Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSchade drugs voor hersenen?

Schade drugs voor hersenen?

10 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
r
rosse albinoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben 17 en doe sinds vorige maand af en toe(1x in de week) een joint of 1keer om de twee weken lsd maar ik vraag me af wat het effect hiervan is op de hersenen. Ik weet dat vroeg beginnen slecht is voor de ontwikkelingen van je hersenen maar af en toe kan dan toch geen kwaad toch? Ik vindt dit gewoon belangerijk aangezien ik nog wil verder studeren en niet hersendood wil worden. En is ketamine ook slecht voor je brein als je bv 1gr per maand zou gebruiken? Mijn vraag is dus gewoon wat voor gevolgen dit heeft voor je geheugen en cognitief vermogen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je twijfelt, doet het niet.

Anders, adem diep in... en daar gáán we!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
🤣
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#4
Denk niet dat er een antwoord is op die vraag wat het precies doet.
Ketamine op 1 gr per maand zit je al snel aan tolerantie er gaat er sowieso meer gebruikt worden en ja dat is slecht.
Wiet en LSD zullen je niet hersendood maken met 1x per week en 1x per 2 weken.
Al is het trippen wel

En inderdaad beter is om helemaal niks te gebruiken op je 17de!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
1679953270333.png
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn mening is dat je beter nog 1 jaar langer moet wachten met LSD tot je hersenen volgroeid zijn. Zodat het niet de ontwikkeling onderbreekt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
rosse albino zei:
Ik ben 17 en doe sinds vorige maand af en toe(1x in de week) een joint of 1keer om de twee weken lsd maar ik vraag me af wat het effect hiervan is op de hersenen. Ik weet dat vroeg beginnen slecht is voor de ontwikkelingen van je hersenen maar af en toe kan dan toch geen kwaad toch?
Klik om te vergroten...
Cannabis heeft inderdaad effect op de ontwikkeling van het brein. Daar raak je niet meteen hersendood van, maar de effecten zijn wel duidelijk terug te vinden in breinonderzoek.

Het meest prominente effect is dat de hippocampus zich minder ontwikkelt. Dat deel van het brein is verantwoordelijk voor ruimtelijke oriëntatie en korte termijngeheugen. Cannabis kan dat deel van het brein eenderde kleiner houden dan bij mensen wie geen cannabis hebben gebruikt in hun jeugd. Daardoor kunnen mensen die vroeger veel geblowd hebben minder goed een boodschappenlijstje onthouden bijvoorbeeld; waardoor ze vaker vergeten iets mee te nemen of meer ondersteunende hulpmiddelen nodig hebben om dezelfde taken uit te voeren.

Wat vaker genoemd wordt is een verhoogde kans op psychoses. Het lastige daaraan is dat je daarvoor ook een biologische kwetsbaarheid voor moet hebben. En je weet pas of dat het geval is als je al een tijdje blowt en dan last krijgt van een psychose. De correlatie tussen cannabis en psychose wordt waarschijnlijk deels veroorzaakt door een interactie-effect, waardoor bijvoorbeeld het genotscentrum in het brein (nucleus accumbens / VTA / mesolimbische route) over tijd lui wordt en minder dopamineprikkels veroorzaakt. De kans op psychoses wordt daardoor groter omdat die gedeeltelijk voortkomen uit een gebrek aan dopamineprikkels in het brein.

Door het effect van cannabis op genotsprikkels is ook de kans op verslaving groter. Hoe later mensen beginnen met blowen, des te lager is de kans dat ze later verslaafd raken.

Verder zijn er sociaal-emotionele effecten merkbaar. Tussen je 15e en 24e heb je al flink wat cognitieve vermogens ontwikkeld. Maar de balans tussen al die vermogens is nog niet vastgesteld. Wat je dus ziet bij mensen die tussen hun 15e en 24e regelmatig blowen, is dat die vaker last hebben van emotie-regulatiestoornissen. Dan gaat het bijvoorbeeld over angstklachten, maar ook woede-uitbarstingen, of bijvoorbeeld moeite met het onderhouden van (liefdes)relaties.

Een ander effect is ook sociaal-emotioneel van aard. Als je blowt, dan krijg je de neiging om het goed te vinden om niks meer te doen. Daardoor daag je jezelf niet meer echt uit, waardoor de ontwikkeling van je identiteit als persoon minder goed verloopt. Het effect daarvan kan zijn dat je een minder gebalanceerd leven ontwikkeld met hobby's, sport, of extracurriculaire vaardigheden. Het gebrek aan zo'n gebalanceerde vrijetijdsbesteding maakt je dan minder weerbaar voor tegenslagen, zoals wanneer je ontslagen wordt of een liefdesrelatie uitgaat.

Al met al zijn er dus behoorlijk wat ontwikkelingen die verstoord kunnen raken door cannabisgebruik. Blowen is niet heel schadelijk, maar juist voor opgroeiende jongeren is het echt niet goed. Dus het liefst wacht je met cannabis gebruiken tot je hersenen volgroeid zijn rond je 24e tot 27e levensjaar.

rosse albino zei:
Ik vindt dit gewoon belangerijk aangezien ik nog wil verder studeren en niet hersendood wil worden. En is ketamine ook slecht voor je brein als je bv 1gr per maand zou gebruiken? Mijn vraag is dus gewoon wat voor gevolgen dit heeft voor je geheugen en cognitief vermogen.
Klik om te vergroten...
Maar goed, totale abstinentie is misschien niet superrealistisch om als norm te nemen. Hoeveel dan wel, dat is een heel lastige vraag. Ik wil in ieder geval zeggen: zo weinig mogelijk.

Het punt is namelijk ook een beetje dat je drugsgebruik zich over tijd meestal doorontwikkeld. Dus je zegt nu misschien '1 gram per maand', maar dan wordt eerst de cannabis die je probeert steeds wat sterker, dan bedenk je eens een uitzondering ('ja, maar ik heb nu een leuk feestje' of 'ik heb hard gewerkt dus ik heb het nu verdiend'). Door dat soort rationalisaties verschuift de grens steeds een heel klein beetje, zonder dat je het zelf echt doorhebt.

Dat is dus echt de valkuil met een beetje gebruiken. Zie jezelf maar eens aan de stelregel te houden.

Ik zou in ieder geval één ding willen bepleiten: GEBRUIK GEEN CANNABIS IN COMBINATIE MET TABAK!

Ik weet dat het super normaal is onder blowers in Nederland. Maar serieus, doe het niet. Tabak is fucking verslavend, heel schadelijk, en je hebt er geen fuck aan.
Ik weet ook dat het lastiger is om cannabis op andere manieren te roken (want je hebt dan een puurpijpje nodig, of een glazen bong, of liever een vaporizer, of eventueel een pure joint rollen; maar dan is het weer best wel sterk zo'n joint).
Maar geloof me, je helpt jezelf ermee door tabak keihard uit je leven te weren. Ik heb heel veel vrienden die het heel lastig vinden om te stoppen met roken én blowen, omdat ze het altijd tegelijkertijd hebben gedaan waardoor zowel blowen als roken een trigger is voor het andere middel. Daardoor is stoppen veel lastiger, en het blowen ook veel ongezonder.

Dus even samengevat;
-blow zo min mogelijk tot je 27e
-1g per maand geeft minder kans op ontwikkelingsstoornissen (maar je loopt alsnog kans op ontwikkelingsstoornissen)
-De uitdaging is vooral om jezelf aan die stelregel van MAXIMAAL 1g per maand te houden
-als je blowt, kies dan voor minder sterke strains (dus geen haze, maar liever gewoon een rustig buitenwietje met lekkere smaak. En/of zoek eens strains met 1:1 THC-CBD. Die geven ook een lekker mellow effect; niet zo paranoia als haze)
-ROOK GEEN CANNABIS IN EEN JOINT MET TABAK
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het effect van LSD op het brein is niet goed onderzocht, dus daar kan ik geen uitgebreide reactie op geven.

Wat ik vooral het risico vind van jongeren die LSD gebruiken is dat hun prefrontale cortex nog niet is uitontwikkeld. Dat deel van het brein is betrokken bij plannen, logisch redeneren, en gevolgen van handelen voorzien. Jongeren onder de 24 hebben in principe het vermogen om risico's te snappen als je het uitlegt. Maar in een sociale omgeving met veel prikkels en groepsdruk raakt de prefrontale cortex nog overprikkeld, waardoor die niet meer bezig is met het overzien van risico's. Daardoor zie je dat typische risicovolle groepsgedrag bij jongeren. En dat gedrag is een gevaar bij tripmiddelen.

Bij tripmiddelen is het namelijk essentieel dat je aandacht hebt voor de omgeving. Je moet voorkomen dat trippers ineens geconfronteerd worden met calamiteiten. En dat vereist planning en zorg. Ik ben van mening dat jongeren daar niet goed zelfstandig in staat zijn om dat te regelen, vanwege hun ontwikkelende brein. Daarom zou ik zeggen: of nog even wachten (tot je 21e bijvoorbeeld), óf slechts doen onder begeleiding van volwassenen (24+) die veel ervaring hebben met tripmiddelen.

Check ook deze video over het brein van jongeren:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
GEBRUIK GEEN CANNABIS IN COMBINATIE MET TABAK!
Klik om te vergroten...
Hier kan ik volmondig ja op antwoorden. No tobacco in your joints, als je überhaupt wilt blowen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Tijdloos zei:
Mijn mening is dat je beter nog 1 jaar langer moet wachten met LSD tot je hersenen volgroeid zijn. Zodat het niet de ontwikkeling onderbreekt.
Klik om te vergroten...
Je hersenen groeien door tot je 23e of 27e ofzoiets
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Red pill zei:
Je hersenen groeien door tot je 23e of 27e ofzoiets
Klik om te vergroten...
Had me inderdaad even vergist. Zou 23 jaar op zen vroegst aanraden ivm hersenen volgroeid zijn. Dan is verreweg het belangrijkste al ontwikkeld tenzij je een aandoening hebt waardoor hersenen minder snel volgroeid dan minstens 26-28 jaar. Het is het wachten waard :hearteyes:

Aan TS
Wacht met verder gebruik van psychedelica tot je ouder bent , je hersenen zullen je dankbaar zijn en jij ook dan!
Peace!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."