Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKunnen psychedelica de dip van serotonine-releasers (MDMA/6-APB/3-MMC...) triggeren of verergeren?

Kunnen psychedelica de dip van serotonine-releasers (MDMA/6-APB/3-MMC...) triggeren of verergeren?

26 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Mag ik je vragen waarom niet? Wat vind je er weinig aan dan?
Als ik ooit eens (nog nooit gedaan) écht ga trippen staat LSD juist op 1. Geen ervaring ermee maar door de verhalen en beschrijving van anderen. Zowel hier op df als daar buiten.
Klik om te vergroten...
Ik heb vooral ervaring met natuurlijke psychedelica en in vergelijking daarmee vind ik LSD nogal leeg, of steriel. Bij de natuurlijke psychedelica ervaar ik echt een bezieling, een bepaalde energie of een persoonlijkheid/karakter, altijd met een zekere zachtheid en aarding in verbinding met de natuur, het universum... met alles. Alles is zo verwonderlijk, pure schoonheid en perfectie, universele verbondenheid en liefde. Door natuurlijke psychedelica word ik geleid. Ik kan daar al mijn vertrouwen in leggen. Ik kan er vaak ook mee communiceren. Wat er ook gebeurt, ik weet dat het goed komt, het zal me in de juiste richting voeren. Met LSD ervaar ik dat anders. Het brengt me nergens, ofzo. Daar natuurlijke psychedelica iets inherent wonderschoons hebben, voelt LSD voor mij zelfs soort van 'vuil'; plat hedonistisch, decadent. Het voelt voor mij ook wel echt als een drug, terwijl ik dat bij natuurlijke psychedelica niet zo ervaar. Kort samengevat zou ik misschien kunnen stellen dat LSD voor mij het entheogene aspect mist.

Nou moet ik toegeven dat de vergelijking van mijn ervaringen met natuurlijke psychedelica aan de ene kant en LSD aan de andere kant niet helemaal zuiver is. Met de natuurlijke psychedelica heb ik eigenlijk altijd bewust de diepgang opgezocht, doorgaans alleen, in een setting die diepgang bevordert, zoals 's nachts in het bos. Ik gebruik LSD daarentegen, afgezien van een eenmalige trial in thuissetting, uitsluitend als recreatieve drug. Andere mindset en andere setting, dat geeft wellicht ook een andere feel aan het geheel. Nou ga ik toevallig binnenkort voor het eerst paddo's nemen op een psytrancefeest. Nu ik hier zo bij stilsta ben ik wel benieuwd hoe ik dat ga ervaren, zo in een totáál andere setting dan waarin ik paddo's gewend ben te nemen.

Maar goed, puur recreatief gezien is LSD voor mij tot op heden ook nooit echt bijzonder geweest. Ik word er vooral vaag van in mijn hoofd; dat ik niet goed uit mijn woorden kom, dat ik gesprekken niet echt kan volgen, dat dingen wat verwarrend worden, etc., zonder dat ik me er nou echt beter van ga voelen. Ik besef me wel dat ik voorheen misschien te hoog gedoseerd heb, nadat ik vorige week eens een lagere dosering nam na lange tijd geen LSD te hebben genomen omdat ik een tijdje was overgestapt op DOC. De dosering van vorige week, 125 ug, later nog 25 ug bijgepakt, was meer dan zat. Ik durf volgende keer nog weleens gek te doen en het eens gewoon bij één zegeltje van 100 ug te laten, kijken wat het dan doet. Het feestje vorige week viel ook wat tegen. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar meer mensen zeiden het. Kijk, LSD is geen MDMA. Het vergroot vooral uit wat er al is. Een feestje wat van zichzelf tegenvalt zal met LSD niet snel leuker worden. Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment bruiste van de energie, dat ik echt snakte naar wat goeie, stevige darkpsy om eens lekker los te gaan... maar dat was er dit keer gewoon niet. Zou er dat wel zijn geweest, dan had ik mezelf toch een geweldige nacht voor kunnen stellen. De potentie was er wel zeg maar, maar door factoren van buitenaf kwam het niet tot bloei. Naja, wat ik wil zeggen is dat ik LSD misschien nog een paar kansen moet geven, in lagere dosering, alvorens het helemaal af te schrijven.

Tering, wat een lulverhaal... :tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Normaal gesproken heb ik eigenlijk nooit last van een dip. Enkele weken terug had ik na een weekend voor het eerst een flinke dip. Ik had na 6-APB op vrijdag de dag erna o.a. een flinke dosering 3-MMC genomen. De dip heeft ruim een week aangehouden. Twee weken na dat weekend nam ik mescaline. Ik had enige twijfels omdat ik me nog steeds niet optimaal voelde, maar besloot er toch voor te gaan. Het resultaat was een ongelofelijk dysfore trip, waarbij ik me doodongelukkig voelde. Ik voelde me helemaal teruggestort in de dip van die week ervoor. Dit heeft wederom ruim een week aangehouden. Zou het kunnen dat de mescaline twee weken na het gebruik van 6-APB en 3-MMC de dip heeft doen terugkeren en verergeren?

Twee weekenden geleden (za 19-10) opnieuw 6-APB genomen, samen met wat 1P-LSD. De nacht van mijn leven gehad. Dikke afterglow, dolgelukkig tot ver in de daaropvolgende week en pas vanaf donderdag voor mijn gevoel back to baseline. Nu afgelopen weekend (za 26-10, één weekje later dus) getript op 1P-LSD. De trip zelf was vrij neutraal, voelde toch wel een beetje leeg ook misschien. Voelde me niet veel beter, echter ook niet per se slechter. Sinds gisteren (dinsdag 29-10 dus) voel ik me opeens kut, gelijkend op een dip zoals je zou verwachten na een serotonine-releaser, maar zeker niet na uitsluitend een nachtje op 1P-LSD. Zou dit te maken kunnen hebben met de mogelijkheid dat mijn serotoninehuishouding nog niet volledig was hersteld van de 6-APB op het moment dat ik de 1P-LSD nam? Zou het kunnen dat de 1P-LSD een week na het gebruik van 6-APB de dip die aanvankelijk uitbleef alsnog heeft getriggerd?

Wat is jullie ervaring met psychedelica in de eerste weken na het gebruik van een serotonine-releaser?
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Het lijkt me dat het probleem puur ligt bij het feit dat je je serotonineslurpers veel te snel op elkaar neemt.

Oftewel, als je de 3 maanden regel een beetje in acht neemt dan kan je gewoon trippen wat je wil, maar als je je serotoninehuishouding molestreert dan zal dat begrijpelijkerwijs wel zijn invloed hebben op je trips.
Klik om te vergroten...
De 3-maandenregel heeft geen wetenschappelijke basis. Er zijn ook bronnen die 6 weken hanteren als stelregel. Nu zat er 7 weken tussen mijn laatste twee keer, dáárvoor zat 10 weken. Ik geloof daarmee oprecht niet dat ik het te bont maak. Bovendien doseer ik heel bescheiden. Ik wil echter ook niet mijn kop in het zand steken. Als ik dit nu elke keer blijf ervaren, dan ga ik toch wel overwegen de 3-maandenregel te gaan hanteren.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Psilocyloner
Volgens mij is de 3 maandenregel wel degelijk wetenschappelijk bewezen, maar goed.

Feit is in ieder geval dat jij buitensporige dips ervaart. En een flinke dosis 3MMC maar liefst 1 dag(!) na 6 APB is welgeteld 1 dag en geen 6 of 7 weken, laat staan 3 maanden.
Laten we die eerste keer voor het gemak vergeten, dan nog heb je 7 weken geleden je serotoninevoorraad dubbel uitgemolken (gemolestreerd) en dan heb je sowieso veel meer tijd nodig dan 'normaal' om te herstellen.

En dan denk ik dat je niet verder hoeft te kijken en de oorzaak van een en ander al gevonden hebt. Ik snap het wel in ieder geval, komt wel logisch over.

Zelf gebruik(te?) ik zo'n 1 a 3 keer per jaar een serotonineslurper, en dan kan ik op korte termijn (een week a 2 weken) gewoon trippen zonder enkele dip te ervaren (terwijl de serotoninevoorraad dan nog bij lange na niet compleet is aangevuld)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Even terzijde, maar doe mij maar gewoon altijd tripmiddelen!

Die geven me minstens zo veel euforie als serotonineslurpers en de euforie voelt nog een stuk echter aan ook!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Het lijkt me dat het probleem puur ligt bij het feit dat je je serotonineslurpers veel te snel op elkaar neemt.

Oftewel, als je de 3 maanden regel een beetje in acht neemt dan kan je gewoon trippen wat je wil, maar als je je serotoninehuishouding molestreert dan zal dat begrijpelijkerwijs wel zijn invloed hebben op je trips.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
De 3 maanden regel is niet bewezen, maar een richtlijn. Of er moet kort geleden nog nieuwe research hiernaar zijn gedaan(?) Ik zou me er wel aan gaan houden als ik jou was @Psilocyloner. Liever aan de veilige kant zitten toch?

Psilocyloner zei:
Zou het kunnen dat de 1P-LSD een week na het gebruik van 6-APB de dip die aanvankelijk uitbleef alsnog heeft getriggerd?
Klik om te vergroten...
Zou het niet kunnen zeggen.

Psilocyloner zei:
Wat is jullie ervaring met psychedelica in de eerste weken na het gebruik van een serotonine-releaser?
Klik om te vergroten...
Een paar keer gedaan en geen problemen mee ervaren. Je serotonine leeg door een releaser als mdma staat ook niet gelijk aan je niet goed voelen. Kan me wel voorstellen dat het risico op je slecht voelen wel groter is en dat het daarom beter vermeden kan worden.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Psilocyloner
Volgens mij is de 3 maandenregel wel degelijk wetenschappelijk bewezen, maar goed.
Klik om te vergroten...
De 3-maandenregel is gebaseerd op een uitspraak van Ann Shulgin die, nadat ze zelf de magie van MDMA is verloren, adviseerde om MDMA maximaal 4 keer per jaar te gebruiken om dit te voorkomen. Het zou echter slechts zo'n 3 weken duren voordat veranderingen in het brein na MDMA niet meer aantoonbaar zijn, maar het is niet bekend in welke mate die veranderingen relevant zijn voor het bepalen van de tijd die je tussen momenten van gebruik in zou moeten laten. Het MAPS gaat uit van pauzes van 3-5 weken, maar daarbij betreft het wel slechts 3 sessies en die 3-5 weken zijn niet bedacht met het oog op vaker gebruik.

acht.zes zei:
Feit is in ieder geval dat jij buitensporige dips ervaart. En een flinke dosis 3MMC maar liefst 1 dag(!) na 6 APB is welgeteld 1 dag en geen 6 of 7 weken, laat staan 3 maanden.
Klik om te vergroten...
Nee, klopt. Dat was gewoon heel stom natuurlijk. Dat was die zaterdag op Psy-Fi...

acht.zes zei:
Laten we die eerste keer voor het gemak vergeten, dan nog heb je 7 weken geleden je serotoninevoorraad dubbel uitgemolken (gemolestreerd) en dan heb je sowieso veel meer tijd nodig dan 'normaal' om te herstellen
Klik om te vergroten...
Tsja... :thinking:

acht.zes zei:
En dan denk ik dat je niet verder hoeft te kijken en de oorzaak van een en ander al gevonden hebt. Ik snap het wel in ieder geval, komt wel logisch over.
Klik om te vergroten...
Misschien moet ik mijn gebruik toch eens heroverwegen ja. Ik bedenk me ook opeens dat ik in die eerder genoemde 10 weken óók nog een keer 3-MMC heb gedaan wat ik niet heb meegeteld. Dat was eind juli. In dat geval was het dus 5 weken - 5 weken - 1 dag - 7 weken. Dat houdt niet over...
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heb ooit van een heel betrouwbare bron gehoord dat mdma+psychedelica meer neurotoxisch is.

Ik neem aan dat dit ook geld voor de benzofurans.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@Benzoboss
Van MDMA + speed is dat wel het geval, maar van MDMA + Psychedelica heb ik nog nooit iets anders dan goeds gehoord!
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
acht.zes zei:
@Benzoboss
Van MDMA + speed is dat wel het geval, maar van MDMA + Psychedelica heb ik nog nooit iets anders dan goeds gehoord!
Klik om te vergroten...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Benzoboss

Bedankt voor de link :sunglasses:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Benzoboss zei:
Klik om te vergroten...
Oh, nou, dan maakt het ook allemaal geen flikker meer uit... :sweatsmile: Alles naar de klote! YOLO! :tonguewink::upsidedown: Jk.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Damn. Ik zit echt te twijfelen nu. Eind van de maand een vet feestje waar ik toch wel graag lekker 6-APB zou willen nemen. Is dan toch weer 6 weken na de laatste keer. Maar ja, dat is geen 3 maanden... :thinking:

acht.zes zei:
Even terzijde, maar doe mij maar gewoon altijd tripmiddelen!

Die geven me minstens zo veel euforie als serotonineslurpers en de euforie voelt nog een stuk echter aan ook!
Klik om te vergroten...
Ik heb nog steeds niet 'mijn' psychedelicum gevonden voor op feestjes. Ik vind LSD op zichzelf weinig aan, heb ik afgelopen weekend opnieuw moeten vaststellen. Ik heb DOC een paar keer gedaan, maar dat is 'm voor mij ook niet. Ben nog wat aan het zoeken met 2C-E, die bevalt me ergens wel. Heb mijn ogen ook gericht op methallylescaline of 2C-B-FLY, als zijnde wat mildere tripmiddelen die naar verluidt echter wel een entactogeen randje hebben zonder meteen je hele serotoninevoorraad leeg te trekken.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psilocyloner zei:
Damn. Ik zit echt te twijfelen nu. Eind van de maand een vet feestje waar ik toch wel graag lekker 6-APB zou willen nemen. Is dan toch weer 6 weken na de laatste keer. Maar ja, dat is geen 3 maanden... :thinking:


Ik heb nog steeds niet 'mijn' psychedelicum gevonden voor op feestjes. Ik vind LSD op zichzelf weinig aan, heb ik afgelopen weekend opnieuw moeten vaststellen. Ik heb DOC een paar keer gedaan, maar dat is 'm voor mij ook niet. Ben nog wat aan het zoeken met 2C-E, die bevalt me ergens wel. Heb mijn ogen ook gericht op methallylescaline of 2C-B-FLY, als zijnde wat mildere tripmiddelen die naar verluidt echter wel een entactogeen randje hebben zonder meteen je hele serotoninevoorraad leeg te trekken.
Klik om te vergroten...
En gewoon 2CB?
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ikbeneenfiets zei:
En gewoon 2CB?
Klik om te vergroten...
Duurt nogal kort. Los daarvan zeker wel een optie ja. Een tripje van gewoon een paar uurtjes kan ook wel eens even goed genoeg wezen. Voornaamste probleem is dat ik er niet aan kan komen. Heb nu toevallig één pilletje van 18 mg, welke ik waarschijnlijk ga bewaren tot komende zomer, om het op een van de eerste dagen van een meerdaags festival te nemen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je kunt met 2cb altijd bijpakken dus het maakt opzich niet veel uit dat her maar 4-6 uur duurt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Benzoboss zei:
Je kunt met 2cb altijd bijpakken dus het maakt opzich niet veel uit dat her maar 4-6 uur duurt.
Klik om te vergroten...
Nadeel van 2cb bijpakken is dat je meestal, ik zeker, niet echt “harder” gaat maar wel de lengte van de “trip” verlengt en de bodyload vergroot. En die bodyload is bij mij best flink bij 2cb.
Ik hoor dat wel meer om mij heen en lees dat hier.
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psilocyloner zei:
Damn. Ik zit echt te twijfelen nu. Eind van de maand een vet feestje waar ik toch wel graag lekker 6-APB zou willen nemen. Is dan toch weer 6 weken na de laatste keer. Maar ja, dat is geen 3 maanden... :thinking:


Ik heb nog steeds niet 'mijn' psychedelicum gevonden voor op feestjes. Ik vind LSD op zichzelf weinig aan, heb ik afgelopen weekend opnieuw moeten vaststellen. Ik heb DOC een paar keer gedaan, maar dat is 'm voor mij ook niet. Ben nog wat aan het zoeken met 2C-E, die bevalt me ergens wel. Heb mijn ogen ook gericht op methallylescaline of 2C-B-FLY, als zijnde wat mildere tripmiddelen die naar verluidt echter wel een entactogeen randje hebben zonder meteen je hele serotoninevoorraad leeg te trekken.
Klik om te vergroten...
Misschien een keertje ayahuasca proberen op een feestje? Zal een goed tripreport worden :tongueout:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Psilocyloner zei:
Damn. Ik zit echt te twijfelen nu. Eind van de maand een vet feestje waar ik toch wel graag lekker 6-APB zou willen nemen. Is dan toch weer 6 weken na de laatste keer. Maar ja, dat is geen 3 maanden... :thinking:


Ik heb nog steeds niet 'mijn' psychedelicum gevonden voor op feestjes. Ik vind LSD op zichzelf weinig aan, heb ik afgelopen weekend opnieuw moeten vaststellen.
Klik om te vergroten...

Mag ik je vragen waarom niet? Wat vind je er weinig aan dan?
Als ik ooit eens (nog nooit gedaan) écht ga trippen staat LSD juist op 1. Geen ervaring ermee maar door de verhalen en beschrijving van anderen. Zowel hier op df als daar buiten.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."