Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst & paniek klachten tijdens en na stimulanten.

Angst & paniek klachten tijdens en na stimulanten.

18 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste lezers.

Zijn er mensen die last hebben van (heftige) angstklachten na het gebruik van stimulanten?

Ikzelf heb hier lang last van gehad. Het is van het ene op het andere moment opeens ontstaan na een avond MDMA.
Sinds die avond kreeg ik altijd heftige paniekaanvallen van MDMA, speed en/of cocaine.

Hierbij had ik altijd heel nare gedachtes, bij MDMA altijd ontzettend bang voor Hyperthermie of een watervergiftiging. Ik kon er dan nooit rationeel over nadenken en dacht dan dat ik dood ging. Waardoor volledig in paniek raakte.

Ik heb een aantal keer 112 gebeld in zo'n toestand, of naar de eerste hulp gereden omdat ik er dus zo zeker van was dat ik leed aan 'n ernstige bijwerking door middelen gebruik.

Ik ben door deze gebeurtenissen langzaam overgestapt op downers.

Tegenwoordig heb ik soms nog steeds dat ik me angstig voel, of random een paniekaanval krijg. Ik kan me niet herrineren dat ik last had hiervan voor die ene keer MDMA gebruik.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met soortgelijken bijwerkingen.

Greetz!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Na mijn bad trip op psychedelica ben ik volgens mij wel vatbaarder geworden voor zulke gedachtes maar mijn gedachtes zijn wel erg makkelijk in bedwang te houden op coke, pep en mdma. Heb wel eens één keer boos moeten "spelen" om iemand het huis uit te krijgen die niet welkom was op mdma en dat voelde echt...heel kut. Ook eens een keer paniekerig geworden op te veel pep omdat ik echt pijn aan het hart kreeg.

Oh en nog een keer tijdens mdma dat mijn buik ging "opzwellen" en toen werd ik licht paniekerig.

Maar dit is dan eens in de 100 keer. Dat gebeurd eenmaal en zo erg was het allemaal niet.
K
KikemoesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb ik een tijd lang gehad, had mdma gesnoven en had toen geen idee hoeveel( achteraf veel en veelste veel) last van paniekaanvallen en dacht dat ik dood ging, (was toen ook speed verslaafd) dagen erop veel en veelste veel speed gesnoven en niks maakte me meer uit, dacht echt dat ik dood ging, na een week of 2 ging het wel weer en toen ook geen last meer van gehad verder
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Yaizer zei:
Hallo,

Na mijn bad trip op psychedelica ben ik volgens mij wel vatbaarder geworden voor zulke gedachtes maar mijn gedachtes zijn wel erg makkelijk in bedwang te houden op coke, pep en mdma. Heb wel eens één keer boos moeten "spelen" om iemand het huis uit te krijgen die niet welkom was op mdma en dat voelde echt...heel kut. Ook eens een keer paniekerig geworden op te veel pep omdat ik echt pijn aan het hart kreeg.

Oh en nog een keer tijdens mdma dat mijn buik ging "opzwellen" en toen werd ik licht paniekerig.

Maar dit is dan eens in de 100 keer. Dat gebeurd eenmaal en zo erg was het allemaal niet.
Klik om te vergroten...

Toch is t niet fijn, het is een bijwerking die je soms kan krijgen.

Ik kreeg het uiteindelijk elke keer dat ik stimulanten gebruikte. Uiteindelijk ook helemaal gestopt met MDMA hierdoor, dit middel zorgde meestal voor de meeste klachten.
Alleen het eerste uurtje lekker effect en daarna alleen maar angstig voor hartaanvallen en de complicaties die ik hierboven beschreef.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Toch is t niet fijn, het is een bijwerking die je soms kan krijgen.

Ik kreeg het uiteindelijk elke keer dat ik stimulanten gebruikte. Uiteindelijk ook helemaal gestopt met MDMA hierdoor, dit middel zorgde meestal voor de meeste klachten.
Alleen het eerste uurtje lekker effect en daarna alleen maar angstig voor hartaanvallen en de complicaties die ik hierboven beschreef.
Klik om te vergroten...

Denk dat er dan wel iets mis is.
Één keer heel veel mdma genomen en fout gegaan?

En heb je dit ook met lage doseringen? (1 mg per kg gewicht)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Yaizer zei:
Denk dat er dan wel iets mis is.
Één keer heel veel mdma genomen en fout gegaan?

En heb je dit ook met lage doseringen? (1 mg per kg gewicht)
Klik om te vergroten...

Denk t ook idd.

Ja had t bij elke dosering helaas. Heb nu al ruim 2 jaar geen MDMA meer op hierdoor. Zou t nog wel eens willen doen maar ik ben bang dat dat niet meer gaat. M'n mindset is eigenlijk niet meer OK hiervoor. Denk dat ik dan teveel bezig ben met 'wat als'.

Ik had er eerst nooit last van, tot ik 1 avond teveel MDMA had gepakt. Zeker 600mg op die avond.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
MDMA (en veel stimulanten) werken heel erg in op de serotonine in je hersenen. Als je die voorraad (tijdelijk) uitput, kun je stemmings- en/of angstklachten krijgen. Het nare aan echte paniek is dat je, als je het eenmaal hebt ervaren, wat angst kunt krijgen het opnieuw te ervaren. Op dat moment is het dus niet meer biologisch van aard, maar echt "aangeleerd" (beetje hetzelfde als 1 keer iets verkeerds eten en dat niet meer willen eten).

Mijn theorie is dus (maar valt niet superveel over te zeggen met zekerheid natuurlijk) dat je na het gebruik van MDMA het paniekknopje aangezet hebt en vatbaarder bent voor paniek. Hierdoor kan het zijn dat je (onbewust) wat angstig bent om paniek te ervaren, en hierdoor juist angstig wórdt. Een heel gemene vicieuze cirkel dus :)

Hoe is het qua angst als je géén drugs gebruikt? En het liefst; als je al even geen drugs hebt gebruikt (enkele dagen)? Hoe uit de paniek zich?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bee zei:
MDMA (en veel stimulanten) werken heel erg in op de serotonine in je hersenen. Als je die voorraad (tijdelijk) uitput, kun je stemmings- en/of angstklachten krijgen. Het nare aan echte paniek is dat je, als je het eenmaal hebt ervaren, wat angst kunt krijgen het opnieuw te ervaren. Op dat moment is het dus niet meer biologisch van aard, maar echt "aangeleerd" (beetje hetzelfde als 1 keer iets verkeerds eten en dat niet meer willen eten).
Klik om te vergroten...

Absoluut waar, ik ging er al vaak in met 'wat als ik t weer krijg'. Een gedachtengang waar ik maar moeilijk vanaf kwam. Helaas.

Bee zei:
Hoe is het qua angst als je géén drugs gebruikt? En het liefst; als je al even geen drugs hebt gebruikt (enkele dagen)? Hoe uit de paniek zich?
Klik om te vergroten...

Dit uit zich vaak in momenten van angst of ongemakkelijkheid. Dit kan soms uren aanhouden.

Een paniekaanval begint vaak met 'n lichamelijke sensatie in de trand van 'n hartklopping of wat benauwdheid. Dan raak ik helemaal in de stress en ga hyperventileren. Soms krijg ik de drang te 'vluchten' of ga ik trillen en transpireren. En het gevoel dat er iets ernstigs gaande is in m'n lijf. Dus nog steeds linkend naar die heftige paniekaanvallen van toen der tijd.

Ik heb ook EMDR gehad voor enkele heftige paniekaanvallen. Dit vond ik écht heel heftig, dus heb maar 2 sessies gehad. Ik loop tegenwoordig dus nog steeds rond met angsten die gelinkt zijn aan stimulanten (mis)gebruik.

Ik loop nu bij 'n psycholoog voor cognitieve gedragstherapie en exposure. Met de exposure probeer ik de paniek op te roepen en het dan te relativeren.
M'n arts had het ook over een SSRI, als de therapieën niet aan slaan.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
EMDR is ook machtig heftig, ben er zelf niet zo'n voorstander van. Hopelijk helpt de therapie die je momenteel hebt! Goed dat je er hulp voor hebt gezocht ook.
Zelf gebruik ik ook een SSRI voor angstklachten, ben blij die stap gezet te hebben want paniekaanvallen zijn, zacht uitgedrukt, niet zo fijn :)
W
WilwilwelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bee zei:
MDMA (en veel stimulanten) werken heel erg in op de serotonine in je hersenen. Als je die voorraad (tijdelijk) uitput, kun je stemmings- en/of angstklachten krijgen. Het nare aan echte paniek is dat je, als je het eenmaal hebt ervaren, wat angst kunt krijgen het opnieuw te ervaren. Op dat moment is het dus niet meer biologisch van aard, maar echt "aangeleerd" (beetje hetzelfde als 1 keer iets verkeerds eten en dat niet meer willen eten).

Mijn theorie is dus (maar valt niet superveel over te zeggen met zekerheid natuurlijk) dat je na het gebruik van MDMA het paniekknopje aangezet hebt en vatbaarder bent voor paniek. Hierdoor kan het zijn dat je (onbewust) wat angstig bent om paniek te ervaren, en hierdoor juist angstig wórdt. Een heel gemene vicieuze cirkel dus :)

Hoe is het qua angst als je géén drugs gebruikt? En het liefst; als je al even geen drugs hebt gebruikt (enkele dagen)? Hoe uit de paniek zich?
Klik om te vergroten...
Heb het van coke gehad vond alles op tv dood eng zat constant naar buiten te kijken heel onrustig dacht steeds dat er iemand kwam die ik niet wou zien maar paar keer gehad coke niet goed
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wijfie zei:
Heb het van coke gehad vond alles op tv dood eng zat constant naar buiten te kijken heel onrustig dacht steeds dat er iemand kwam die ik niet wou zien maar paar keer gehad coke niet goed
Klik om te vergroten...

Cocaine staat er wel om bekend dat het paranoïde kan maken. Hoor dat heel veel terug in de verslavingsklinieken waar ik heb gezeten.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wijfie zei:
Heb het van coke gehad vond alles op tv dood eng zat constant naar buiten te kijken heel onrustig dacht steeds dat er iemand kwam die ik niet wou zien maar paar keer gehad coke niet goed
Klik om te vergroten...

Wat vervelend! Zulke angst is wel met een andere oorzaak en ligt inderdaad bij paranoïa. Wel iets om mee uit te kijken als je merkt dat je op veel drugs zo reageert (en al helemaal als het lang aanhoudt na drugsgebruik). Ik heb zelf geen ervaring met cocaïne dus kan daar niet over meepraten. Maar ik kan me goed voorstellen dat het zo'n effect heeft in de hersenen.
p
peter manLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik heb hetzelfde voor.
kan iemand mij vertellen waarom ik na iname van stimulant ( overlaatst vooral coke ofwel vervuilde coke )
rare gedachten over insecten begin te krijgen. voornamelijk spinnen en sprinkhanen.
ik ben zelf angstig van mijn eigen en soms niet positief in mijn hoofd
alvast bedankt
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat komt omdat je
peter man zei:
angstig van mijn eigen en soms niet positief in mijn hoofd
Klik om te vergroten...
bent. Dan is het niet zo'n goed idee om drugs te gebruiken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
ik heb in de jaren 90 veel te veel en veel te vaak xtc gepakt, en dat liep uitendelijk niet goed af.

na een party met weer veel gebruik kwam er een donkere wolk boven me hangen, ik werd angstig en kreeg paniekaanvallen en was voort weken verrot na gebrui,voelde me een vreemde inmijn eigen lichaam, kon niet meer tegen mensendrukte. mijn hele serotinehuishouding lag helemaal oven hoop, heeft jaren geduurt om mezelf weer een beetje op orde te krijgen.
na jaren zo goed als niet ben ik deze zomer toch weer een beetje begonnen, nu wel met beleid en verstand
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Absoluut waar, ik ging er al vaak in met 'wat als ik t weer krijg'. Een gedachtengang waar ik maar moeilijk vanaf kwam. Helaas.

Dit uit zich vaak in momenten van angst of ongemakkelijkheid. Dit kan soms uren aanhouden.

Een paniekaanval begint vaak met 'n lichamelijke sensatie in de trand van 'n hartklopping of wat benauwdheid. Dan raak ik helemaal in de stress en ga hyperventileren. Soms krijg ik de drang te 'vluchten' of ga ik trillen en transpireren. En het gevoel dat er iets ernstigs gaande is in m'n lijf. Dus nog steeds linkend naar die heftige paniekaanvallen van toen der tijd.

Ik heb ook EMDR gehad voor enkele heftige paniekaanvallen. Dit vond ik écht heel heftig, dus heb maar 2 sessies gehad. Ik loop tegenwoordig dus nog steeds rond met angsten die gelinkt zijn aan stimulanten (mis)gebruik.

Ik loop nu bij 'n psycholoog voor cognitieve gedragstherapie en exposure. Met de exposure probeer ik de paniek op te roepen en het dan te relativeren.
M'n arts had het ook over een SSRI, als de therapieën niet aan slaan.
Klik om te vergroten...
Als je al angstig bent aangelegd dan is drugs daarvoor gewoon een uitlokker. Misschien heb je het daarvoor nooit zo echt gemerkt en heeft je drugsgebruik net dat zetje gegeven om er écht last van te krijgen. Je kunt sowieso angstig of paniekerig of depressief raken van drugs, laat staan als je daar gevoelig voor bent.

Ik heb langer psychische problemen dan dat ik drugs gebruik, maar ik doe het nog wel af en toe in de perioden dat ik me goed voel. Zou natuurlijk beter zijn van niet, maarja, life hè.

Overigens heb ik ook EMDR gehad op m'n rijangst en faalangst en dat was echt super effectief. Als je trauma's heftiger zijn zijn dan is EMDR ook heel heftig, vooral de start, maar je angst en lichamelijke ervaring neemt dus wel echt steeds meer af. Dus als je het nog aandurft zou ik dat zeker aanraden.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey, ik heb iets gelijkaardigs. Ik heb slechts 3x xtc genomen, waarvan de 1e keer zoals bij de meesten een zalige ervaring was! Uiteraard wou ik deze high nog eens beleven, maar had wel meteen de afspraak met mezelf gemaakt het gebruik beperkt te houden.

Half jaartje later op nye vorig jaar nog eens gedaan, en echt heel bad gegaan toen (zweet stroomde per liters van mijn hoofd, ergste hoofdpijn die ik ooit heb meegemaakt).

Uiteraard was ik na deze ervaring vastberaden geen xtc meer te nemen; desondanks heb ik deze nye xtc nog eens een kans gegeven. Ditmaal in thuissetting. Kwartje van een sterke pil geconsumeerd.
Deze keer niet badgegaan, maar ook niet goed. Een uurtje lichte euforie, gevolgd door storende hoofdpijn en ook pijn aan mijn ogen. Ondanks ik de xtc deze keer niet zo hard heb beleefd, was het inslag momentje weer even te heftig, ik kreeg het weer warm, maar nadat ik mijn trui had uitgedaan was dit snel beter. Toch weer een oncomfortabel momentje.
Verder niet veel plezier aan beleefd, ik denk dat de magie bij mij niet zal terugkomen en de angst om slecht te gaan spookt door mijn hoofd.

Ik heb ook enkele malen 4fmp geprobeerd, wat mij echt heel goed bevallen is.
Hiervan heb ik mij geen moment oncomfortabel gevoeld, geen hoofdpijn of te warm krijgen.
Superveel energie om te dansen en zeker genoeg euforie bij de come up, het voelt voor mij minder fake aan als mdma.

Enkel de berichten over erge hoofdpijnen, hersenbloedingen enz. baren mij soms wat zorgen maar aangezien ik geen hoofdpijn ervaar itt mdma denk ik dat ik hiermee wel safe zit.

Nuja, als ik zie dat je ook van speed en coke panisch wordt kan je misschien beter helemaal geen stimulanten meer gebruiken.
Een wijs man zei ooit: "Je moet het gewoon over je heen laten komen".
Te veel focussen op de inslag, erop wachten kan ook maken dat je slechtgaat.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
chipmunk zei:
Enkel de berichten over erge hoofdpijnen, hersenbloedingen enz. baren mij soms wat zorgen maar aangezien ik geen hoofdpijn ervaar itt mdma denk ik dat ik hiermee wel safe zit.
Klik om te vergroten...

Safe zit je nooit! Pas op met 4FA.

Het bad gaan heeft denk ik sterk te maken met je mindset hoe je erin gaat. Dat kan vooral de angst verklaren.

Mindset veroorzaakt alleen niet de hoofdpijn? Wellicht reageer jij als persoon gewoon niet goed op MDMA. Hoofdpijn is namelijk gewoon 1 van de bijwerkingen, en de ene persoon heeft daar meer last van dan de ander.
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Raver zei:
Safe zit je nooit! Pas op met 4FA.

Het bad gaan heeft denk ik sterk te maken met je mindset hoe je erin gaat. Dat kan vooral de angst verklaren.

Mindset veroorzaakt alleen niet de hoofdpijn? Wellicht reageer jij als persoon gewoon niet goed op MDMA. Hoofdpijn is namelijk gewoon 1 van de bijwerkingen, en de ene persoon heeft daar meer last van dan de ander.
Klik om te vergroten...

Nee, het is natuurlijk nooit zonder risico. Ik heb het 2x gedaan waarvan beide keren ongeveer zo een 125 mg.
Ik vond het leuk dat je er geen sterke inslag van hebt en dat het heel stabiel blijft.
Ook het feit dat je je heel helder voelt en natuurlijk de energie.
Misschien het feit dat 4fa meer op dopamine werkt dat ik hier beter op reageer?

Evt zou ik wel eens gewone speed willen proberen, maar ik betwijfel dat ik dit zo leuk zal vinden als 4fmp.
6apb wil ik ook zeker eens een kans geven, maar daar weten we natuurlijk ook niet veel meer over dan 4fmp.

Ik denk dat ik gewoon heel gevoelig ben voor xtc. Als ik dan terugdenk aan de hoofdpijn, angst, zweten,.. die ik ervaren heb op mdma, voel ik me weer ietsjes geruster om enkele keren per jaar 4fmp te consumeren. Maarja, tblijft proefkonijnen hé.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."