Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFysiek en Mentale aantastingen Drugs

Fysiek en Mentale aantastingen Drugs

45 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
K
KonijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
OverdriveO zei:
@Konijntje Gebrek aan efficiëntie ondervind ik ook zo soms ja, denk dat gebruik dit wel heeft beïnvloed. Soms werk ik me de pleuris en kom ik er achteraf achter dat ik het beter op een andere manier had kunnen doen. Het gevoel dat je dom bent, slaat dan wel hard in ja, heel naar gevoel. Probeer wel wat minder streng voor mezelf te zijn en er gewoon van te leren voor een volgende keer.
Klik om te vergroten...
Soms sluipt bij mij dan een gedachte naar binnen dat ik beter functioneer met dan zonder drugs, en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik daarvan moet denken. Ik wordt rustig, negatieve gedachten verdwijnen en ik ben in mijn eigen wereld. Dit vind ik positieve eigenschappen waarvoor ik een prijs betaal in de vorm van mindere efficientie. Als ik dit los zie van welke effecten drugs op je sociale kring hebben, dan vind ik die prijs helemaal niet zo hoog, want ik red mezelf wel.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Konijntje zei:
Ik ben nu 30 en ik merk door mijn dagelijks wiet en wekelijks salvia gebruik dat ik niet meer 100% scherp ben zoals vroeger. Wanneer ik volledig sober ben merk ik dat ik wel gewoon goed kan focussen op een taak maar deze minder efficient uitvoer dan vroeger, en dan voel ik mij dom. Dit is iets wat ik al een hele tijd geleden heb ontdekt bij mezelf, maar snel heb geaccepteerd. Dit heeft ook te maken gehad met het loslaten van een streversmentaliteit, dus het is niet helemaal slecht.

Andere drugs die ik neem zijn te incidenteel om een blijvend negatief effect achter te laten.
Klik om te vergroten...

Bepaalde drugs stimuleren bepaalde delen in jezelf (verschil tussen bijv. coke en LSD is wel duidelijk, etc) . Logischerwijs wordt het ergens anders dan weer wat minder. In dat opzicht is het hetzelfde als de werking van bijv. voedsel. Eet je de hele dag alleen maar wortels dan ga je er ook weer anders uitzien dan wanneer je de hele dag vlees eet. Om het even simpel voor te stellen. Dit kan je echt in je voordeel gebruiken.

Voor mijzelf zou psychedelica als LSD bijv. -momenteel- niet goed zijn omdat ik van mijzelf al heel sensitief en receptief ben op dat vlak. Coke geeft wel de juiste connectie omdat het me een fijne high geeft maar ik toch redelijk scherp blijf (althans...). In een andere periode heb ik heel veel baat gehad bij dagelijks psilo's eten. In andere periodes deed ik helemaal geen drugs maar bijv alleen yoga. De cosmos is constant in een flux en ik probeer daar in mee te gaan.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Konijntje zei:
Soms sluipt bij mij dan een gedachte naar binnen dat ik beter functioneer met dan zonder drugs, en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik daarvan moet denken. Ik wordt rustig, negatieve gedachten verdwijnen en ik ben in mijn eigen wereld. Dit vind ik positieve eigenschappen waarvoor ik een prijs betaal in de vorm van mindere efficientie. Als ik dit los zie van welke effecten drugs op je sociale kring hebben, dan vind ik die prijs helemaal niet zo hoog, want ik red mezelf wel.
Klik om te vergroten...
Het is ook weer zo dat hoe langer je drugs gebruikt hoe meer afhankelijk je ervan word.. en je vind in je eigen wereld zitten een positieve eigenschap?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anunnaki zei:
Het is ook weer zo dat hoe langer je drugs gebruikt hoe meer afhankelijk je ervan word.. en je vind in je eigen wereld zitten een positieve eigenschap?
Klik om te vergroten...
Ik wel eigenlijk. Zolang je maar enigszins blijft communiceren met je buitenwereld.

Verder- ben je bekend met Carl Jung's ideeën over projectie? Interessante stof waar het 'in je eigen wereld zitten' betreft.

https://frithluton.com/articles/projection/
K
KonijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Anunnaki zei:
en je vind in je eigen wereld zitten een positieve eigenschap?
Klik om te vergroten...
Ja, heerlijk. Einzelgänger van nature, dus dat gaat goed samen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Konijntje zei:
Ja, heerlijk. Einzelgänger van nature, dus dat gaat goed samen.
Klik om te vergroten...
hèhè right on
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rayyar zei:
hèhè right on
Klik om te vergroten...

Even een hoogtepunt- sinds mijn vorige post ben ik plotseling van experimenterende gebruiker in belezen gebruiker veranderd. Zo zie je maar weer hoe weinig er voor nodig is. Geen diploma nodig. Einde bericht.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk dat elke gemiddelde gebruiker op langer termijn wel last krijgt van iets. Misschien niet als je echt maar enkele keer per jaar (1 a 2x) gebruikt maar regelmatige gebruikers denk ik wel. De ene in wat grotere mate dan de ander.
Je levenstijl naast je drugsgebruik is daar sterk van op invloed denk ik. Eet je altijd gezond, rook en drink je niet, sport je genoeg en ben je overall goed gezond en goed bezig zal het minder invloed hebben als wanneer je rookt, ongezond eet, de hele dag zit etc. Is mijn bedachte theorie die ik wel logisch vind klinken. Alsnog zal elke regelmatige drugsgebruiker wel een of ander iets krijgen of juist gaan missen.
Ik ben 10 jaar wiet verslaafd geweest en zit ook wel al een jaar of 10 aan de harddrugs. Welliswaar niet vaak en veel maar wel meer dan de “enkele” keren per jaar.

Omdat ik ook pas op latere leeftijd met drugs ben begonnen kan ik ook beter het verschil merken, zoals:
-Soms is mijn concentratie bagger, is nooit mijn sterkste punt geweest maar merk wel vermindering.
-Ook denk ik dat mijn korte termijn geheugen wel minder goed is.
-Af en toe denk ik dat ik iets minder goed in ene keer snap als ik iets lees of iemand iets verteld. Bv een lastige tekst of een ingewikkeld verhaal. Dan moet ik het nalezen of om duidelijkheid vragen. Er komt dan een deel soort van “niet binnen” of zo.

Bovenstaande dingen zijn op lange termijn langzaamaan gekomen. Ik ben natuurlijk ook een stuk ouder maar niet oud genoeg om al zulke klachten te krijgen puur door leeftijd denk ik.

Korte termijn effecten na drugs zijn:
-droge slechte huid na speed/Amfetamine (gelukkig tijdelijk en verdijnt het na een poosje)
-soms lichte kramp in voeten en handen na speed of MDMA. Vooral einde van de dag.
-ik kan wat onzeker, snel angstig of achterdochtig worden (richting paranoia) als ik (te)veel blow.
-zeer sterke conditie vermindering na alle bovengenoemde drugs. (gelukkig ook tijdelijk) Tot verzuren aan toe.

Ik vraag mij af of deze dingen verdwijnen of minder worden als ik bv 5 jaar helemaal niks van drugs (ook geen alcohol etc) zou nemen? Niet dat ik dat nu van plan ben maar vraag dat mij af.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
-Soms is mijn concentratie bagger, is nooit mijn sterkste punt geweest maar merk wel vermindering.
-Ook denk ik dat mijn korte termijn geheugen wel minder goed is.
-Af en toe denk ik dat ik iets minder goed in ene keer snap als ik iets lees of iemand iets verteld. Bv een lastige tekst of een ingewikkeld verhaal. Dan moet ik het nalezen of om duidelijkheid vragen. Er komt dan een deel soort van “niet binnen” of zo.
Klik om te vergroten...
Klinkt meer als ADD :sweatsmile:
De Dunne zei:
Ik vraag mij af of deze dingen verdwijnen of minder worden als ik bv 5 jaar helemaal niks van drugs (ook geen alcohol etc) zou nemen? Niet dat ik dat nu van plan ben maar vraag dat mij af.
Klik om te vergroten...
Lijkt me wel, als je 30 jaar sigaretten rookt kunnen je longen ook nog schoon worden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anunnaki zei:
Lijkt me wel, als je 30 jaar sigaretten rookt kunnen je longen ook nog schoon worden.
Klik om te vergroten...

Dat is waar. Ben benieuwd of daar studies naar gedaan zijn of dat er rapporten van ervaringsdeskundigen zijn. Ik vind het interessant om te weten.

Anunnaki zei:
Klinkt meer als ADD :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Ik heb ADHD :wink:. Dus die klachten had ik altijd al wel maar sinds mijn drugsgebruik en vooral na 10 jaar lang 2 a 3 gram wiet per dag roken zijn de “symptomen” verergerd naar mijn idee.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Ik heb ADHD :wink:. Dus die klachten had ik altijd al wel maar sinds mijn drugsgebruik en vooral na 10 jaar lang 2 a 3 gram wiet per dag roken zijn de “symptomen” verergerd naar mijn idee.
Klik om te vergroten...
Dat kan best kloppen ja, is natuurlijk ook een behoorlijke last op je hersens helemaal na 10 jaar gebruik, goed dat je gestopt bent :) 5 jaar clean moet meer dan zat wezen om bij te trekken aangezien drugs (met normaal gebruik) geen permanente schade maakt (dacht ik?), maar of wiet dit doet als je langdurig elke dag rookt weet ik niet, de persoon waar ik in iedergeval over sprak rookte zo'n 10-15 jaar lang meer dan een kilo haze per jaar en heeft nu bijna nergens meer last van qua lichamelijke klachten.

En merk je ook met gebruik van speed dat je klachten minder worden? Want dan zou je eventueel kunnen denken aan medicatie als (Ritalin/Dexamfetamine) als je hier echt last van hebt, of neem je dit al ivm je ADHD? Ik ervaar namelijk dezelfde klachten en sinds ik Dex neem heb ik helemaal nergens last van.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Anunnaki zei:
goed dat je gestopt bent :)
Klik om te vergroten...
Ik ben een jaar lang helemaal gestopt geweest en sindsdien rook ik een paar keer ler maand nog steeds wiet. Dus dan zal het denk ik niet echt “herstellen”. Natuurlijk belast ik mijn hersenen nog geen fractie vergeleken toen maar ze zijn niet clean geweest 5 jaar.

Anunnaki zei:
En merk je ook met gebruik van speed dat je klachten minder worden? Want dan zou je eventueel kunnen denken aan medicatie als (Ritalin/Dexamfetamine) als je hier echt last van hebt, of neem je dit al ivm je ADHD? Ik ervaar namelijk dezelfde klachten en sin
Klik om te vergroten...

Ja zeker! Na speed ben ik “normaal”. Haha nee iedereen is normaal maar ik ben dan zoals de maatschappij het normaal noemt. Goede concentratie en focus, hyperfocus, geheugen werkt beter, stel niks uit, snap dingen veel sneller.
Nee, medicatie zie ik persoonlijk niet zitten. Tis lastig af en toe en soms ook wel wat frustrerend hoor maar ik doe het al ruim 40 jaar zonder enige medicatie en dat houd ik graag zo. Ik heb niet zo een probleem met mijn mijn “probleem” zeg maar. Anderen soms wel maar dat is hun probleem.
In mijn leven heb ik leren omgaan met dingen, trucjes bedacht, alternatieven bedacht, 100x keihard op mijn bek gegaan en ook weer 100x opgstaan.
Is soms niet makkelijk maar ik doe alles liever zelf. Wel heb ik af en toe (paar x per jaar, soms vaker als het nodig is) een vorm van therapie. Ik krijg dan cognetieve gesprekken en leer zo er mee omgaan.
Gelukkig was in mijn jeugd die hype er nog niet van medicijnen als “oplossing”.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Nee, medicatie zie ik persoonlijk niet zitten. Tis lastig af en toe en soms ook wel wat frustrerend hoor maar ik doe het al ruim 40 jaar zonder enige medicatie en dat houd ik graag zo. Ik heb niet zo een probleem met mijn mijn “probleem” zeg maar. Anderen soms wel maar dat is hun probleem.
In mijn leven heb ik leren omgaan met dingen, trucjes bedacht, alternatieven bedacht, 100x keihard op mijn bek gegaan en ook weer 100x opgstaan.
Is soms niet makkelijk maar ik doe alles liever zelf. Wel heb ik af en toe (paar x per jaar, soms vaker als het nodig is) een vorm van therapie. Ik krijg dan cognetieve gesprekken en leer zo er mee omgaan.
Gelukkig was in mijn jeugd die hype er nog niet van medicijnen als “oplossing”.
Klik om te vergroten...
Snap ik wel, ben het ook met je eens dat er tegenwoordig een hele hype is bij het nemen van medicatie zelfs bij dingen die je eventueel met therapie kunt oplossen. Maar ik ben van mening als je hier echt last van hebt en je kunt het niet op andere manieren doen dan moet je het wel overwegen, dit zeg ik dan natuurlijk ook om mezelf te verdedigen :laughing:

Ik hoop dat je volledig kan herstellen maar als je blijft gebruiken kun je dit natuurlijk niet verwachten haha :tonguewink:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Anunnaki zei:
Maar ik ben van mening als je hier echt last van hebt en je kunt het niet op andere manieren doen dan moet je het wel overwegen
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens! :wink:
m
msdistortedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het lijkt alsof mijn haar nu sneller droog wordt en daardoor gaat klitten dan voor mijn gebruik.

Ook (nog) meer dingen vergeten. Niet handig tijdens MWD opleiding en werk. :rolleyes:

Verder geen bijzonderheden. Had alleen laatst een slotje van mijn beugel los gebeten:lolol:
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik gebruik al 17 jaar alle soorten drugs.
Maar soms gebruik ik niks maanden lang.
Dit jaar tot juli niks gebruikt!
Jointje of drankje op zijn tijd dat wel.
Als je al die jaren maar door blijft gebruiken ja dan kan verwachten dat je gezonheid achteruit gaat.

Gezond eten, veel koken, fruit eten en zorg dat je alles binnen krijgt.
Daarnaast slik ik alle vitaminen niet de hele tijd maar een paar keer per maand als extra.
Als je goed voor jezelf zorgt en niet het hele jaar door gebruikt dan kan je gebruiken zonder dat je gezondheid achteruit gaat.

Gele tanden krijg je sws zeker als je rookt!
Ik heb 18 nieuwe facings op mijn tanden gezet. Koste 4000€ maar was het zeker waard! Mooi gebit is belangerijk.

Mijn enigste fout was met lachgas omdat ik niet wist dat het gevaarlijk was. Maar dat heb ik nu opgelost.

Het hele jaar door gebruiken heb ik nooit gedaan maar doe je dat wel dan kan je verwachten dat je gezondheid snel achteruit gaat..
L
LichtjeshemelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Anunnaki zei:
Lijkt me wel, als je 30 jaar sigaretten rookt kunnen je longen ook nog schoon worden.
Klik om te vergroten...

Deze vergelijking gaat niet helemaal op. Kijk, je hersenen zijn gemaakt van ander soort cellen dan je longen. Het grote verschil is dat vrijwel alle cellen in je lichaam, bijvoorbeeld die in je longen, je hele leven lang blijven zich delen. Cellen in je longen hebben een levensduur van 2 weken tot een jaar (afhankelijk van de type cel, er zitten natuurlijk meerdere soorten cellen in je longen) en daarna worden ze vervangen voor een nieuwe cel (het resultaat van de celdeling). Dit proces van delen en vervangen gaat je hele leven zo door. Daarom kunnen je longen na jarenlang roken nog schoon worden: als je maar lang genoeg wacht zijn alle vieze cellen uiteindelijk wel weer vervangen voor nieuwe, schone cellen.

Je hersenen bestaan echter uit neuronen (zenuwcellen), en die hebben als unieke eigenschap dat ze zich niet kunnen delen. Is een cel eenmaal afgestorven, dan komt er geen nieuwe voor in de plaats. Schade aan een cel kan soms hersteld worden, maar vaak ook niet. Zeker bij hersenschade van drugs gebruikt zijn de receptoren in de synapsen (het “overgangspunt” van 2 zenuwcellen waar een neurotransmitters, dat is een soort boodschap of signaal, wordt doorgegeven) soms onherstelbaar beschadigd.

Afhankelijk van de soort hersenschade kan je wel verbetering zien. Je kan je korte termijn geheugen bijvoorbeeld beter maken door middel van training en structuur. Maar die beschadigde zenuwcellen krijg je nooit meer terug, dus het is slechts symptoombestrijding.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lichtjeshemel zei:
Deze vergelijking gaat niet helemaal op. Kijk, je hersenen zijn gemaakt van ander soort cellen dan je longen. Het grote verschil is dat vrijwel alle cellen in je lichaam, bijvoorbeeld die in je longen, je hele leven lang blijven zich delen. Cellen in je longen hebben een levensduur van 2 weken tot een jaar (afhankelijk van de type cel, er zitten natuurlijk meerdere soorten cellen in je longen) en daarna worden ze vervangen voor een nieuwe cel (het resultaat van de celdeling). Dit proces van delen en vervangen gaat je hele leven zo door. Daarom kunnen je longen na jarenlang roken nog schoon worden: als je maar lang genoeg wacht zijn alle vieze cellen uiteindelijk wel weer vervangen voor nieuwe, schone cellen.

Je hersenen bestaan echter uit neuronen (zenuwcellen), en die hebben als unieke eigenschap dat ze zich niet kunnen delen. Is een cel eenmaal afgestorven, dan komt er geen nieuwe voor in de plaats. Schade aan een cel kan soms hersteld worden, maar vaak ook niet. Zeker bij hersenschade van drugs gebruikt zijn de receptoren in de synapsen (het “overgangspunt” van 2 zenuwcellen waar een neurotransmitters, dat is een soort boodschap of signaal, wordt doorgegeven) soms onherstelbaar beschadigd.

Afhankelijk van de soort hersenschade kan je wel verbetering zien. Je kan je korte termijn geheugen bijvoorbeeld beter maken door middel van training en structuur. Maar die beschadigde zenuwcellen krijg je nooit meer terug, dus het is slechts symptoombestrijding.
Klik om te vergroten...
Klopt, daar heb je gelijk in. Maar bij de klachten die hij omschreef moet dit gewoon te doen zijn toch? Dan moet je natuurlijk wel van de drugs afblijven.. Ook stom van me ik heb hier persoonlijk ook ervaring mee omtrent familie dus ik had dit moeten weten en ook moeten melden.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lichtjeshemel zei:
Je hersenen bestaan echter uit neuronen (zenuwcellen), en die hebben als unieke eigenschap dat ze zich niet kunnen delen. Is een cel eenmaal afgestorven, dan komt er geen nieuwe voor in de plaats. Schade aan een cel kan soms hersteld worden, maar vaak ook niet. Zeker bij hersenschade van drugs gebruikt zijn de receptoren in de synapsen (het “overgangspunt” van 2 zenuwcellen waar een neurotransmitters, dat is een soort boodschap of signaal, wordt doorgegeven) soms onherstelbaar beschadigd.
Klik om te vergroten...
Het is niet helemaal waar dat je geen nieuwe hersencellen kunt aanmaken, hersen zijn best plastisch namelijk. Dit is ook nodig, want anders zou je geen lange termijn herineringen aan kunnen leggen. Je hersen zijn dus continu bezig met weer nieuwe verbindingen aanleggen. Het probleem met hersenschade is vooral dat de ene verbinding de andere niet is. Een verbinding die je beschadigd komt nooit meer terug en wat ervoor terugkomt is niet perse beter dan wat er was.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Psychedelibee zei:
Het is niet helemaal waar dat je geen nieuwe hersencellen kunt aanmaken, hersen zijn best plastisch namelijk. Dit is ook nodig, want anders zou je geen lange termijn herineringen aan kunnen leggen. Je hersen zijn dus continu bezig met weer nieuwe verbindingen aanleggen. Het probleem met hersenschade is vooral dat de ene verbinding de andere niet is. Een verbinding die je beschadigd komt nooit meer terug en wat ervoor terugkomt is niet perse beter dan wat er was.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk zou het eventueel ook stoornissen of beter gezegd "kortsluiting" kunnen veroorzaken, dan zou ook niet te genezen wezen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."