#1
Enige oplossing is onzekerheid weg werken/mee leren omgaan als je nuchter bent. Of geen mdma meer gebruiken.Absoluut, daarom ben ik hier 🤪
Enige oplossing is onzekerheid weg werken/mee leren omgaan als je nuchter bent. Of geen mdma meer gebruiken.Absoluut, daarom ben ik hier 🤪
Het is sws getest hoor!Je zou eventueel kunnen proberen om te minderen, denk aan een kwartje kijken hoe het gaat. Als dat niet gaat zou ik xtc afraden, altijd goed om te weten hoeveel mg in je xtc zit!het
Nou nou in therapie vind ik wel erg overdreven, ik ben pas begonnen met xtc en ben daarin nog een beetje onzeker omdat het allemaal nieuw is! Dat is niet erg en komt ook vastgoed. Ik geniet er echt wel van en vind het ook leuk.Precies, ga in therapie voor je onzekerheid. Je zit jezelf zo in de weg ermee en het levert je niets op, en dat zeg ik uit ervaring. Laat de MDMA op feestjes maar even achterwege tot je van je onzekerheid af bent. In een thuissetting met een hele goede vriend of vriendin zou ik het je nog wel aan kunnen raden, dan kun je wat liefdevoller naar jezelf kijken dan nuchter, en hopelijk leren dat het ook anders kan. En nou wil ik je niet nog meer drugs aanpraten maar ik heb van horen zeggen dat een Nexus Flip nog therapeutischer kan zijn dan alleen MDMA.
Therapie is nooit overdreven. Als je al onzeker van aard bent en je merkt daar tijdens dat je onder invloed bent van xtc nóg meer van dan is dat geen goed teken vind ik. Kan duiden op een onderliggend probleem. Daarnaast is therapie gratis en zou eigenlijk iedereen eens in therapie moeten gaan.Nou nou in therapie vind ik wel erg overdreven, ik ben pas begonnen met xtc en ben daarin nog een beetje onzeker omdat het allemaal nieuw is! Dat is niet erg en komt ook vastgoed. Ik geniet er echt wel van en vind het ook leuk.
Ik was gewoon benieuwd of er meerdere mensen hier wel is last van hadden![]()
Je kunt er veel aan hebben hoor. Wel is ‘t soms hard werken. Het heeft mijn leven een heel stuk fijner gemaakt en dat gunik jou ook. Zou willen dat ik het veeeeeel eerder had gedaan. Maargoed, je staat er niet voor open en dat is ook prima. 👍Nou nou in therapie vind ik wel erg overdreven, ik ben pas begonnen met xtc en ben daarin nog een beetje onzeker omdat het allemaal nieuw is! Dat is niet erg en komt ook vastgoed. Ik geniet er echt wel van en vind het ook leuk.
Ik was gewoon benieuwd of er meerdere mensen hier wel is last van hadden![]()
Hoe bedoel je liegen? Ik probeerde ook geen leugen te ontmaskeren dus misschien praten we langs elkaar.Ik weet echt wel het verschil tussen een hallucinatie of niet, tenslotte ben ik ook gewoon met me vriend en hij zal echt niet liegen 😅
Mijn bedoeling was meer om een soort context te geven van wat er nog meer mis kan gaan bij gebruik van MDMA. Ik heb daarbij inderdaad gefocust op zaken die nog verder uit de hand zouden kunnen lopen. Dus ik wil zeker niet beweren dat je last hebt gehad van een psychotische episode. Wel wilde ik je attenderen op de kenmerken van een psychotische episode, met daarbij de mededeling dat MDMA zoiets kan uitlokken. Want er is een glijdende schaal van angst, naar paranoia, naar wanen / hallucinaties, naar derealisatie, naar voldoende kenmerken om te spreken van een psychotische episode. Ik vind het belangrijk dat mensen op de hoogte zijn van dergelijke mogelijke neveneffecten zodat je het kunt herkennen als er sprake van is, en zodat dan adequaat reageren makkelijker wordthet is echt niet zo erg als jullie het doen lijken ik vroeg me alleen af hoe het zat.
Er zijn dus meer mensen die last hebben van angstklachten of paranoia bij gebruik van MDMA (sorry ik gebruik iets andere woorden dan 'onzekerheid', dat is niet om jou te vertellen wat je hebt meegemaakt want dat weet ik uiteraard niet). Het lijkt erop dat vrouwen vaker last hebben van dergelijke neveneffecten. Hoe dat komt is niet bekend, maar het zou te maken kunnen hebben met interacties met geslachtshormonen. Verder is er niet zoveel bekend over angstklachten bij gebruik van MDMA. Het wordt soms gerapporteerd door gebruikers, maar gedegen onderzoek naar dergelijke ervaringen ontbreekt. Er lijkt sowieso sprake te zijn van een paradoxaal effect, want MDMA wordt juist gebruikt bij psychotherapie voor PTSS omdat het helpt de angstrespons bij patiënten te verminderen zodat ze beter in staat zijn om over hun trauma's te praten.Maar de xtc versterkt het onzekeregevoel dat weet ik nu vroeg me alleen af of anderen dit ook wel is hebben ervaren.
Ik weet echt wel het verschil tussen een hallucinatie of niet, tenslotte ben ik ook gewoon met me vriend en hij zal echt niet liegen 😅Je kan het ook zien als teken dat de setting niet helemaal geschikt is. Kennelijk voel je je niet erg op je gemak met MDMA op in een feest setting. Dan hoef je dat ook niet alsnog te forceren door jezelf op te leggen dat je bepaalde gedachtes niet meer mag hebben. Neem de ervaring serieus en doe er wat mee, zou ik zeggen
Daarnaast heeft @Roze Olifant inderdaad gelijk dat stimulerende drugs paranoïa kunnen opwekken. Je spreekt zelf van 'hallucinaties', maar ik zou het zelf eerder wanen noemen.
Het verschil tussen hallucinaties en wanen is dat je bij hallucinaties iets ziet of hoort wat anderen niet zien of horen. Terwijl het bij wanen niet gaat om zintuiglijke waarnemingen die niet kloppen, maar om ideeën die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
In dit geval kan het best zijn dat mensen naar jou kijken, dat zal vast geen hallucinatie geweest zijn. Maar het idee dat ze je gek vinden, dat ze aan je zien dat je drugs hebt gebruikt, dat ze daardoor een waardeoordeel over je hebben, dat is waarschijnlijk niet het geval. Of we kunnen in ieder geval niet zeker weten dat andere mensen je gek vinden. Dus dat je in jouw gedachten 'weet' dat anderen raar naar je kijken, dat zou je als een paranoïde waan kunnen zien.
Je zegt zelf dat er sprake is van onzekerheid. En daarvan kan natuurlijk zeker sprake zijn! Maar het feit dat je er zo mee bezig bent, en dat het een flinke impact heeft op je ervaring, dat vind ik wel iets om aandacht voor te hebben.
Even terug naar stimulerende middelen en paranoia:
MDMA kan soms een psychotische episode uitlokken bij mensen die daarvoor gevoelig zijn. Zo'n psychose wordt gekenmerkt door hallucinaties, wanen, derealisatie, dissociatie en verminderde verbale functies (wartaal uitslaan, incomplete zinnen formuleren, bizarre associaties maken).
Vooral derealisatie komt veel voor. Mensen hebben dan het idee dat de wereld om hen een niet echt is maar nep. Of ze hebben het idee dat ze slechts toeschouwer zijn in hun lichaam (depersonalisatie).
Ik som deze symptomen even op omdat het me een goed idee lijkt als je aandacht hebt daarvoor. Je zal de vorige keren dat je xtc had genomen geen psychose hebben gehad; dan zou je een heel andere ervaring hebben. Maar het zou wel kunnen zijn dat de 'onzekerheid' en de 'hallucinaties' een volgende keer gepaard gaan met nog meer ongewenste symptomen. Sommige mensen zijn gevoelig voor het ontwikkelen van een psychotische episode door gebruik van MDMA. Dus het is belangrijk dat je weet hoe dat eruit ziet als je MDMA gaat gebruiken.
Het lijkt me vooral aan te raden dat áls je nog eens MDMA wil gebruiken, dat je dat eerst even een andere setting uitprobeert.
Persoonlijk vind ik MDMA helemaal niet zo geschikt voor een feestsetting. Daarin ga je vaak enorm veel zweten en de liefde verklaren aan een of ander onbekend persoon aan wie je al je geheimen vertelt, en als je dan thuis komt dan ben je óf vergeten wie dat was, óf je denkt 'shit waarom heb ik dat gedaan'.
Terwijl je MDMA ook thuis met een geliefde kunt nemen en dan de liefdevolle openheid gebruiken om een bestaande band nog verder uit te diepen. Het is dus in zo'n besloten thuissetting waar MDMA wat mij betreft veel beter tot zijn recht komt.
Bovendien denk ik dat je wat minder last zult hebben van paranoia als je thuis bent met bekenden die weten dat je drugs op hebt en van wie je weet dat ze dat niet erg vinden.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!
Het is inderdaad miss ook beetje onwennig omdat ik er pas net mee begonnen ben.. En schijt hebben moet je zeker ja, alleen soms is dat lastig![]()
Soms kan ik het van me afzetten en lekker genieten en als ik het meemaak dan schuif ik het zo weg, het is niet dat ik er de hele avond mee rond loop. Maar het is soms wel aan wezig vandaar dat ik me afvroeg of hier meer mensen last van hebbenHoezo gebruik je dan nog xtc als het zo'n effect op je heeft? Het klinkt namelijk niet als een plezierige ervaring voor jou.
Jaaa klopt, dat is ook zo en eigenlijk weet ik het ook wel maar op ene vander manier ben je er toch een beetje mee bezig ook omdat het voor mij eigenlijk best wel recent isIk had dit ook altijd. Vandaar dat ik het liever thuis doe of in de natuur. Heb 1 of 2 keer een party gehad dat het fijn was maar dat kwam omdat er verder niemand was die mij kende. Dat scheelt een hoop. Set en setting is ook best belangrijk.
1 zin die mij altijd erg helpt in situaties zoals dit is. "Iedereen is alleen maar met zichzelf bezig"
En als ze al met jou bezig zijn dan is dat meestal heel kort. Boeiend wat mensen van je denken. Probeer lol te hebben.![]()
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!Zelf altijd al last gehad op grote festivals of indoor feesten.
Eigenlijk moet je gewoon schijt hebben maar kan ook zijn dat je niet op je gemak voelt of je neemt veel te veel XTC.
Op thuis feestjes heb ik er helemaal geen moeite mee maar grotere groepen mensen zoals op festivals is altijd al een dingetje geweest voor mij!
Ja precies wat je hier omschrijft klopt,Stims - ook entactogene stims zoals XTC - kunnen een paranoïde randje hebben, helemaal voor degenen die daar gevoelig voor zijn. Klinkt alsof jij hier mogelijk gevoelig voor bent. Of misschien ben je gewoon van nature veel bezig met wat anderen van je vinden, dan kan dit versterkt worden.
De tips zijn hierboven al gegeven: of deels accepteren en meer schijt hebben, of in een thuissetting gebruiken en op zo’n feestje gewoon een biertje drinken. Wat ik zelf altijd deed op feestjes waar ik niet-gebruikende bekenden kon tegenkomen, is mijn dosis bewust laag houden. Het is niet dat ze dan helemaal niets aan me zouden zien, maar ik voelde me er dan prettiger bij om in een staat te zijn/blijven waarin ik prima een gewoon gesprek kon voeren als het moest.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."