#1
Hoorde wel dat er vervuilde wiet in omloop was met synthetische cannidoiden (vast fout gespeld). Anders kan ik me alleen bedenken dat wiet psychotische klachten kan veroorzaken. Ik weet niet of dat gepaard gaat met geheugenverlies... Heftig man.
Sinds eind oktober 2020 heeft het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) verschillende hasj- en wietmonsters geanalyseerd die vervuild bleken te zijn met de synthetische cannabinoïde MDMB-4en-PINACA. De hasj en wiet die vervuild bleken te zijn met MDMB-4en-PINACA waren afkomstig uit coffeeshops én van straatdealers verspreid over Nederland. Na gebruik van deze stof kunnen al snel ernstige bijwerkingen optreden. Dit kan bij hoge doseringen levensgevaarlijk zijn.
Effecten en risico’s
De vervuilde monsters verschillen qua uiterlijk niet of nauwelijks van niet vervuilde hasj of wiet. De effecten van MDMB-4en-PINACA (synthetische cannabinoïden) zijn echter veel sterker dan die van THC, de werkzame stof in hasj en wiet. Zo kunnen na gebruik van zeer kleine hoeveelheden al evenwichtsstoornissen, angst, paranoia, hallucinaties en hartritmestoornissen optreden. Dit kan ook uitmonden in snel verlies van bewustzijn, of juist in agitatie, gewelddadig en/of psychotisch gedrag. Ook zijn er in de afgelopen jaren in andere landen verschillende sterfgevallen gemeld die met MDMB-4en-PINACA waren geassocieerd.
Vooralsnog zijn er in Nederland geen sterfgevallen of levensbedreigende incidenten met ziekenhuisopname bekend. Wel gaven enkele gebruikers na gebruik van zeer kleine hoeveelheden melding van duizeligheid, extreme angst en paniekgerelateerde klachten.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."