Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is er bekend over hersenschade bij gebruik ketamine?

Wat is er bekend over hersenschade bij gebruik ketamine?

8 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sinds kort heb ik ketamine ontdekt. Een enorm interessante drug die ik graag verder wens te onderzoeken. Ik gebruik het nu een paar maanden en laat er steevast een aantal weken tussenzitten alvorens ik weer gebruik. Ik gebruik maximaal een halve gram op een avond en dit wil ik in de toekomst ook graag aanhouden. Ik ben ervan op de hoogte dat ketaminegebruik op de lange termijn blaasproblemen kan veroorzaken. Wat ik ervan heb begrepen is dat je dan dagelijks grammen moet opsnuiven gedurende een aantal weken, dus hier ben ik niet direct bang voor.

Maar soms ben ik zo vaag van de ketamine dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat dit niets met de gezondheid van de hersenen doet. Is er iets bekend over eventuele hersenschade?

Wat me opvalt is dat ik na gebruik enorm moe ben en ook een soort van hersendood gevoel heb. Praten en redeneren gaat dan een stuk lastiger, vermoedelijk ben ik dan nog onder invloed, mijn motoriek is op dat moment veelal ook nog niet helemaal hersteld. Na 24 uur voel ik me vaak kiplekker. Ik slaap de dagen na mijn gebruik vaak enorm goed. Ook voel ik me gedurende de week nadat ik ketamine heb gebruikt een stuk relaxter dan daarvoor. Dat stelt me dan weer gerust.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Alvast bedankt!
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Er is een recente Metastudie waaruit blijkt dat er wel wat gevolgen zijn voor de hersenen maar dit gaat over mensen die jarenlang meer dan twee gram per dag gebruikten. Ik kan niet veel vinden over gelegenheidsgebruikers. Daarbij is er nog een verschil tussen het vaststellen van verschillen in omvang van grijze massa, en effectief minder goed functionerende hersenen op een manier die je als beperkend ervaart. Die klinische studies geven dus niet altijd een goed beeld in mijn optiek.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sinds kort pas ontdekt en toch al een halve gram keta op een avond?



Een halve gram keta is veel.
Zeker als je het pas recent gebruikt.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Sinds kort pas ontdekt en toch al een halve gram keta op een avond?



Een halve gram keta is veel.
Zeker als je het pas recent gebruikt.
Klik om te vergroten...

Dat is wel waar, maar gezien ik goede pauzes inbouw vermoed ik dat ik wel goed zit. Ik ben overigens niet van plan die 0.5g te overschrijden. Ik gebruik met een maatje en die gram is dan precies voldoende.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Trippi zei:
Er is een recente metastudie waaruit blijkt dat er wel wat gevolgen zijn voor de hersenen maar dit gaat over mensen die jarenlang meer dan twee gram per dag gebruikten. Ik kan niet veel vinden over gelegenheidsgebruikers. Daarbij is er nog een verschil tussen het vaststellen van verschillen in omvang van grijze massa, en effectief minder goed functionerende hersenen op een manier die je als beperkend ervaart. Die klinische studies geven dus niet altijd een goed beeld in mijn optiek.
Klik om te vergroten...

Wat was de conclusie van dit onderzoek? Hier ben ik wel benieuwd naar. Ik kom uit bij een tripreport als ik op die link klik.
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#6
WhySoSerious?! zei:
Wat was de conclusie van dit onderzoek? Hier ben ik wel benieuwd naar. Ik kom uit bij een tripreport als ik op die link klik.
Klik om te vergroten...
Oh ja ik zie het. Er hing nog wat anders onder mijn plak knop. Ik heb het aangepast. Dit is de link. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnana.2022.795231/full
B
BowsermanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tip: los je keta op in water en doe het in een neusspray flesje. Reken uit hoeveel keta je per spray binnen krijgt. Ik heb een gebroken neus gehad met veel complicaties dus snuiven is voor mij niet echt een fijne optie, plus dat ketaoplossing veel beter en sneller wordt opgenomen dan poeder door je slijmvlies. Ik heb wel eens 1.5 gram keta er doorheen gejaagd op die manier, wel in een thuissetting en verdeeld over een uur of acht. Ongelofelijke trip gehad maar achteraf voelt keta meer als een deleriant dan een psychedelicum. Aca je krijgt waangedachten/ideeen en achteraf zie je er de logica niet van in terwijl je in het moment zelf denkt "ja dit is het!". Maar het kunnen zeker bijzondere ervaringen zijn. Totdat ik de spray ontdekte wist ik niet dat je met keta zo diep kunt gaan. Gebruik verstandig!
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
WhySoSerious?! zei:
Wat ik ervan heb begrepen is dat je dan dagelijks grammen moet opsnuiven gedurende een aantal weken, dus hier ben ik niet direct bang voor.
Klik om te vergroten...
Dit is lariekoek, het is maar net hoe je blaaswand reageert. Sommige hebben al blaas problemen na 1 keer gebruiken.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bowserman zei:
Ongelofelijke trip gehad maar achteraf voelt keta meer als een deleriant dan een psychedelicum.
Klik om te vergroten...
Het is geen psychedelica het is een dissociative dus wat dat betreft komt het misschien wel meer in de buurt van een deleriant, al heb ik met de laatste geen ervaring.

WhySoSerious?! zei:
Sinds kort heb ik ketamine ontdekt. Een enorm interessante drug die ik graag verder wens te onderzoeken. Ik gebruik het nu een paar maanden en laat er steevast een aantal weken tussenzitten alvorens ik weer gebruik. Ik gebruik maximaal een halve gram op een avond en dit wil ik in de toekomst ook graag aanhouden. Ik ben ervan op de hoogte dat ketaminegebruik op de lange termijn blaasproblemen kan veroorzaken. Wat ik ervan heb begrepen is dat je dan dagelijks grammen moet opsnuiven gedurende een aantal weken, dus hier ben ik niet direct bang voor.

Maar soms ben ik zo vaag van de ketamine dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat dit niets met de gezondheid van de hersenen doet. Is er iets bekend over eventuele hersenschade?

Wat me opvalt is dat ik na gebruik enorm moe ben en ook een soort van hersendood gevoel heb. Praten en redeneren gaat dan een stuk lastiger, vermoedelijk ben ik dan nog onder invloed, mijn motoriek is op dat moment veelal ook nog niet helemaal hersteld. Na 24 uur voel ik me vaak kiplekker. Ik slaap de dagen na mijn gebruik vaak enorm goed. Ook voel ik me gedurende de week nadat ik ketamine heb gebruikt een stuk relaxter dan daarvoor. Dat stelt me dan weer gerust.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Alvast bedankt!
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof je er semi verantwoordelijk mee omgaat heur, zover dat kan, gewoon meteen (langer) kappen als je blaasproblemen opmerkt. Er is weinig onderzoek op de effecten op lange termijn, wel wordt er nu onderzoek gedaan naar keta icm therapie. Dat wat je zegt over dat je je na 24 uur zo goed voelt ervaar ik zeker ook in elk geval! Denk dat het daar wel iets mee te doen heeft. Hier bijvoorbeeld een linkie van het lumc https://www.google.nl/url?sa=t&sour...QQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw1au_7OEZBc_DkOvYJ7zWjp maar Google helpt je sowieso verder. Wees er wel alert op dat de tolerantie van keta blijft stijgen. Als je het vaker achter elkaar zou gaan doen ga je binnen no time die halve gram overschrijden voor een soort gelijk effect, mot je nie wille. Geniet van het leuke en leerzame stofje😘

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."