Vanuit mijn recente ervaring, kan ik zeggen dat ik mij onmiddellijk welkom voelde. Ik zie ook dat andere nieuwelingen op dezelfde manier bejegend worden. Zoiets kleins als een like op het bericht waarmee iemand zich voorstelt, werkt al goed. Serieuze reacties op een serieuze vraag (dat gebeurt altijd !) zijn hartstikke mooi en aardig.
Ook zijn er de mensen die niet echt het doel lijken te hebben om deel te worden van de "community".
Bijvoorbeeld de mensen die DF eenmalig als praatpaal gebruiken om frustratie (o.i.d.) van zich af te schreeuwen. Ook zij krijgen meestal serieuze en helpende reacties. Waarbij ook geregeld onduidelijk is of die reacties ooit gelezen worden.
Of zij die zodanig direct zondigen tegen de forumregels, dat bij voorbaat duidelijk is dat het ze niet kan bommen dat ze direct gebamt worden.
Mijn observatie is dat het wel goed zit met de manier waarop nieuwelingen welkom geheten worden in de community.
Een andere vraag, en wellicht de vraag die
@Casaan mede bedoelde, is hoe we zorgen dat leden zich welkom
blijven voelen.
Zo nu en dan zie ik een discussie die wat uit de hand lijkt te lopen en die (voor mij) niet echt fijn is om te lezen. Zo'n discussie is er vaak eentje tussen vaste aanwezigen die elkaar online al veel langer kennen. Het ziet er dan veel erger uit dan het is. We zitten ook wel op DF. Daarom kan het zomaar zijn dat niet alles in compleet nuchtere toestand geschreven wordt. Maar een dergelijke discussie draagt voor anderen niet per sé bij aan het welkome inclusieve gevoel.
Mijn antwoord op die tweede vraag: blijf welwillend, aardig, behulpzaam, en toon respect.
Gelukkig is dat overwegend zo !