Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKleine dosering (<50mg) wegen met goedkope 0.01 weegschaal

Kleine dosering (<50mg) wegen met goedkope 0.01 weegschaal

47 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
"Een alternatieve manier om een meetnauwkeurigheid aan te geven is deze expliciet te vermelden: bijvoorbeeld 12,0 ± 0,2 ml of 11,5 ± 1 ml. Dit is ook de manier waarop met digitale meetinstrumenten moet worden omgegaan. De onzekerheid in de meting is te vinden in de handleiding. Als een digitale weegschaal aangeeft 1,421 kg, betekent dat niet dat het gewicht tussen de 1,4205 en 1,4215 kg ligt, maar dat het bijvoorbeeld moet zijn 1,42 ± 0,02 kg: de meetonnauwkeurigheid is ± 20 gram."

Mijn stelling is dus dat je bij 0.001-weegschalen uit moet gaan van een onzekerheid van ±5 mg, en bij 0.01-weegschalen van ±50 mg.
Dat is dus hetzelfde als zeggen dat het laatste getal op het display van de weegschaal niet significant is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is echt niet logisch hoor dat een 0,01 onnauwkeurheid heeft van 0,05. (want dan is het dus eigenlijk een 0,1 weegschaal en is de onnauwkeurigheid een factor 10 hoger dan wat de gebruikelijke interpretatie van significante cijfers aangeeft!)

Neo-Shulginist zei:
De onzekerheid in de meting is te vinden in de handleiding
Klik om te vergroten...

Het wiki artikel geeft het ook gewoon duidelijk aan dat als de gebruikelijke significantie regels niet tellen het in de handleiding moet staan.

Dat laatste wat je zegt klopt echt niet man. Lees even dat wiki artikel wat je zelf gegeven hebt!
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#3
hmja, bij een 0,001 weegschaal is de afwijking 5mg, dus 5 x het laagste gewicht.
je mag hopen dat dat bij een 0,01 weegschaal niet zo is.
ik denk ook van niet.
het kantelpunt van 0,01 naar 0,02 lijkt me op 0,015 te liggen.
dus eigenlijk nog steeds 5mg afwijking.
't is maar een theorie
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk dus dat je zulke grenzen moet aanhouden om een betrouwbare meting aan te houden. Ik ben geen biochemicus of professioneel ijker, maar ik heb wel tijdens de propedeuse tijdens praktijklessen chemie geleerd dat je het laatste getal van het display als niet significant moet beschouwen. Dat was ook de reden dat ik met een vriend, die overigens wel een universitaire master heeft op dit gebied, een geijkte laboratiumbalans (0.0001) op een universiteit hebben gebruikt om 2C-P af te wegen. De dosering komt zo nauw (tussen de 8 - 12 milligram) dat we onze milligram-weegschalen niet durfden te gebruiken.

Zulke hoeveelheden zijn gewoon heel lastig meten en het is helemaal niet gek om dan een brede veiligheidsmarge te nemen waarvan je zegt: binnen dit gebied weet ik niet zeker of het klopt. Als je vindt dat jouw weegschaal nauwkeuriger is dan vind ik het heel fijn dat je kennelijk een betere weegschaal hebt dan ik. Maar laat ik het zo zeggen: ik vertrouw dat laatste getal op het display niet, voor de zekerheid.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dus dat je zulke grenzen moet aanhouden om een betrouwbare meting aan te houden. Ik ben geen biochemicus of professioneel ijker, maar ik heb wel tijdens de propedeuse tijdens praktijklessen chemie geleerd dat je het laatste getal van het display als niet significant moet beschouwen. Dat was ook de reden dat ik met een vriend, die overigens wel een universitaire master heeft op dit gebied, een geijkte laboratiumbalans (0.0001) op een universiteit hebben gebruikt om 2C-P af te wegen. De dosering komt zo nauw (tussen de 8 - 12 milligram) dat we onze milligram-weegschalen niet durfden te gebruiken.

Zulke hoeveelheden zijn gewoon heel lastig meten en het is helemaal niet gek om dan een brede veiligheidsmarge te nemen waarvan je zegt: binnen dit gebied weet ik niet zeker of het klopt. Als je vindt dat jouw weegschaal nauwkeuriger is dan vind ik het heel fijn dat je kennelijk een betere weegschaal hebt dan ik. Maar laat ik het zo zeggen: ik vertrouw dat laatste getal op het display niet, voor de zekerheid.
Klik om te vergroten...
Zo heb ik een keer 20,9 milligram 2C-E afgewogen op de universiteit :tongueout:.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Game&Watch zei:
Dat is echt niet logisch hoor dat een 0,01 onnauwkeurheid heeft van 0,05. (want dan is het dus eigenlijk een 0,1 weegschaal en is de onnauwkeurigheid een factor 10 hoger dan wat de gebruikelijke interpretatie van significante cijfers aangeeft!)
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dus dat je zulke grenzen moet aanhouden om een betrouwbare meting aan te houden. Ik ben geen biochemicus of professioneel ijker, maar ik heb wel tijdens de propedeuse tijdens praktijklessen chemie geleerd dat je het laatste getal van het display als niet significant moet beschouwen. Dat was ook de reden dat ik met een vriend, die overigens wel een universitaire master heeft op dit gebied, een geijkte laboratiumbalans (0.0001) op een universiteit hebben gebruikt om 2C-P af te wegen. De dosering komt zo nauw (tussen de 8 - 12 milligram) dat we onze milligram-weegschalen niet durfden te gebruiken.

Zulke hoeveelheden zijn gewoon heel lastig meten en het is helemaal niet gek om dan een brede veiligheidsmarge te nemen waarvan je zegt: binnen dit gebied weet ik niet zeker of het klopt. Als je vindt dat jouw weegschaal nauwkeuriger is dan vind ik het heel fijn dat je kennelijk een betere weegschaal hebt dan ik. Maar laat ik het zo zeggen: ik vertrouw dat laatste getal op het display niet, voor de zekerheid.
Klik om te vergroten...

volgens mij bedoelen jullie elk min of meer hetzelfde..
de vraag is denk ik bij hoeveel gewicht verspringt de 0,01 weegschaal van
0,01 naar 0,02?.. wss bij 0,015

bij een 0,001 komt het veel nauwer en verspringt'ie niet bij 0,00015 naar 0,002
maar is de foutmarge veel groter
omdat het gewoon veel lstiger is zo'n klein gewicht te wegen.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Buu zei:
Zo heb ik een keer 20,9 milligram 2C-E afgewogen op de universiteit :tongueout:.
Klik om te vergroten...

ja maar hoeveel woog het dan echt? :tearsofjoy:
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het laatste decimaal weggooien is incorrect tenzij expliciet zo gedefinieerd in de handleiding. Staat ook in het wiki artikel... Waarom link je daar naar als je de inhoud niet leest?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."