#1
Nu natuurlijk wist ik dat medicatie niet meteen slecht is na de aanbevolen houdbaarheidsdatum, en soms nog enkele jaren goed blijft.
Geregeld, xanax seroquel diazepam tramadol en oxycontin was dus zeker aanwezig tussen het afval.
Natuurlijk is dat een beetje off topic maar fabrikanten houden expres krappe normen aan. Vele geneesmiddelen blijven veel langer stabiel en veilig bruikbaar dan de vervaldatum.
https://sciencebasedmedicine.org/are-drug-expiry-dates-really-a-myth/
Reassuringly, there is no published data to suggest harms from use of drug formulations after their expiry data. The example of degraded tetracycline causing kidney damage in cases dating back to the 1960’s, is drilled into every pharmacist’s brain.
Het lijkt dus een van de vele "moetjes" op het gebied van "veiligheid" in onze maatschappij. Persoonlijk zou ik wel mijn twijfels hebben bij oplossingen van medicijnen in water. Allerlei stoffen degraderen makkelijker in een oplosmiddel en conserveringsmiddelen werken ook niet voor eeuwig. Bacteriegroei is dan niet uitgesloten.
Maar tabletten of capsules die in de originele verpakking zitten? Het zou me niks verbazen als deze jaren over de vervaldatum nog precies hetzelfde doen.