd IQ destijds interessant genoeg waren voor een serie testen over 5 jaar.

Ik ben 3 tot 5 iq punten achteruitgegaan op verschillende IQ-testen afgenomen door verschillende psycho- en pedagogen. op andere vlakken is er ook enige achteruitgang gemeten, maar die zijn wat te ingewikkeld om hier uit te leggen.

kortom, het is niet gezond, en stoppen of minderen is aan te bevelen.
Klik om te vergroten...

Ik was al van plan om te stoppen die laatse 2 pilletjes waren al de laatste die ik zou nemen heel 2016 misschien na 1 jaartje 1 pilletje nog maar daar blijft t dan ook bij, kortom ik ga ook 5-htp halen en veel bananen eten helpt beter bij het herstel. :wink:
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Skillbeat zei:
JackHerrer zei:
Lees je als eerste goed in over xtc.
Er zijn vrij simpele regels om redelijk veilig en verantwoordt xtc te gebruiken.
- Gebruik niet vaker dan een keer in de 3 maanden xtc/mdma.
- als je xtc/mdma gebruikt. Pak dan 1 a 1,5 mg xtc/mdma per kilo's die je weegt. Klein voorbeeldje: weeg je 60 kilo neem dan niet meer dan 90 mg xtc.
- laat altijd je pillen testen en vraag hoeveel mg mdma er in je pil zit.
- eet genoeg en goed.
- drink niet te weinig maar ook niet teveel water. Denk aan een ongeveer 250ml per uur.
- neem de avond/nacht ervoor voldoende slaap.
- mix xtc/mdma niet met andere drugs of alcohol ( wat ook drugs is) zonder je ingelezen te hebben. Er zijn namelijk combinaties die wel redelijk veilig zijn.

Ten tweede geen wonder dat je nergens meer zin in hebt. Xtc heeft namelijk effect of je serotine

gehalte. Ga alsjeblieft niet door met deze hoeveelheden en frequentie. Doe je dit wel dan kunnen er meerdere en ernstige klachten komen.

Als laatste raad ik je aan om minimaal 3 maanden (waarschijnlijk zelfs langer) geen xtc of andere drugs te gebruiken. Je lichaam is uitgeput. Geef het wat rust.
Klik om te vergroten...

Oke dan ben ik er echt klaar mee ik laat me lichaam wel even 1 jaartje rusten en me focussen op me werk en ik merk nu toch wel dat me zin in dingen terug begint te komen maar langzaam maar ik ben wel enigzins blij dat het niet mijn geheugen heeft aangetast ik ga nog wel soms een blowtje doen dat is alles :wink:
Klik om te vergroten...

Fijn om te horen. Meestal worden de adviezen genegeerd. Hou je aan de "spelregels", zo blijven drugs leuk.

Succes ermee!
S
SkillbeatLid
01-01-2024, 00:00
#6
JackHerrer zei:
Skillbeat zei:
JackHerrer zei:
Fijn om te horen. Meestal worden de adviezen genegeerd. Hou je aan de "spelregels", zo blijven drugs leuk.

Succes ermee!
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Ja ik neem de adviezen wel degelijk aan me hersenen zijn namelijk wel het belangrijkste lijkt me,
Maar ik denk dat ik er wel mee kap met xtc en alle andere dingen ik hoor zoveel verhalen erover dat t me afschrikt.

En dank u wel voor uw snelle reactie's :wave:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
toch lijkt hersenschade me vergelijkbaar met gehoorschade. je gehoor neemt langzaam af, en je hebt de schade pas in de gaten wanneer het een probleem is geworden. denk aan ouderen die dement worden, die hebben vaak zelf het laatste door dat het zover is.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi,

Is het mogelijk om hersenschade op te merken door bijv. veranderingen in je denken, gevoel of wat dan ook op te merken? Of heeft de gebruiker zelf dit niet in de gaten, omdat het allemaal heel slinks te werk gaat.

Ben benieuwd naar de leerzame reacties.
e
extremeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Marla Singer zei:
Daar loopt op dit moment een vrij heftig topic over...

viewtopic.php?f=3&t=23551
Klik om te vergroten...

Ik heb dat topic gelezen en had nog een vraag voor jou.
Ik wou er daar niets over schrijven omdat het topic zo ernstig was.
Maar mijn vraag is,
Ik heb vroeger ook van die flitsen gehad door overmatig gebruik van xtc en speed.
Dat is nu weg omdat ik niet veel meer gebruik. Maar het probleem is als ik truffels of paddo's gebruik heb ik er nog last van. Heeft dat iets te maken met het verleden?
Kan dat kwaad?
Alvast bedankt.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Interessant topic, daar zie je iemand een dubieuze regel op haar agenda hebben..Eigenlijk wel zielig, want dat is 99 procent het gevolg van een nare confrontatie of zoiets..

Sowieso heb ik HPPD. HPPD is in feite ook hersenschade toch? Schade aan je visuele cortex lijkt mij. Een gedeelte wat achter in je hersenen zit. Er gaat geen dag voorbij dat ik geen witte puntjes zie, en toe straks na het sporten zag ik details op mijn houten muur veranderen in een rivier stromende beweging, en tijdens het douchen zie ik van die rode patronen verschijnen tussen de vierkante tegels. Je hebt vierkanten tegels, en je ziet dat witte lijm gedeelte kruizen en in het midden van die kruis zie ik een ronde patroon verschijnen. Zo heb ik meer van die dingen...

Verder heb ik jaren lang last gehad van allerlei vormen van angst. Het wordt steeds minder, maar toch nog aanwezig. Lijkt mij ook een symptoom van hersenschade.

Mijn korte termijn geheugen is niet altijd wat het geweest was. Ook hersenschade lijkt mij.

Kennen jullie nog meer symptomen?
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
extreme zei:
Marla Singer zei:
Daar loopt op dit moment een vrij heftig topic over...

viewtopic.php?f=3&t=23551
Klik om te vergroten...

Ik heb dat topic gelezen en had nog een vraag voor jou.
Ik wou er daar niets over schrijven omdat het topic zo ernstig was.
Maar mijn vraag is,
Ik heb vroeger ook van die flitsen gehad door overmatig gebruik van xtc en speed.
Dat is nu weg omdat ik niet veel meer gebruik. Maar het probleem is als ik truffels of paddo's gebruik heb ik er nog last van. Heeft dat iets te maken met het verleden?
Kan dat kwaad?
Alvast bedankt.
Klik om te vergroten...

Zulke schokken en flitsen hebben vaak te maken met een verstoorde serotoninewerking, maar als je twijfelt of je erge zorgen maakt, kun je het beste toch gewoon even langs je huisarts gaan. Zij hebben daar nog altijd meer medische kennis over, dan ik en de andere mensen op dit forum...
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Hier in ieder geval wat standaard info: http://en.wikipedia.org/wiki/Neurotoxicity

Ik zal later kijken of ik meer kan vinden nu ga ik de computer uitgooien. Dit kan volgens mij een heel informatief topic worden als we met zn allen ons best doen. Ook een heel nuttig topic.

Misschien in later stadium sticky van maken als er meer info is gepost?
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#13
Angst en depressie (verstoorde neurotransmitter huishouding)
of juist manie
Uitval van spraak of moeite hebben met spreken, woorden vergeten, tijdens een verhaal niet meer weten waar het over ging.
Verwardheid
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dus angsten kunnen een gevolg van hersenschade zijn? :openmouth:
En depressies ook?(Gelukkig bijna nooit meer last van)

Verder heb ik ook soms moeite met uit mn woorden komen maar dat is als ik erg stoned ben.
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja hoe zeg je dat? Hersenschade kan ja in het ergste geval, maar ik denk dat bij verantwoord gebruik eerder sprake is van uitgeputte neurotransmitters: dopamine en serotonine. Bij speedgebruik vooral dopaminetekort. Bij xtc/mdma/mdxx vooral serotonine. Bij langdurig gebruik passen de hersenen zich aan door minder dopamine te produceren om te compenseren voor de verhoogde afgifte tijdens gebruik. Dat kan zich uiten in verminderde motivatie,sexdrive en verminderd vermogen om van alledaagse dingen te genieten en depressie en in extremere gevallen parkinsonisme(symptomen die op ziekte van parkinson lijken).

Bij xtc gebruik treden al bij recreatieve doseringen hersenschade op bij apen en ratten en muizen en waarschijnlijk ook bij mensen. Vooral aan het serotonerge systeem. Die schade treed vooral op als de xtc is uitgewerkt en de serotonine op/uitgeput is. De fijnere neuronen kunnen afsterven.
Uitgeputte serotoninevoorraden zijn niet zo snel weer aangevuld. Dat kun je merken door vermoeidheid,angsten en depressies, emotionele labliteit. Ook kun je in verdergevorderd stadium ''elektrische schokjes'' in je hoofd voelen,slaapproblemen en nachtmerries en soms gevallen van slaapverlamming.

Cocaine en heroine zijn relatief mild qua hersenschade. Alcohol veroorzaakt ook hersenschade maar die hersenschade komt overal in het brein meer gelijkmatig voor en is daardoor niet zo snel op te merken als bij amfetamine/xtc. Bij alcohol komt de schade vooral door vitamine b1 en b12 tekort. Die vitamines worden afgebroken. Uiteindelijk kan dat leiden tot wernicke/korsakoff oftewel alcoholdementie een ernstige aandoening die niet echt verbeterd ook niet als er word gestopt met drinken en vitamine b1/b12 word toegediend.
Vitamine b1/b12 supplementen in redelijk hoge dosering kunnen wel de schade AANZIENLIJK voorkomen.

Bij xtc/amfetamine gebruik kun je met anti-oxidanten veel ellende voorkomen. Simpel vitamine c slikken helpt al. Een minder bekende anti-oxidant is alpha-liponzuur die een erg krachtige is is vetoplosbaar is en diep in de hersenen doordringt. Daar heb ik veel goede dingen over gelezen. Magnesium kan ook helpen zeker in combinatie met l-tryptofaan/5-htp daarmee kan je serotoninetekort redelijk mee voorkomen. Bij xtc is dat een grote boosdoener.

De algemene voedingstoestand en de weerstand zijn zowiezo erg belangrijk. Een gezonde levenstijl is belangrijk als je regelmatig gebruikt.Groente en fruit zijn onmisbaar.

Verder schijnen bepaalde medicijnen zoals selegiline en piracetam de hersenen aanzetten tot herstel in zekere mate maar hier moet ik nog meer over lezen wil ik daar iets zinnigs over kunnen melden.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#16
tvp, binnenkort reactie, nu eerst tentamen maken ;d
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#17
ik ben benieuwd! verlicht ons met uw kennis! :)
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#18
De post van speedjunky69 dekt het overgrote deel van het verhaal wel! Enige wat mij rest toe te voegen is dat de plasticiteit van je hersenen vrij groot is, waardoor zelfs schade die permanent lijkt te zijn nog wel kan rechttrekken. Als je je niet goed voelt moet je het gewoon wat tijd geven. Het helpt hierbij als je opschrijft hoe je je voelt, en na bijvoorbeeld een maand kijkt of dezelfde gevoelens zijn gebleven of dat de verschijnselen zijn verminderd.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zo, nooit verwacht dat dit topic zo goed zou lukken :grin:
Hersenschade kan nogal confronterend zijn voor de drugs gebruikende mensen...Ook als je erover leest :grin:
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Waar ik trouwens naar streef naast mijn zeer gezonde levensstijl (lees mijn handleiding: eten om te herstellen)
Is om te herstellen van de volgende aspecten:

- Negatief denken
- Ondiepe slaap
- Nachtmerries

En ik zorg ervoor dat ik het verstand blijf trainen, en dat dit ook mogelijk blijft. Dat doe ik door veel na te denken, veel lectuur te lezen, te discussiëren met mensen, en door monologen te schrijven, en andere verzinsels.

Ik streef naar positiviteit, euforie, verstandig handelen, en jezelf zin geven door er te zijn voor het gemeenschap.
Heb altijd een normale dag en nacht ritme, eet via een voedingsschema en niet op gevoel (lees handleiding), voel je gelukkig of streef hier naar (drugs is maar een korte, makkelijke beloning), heb veel seks, doe aan sport, beloon jezelf af en toe (niet alleen op drugs), hou balans in dingen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."