Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en de invloed op herstel na trauma

Drugs en de invloed op herstel na trauma

20 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Was trouwens nog wel grappig: ik kreeg andere zwaardere pijnstillers aangeboden op de SEH woensdag. Ik weigerde ze en de arts was half verbaasd! Meesten namen alles aan alsof het snoepjes waren zei hij.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wellicht off-topic maar interessant denk ik;

Je kan nog enigszins lopen las ik, maar je houdt erg van (race)fietsen. Een kennis kwam laatst met een verhaal wat hij had gelezen over hoe snel je spieren achteruit gaan als je door ziekte in bed moet blijven liggen. Al na slechts een paar dagen is er een groot verschil merkbaar. Hij had gelezen dat het kijken naar sportprogramma's op tv dat verlies (gedeeltelijk) voorkomt. Klopt dat @Roze olifant ?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Albedo zei:
Wellicht off-topic maar interessant denk ik;

Je kan nog enigszins lopen las ik, maar je houdt erg van (race)fietsen. Een kennis kwam laatst met een verhaal wat hij had gelezen over hoe snel je spieren achteruit gaan als je door ziekte in bed moet blijven liggen. Al na slechts een paar dagen is er een groot verschil merkbaar. Hij had gelezen dat het kijken naar sportprogramma's op tv dat verlies (gedeeltelijk) voorkomt. Klopt dat @Roze olifant ?
Klik om te vergroten...
Ik ben wel geen olifant maar ik heb wel eens onderzoeken gelezen dat er spieropbouw kan plaatsvinden door het denken aan een training. Hier een linkje en hier nog één. Dus kan me goed voorstellen dat als je naar sport kijkt dat dit toch stiekem effect heeft.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Albedo zei:
Wellicht off-topic maar interessant denk ik;

Je kan nog enigszins lopen las ik, maar je houdt erg van (race)fietsen. Een kennis kwam laatst met een verhaal wat hij had gelezen over hoe snel je spieren achteruit gaan als je door ziekte in bed moet blijven liggen. Al na slechts een paar dagen is er een groot verschil merkbaar. Hij had gelezen dat het kijken naar sportprogramma's op tv dat verlies (gedeeltelijk) voorkomt. Klopt dat @Roze olifant ?
Klik om te vergroten...
Eeeeh, ik ben al op de fiets naar de supermarkt geweest vanmorgen. Hak op de trapper en gaat goed. Idd gaan spieren heel snel achteruit.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Naar aanleiding van een vraag van iemand hier of ik drugs ga gebruiken nu ik een aantal dagen uit de roulatie ben heb ik een vraag
Klik om te vergroten...
Volgens mij valt het allemaal wel goed mee hoor. Wanneer je verder in goede gezondheid bent en niet meteen een week achtereen aan het feesten slaat... Het menselijk lichaam kan tot een bepaalde grens heel wat hebben.

Ik word zelf dagelijks in elkaar geslagen en overreden door een auto. Gebruik dagelijks een joint en loop er als een fris hoentje bij.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Albedo zei:
Wellicht off-topic maar interessant denk ik;

Je kan nog enigszins lopen las ik, maar je houdt erg van (race)fietsen. Een kennis kwam laatst met een verhaal wat hij had gelezen over hoe snel je spieren achteruit gaan als je door ziekte in bed moet blijven liggen. Al na slechts een paar dagen is er een groot verschil merkbaar. Hij had gelezen dat het kijken naar sportprogramma's op tv dat verlies (gedeeltelijk) voorkomt. Klopt dat @Roze olifant ?
Klik om te vergroten...
Wie weet. Maar als ik de vetzakken bekijk tussen de voetbalsupporters gaat het ieg niet altijd op.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Na controle van de voet en een biotex badje ziet het er goed genoeg uit vind ik.
De schaafplekken zijn zo goed als dicht en helen mooi. Poot zelf is natuurlijk nog lekker blauw, groen, licht bruin en een soort van oranje. (Weird..?)
Ik heb de pro’s en con’s afgewogen en een besluit genomen.
Klein bommetje speed er in om +/- 13.30 hr.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toch iets te voorzichtig gedoseerd.
Ik heb net nog een klein bommetje speed bij genomen om 15.15
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt allen zo ver voor de reacties. Ik zal er even over nadenken wat ik doe. Aan een kant wel zin wat te gebruiken maar aan de andere kant wil ik geen echt risico lopen dat het gaat ontsteken of iets.
Als men meer info heeft is dat altijd welkom!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Naar aanleiding van een vraag van iemand hier of ik drugs ga gebruiken nu ik een aantal dagen uit de roulatie ben heb ik een vraag.
In hoeverre staat het gebruik van drugs het herstel in de weg? Niks gebroken maar wel gekneusd en wat (schaaf)wonden achterop de tenen en voet. Ik slik alleen paracetamol en wat Ibuprofen, meer niet.
Stel ik zou dan iets van speed of MDMA nemen, inhoeverre vertraagd dat het herstel? Of ik dat ga doen weet ik niet want nu heb ik niet echt zin in iets. Dus just in case: in hoeverre zou dat kwaad kunnen?

Ja, pootje valt mee hoor! Loop er op en pijn is verwaarloosbaar. Ik moet wel zeggen dat ik een behoorlijke hoge pijngrens heb.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Energie die verbruikt wordt tijdens je drugsgebruik kan niet gebruikt worden om je kneuzing te herstellen. Je kan je energie maar 1 keer uitgeven zeg maar.
B
BierflesjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk dat het wel meevalt zo lang je maar goed en gezond doet eten en drinken.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Beterschap! Drugsgebruik zal het herstel in ieder geval niet bevorderen, maar of de vertraging echt opmerkbaar is weet ik eerlijk gezegd niet. Wel iets om in je achterhoofd te houden is dat je geen gekke dingen gaat doen (als in: toch teveel belasten) omdat je geen pijn voelt oid, want het is natuurlijk nog steeds gekneusd. Zelf heb ik het bij cannabis gehouden toen ik mijn been op allerlei manieren had gekneusd, niet echt iets negatiefs van gemerkt. Maar goed, dat is natuurlijk heel anders dan MDMA/speed. Ik denk dat zolang je er rekening mee houdt, het wel mee zal vallen. Het zal misschien iets vertragen, maar dat is een afweging die je zelf moet maken.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Ik weet wel dat gewoon roken het herstel vertraagd. In ieder geval zeiden ze dat in het ziekenhuis tegen me na mijn enkeloperatie van vorig jaar.
Klik om te vergroten...

Van een kaakchrirurg hoorde ik laatst dat het nicotine is die het herstel vertraagd of aantast. Vooral de eerste dagen erna beter niet doen. De andere stoffen erin werken vast ook niet bevordelijk, maar een nicotinepleister, spray of vape is dan geen goed alternatief.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik rook niet. Althans, alleen tabak in een joint als ik blow.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Voorlopig blijf ik bij een klein jointje.
z
zandzakjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Veel goede punten zijn hierboven al genoemd.
Uppers werken op verschillende manieren negatief voor het herstel
Gedragsmatig kan je het overbelasten vanwege pijndemping, bewegingsdrang, vaker in een omgeving zijn waarin iemand anders er gemakkelijk op stapt etc.
Door de vaatvernauwende eigenschappen is er een tijdelijke spreekwoordelijke barrière tussen het wondgebied en de rest van het lichaam: minder afvoer van zwelling van het wondgebied en verminderde aanvoer benodigde stoffen/cellen voor het herstel.
Door de stimulatie van het sympathische zenuwstelsel (fight or flight systeem) zal het lichaam de prioriteit geven aan het mobiliseren van de circulatie naar de spieren en het brein en minder prioriteit geven aan wondgenezing en herstel.
Omdat je immuunsysteem een tik krijgt zal tijdelijk het risico op infectie relatief toenemen (het klonk alsof je schaafwonden nog niet geheel dicht zijn).
Verstoorde slaap is negatief voor het herstel en slecht eten zal je niet ten goede komen. Internet vertelt me dat deze stoffen lokaal nodig zijn:
  • eiwitten
  • mineralen
  • vitamine A en C
  • zuurstof
  • groeifactoren
  • enzymen en hormonen


Afgaande van je tijdlijn verwacht ik dat je nu in de proliferatiefase zit. Uppers zullen het herstel vertragen, afhankelijk van de mate van overbelasting (nieuwe schade) kan je weer in de ontstekingsfase terechtkomen (meerdere dagen teruggaan in het herstelproces).
Infectiegevaar kan meevallen bij goede verzorging (steriel afdekken) en eventueel kan tape in sommige gevallen de belasting minimaliseren (bv verzwikte enkel).

Hopelijk kan je hiermee een goede afweging maken. Als het een groot trauma was, zou ik je adviseren het niet te doen. Hoe dan ook, goed herstel gewenst!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er zijn goede dingen gezegd hierboven en die kloppen ook. Maar dat zijn met name indirecte gevolgen van drugsgebruik en in principe kun je die zelf zoveel mogelijk controleren als je je aan bescheiden doseringen houdt (en dat doe jij, jou kennende). Denk aan bewust niet overbelasten, goed eten, drinken, slapen om je immuunsysteem zoveel mogelijk te sparen, etc.

Netto zal die ene keer echt niet zo gek veel uitmaken voor je herstel, als je rustig aan doet/het niet bont maakt. :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bedankt allen voor de fijne info en adviezen!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze olifant zei:
Er zijn goede dingen gezegd hierboven en die kloppen ook. Maar dat zijn met name indirecte gevolgen van drugsgebruik en in principe kun je die zelf zoveel mogelijk controleren als je je aan bescheiden doseringen houdt (en dat doe jij, jou kennende). Denk aan bewust niet overbelasten, goed eten, drinken, slapen om je immuunsysteem zoveel mogelijk te sparen, etc.

Netto zal die ene keer echt niet zo gek veel uitmaken voor je herstel, als je rustig aan doet/het niet bont maakt. :)
Klik om te vergroten...
Idd gebruik ik altijd lage doseringen. Ook omdat ik altijd weinig nodig heb zeg maar. Of ik ben gewoon gauw tevreden met het effect.
Slapen doe ik genoeg, tijd zat nu hahahaha. Eten was woensdag lastig, onbewust was ik een tikkie niet lekker er van. Zal het idee wel zijn geweest...
Wat ik uit de adviezen begrijp zal het eenmalig geen drama zijn maar echt goed is het niet. Ik zal straks eens kijken onder het verband als ik het wissel. Is het mooi dicht ga ik wat nemen en is het nog open dan niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."