Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed - (lis)dexamfetamine - drugs - ADHD en/of ASS: ervaringen en tips

Speed - (lis)dexamfetamine - drugs - ADHD en/of ASS: ervaringen en tips

14 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi iedereen, (weet niet zeker of dit in het juiste topic is geplaatst sorry daarvoor). Cursief kan overgeslagen worden :tongueout:.

Mijn vraag direct:
Ik ben heel erg benieuwd in hoeverre mensen met AD(H)D en/of een vorm van ASS (tegenwoordig ASS) het verschil in werking ervaren tussen lisdexamfetamine/dexamfetamine als medicijn en speed/amfetamine als drug. En wat voor soort drug jullie neurodivergente brein fijn vind?

Korte inleiding over mij:
Ik gebruik voor mijn adhd (en mogelijk ass) dagelijks lisdexamfetamine en dan dexamfetamine erbij om de rebound op te vangen voor in de avond vooral. Nu gebruik ik de laatste maanden nog maar weinig drugs. Sinds ik lisdexamfetamine gebruik en ik de kater van xtc helemaal zat ben (lijkt steeds erger te worden) is mijn behoefte naar drugs gekelderd, tezamen met cafeïne trouwens. (Opzich hartstikke positief natuurlijk). Met mijn medicatie ben ik zeker minder chaotisch en rustiger, maar mijn gedachten zijn nooit helemaal weg. Het is gewoon net wat meer geordend. Ik denk dat ik daarom vaak de behoefte aan het gebruiken van middelen heb. Gewoon even een keer nergens aan denken. Om alle onrust en chaos voor heel even uit te kunnen zetten neem ik soms een benzo. Ik probeer dat te minimaliseren tot eens in de twee weken nu. Dit gaat gelukkig goed, voorheen gebruikte ik dat zelfs twee keer in de week.


Anyway, voordat ik een te lang verhaal typ, ik zat zelf te denken aan speed. Nu mijn medicatie ongeveer hetzelfde is als dat, zal ik er denk ik ook rustig van worden maar in hogere potentie. Ik heb speed zelf maar 2x gebruikt waarvan ik niks heb gemerkt (mogelijk goed versneden). Alleen waar ik maar niet uitkom op internet, is het verschil daartussen. Ik begrijp dat je een mengsel van links en rechtsomdraaiende hebt. En dat mijn medicatie de rechtsomdraaiende bevat. Die zou iets meer zien op de het hoofd. De linker zou iets meer zien op het lichaam. Sommige beweren dat er helemaal geen verschil in zit. Ervaring leert beter. Dus kunnen jullie mij hierover iets vertellen? Verder ben ik een groot fan van psychedelica. Zijn er ervaringen met en zonder medicatie bij bijvoorbeeld lsd en paddo's? En wat voor drugs/RC's vinden jullie meestal prettig? (Toch omdat het brein anders werkt).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Griffinstewart zei:
En wat voor drugs/RC's vinden jullie meestal prettig? (Toch omdat het brein anders werkt).
Klik om te vergroten...
Ik ben iemand die veel angst, paniek en overprikkeling meemaak dus ik slik een hoge dosering Risperidon, 3 mg lorazepam (maar niet elke dag die dosering) en wiet.

Ben soms de hele dag bezig om het maar onder controle te houden dus ben dus meer van de downers. Uppers wil en durf ik niet omdat ik bang ben dat het mijn angst erger maakt. Wel ben ik caffeine verslaafd om de downers te compenseren.
G
GlittercupLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb zelf ADHD en ASS. Ik slik sinds vandaag Lisdexamfetamine. Heb zelf ook periodes speed gebruikt. Wat ik nog weet is dat ik toen het uitwerkte vaak nog bij wilde nemen en dat ook deed. Door speed sliep ik helemaal slecht. Als je dagelijks gebruikt heb je steeds meer nodig voor hetzelfde effect maar zodra het uitwerkt ben je ook steeds meer uitgeput hoe meer je gebruikt.
Met speed maak je je dopamine en noradreline reserves op doordat je dit met de speed verhoogt. Dit heeft tijd nodig om weer aan te vullen. Toen ik dit een week lang achter elkaar gebruikte leek het alsof het goed werkte tegen de adhd symptomen maar ik sliep daarna een week heel erg veel, was misschien 3-4 uur wakker de eerste 3 dagen. Ook als je weer stopt heb je in die tijd verergering van je adhd symptomen doordat je al een lager dopamine niveau hebt dan neurotypische mensen, wat nu nog lager is na stoppen met speedgebruik. De ergste klachten zijn na een paar dagen over. Ik weet door internet dat het na 6 weken aardig hersteld is, maar nog niet volledig.
Hoe dat bij dex zit precies zit en het verschil met ritalin, geen idee, is ingewikkeld. De aanslag op je hersenen is iig minder. Ik weet dat bij ritalin het je reserves iig niet verbruikt van mn arts. Van dex weet ik dat niet. Lees wel dat stoppen met die medicatie voor klachten kan zorgen zoals trillen en vermoeidheid.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Kort samengevat en in het algemeen is medicatie ervoor bedoeld om je te stabiliseren, een extra tool om jouw AD(H)D minder je te laten beperken en je de kans te geven om juist de kwaliteiten ervan te benutten. Want die zijn er ook!

Drugs geeft je de illusie dat je er even helemaal niet meer door beperkt word. Zoals jij zegt; je gedachten staan nooit stil. Maar het is een illusie en komt met een zware prijs. Besef dat zelfs als het effect positief uitpakt er een negatieve uitkomst uit kan rollen: Drugs ga je dan zien als jouw medicijn. Het enige middel waardoor je een soort ideale versie van jezelf kan worden. Als een bevrijding waar je niet meer mee zonder wil.

De reden dat speed geen oplossing is, is omdat de piek niet opweegt tegen de kater. Daar valt een rebound bij in het niets. Het zorgt er ook voor dat je jouw stabiliteit in gevaar brengt. Waardoor je medicatie ook zijn werk niet meer goed kan doen.

In het kader van harm reduction vind ik het lastig om je een advies te geven. Maar ik zou mij eerder richten op het onderzoeken van psychedelica. Zo voorkom je ook de katers en het verslavingsgevaar.
Heb je je weleens verdiept in microdoseren?
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#5
Glittercup zei:
Ik heb zelf ADHD en ASS. Ik slik sinds vandaag Lisdexamfetamine. Heb zelf ook periodes speed gebruikt. Wat ik nog weet is dat ik toen het uitwerkte vaak nog bij wilde nemen en dat ook deed. Door speed sliep ik helemaal slecht.
Klik om te vergroten...
Hoe bevalt bij jou de lisdex?

Ik neem op dit moment nog steeds dagelijks de lisdex en gewone dex. Ik heb wel geprobeerd om een dag niets of heel weinig te nemen, maar elke keer zat ik gelijk niet goed in mijn vel waardoor ik toch weer extra pakte.

Ik maak me daar wel zorgen om... Mijn dosering is veel te hoog denk ik. Wacht momenteel nog een x aantal weken/maanden totdat ik weer opnieuw kan beginnen met het vinden van de juiste dosering.

Ook heb ik heel erg gemerkt, in tijden van (over)vermoeidheid, stress etc. Dat de medicatie zijn werking ook niet goed doet. Daarbij speelt bij vrouwen ook weer hormonen mee.

Echt wel ingewikkeld en soms geen pijl op te trekken. Ik heb als autist extreem erg de drang om dit wel precies te weten en begrijpen. Maar van ervaringen van anderen leer je ook heel veel :)
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#6
buddha31 zei:
De reden dat speed geen oplossing is, is omdat de piek niet opweegt tegen de kater. Daar valt een rebound bij in het niets. Het zorgt er ook voor dat je jouw stabiliteit in gevaar brengt. Waardoor je medicatie ook zijn werk niet meer goed kan doen.
Klik om te vergroten...
True. Heb overigens tot heden nog geen speed gehaald. Enkel met oud en nieuw wat genomen van iemand anders, maar dat was natuurlijk voor de fun. Wat ik direct merkte was dat ik lichamelijk super rustig werd. Van mijn medicatie heb ik soms juist dat ik lichamelijk wat onrustig/nerveus ben. Of teveel koffie.
buddha31 zei:
In het kader van harm reduction vind ik het lastig om je een advies te geven. Maar ik zou mij eerder richten op het onderzoeken van psychedelica. Zo voorkom je ook de katers en het verslavingsgevaar.
Heb je je weleens verdiept in microdoseren?
Klik om te vergroten...
Zeker! Zelfs nog voordat ik ben begonnen met medicatie. Ik heb destijds erover veel ervaringen gelezen, algemene info en aantal documentaires. Op fb was er toen ook een hele community.

Ik heb toen een maand geëxperimenteerd met truffels en vier maanden later o.i.d. met lsd. Het laatste alleen niet zo lang, volgens mij max. een week.

Helaas kreeg ik steeds last van mijn maag. (Maar dat heb ik sowieso altijd met truffels).

En de lsd heb ik maar een paar dagen uitgeprobeerd want toen kreeg ik net medicatie. Dacht dat het eventueel wel samen kon, maar leek mij beter om dit te parkeren voor in toekomst.

Heb jij veel ervaringen met microdoseren?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik merk niet echt zo'n groot verschil tussen amfetamine en dexamfetamine als het oraal wordt ingenomen.

Amfetamine vond ik eerder problematischer door de roa, nasaal, wat het een stuk compulsiever maakte.

Het gevoel neigt eerder naar een lage dosis methamfetamine dan amfetamine. 1 heldere gedachte kunnen hebben ipv. 15 die door elkaar schreeuwen zodat je soms niet eens weet wat je aan het denken bent.

Dex geeft me ook geen cravings om bij te nemen, tot de crash in de late avond. Amfetamine kon en wou ik maar aan de lopende band blijven snuffelen.

Lisdexamfetamine is een prodrug voor dexamfetamine bedoeld om misbruik te voorkomen. Het is inactief maat wordt enkel bij oraal gebruik omgezet naar dexamfetamine waardoor je bv. niet kan snuiven. Dat terzijde vind ik dexamfetamine snuiven verschrikkelijk onaangenaam.

Meth was de fijnste voor rust te brengen, daarom komt het ook niet meer in huis, het was té perfect.

F9066DA9-012F-4A62-B7E7-EFE53C2CC3F0.png
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuffelaar zei:
Dex geeft me ook geen cravings om bij te nemen, tot de crash in de late avond. Amfetamine kon en wou ik maar aan de lopende band blijven snuffelen.
Klik om te vergroten...
Ja met die crash, ofwel rebound hoe de psychiater het verwoord, heb ik ook heel veel moeite. Ik neem het daarom ook savonds, ik slaap er juist beter door.
Snuffelaar zei:
Meth was de fijnste voor rust te brengen, daarom komt het ook niet meer in huis, het was té perfect.
Klik om te vergroten...
Jouw verslag klinkt inderdaad top, maar erg gevaarlijk voor mij. Wellicht een lage dosering, maar je zou denken dat, ondanks jouw adhd, je toch wel energie van zo'n sterk middel krijgt. Heb je wel goed kunnen slapen toen?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
Griffinstewart zei:
Heb jij veel ervaringen met microdoseren?
Klik om te vergroten...
Het spijt me, maar @buddha31 is helaas overleden.
Bericht op df te vinden 🥲
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Het spijt me, maar @buddha31 is helaas overleden.
Bericht op df te vinden 🥲
Klik om te vergroten...

Heb het topic net helemaal gelezen... 😥😓
G
GlittercupLid
01-01-2024, 00:00
#11
Griffinstewart zei:
Hoe bevalt bij jou de lisdex?

Ik neem op dit moment nog steeds dagelijks de lisdex en gewone dex. Ik heb wel geprobeerd om een dag niets of heel weinig te nemen, maar elke keer zat ik gelijk niet goed in mijn vel waardoor ik toch weer extra pakte.

Ik maak me daar wel zorgen om... Mijn dosering is veel te hoog denk ik. Wacht momenteel nog een x aantal weken/maanden totdat ik weer opnieuw kan beginnen met het vinden van de juiste dosering.

Ook heb ik heel erg gemerkt, in tijden van (over)vermoeidheid, stress etc. Dat de medicatie zijn werking ook niet goed doet. Daarbij speelt bij vrouwen ook weer hormonen mee.

Echt wel ingewikkeld en soms geen pijl op te trekken. Ik heb als autist extreem erg de drang om dit wel precies te weten en begrijpen. Maar van ervaringen van anderen leer je ook heel veel :)
Klik om te vergroten...
Ik herken het precies willen uitzoeken. Ik ga zelf heel goed op de lisdex. Wel slaap ik er slecht door en ivm problemen met terugvallen in wietverslaving soms lastig te pijlen. Als ik meerdere dagen/weken nuchter ben, merk ik echt duidelijk verschil. Hoe hoger de dosis, hoe meer last van bijwerkingen qua slapen, eten en nog steeds veel gedachten (denk door autisme). Als ik te laat wakker ben (na 11 ongeveer), neem ik de medicatie niet in ivm slaapproblemen die ik al had maar mag helaas geen normale dex (als je je eenmaal hebt aangemeld voor verslaving he)

Ik probeer te focussen op goed eten en slapen, soms sporten en dan voel ik me top. De medicatie helpt vooral qua concentratie, afleiding, vergeetachtigheid en dingen ‘nu’ doen. Ik heb meer last van bijwerkingen dan ik toegeef bij mn arts. Maar ik vind het juist zo fijn dat mn dopamine niveau nu beter en geen zin heb in atomoxetine bc verandering, ik ken het niet en is vgm alleen voor noradreline. Het lukt me prima een dag (of 2-3) zonder, wel chaotisch dan, maar geen ‘trek’ of drang meer te gebruiken. Ik wil gewoon dat mijn hoofd ‘normaal’ werkt en rustig is dus hoef niet per se meer of minder, wil gewoon wat voor mijn hoofd normaal voelt en sociale dingen minder intens zijn ipv strak staan.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
Glittercup zei:
Ik herken het precies willen uitzoeken. Ik ga zelf heel goed op de lisdex. Wel slaap ik er slecht door en ivm problemen met terugvallen in wietverslaving soms lastig te pijlen. Als ik meerdere dagen/weken nuchter ben, merk ik echt duidelijk verschil. Hoe hoger de dosis, hoe meer last van bijwerkingen qua slapen, eten en nog steeds veel gedachten (denk door autisme). Als ik te laat wakker ben (na 11 ongeveer), neem ik de medicatie niet in ivm slaapproblemen die ik al had maar mag helaas geen normale dex (als je je eenmaal hebt aangemeld voor verslaving he)

Ik probeer te focussen op goed eten en slapen, soms sporten en dan voel ik me top. De medicatie helpt vooral qua concentratie, afleiding, vergeetachtigheid en dingen ‘nu’ doen. Ik heb meer last van bijwerkingen dan ik toegeef bij mn arts. Maar ik vind het juist zo fijn dat mn dopamine niveau nu beter en geen zin heb in atomoxetine bc verandering, ik ken het niet en is vgm alleen voor noradreline. Het lukt me prima een dag (of 2-3) zonder, wel chaotisch dan, maar geen ‘trek’ of drang meer te gebruiken. Ik wil gewoon dat mijn hoofd ‘normaal’ werkt en rustig is dus hoef niet per se meer of minder, wil gewoon wat voor mijn hoofd normaal voelt en sociale dingen minder intens zijn ipv strak staan.
Klik om te vergroten...
Het is niet echt de bedoeling om een paar dagen te stoppen om de bijwerkingen tegen te gaan.
Medicatie werkt pas echt als je het met regelmaat inneemt.

Misschien is het beter om toch eerlijk te zijn tegenover je arts over de bijwerkingen die je ervaart.
Je kan nog altijd opteren om een lagere dosering lisdex te proberen ipv. over te schakelen naar methylfenidaat.
Zeker als je het zelf als positief ervaart.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Snuffelaar zei:
Het is niet echt de bedoeling om een paar dagen te stoppen om de bijwerkingen tegen te gaan.
Medicatie werkt pas echt als je het met regelmaat inneemt.

Misschien is het beter om toch eerlijk te zijn tegenover je arts over de bijwerkingen die je ervaart.
Je kan nog altijd opteren om een lagere dosering lisdex te proberen ipv. over te schakelen naar methylfenidaat.
Zeker als je het zelf als positief ervaart.
Klik om te vergroten...

Ik neem de medicatie ook niet elke dag (omdat ik er een betere focus door heb maar ook slechter slaap en eet), volgens zowel mijn psych in BE als mijn nieuwe huisarts in NL is dat oké. Ik kijk een beetje per dag ‘hoe mijn hoofd voelt’, hoe veel concentratie/focus ik nodig heb en of ik het het waard vind, ook omdat je aan het eind van de dag - zeker op methylfenidaat, ik ga binnenkort toch weer eens om dex vragen, kan altijd proberen - toch weer die crash in de vorm van onrust, soms zelfs anxiety of mood-drop/downgevoelens hebt, ik dan (ene keer heftiger dan andere keer wel), en dat is iets waar ik me niet iedere dag klaar voor voel. In het weekend neem ik het sowieso nooit.

Maar wel eens met jou dat bijwerkingen - ook al is dit bij de een sterker dan de ander - behoorlijk kunnen verminderen bij dagelijks gebruik. Afhankelijkheid - en meer nodig hebben voor het hetzelfde effect op termijn kunnen echter ook in bepaalde mate optreden bij gebruik zonder pauzes (althans, daar zou ik dan zelf een beetje bang voor zijn).
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuffelaar zei:
Het is niet echt de bedoeling om een paar dagen te stoppen om de bijwerkingen tegen te gaan.
Medicatie werkt pas echt als je het met regelmaat inneemt.

Misschien is het beter om toch eerlijk te zijn tegenover je arts over de bijwerkingen die je ervaart.
Je kan nog altijd opteren om een lagere dosering lisdex te proberen ipv. over te schakelen naar methylfenidaat.
Zeker als je het zelf als positief ervaart.
Klik om te vergroten...

Oké, ik neem m’n reactie hierboven een beetje terug, omdat ik niet door had dat je het specifiek had over lisdex. Ik heb vandaag toevallig zelf m’n huisarts gesproken en in verband met de bijwerkingen die ik blijf hebben van methylfenidaat, ga ik nu ook als uitprobeersel starten met lisdexamfetamine. Ik was dus altijd iemand die ‘de ene dag wel en de andere dag niet’ medicatie nam, soms hele periodes niet en weekends sowieso niet, en dat was altijd prima, maar kennelijk is het met lisdex wel de bedoeling om het consistent te nemen, aldus de huisarts. Wist ik niet.

Vind ik ergens wel een klein ‘dingetje’ (lol, ranzige uitdrukking), dat voelt voor mij dan een beetje afhankelijk ofzo, en hoop niet dat ik aanhoudend slaapproblemen zal hebben met dat dagelijkse gebruik, maar ik ga het wel een kans geven, misschien dat je zo inderdaad ook juist wel meer went aan de bijwerkingen. Begin sowieso met een hele lage dosering. Ben benieuwd!
G
GriffinstewartLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Oké, ik neem m’n reactie hierboven een beetje terug, omdat ik niet door had dat je het specifiek had over lisdex. Ik heb vandaag toevallig zelf m’n huisarts gesproken en in verband met de bijwerkingen die ik blijf hebben van methylfenidaat, ga ik nu ook als uitprobeersel starten met lisdexamfetamine. Ik was dus altijd iemand die ‘de ene dag wel en de andere dag niet’ medicatie nam, soms hele periodes niet en weekends sowieso niet, en dat was altijd prima, maar kennelijk is het met lisdex wel de bedoeling om het consistent te nemen, aldus de huisarts. Wist ik niet.

Vind ik ergens wel een klein ‘dingetje’ (lol, ranzige uitdrukking), dat voelt voor mij dan een beetje afhankelijk ofzo, en hoop niet dat ik aanhoudend slaapproblemen zal hebben met dat dagelijkse gebruik, maar ik ga het wel een kans geven, misschien dat je zo inderdaad ook juist wel meer went aan de bijwerkingen. Begin sowieso met een hele lage dosering. Ben benieuwd!
Klik om te vergroten...
En hoe bevalt het tot nu toe? Ik weet dat het per persoon ivm metabolisme enorm kan verschillen. Bij mij zelf werkt het 1,5 uur voordat het begint te werken en de werking zelf is eigenlijk maar 5 uur net als de gewone dex. Je merkt wel dat het langzaam je lichaam uitgaat, savonds en dan ineens een crash en komen de meestbeluisterde liedjes van die dag weer aan de lopende band :tongueout:.

Eigenlijk gewoon een rebound die uitgetrokken wordt, ik neem savonds dan ook nog om 17 a 18 uur laatste kortwerkende.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."