Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs voorlichting aan familielid.

Drugs voorlichting aan familielid.

10 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
mijn broer heeft een zoon van 19. Geweldige neef met een goed karakter en hart.
Nou is het zo dat wij (broer en ik) bepaalde dingen niet hebben meegekregen van onze ouders. Zoals uitleg over op jezelf gaan wonen (inschrijven bij de woningbouw) , wat en hoe je allemaal nodig hebt aan verzekeringen, geldkwesties, drugs en alcohol, en weet ik veel wat. Dat klinkt dramatischer dan het is hoor, mijn broer en ik zijn prima terecht gekomen. :grin:
neemt niet weg dat er toch wat dingen niet zijn meegegeven en geleerd waar we wat moeite mee hebben gehad. Nou merk ik dat mijn broer een beetje hetzelfde doet als onze ouders. Ik heb mijn neef verteld over inschrijven voor een huis en hem er mee geholpen. Ook qua verzekeringen en dingen over zijn studie, huishouden, koken etc. Omdat mijn broer en zijn (nieuwe) vrouw een beetje de kant op gaan van onze ouders, help ik mijn neef af en toe.
Nu was hij laatst mee winkelen met mij en ik breng het onderwerp drugs ter sprake. Ook daar heeft mijn broer dus niets over verteld.. Nou blijkt dat afgelopen zomer hij met een groepje is gaan stappen naar een feest en daar bleek 1 van zijn vrienden dus xtc mee te hebben. Het werd hem dus aangeboden en gelukkig heeft ie nee gezegd! Vet stoer vind ik! En hij zegt dat hij het niet gaat nemen. Maar ja, dat zei die ook over alcohol en dat tikt ie lekker weg in t weekend. No problemo, meneer is 19. Nu heb ik dus hem in geheim verteld dat ik dus wel af en toe xtc neem. Hij schrok daar een beetje van en vroeg 100 uit over alles. Ik heb hem netjes de "regels" goed verteld over (veilig?) xtc gebruik. En hem met klem gevraagd dat als hij het wél een x wil doen, hij eerst even met mij moet bespreken over hoe en wat. En ook dat hij op internet echt alles kan opzoeken. Maar nu vraag ik mij af of ik niet juist slapende honden heb wakker genaakt? Mijn broer weet het niet want mijn neef en ik hebbben afgesproken dat het tussen ons blijft.
Hij had er niet echt interesse in maar nadat ik het besproken had wel. Op scholen word echt helemaal 0,0 over drugs verteld.
Heb ik er goed aan gedaan dit te bespreken? Of heb ik hem nu juist gestimuleerd? Kijk, xtc gebruik is op zich niet erg maar als ik de keuze zou hebben, heb ik eigenlijk liever dat ie helemaal geen xtc oid gebruikt. Beetje hypocriet misschien maar ja..
Het was/is niet echt mijn taak natuurlijk maar omdat zijn pa t niet doet, vond ik dat ik t maar moest bespreken. Was dit een handig plan..? En kan ik eventueel nog iets doen?
Ik hoop dat het in het juiste forum staat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind niet dat je verkeerd gehandeld hebt. Zoveel jongeren zeggen dat ze nooit dit of dat zullen proberen (inclusief mijzelf vroeger), maar een paar jaar later kan dat zo ineens helemaal anders zijn. Het is dan beter om goed geïnformeerd te zijn. Je ziet het te vaak gebeuren dat mensen hele domme fouten maken, simpelweg door een gebrek aan voorlichting.

Als hij nu al zo snel van mening veranderd, was dat sowieso wel gebeurd, maar dan misschien wel door zo iemand die er 4, 5 achterover slaat op een avond. Goed dus dat je hebt verteld over je eigen gebruik en dat je nu goede voorlichting verschaft.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zie hetzelfde verhaal een beetje gelijkend met mijn vriendin. Ze wist er ook niets van en ik wou haar kennis wat bijschaven tot ik bemerkte dat ik bij haar gezonde interesse had opgewekt. In plaats van dat ze het ooit es ging proberen wou ze het dan toch wel zeker doen. Op zich niets mis mee als ze haar aan de regels hield maar op dat moment had ik ook hetzelfde gevoel. Een wrang gevoel. Maar tenslotte is het beter erover te praten met iemand dat de regels kent en ervaren met X is. Beter een goeie voorlichting dan klakkeloos pillen gooien en de drug als het ware misbruiken. Zou er niet teveel aan twijfelen dunnetjes. Als je neef er niets van af weet en het toch sowieso ooit gaat doen kent hij beter ook de gevaren.

Vind het nog altijd jammer dat op scholen weinig drugsvoorlichting aan bod komt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk zelf ook wel dat de info welkom was en verstandig. Ik hoop alleen dat ik hem nu niet op ideeën heb gebracht. En dat als hij het toch wil, dat hij bij komt eerst. En het samen doen met hem gaat mij te ver.
Bij mij begon ook pas de interesse in xtc toen ik er achter kwam dat enkele vrienden het wel eens namen. Daar voor was ik er ook totaal niet mee bezig.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik zeg top gehandeld. Mijn vriendin had wel is een pilletje gebruikt eerder dan mij. Voor de rest was ze een beetje huiverig. Ik ben een redelijk verstandige gebruiker en doe alles met goed inlezen en een beetje risico analyse. Door mij heeft ze heel veel verschillende dingen geprobeerd maar leest zich ook echt in en denkt er goed over na.

Je hebt je neef een gunst verleend vind ik heel goed.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik sluit me bij de rest aan dat je juist goed hebt gehandeld. Wellicht heb je enigszins slapende honden wakker gemaakt, maar dan was dat zeer waarschijnlijk ook wel door vrienden gebeurd uiteindelijk. Nu hoort hij tenminste hoe het ook verstandig kan van zijn tante, lijkt mij alleen maar goed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor de reacties! Gelukkig dat ze positief zijn, dan heb ik het goed gedaan! Ik hoop dat ie het nooit gaat nemen maar als... Dan weet hij het! En misschien gaat ie mijn info wel met die vriend delen en geeft hij de info door.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik wilde vroeger ook niks afweten van drugsgebruik, totdat op een festival een vriend van mij het voor de zekerheid had meegenomen en ik dacht, waarom ook niet, hij doet het ook dus dan kan ik het ook wel, niet wetende wat de pil precies deed behalve dat hij zei dat ik de energie van 8 Red Bull zou krijgen (hij had het over 4fmp of iets dergelijks). Als hij door middel van een gesprek met een oom al overstag gaat, dan zou de kans groot zijn dat hij het had genomen door een vriend met enige overtuigingskracht. Zijn interesse is nu waarschijnlijk wel gewekt, maar beter dat dat door zijn oom is gebeurd die een verstandig gebruiker is (voor zover wij weten :)) dan door een vriend die de hele nacht door bijneemt.

Je kan hem, mocht hij inderdaad meer dan alleen geïnteresseerd zijn, ook gewoon doorverwijzen naar dit forum waar heel veel vragen die hij heeft waarschijnlijk al beantwoord zijn, maar dan heb je wel het risico dat hij meer dan alleen XTC ontdekt (net zoals ik met de 4fmp eerst, XTC en vooral speed waren uit den boze bij mijn allereerste bezoek aan een drugsforum, maar dat is inmiddels wel veranderd :P). Echter kan hij dan wel zijn vrienden weer informeren en weet hij dat er veel meer is dan alleen XTC (wat ook een goed iets is, dat hij dan niet elke maand XTC gaat gebruiken "omdat dat de enige manier is waarop een feest leuker wordt").
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk ook dat je er goed aan hebt gedaan! Het is uiteindelijk altijd iemand zijn eigen keuze om het te gebruiken of niet. Je neef wist er al vanaf, je hebt hem alleen wat nuttige en belangrijke informatie meegegeven. Lijkt me alleen maar goed :)
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het ook erg goed dat je het hebt gedaan. Anders had hij het vast ook wel gedaan, en je hebt toch liever een neefje die af en toe wat gebruikt dan iemand die de kant van jouw broer en ouders op gaat (no offence, maar ze komen niet zo leuk over hoe jij het beschrijft). Het verbreedt je horizon, en als er iets is wat meer moet gebeuren in deze wereld, is het dat horizons verbreed worden. Maaarrrr... daarvoor is verantwoordelijk gebruik wel belangrijk. Ja okay, je zou je schuldig voelen als hij nu te vaak gaat gebruiken, maar dat zou absoluut niet jouw schuld zijn. En ik denk dat je je toch wel ietsje kutter zou voelen als hem echt wat ergs overkomt door gebrek aan voorlichting. Ik vind het top wat je hebt gedaan en erg moedig omdat je nog de relatie met je broer riskeert mocht het uitkomen, terwijl je die jongen er enorm mee helpt lijkt me zo!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
ooscaar zei:
Ik vind het ook erg goed dat je het hebt gedaan. Anders had hij het vast ook wel gedaan, en je hebt toch liever een neefje die af en toe wat gebruikt dan iemand die de kant van jouw broer en ouders op gaat (no offence, maar ze komen niet zo leuk over hoe jij het beschrijft). Het verbreedt je horizon, en als er iets is wat meer moet gebeuren in deze wereld, is het dat horizons verbreed worden. Maaarrrr... daarvoor is verantwoordelijk gebruik wel belangrijk. Ja okay, je zou je schuldig voelen als hij nu te vaak gaat gebruiken, maar dat zou absoluut niet jouw schuld zijn. En ik denk dat je je toch wel ietsje kutter zou voelen als hem echt wat ergs overkomt door gebrek aan voorlichting. Ik vind het top wat je hebt gedaan en erg moedig omdat je nog de relatie met je broer riskeert mocht het uitkomen, terwijl je die jongen er enorm mee helpt lijkt me zo!
Klik om te vergroten...

Ach Oscaar, mijn broer en ik hebben een prima jeugd gehad hoor. In elk gezin is wel wat. Het is daarna aan jezelf wat je ermee doet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."