Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs voor studie: advies?

Drugs voor studie: advies?

60 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rivalrie zei:
Methylfenidaat zorgt niet voor afhankelijkheid mits correct genomen.

Mijn ervaring is dat enkel Ritalin en dex de concentratie vergroot en je daardoor beter kunt leren. Met speed vergeet je teveel of gaat de focus naar verkeerde dingen.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde met afhankelijkheid weerstand hahah.

Ik heb gemerkt dat ik bij methfenidaat wel een soortvan weerstand opbouw naarmate ik achter elkaar meer gebruik. Daarom wissel ik het gebruik steeds af (2 weken wel/ 2 weken niet)

Ik kan inderdaad ook wel prima zonder ritalim functioneren, ben er niet afhankelijk van
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Avoicc zei:
Ik vind mijn eigen (jarenlange) ervaringen inderdaad geloofwaardiger dan iemand die loopt te roepen dat onderzoek bewijst dat ritalin niet het door mij genoemde effect heeft en zijn statement amper kan ondersteunen...

Ik hoor het wel als je zelf een keertje ritalin gebruikt hebt :wink:
Klik om te vergroten...
Ik heb eerder ritalin gebruikt zo’n ruim 17 jaar gelden dan dat jij ooit van het bestaan aan wist.
je denigrerende toon kan je lekker voor je houden overigens 🄱 Niet mijn schuld dat het je niet aanstaat en je illusie hier beschadigd wordt door gezond verstand en door iemand die zich zelf ontwikkeld heeft in dit soort zaken.

als jij je aangeleerde misinformatie en ā€œplacebo ideologieā€ wilt vast houden, vooral doen. Ik lig er niet wakker van. šŸ™„
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Avoicc zei:
Ik bedoelde met afhankelijkheid weerstand hahah.

Ik heb gemerkt dat ik bij methfenidaat wel een soortvan weerstand opbouw naarmate ik achter elkaar meer gebruik. Daarom wissel ik het gebruik steeds af (2 weken wel/ 2 weken niet)

Ik kan inderdaad ook wel prima zonder ritalim functioneren, ben er niet afhankelijk van
Klik om te vergroten...
Ik word depressief van Ritalin. Gebruik zelf dex.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#4
Blyatman zei:
Ik heb eerder ritalin gebruikt zo’n ruim 17 jaar gelden dan dat jij ooit van het bestaan aan wist.
je denigrerende toon kan je lekker voor je houden overigens 🄱 Niet mijn schuld dat het je niet aanstaat en je illusie hier beschadigd wordt door gezond verstand en door iemand die zich zelf ontwikkeld heeft in dit soort zaken.

als jij je aangeleerde misinformatie en ā€œplacebo ideologieā€ wilt vast houden, vooral doen. Ik lig er niet wakker van. šŸ™„
Klik om te vergroten...
Betrouwbaar zeg, een ervaring van 17 jaar geleden...

Ik doe helemaal niet denigrerend. Jij komt eerder denigrerend over met je 'verbreden van je kennis heet zoiets'.

Mijn illusies worden niet aangetast door gezond verstand... is er iemand actief in dit forum die toevallig ook regelmatig ritalin gebruikt en @Blyatman kan vertellen dat ritalin geen 'placebo ideologie' is?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Avoicc zei:
Ik vertrouw hoe dan ook mijn eigen ervaringen meer dan de verzonnen onderzoekjes van een betwetertje.
Klik om te vergroten...

Avoicc zei:
Klinkt alsof een willekeurige burger de paus iets probeert te leren over het Christendom:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

#Doeeenslief
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Ik word depressief van Ritalin. Gebruik zelf dex.
Klik om te vergroten...
Bedoel je het gevoel nadat ritalin is uitgewerkt? Ik heb daar idd ook wel een paar uur last van.

Is het effect van dex vergelijkbaar met ritalin?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Avoicc zei:
Betrouwbaar zeg, een ervaring van 17 jaar geleden...

Ik doe helemaal niet denigrerend. Jij komt eerder denigrerend over met je 'verbreden van je kennis heet zoiets'.

Mijn illusies worden niet aangetast door gezond verstand... is er iemand actief in dit forum die toevallig ook regelmatig ritalin gebruikt en @Blyatman kan vertellen dat ritalin geen 'placebo ideologie' is?
Klik om te vergroten...
Ik spiegel gewoon realiteit voor. Jij wilt denigrerend doen met je ā€œpausā€ kleuter opmerkingen.

tevens ik ken de werking van ritalin. Weet het effect. En met ruim 17 jaar geleden bedoelde ik: toen nam ik voor de eerste keer, niet eenmaling alsof ik het nooit meer heb gebruikt. Niet zo bijdehand komen doen. Ritalin is een placebo werkend middel.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Placebo-controlled evaluation of Ritalin side effects - PubMed

The BSEQ proved to be clinically effective in tracking Ritalin side effects and should be incorporated into the routine evaluation and monitoring of ADHD patients for whom stimulants are prescribed.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Nog meer links nodig?
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#8
Blyatman zei:
Ik spiegel gewoon realiteit voor. Jij wilt denigrerend doen met je ā€œpausā€ kleuter opmerkingen.

tevens ik ken de werking van ritalin. Weet het effect. Niet zo bijdehand doen. Ritalin is een placebo werkend middel.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Placebo-controlled evaluation of Ritalin side effects - PubMed

The BSEQ proved to be clinically effective in tracking Ritalin side effects and should be incorporated into the routine evaluation and monitoring of ADHD patients for whom stimulants are prescribed.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Nog meer links nodig?
Klik om te vergroten...
Objective: To address the frequency of side effects of Ritalin therapy in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) using the Barkeley Side Effects Questionnaire (BSEQ) in a clinical setting.

Conclusion: The BSEQ proved to be clinically effective in tracking Ritalin side effects and should be incorporated into the routine evaluation and monitoring of ADHD patients for whom stimulants are prescribed.

Het kan aan mijn Engels liggen, maar dit onderzoek geeft volgens mij niet aan dat ritalin placebo is en is getest op kinderen... :tearsofjoy:

Je kan ook gewoon toegeven dat het niet zo slim is om - zonder even onderzoek te doen - in discussie te gaan met iemand die ruime ervaring heeft. Dan sta je niet zo voor *. Dit is niet om denigrerend te doen, maar is louter een tip! Vat het dus alsjeblieft niet weer verkeerd op, het was niet mijn bedoeling om je gevoelens te krenken!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb je topic even verplaatst, stond in het verkeerde subforum. :)
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Ik heb je topic even verplaatst, stond in het verkeerde subforum. :)
Klik om te vergroten...
Bedankt! Ik was al in de war waar ik het kon plaatsen hahaha
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Avoicc zei:
Objective: To address the frequency of side effects of Ritalin therapy in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) using the Barkeley Side Effects Questionnaire (BSEQ) in a clinical setting.

Conclusion: The BSEQ proved to be clinically effective in tracking Ritalin side effects and should be incorporated into the routine evaluation and monitoring of ADHD patients for whom stimulants are prescribed.

Het kan aan mijn Engels liggen, maar dit onderzoek geeft volgens mij niet aan dat ritalin placebo is en is getest op kinderen... :tearsofjoy:

Je kan ook gewoon toegeven dat het niet zo slim is om - zonder even onderzoek te doen - in discussie te gaan met iemand die ruime ervaring heeft. Dan sta je niet zo voor *. Dit is niet om denigrerend te doen, maar is louter een tip! Vat het dus alsjeblieft niet weer verkeerd op, het was niet mijn bedoeling om je gevoelens te krenken!
Klik om te vergroten...
Getest op kinderen is het nucebo effect, op een volgroeide volwassen brein: placebo.
Still in the wrong dude.
Avoicc zei:
Je kan ook gewoon toegeven dat het niet zo slim is om - zonder even onderzoek te doen - in discussie te gaan met iemand die ruime ervaring heeft. Dan sta je niet zo voor *. Dit is niet om denigrerend te doen, maar is louter een tip! Vat het dus alsjeblieft niet weer verkeerd op, het was niet mijn bedoeling om je gevoelens te krenken!
Klik om te vergroten...
1. Ruime ervaring? Bij jou niet te vinden.
2. onderzoek doen? Heb ik gedaan jij ook?
3 niet denigrerend? Maar je hele houding is zo als een klein kind die geen gelijk krijgt dus gaat onzin uitkramen om te denigreren.
4. mijn gevoelens krenkt niemand hier, daar ben je totaal irrelevant voor in mijn leven.
5. Je tips zijn geen tips maar jouw eigen visie en geen tips.
6. ben je klaar? Want praten met jou is onmogelijk omdat je altijd terug valt in kinderlijke reavties en gedrag.
7. je hangt me de keel uit dus succes verder.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Blaatschaap zei:
Ik zou zo niet weten wat ik je kan aanraden. Het verhaal van Blyatman klinkt wel plausibel.

Ik maak het huis wel eens schoon op speed, en hoewel dat voor m'n gevoel heel vlot gaat is het wel altijd heel chaotisch en verlies ik mezelf snel in onnodige details. Niet erg efficiƫnt om te leren lijkt me.

Wees je trouwens ook bewust dat drugs functioneel inzetten (voor studie of voor werk) een 'slippery slope' kan zijn richting afhankelijkheid.
Klik om te vergroten...

Dit. Mee eens. Stimulanten kunnen zeker helpen bij concentratie, heel erg zelfs. Maar je moet zeer oppassen met doseren. Doseer je te hoog, dan krijg je een hyperfocus, maar dan eentje die niet meer effectief en efficiƫnt is. Je kunt je inderdaad urenlang verliezen in details. Het is heel verleidelijk om hoger te gaan doseren als je je scherp/gefocust voelt, maar het kan dan echt too much worden voor focus en dan heb je ook meer kans op een nerveuze, ongemakkelijke come down.

4F-MPH en 4F-EPH zijn RC's die erg op methylfenidaat lijken maar potenter zijn en een langere werkingsduur hebben. Maar sta volledig achter wat @Blaatschaap zegt, pas op voor de slippery slope als je functioneel gaat gebruiken. Afhankelijkeheid kan er heel stilletjes en evil insluipen zonder dat je het zelf doorhebt.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#13
Blyatman zei:
Getest op kinderen is het nucebo effect, op een volgroeide volwassen brein: placebo.
Still in the wrong dude.

1. Ruime ervaring? Bij jou niet te vinden.
2. onderzoek doen? Heb ik gedaan jij ook?
3 niet denigrerend? Maar je hele houding is zo als een klein kind die geen gelijk krijgt dus gaat onzin uitkramen om te denigreren.
4. mijn gevoelens krenkt niemand hier, daar ben je totaal irrelevant voor in mijn leven.
5. Je tips zijn geen tips maar jouw eigen visie en geen tips.
6. ben je klaar? Want praten met jou is onmogelijk omdat je altijd terug valt in kinderlijke reavties en gedrag.
7. je hangt me de keel uit dus succes verder.
Klik om te vergroten...

Het kan aan mij liggen dat ik het onderzoek niet goed begrip hoor! Zou je het gedeelte kunnen citeren waarin staat dat bewezen is dat ritalin een placebo effect heeft op volwassenen? Ik heb heel goed gezocht, maar kon het helaas niet vinden.

1 6 jaar lang ritalingebruiker, vind ik relatief lang.
2 ik heb geen onderzoek gedaan, ik baseer mijn statements op mijn eigen ervaringen.
3 het feit dat jij mij een klein kind noemt is denigrerender dan alles wat ik heb gezegd. Aardig van je!
4 Je doet alsof je op je teentjes bent getrapt, vandaar. Zou wat zijn als ik belangrijk zou zijn in je leven.
5 het is oprecht een tip om niet zonder een degelijke onderbouwing in discussie te gaan met een ervaringsdeskundige. Denk aan mijn vergelijking met de paus!
6 Bedankt dat je me alweer kinderlijk noemt. Jammer dat je weer aan het denigreren bent, maar goed.
7 zie 4

Fijne avond, hoop dat je wat aan mijn tip uit 5 hebt gehad!:kissingheart:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rivalrie zei:
Methylfenidaat zorgt niet voor afhankelijkheid mits correct genomen.

Mijn ervaring is dat enkel Ritalin en dex de concentratie vergroot en je daardoor beter kunt leren. Met speed vergeet je teveel of gaat de focus naar verkeerde dingen.
Klik om te vergroten...

Ik kan zelf wel goed werken/focussen op een bescheiden dosis pep. Maar ik doe het niet zo vaak. De piek dreigt toch al snel iets te recreatief te worden en dan wordt focus tijdelijk lastig (die is er dan vooral in de come down). En wat ik boven ook al zei, dosering is zeer belangrijk en ik vind dat bij speed nog meer het geval dan bij dex/methylfenidaat (methylfenidaat vind ik sowieso op hoge dosis fysiek zeer onprettig, word er nerveus van dan). Teveel pep = teveel detailfocus en dan ben je zo tien uur verder en ben je drie perfecte zinnetjes verder in je paper/scriptie of wat je dan ook af moet hebben.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Dit. Mee eens. Stimulanten kunnen zeker helpen bij concentratie, heel erg zelfs. Maar je moet zeer oppassen met doseren. Doseer je te hoog, dan krijg je een hyperfocus, maar dan eentje die niet meer effectief en efficiƫnt is. Je kunt je inderdaad urenlang verliezen in details. Het is heel verleidelijk om hoger te gaan doseren als je je scherp/gefocust voelt, maar het kan dan echt too much worden voor focus en dan heb je ook meer kans op een nerveuze, ongemakkelijke come down.

4F-MPH en 4F-EPH zijn RC's die erg op methylfenidaat lijken maar potenter zijn en een langere werkingsduur hebben. Maar sta volledig achter wat @Blaatschaap zegt, pas op voor de slippery slope als je functioneel gaat gebruiken. Afhankelijkeheid kan er heel stilletjes en evil insluipen zonder dat je het zelf doorhebt.
Klik om te vergroten...

Ik herken mezelf echt in je verhaal. Een overdosis geeft hartkloppingen waarbij ik echt niet meer stil kan blijven zitten, dan lukt het cincentreren al helemaal niet inderdaad.

4F-MPH en 4F-EPH ga ik ff googlen, bedankt!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
Blyatman zei:
Sorry, ik heb 1 enkel punt gelezen omdat je verder niks boeiends te vermelden had. Meneer de ā€œervaringsdeskundigeā€ omdat je 6 jaar gebruikt, maakt het je nog geen deskundige. Maak dat de kat wijs.
Verder, genoeg tijd verspild aan jou, had ik wijselijk aan andere kunnen spenderen die niet zo in elkaar steken. De rest van je 5 tips zijn jouw mening, geen realiteit. Dus sorry don’t care don’t matter and don’t even bother.
ā€œYou can't argue with stupidā€ luisterde ik maar naar mezelf voordat ik hier begon.

fijne avonds! Groeten aan thuis. 😁
Klik om te vergroten...
dit dus ik slikte het vanaf mijn 4de tot mijn 18de dus nu ben ik ook een deskundige ? blijf dat ik van die medicatie af ben dat wel
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Ik kan zelf wel goed werken/focussen op een bescheiden dosis pep. Maar ik doe het niet zo vaak. De piek dreigt toch al snel iets te recreatief te worden en dan wordt focus tijdelijk lastig (die is er dan vooral in de come down). En wat ik boven ook al zei, dosering is zeer belangrijk en ik vind dat bij speed nog meer het geval dan bij dex/methylfenidaat (methylfenidaat vind ik sowieso op hoge dosis fysiek zeer onprettig, word er nerveus van dan). Teveel pep = teveel detailfocus en dan ben je zo tien uur verder en ben je drie perfecte zinnetjes verder in je paper/scriptie of wat je dan ook af moet hebben.
Klik om te vergroten...
Hahaha, pep zorgt voor perfectionisme dus?

Ik heb het nog nooit gebruikt, ik ga het een keer proberen!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Blyatman zei:
Ik spiegel gewoon realiteit voor. Jij wilt denigrerend doen met je ā€œpausā€ kleuter opmerkingen.

tevens ik ken de werking van ritalin. Weet het effect. En met ruim 17 jaar geleden bedoelde ik: toen nam ik voor de eerste keer, niet eenmaling alsof ik het nooit meer heb gebruikt. Niet zo bijdehand komen doen. Ritalin is een placebo werkend middel.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Placebo-controlled evaluation of Ritalin side effects - PubMed

The BSEQ proved to be clinically effective in tracking Ritalin side effects and should be incorporated into the routine evaluation and monitoring of ADHD patients for whom stimulants are prescribed.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Nog meer links nodig?
Klik om te vergroten...

@Blyatman niet om hier de discussie nog verder op te ruien hoor, want lief doen tegen elkaar mensjes. :) Maar de werking van methylfenidaat bij ADHD is gewoon wetenschappelijk aangetoond. Ik snap oprecht niet zo goed wat je bedoelt met placebo-werkend middel.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Avoicc zei:
Het kan aan mij liggen dat ik het onderzoek niet goed begrip hoor! Zou je het gedeelte kunnen citeren waarin staat dat bewezen is dat ritalin een placebo effect heeft op volwassenen? Ik heb heel goed gezocht, maar kon het helaas niet vinden.

1 6 jaar lang ritalingebruiker, vind ik relatief lang.
2 ik heb geen onderzoek gedaan, ik baseer mijn statements op mijn eigen ervaringen.
3 het feit dat jij mij een klein kind noemt is denigrerender dan alles wat ik heb gezegd. Aardig van je!
4 Je doet alsof je op je teentjes bent getrapt, vandaar. Zou wat zijn als ik belangrijk zou zijn in je leven.
5 het is oprecht een tip om niet zonder een degelijke onderbouwing in discussie te gaan met een ervaringsdeskundige. Denk aan mijn vergelijking met de paus!
6 Bedankt dat je me alweer kinderlijk noemt. Jammer dat je weer aan het denigreren bent, maar goed.
7 zie 4

Fijne avond, hoop dat je wat aan mijn tip uit 5 hebt gehad!:kissingheart:
Klik om te vergroten...
Sorry, ik heb 1 enkel punt gelezen omdat je verder niks boeiends te vermelden had. Meneer de ā€œervaringsdeskundigeā€ omdat je 6 jaar gebruikt, maakt het je nog geen deskundige. Maak dat de kat wijs.
Verder, genoeg tijd verspild aan jou, had ik wijselijk aan andere kunnen spenderen die niet zo in elkaar steken. De rest van je 5 tips zijn jouw mening, geen realiteit. Dus sorry don’t care don’t matter and don’t even bother.
ā€œYou can't argue with stupidā€ luisterde ik maar naar mezelf voordat ik hier begon.

fijne avonds! Groeten aan thuis. 😁
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Avoicc zei:
Hahaha, pep zorgt voor perfectionisme dus?

Ik heb het nog nooit gebruikt, ik ga het een keer proberen!
Klik om te vergroten...

Ja. Nu moet ik wel zeggen dat ik van mezelf al wat dwangmatige trekjes heb en een overdreven perfectionist ben. Ik ben echter tegelijkertijd een ongelofelijke uitsteller. Daarom gebruik ik heel soms wel eens speed in een emergency situatie, vlak voor een belangrijke deadline (ben een proefschrift aan het afronden dus heel strikte deadlines). Het kan dan twee kanten op. Ɠf ik ben door de combi pep en adrenaline/stress gigantisch productief en verzet belachelijk veel werk in korte tijd. Ɠf ik kom in die overdrive/hyperfocus-dimensie terecht, bijna een soort trance. Ik ken die hyperfocus nuchter ook wel - vermoedelijke ADD waarvoor ik methylfeniaat krijg - maar bij een te hoge dosis pep kan het echt de overhand nemen. Het kan dan serieus opeens uit het niets tien uur later zijn, en dan blijk ik maar een vrij klein stukje tekst te hebben geschreven omdat ik me verloor in de 'perfecte Engelse formulering' of het vinden van perfecte literatuur. Dan werkt het dus tegen je. Is echt een krappe marge en de ene keer voor de andere keer kan het ook net wat anders vallen.

Pas gewoon echt op met functioneel gebruik, maak er geen gewoonte van. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."